CNC-Harrastus

CNC-KONEEN SUUNNITTELU, RAKENTAMINEN JA TESTAUS => CNC-projekteja meiltä ja muualta => Aiheen aloitti: Jonne - 20.09.07 - klo:18:13

Otsikko: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 20.09.07 - klo:18:13
Ajattelin kertoa omasta projektistani, vaikka se nyt ei ole itsetehty kone mutta
varmasti vaihtoehto monelle jolla ei ole kaikki laitteita millä tehdä CNC-konetta
alusta pitäen.

Itse rakensin omaa CNC-jyrsintä mutta kun tämä kone osui kohdalle,
totesin että halvemmaksi tulee. Vanhat CNC-koneet eivät
nykyään paljoa maksa kun tietää mistä etsii.

Projekti alkoi 2007 keväällä kun työnantaja oli ostamassa Bridgeport CNC-jyrsintä,
ja tuli kahvitunnilla puhetta että varaosakone tulisi mukaan. Työnantajaa
ei juuri raadot kiinnostaneet, minua kylläkin, eli siltä istumalta soittamaan
tämän "raadon" hintaa, ja heti perään katsomaan sitä kun se sattui olemaan vielä
sen verran lähellä.

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/boss_rigidram.jpg)

Teknisiä tietoja:
X-liike 457mm
Y-liike 305mm
Z-liike 127mm(Oikeastaan W-liike, pinoli liikkuu. Jutun lopussa enemmän..)
Z-liike 365mm(Pöytä, manuaali, toistaiseksi..)
Pöytä 1067x400mm
Pikaliikkeet 2400mm/min
Karateho 1.5 KW
Askelmoottorit 3 x 500 W
Paino 1416 KG

Kone näytti aivan hirveältä, osia nypitty sieltä täältä, pääsääntöisesti
variaattorista, mutta muuten ihan siedettävä, ottaen huomioon hinnan.
Kaupat tehtiin siinä saman tien, ja koneen noudin vasta kuukauden päästä
koska kuskaus talliin ei tulisi olemaan ihan simppeliä.

Ongelmana oli tallissani katon ja oven korkeus. Ja lisäksi oven edessä ei ollut
betoniramppia mikä olisi kestänyt roclan pyörien alla ja oven korkeuden
(tai oikeastaan mataluuden..) takia konetta ei voinut nostaa suoraan
Hiab:lla lattialle. Ei paljon muu auttanut kun tehdä filmivanerista lastaussilta.
Iso ongelma oli myös millä tämän vehkeen saisi alas roclalta. Koneella
on kuitenkin painoa 1500 kg, ja todella hankalassa muodossa.
Ratkaisu oli hitsata koneenjalan kokoinen kehikko kulmaraudasta ja
laittaa tämä koneen ja roclan väliin kun kone lasketaan Hiab:lla.
Kehikoon tuli kulmiin M25 mutterit&pultit joiden varassa lasketaan kone lattialle.
Niin ja rocla pois alta. Kehikko jäisi luonnollisesti koneen ja lattian väliin.

Jyrsimestä piti vielä purkaa oven ulkopuolella lähestulkoon koko
yläosa että se mahtui ovesta tulemaan sisään.
Tässä vaiheessa pelotti että saako tuota enää sisäpuolella
kasaan koska nipussa koneen ja katon väliin jäisi 5 senttiä...

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/Kuva029.jpg)

Homma meni kuin elokuvissa ::)

Koneen alkuperäistä ohjaustakin tuli kokeiltua mutta se ei juuri mitään
tehnyt, ainakaan askelmoottorit ( ihan tosi, 500Wattiset ! ) eivät
tehneet mitään.

Lattiaakin piti uusia, kun kyseessä on vanha navetta pula-ajalta,
lattiabetonin paksuus noin 5 senttiä hyvästä kohdasta ilman raudoitusta.
Piikattiin kavereiden kanssa vanha juottotaso pois ( tähän meni kuukausi,
talkooporukka mukaan lukien allekirjoittanut oli koko ajan älyttömässä kännissä..),
kuitubetonia pari kuutiota kiihdyttimellä, ja kone pääsi paikalleen.

Juoppottelun ja piikkamisen välissä ehti keskustella helvetin huonolla englannilla
CNC-Zonella Bridgeport harrