DIY CNC-kone /// Kone toiminta kunnossa ja lastu lentää

Aloittaja Snowfly, 05.01.16 - klo:02:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jussik

Terve

Juuri aksiaalista puristusta tarkoitin.(välistä niin kiire kirjoittaa että tulee suodattamatonta ajatus oksennusta)
Karalaakerointi tyyppejä on erilaisia, esim. O-asenttoon asetetut tupla viistokuulat  "<<  >>", joita erotttaa pitkät väliholkit.
Aksiaali pituus sisemmällä holkilla hivenen lyhempi, kuin ulommalla, jolloin sisäkehät puristuvat hiukan tiukemmalle ulkokehiin nähden.

muita yleisiä esim.  alapäässä tuplaviistokulmat parihiottuna valmiilla esikiristyksellä X tai O asento + yläpäässä yksittäinen NN. "<>  ="  tai "><  ="
Tämä on asentajan kannalta helpoin, tehdas on määrännyt ja hionut esikiristyksen ja
NN takaa radiaalisen jäykkyyden ja esikiristyksen, mutta sallii aksiaalisen lämpölaajenemisen.
Toki asentajan pitää osata simmata yläpään NN oikealle esikiristykselle.

Laitahan Tapani yksityisviestiä, harvoin muita turbo hommissa olleita kohtaa.

Snowfly

#76
Päivitetäänpä tätäkin...
Elikkäs tällä viikolla saapu VFD ja muut hilppeet...
Tilattu aikaisemmin mainitusta paikasta... Osat olivat hyvin pakattuna ja näyttävät ulkoisesti ehjiltä. Osat lähetettiin saksasta joten tulleja ei tarvinnut miettiä.
Kuvassa aukasin VFD:n kannen ja karan kiinnikkeen ulosveto pultti on paikoillaan (kiristys pultit oli matkassa myös). Vesipumppuun on ruuvattu matkassa tullut letkuadapteri... Letkuakin tuli matkassa, mutta unohtu kuvasta... Siniset paketit sivussa ER holkki sarja ja ER-mutteri...



Odottelen toistaiseksi valmistajalta varmistusta moottorin liittimen pinoutista...
Mutta vfd:n asetukset voi tässä vaiheessa hyvin laittaa...
Näihin löysin hyvän muistilapun kaikista parametreista jotka kannattee tarkistaa... muuten voi savu tulla karamoottorista helposti ainakin jos on ilmajäähdytteinen kara.
Lapussa olevat parametrit on ne mitkä pitää tarkistaa... Huomioi että osa tulee oman karamoottorisi mukaan, jonka takia ne eivät välttämättä ole samat!!!
Kierrosnopeus asetus tulee PD144 lukema kerrottuna PD010:n arvolla. Esim. 24000Rpm kara, jolle Min voltage on 8V niin PD144 asetetaan 3000. Lue myöhemmässä viestissä oleva korjaus.



Snowfly

No niin myyjältä tuli vastaus ja tällaiset kuvat...
Menee varmaan viikonlopulle ennen kuin kerkeän alkaa tekemään kaapeleita sitten lisää aiheesta...


Snowfly

Asennuksessa kannattaisi käyttää suojattua kaapelia häiriöiden minimoimiseen...
Pikasen etsinnän tuloksena onniselta löytyy ainakin valikoimasta kyseisiä tuotteita... vielä pitää selvittää saako metritavarana ostettua.

Itse aion käyttää alustavasti 1.3 YCY-JZ, YCY-JB, YCY-OZ häiriösuojattu 4x1.5mm^2 kaapelia jolloin kaapelia ei tarvitse vaihtaa jos moottori vaihtuu isompaan... kerta metri hinnassa ei ole eroa juuri ollenkaan...

Rakenne:
•    johdin:    hienosäikeinen kupari VDE 0295 luokka 5 mukaisesti
•    eriste:    PVC
•    johtimien merkintä:    0,5mm² - 25 mm² mustat johtimet valkoisin numeroin (JZ/OZ) //////35 mm² ja isommat värikoodaus VDE 0293 mukaisesti (JB)
•    suojajohdin:    JZ = mustat johtimet valkoisin numeroin + suojajohdin
                        OZ = mustat johtimet valkoisin numeroin, ei suojajohdinta
                          JB = värikoodattu + suojajohdin
•    häiriösuojaus:    tinattu kuparilankapalmikko
•    ulkovaippa:    PVC, läpinäkyvä

Tekniset tiedot:
•    nimellisjännite U0/U:    300/500 V
•    koestusjännite:    4000 V
•    eristysvastus:    > 20 MOhm x km
•    minimitaivutussäde: 20 x kaapelin halkaisija
•    käyttölämpötila:
                                 - siirreltävä asennus -5 .... +70 °C
                                 - kiinteä asennus -30 ... +70 °C
•    paloa pidättävä     IEC 60332-1 mukaisesti

http://84.251.139.245/Onninen_Teollisuuskaapelit_1-2015.pdf

pave

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 20.01.16 - klo:17:56
Kierrosnopeus asetus tulee PD144 lukema kerrottuna PD010:n arvolla. Esim. 24000Rpm kara, jolle Min voltage on 8V niin PD144 asetetaan 3000.

Morjens,
Oletko varma tästä asetuksesta? Eikös esim.PD10 ole yksinkertaisesti min voltage? Manuaali sivu 30.

http://www.jinlantrade.com/ebay/invertermanual.pdf

Snowfly

#80
Lainaus käyttäjältä: pave - 22.01.16 - klo:09:45
Morjens,
Oletko varma tästä asetuksesta? Eikös esim.PD10 ole yksinkertaisesti min voltage? Manuaali sivu 30.

http://www.jinlantrade.com/ebay/invertermanual.pdf

Sen verta mitä asiaa tutkin niin olen aika varma... Koska PD144 arvot menee 0-9999 asti vain... jolloin lukema on oltava kerroin... sitten nettiä enemmän tutkiessani kaikkialla mainitaan että kyseinen luku on min voltagen kerroin...
Tämä johtuu kaiken järjen mukaan seuraavasta, niin kuin tuossa linkkaamassasi manuaalissa lukee:

This is set according to the actual revolution of the motor. The displayed value is the same as this set value. It can be
used as a monitoring parameter, which is convenient to the user. This set value corresponds to the revolution at 50Hz

Kerta aika hankala muuten määrittää 24000RPM kara 0-9999 arvoilla

Korjataanpa aiempaa:
Faktat:http://www.precision-elec.com/faq-vfd-how-do-i-calculate-rpm-for-three-phase-induction-motors/
RPM = (120 * Frequency) / # of poles in the motor
Moottori on luokiteltu 400Hz ja 24000RPM näistä voimme todeta että puolien määrä on 2
Tällöin (120*50)/2=3000RPM eli 50Hz moottori pyörii 3000RPM
Testasin muutamalla eri arvolla ja vain tietyssä tapauksessa se antaa oikean arvon eli PD144*PD010 = (120 * Moottorin taajuus (400Hz)) / # of poles in the motor. Kyseinen PD144*PD010 kaava pätee niin kauan kun PD010 on 8V ja Moottori on 400Hzn muilla arvoilla tulos tulee väärin.

Pitää vielä varmistaa että min voltage ei ole verrannollinen tähän lukuun ja moottorilla ei ole määriteltyä min voltage arvoa...
Elikkäs VFD:n voltage arvoilla voidaan vaikuttaa vääntökäyriin moottorissa. Alustavasti määrittelen tasaisen vääntökäyrän ja sitten käytännön testien myötä selviää mikä vääntökäyrä tulee olemaan optimi.


Kuvan selitys ja mitkä paramettris:
Min voltage (PD010) ja Min Frequency (PD007) mistä kohtaa vääntö alkaa. Määritellään näillä kahdella arvolla.
Intermedate voltage (PD009) ja Intermedate Frequency (PD006):Voidaan vaikuttaa kuinka jyrkästi vääntö nousee alussa eli ensimmäinen muutos piste. Mikäli jännite pysyy samana ja taajutta nostetaan saadaan alhainen vääntö käyrä ja päin vastoinkorkea vääntökäyrä alkuosuudelle.
Max Voltage (PD008) ja Max Frequency (PD005):Moottorin maksimi arvot. Omassa tapauksessa 220V ja 400Hz.

Snowfly

#81
Onko täällä joku viisampi tehnyt mitoitus laskut vesisäiliön koolle, jollekkin karalle?
Että kuinka paljon nestettä riittää passiivi jäähdytykseen karalle? että lauhduttimelle ei ole tarvetta...

Ei ole neste puoleen paljoa tarvinnut itse perehtyä myös pelkät kaavat auttaisivat paljon.

Tämän hetkiset tiedot:
Pumppu
Qmax=3500 l/h
Hmax=3.5m

Letku:
Sisähalkaisija:5mm

Moottori
Teho:2.2kW 220V 400Hz

pave

Itsellä marjaämpäri ja suihkulähteen pumppu. Ikinä ei ole lämmennyt kara.  ;D

Snowfly

#83
Lainaus käyttäjältä: pave - 22.01.16 - klo:12:12
Itsellä marjaämpäri ja suihkulähteen pumppu. Ikinä ei ole lämmennyt kara.  ;D
Noh onhan tämäkin jokin lähtökohta aiheeseen :D
Monen litran marjaämpäri kyseessä? XD ja minkä tehoinen kara?

Itse ajattelin tehdä seuraavanlaiset ratkaisut:

Säiliöstä lähdetään 5mm letkulla ulos. Tämä letku menee ensin säiliön kylessä olevan virtausanturin läpi joka on kytketty hätäseis piiriin (Eli jos pumppu lasahtaa niin kaikki sähkö koneesta katkeaa välittömästi) Virtausensorilta mennään karalle ja karan poisto puolelle lisätään toinen virtaus sensori (taas hätäseis piiriin kytketään) jolla tarkkaillaan paluuvirtausta. Tällä varmistetaan se että neste todellakin liikkuu ja missään vaiheessa ei ole letku rikkoa tai tukosta. Tämän jälkeen palataan takaisin säiliöön.
Lisäksi karaan kylkeen aattelin asentaa lämpötila sensorin, joka laukaisee hätäseis piirin varmaan noin 70celius asteen tietämillä mikä on varmistus mahdolliselle laakerivialle tai muulle syylle joka aiheuttaa karan lämpenemisen, jotta isommalta vahingolta vältytään.

Valmistajan ohjeiden mukaan neste määrä pitää olla vähintään 2x pumpun fyysisen korkeuden verran, mutta tämä on vain yhden suunnan mitan minimin antaa tietoon...

pave


Miguel-

Aika hyvällä hyötysuhteella nuo motit pyörivät ja muista kitkoista ei varmaan paljoa hukkatehoa -> ei tarvitse kummoista kennoa.. Näkyy olevan monella jotain PC:n 120x120 nestejäähyjä ja pikkuisia löytyy esim. auton lämppäreistä tms.. Jos laakeri menee, niin epäilisin, että näillä jengoilla se näkyy väljyytenä tai värinänä ennemmin,kuin nesteen lämmössä huomattavalla tasolla. Periaatteessa tuommoista karaa voisi yrittää "kuunnella" jollain kontaktimikillä (ilman kuormaa), mutta tälläkään ei kuulla, kuin tietyn tyyppisiä vikoja.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Miguel- - 22.01.16 - klo:13:51
Jos laakeri menee, niin epäilisin, että näillä jengoilla se näkyy väljyytenä tai värinänä ennemmin,kuin nesteen lämmössä huomattavalla tasolla. Periaatteessa tuommoista karaa voisi yrittää "kuunnella" jollain kontaktimikillä (ilman kuormaa), mutta tälläkään ei kuulla, kuin tietyn tyyppisiä vikoja.
Siis tarkoitus ei ole mitata nesteen lämpötilaa vaan suoraan karan rungon metallin lämpötila.
Kerta VFD:n väärillä asetuksillakin on mahdollista kuumentaa karaa, jonka takia tällä pystyttäisiin eliminoimaan myös VFD:stä tulevat viat pois.


Mutta laitetaan faktaa niin ei tarvi mutu tuntumalla mennä.
Heat Load and Water Flow
h = cp ρ q dt

    = (1 Btu/lbm oF) (8.33 lbm/US gal) q  (60 min/h) dt

    = 500 q dt         (1)

where

h = heat load (Btu/h)

cp = specific heat, 1 (Btu/lbm oF) for water

ρ = 8.33 (lbm/US gal) for water

q = water volume flow rate (US gal/min)

dt = temperature difference (oF)


Example - Water Chiller Cooling

Water flows with 1 gal/min and 10oF temperature difference. The ton of cooling load can be calculated as:


Cooling load = 500 (1 US gal/min) (10 oF) / 12000

    = 0.42 ton

Päivittelen tähän kunhan saan paperilla kaikki jenkki yksiköt pyöriteltyä eurooppalaisiksi, jotta tulokseksi saisi jotain järkevää...


Snowfly

#87
Tänään sain kaapelin ja pääsin tositoimiin...
Kaapelina käytin:
Aiemmassa luettelossa olevaa
AMY760 9210125 OHJAUSKAAPELI HÄIRIÖS YCY-JZ 4x1,5 S K500 10,4 172 1/500
Joka sopi kuin nakutettu liittimeen. 2.5mm^2 ei tule mahtumaan liittimen sen voin sanoa suoraan. Kaapeli on sopivan taipuisaa ja sen suhteen mielestäni sopivaa tähän käyttöön. Kaapelihan tulee kulkemaan sitten koneessa kaapeliketjujen sisällä, jonka myötä en nähnyt armeerausta kaapelissa tarpeelliseksi. Luettelosta löytyy myös armeerattua kaapelia mikäli joku tarvii johonkin projektiin oikeasti kuuman metallilastun kestävää kaapelia.
7m Kaapeli makso noin 30e alv 0 joka sisältää 10e katkaisu maksun kun sitä tilataan lyhempi pätkä.

VDF:n maadoitus terminaali on onneton. Tämän myötä kuvista näette tämän hetkisen ratkaisun ongelmaan, joka mahdollistaa liitosten purun myös...
Maadotus tulee siis seuraavista paikoista:
1.Kaapelin ympärillä kulkeva suojamaa on yhteydessä liittimen runkoon ja tämän myötä karan runkoon 100% varmuudella.
2.Kaapelissa kulkeva 4. Johdin on kytkettynä maihin valmistajan ohjeiden mukaisesti.
3.VFD:n syöttökaapelin maa
Tullu opittua sen verta työelämässä että maadoituksen kanssa ei kannate pelleillä vaan tehdä suoraan se kunnolla...



Letkuliittimet olivat karanpäässä erittäin jämyt ja timmin oloiset näistä ei valittamista.


Pumppu oli aikalailla plug and play... astiassa 10l akkuvettä.



Suoritin karan sisäänajon seuraavasti, jotta kaikki laakerit yms lämpenevät... koska näistä ei tullu valmistajalta mitään ohjeita niin otin varman päälle.
1. Minimikierrokset (110Hz) 2min ajoa ja 5min pois päältä
2. 200Hz 3min ajoa ja 5min pois päältä
3. 300Hz 4 min ajoa ja 5min pois päältä
4. 400Hz 5min ajoa ja 5min pois päältä
5. 400Hz 10min ajoa ja 5min pois päältä

Seuraavaksi vuorossa karan kellotus että paljon pyörimiskeskeisyys on...

Snowfly

#88
Tein pari käsin kellotusta karalle... satkun mittakellolla näin aluksi...
Karan rungosta kellotettuna kara näyttäisi olevan toleransseissa eli alle 0.01mm on heitto.

Mutta näyttäisi siltä että holkkipidin/holkit ovat hieman huonompi laatusia kun laito 10mm ER20 holkin niin terän varresta kellotettuna heitto oli noin 0.02-0.03mm

Pitää vielä tehdä pari kellotusta eri holkeilla että onko vika holkissa/terän varressa mahdollisesti...

Mutta näin yleisesti voisi todeta että laadullisesti tuli ihan ok kampe itselleni...

Päivitys:
Piti vielä käydä tarkastaan paljon holkkien toleranssit oli valmistajan ilmoittama
Run-Out Tolerance 0.015MM
Niin voisi olettaa että tuo heitto voi tulla terästä/mittakellosta jo... minkä itse mittasin...

TeacDance

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 22.01.16 - klo:11:39
Onko täällä joku viisampi tehnyt mitoitus laskut vesisäiliön koolle, jollekkin karalle?
Että kuinka paljon nestettä riittää passiivi jäähdytykseen karalle? että lauhduttimelle ei ole tarvetta...

Ei ole neste puoleen paljoa tarvinnut itse perehtyä myös pelkät kaavat auttaisivat paljon.

Tämän hetkiset tiedot:
Pumppu
Qmax=3500 l/h
Hmax=3.5m

Letku:
Sisähalkaisija:5mm

Moottori
Teho:2.2kW 220V 400Hz

Itellä on tuommoisen mehtäkoneen sisätila lämppäristä muutettu omaan käyttöön sopivaksi.. ei lämpene mun käytöllä mitään muuta säiliötä ei ole ja vesi kiertää auton pissapojan pikku pumpulla.

Lisää täällä
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=2793.msg21597#msg21597

_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk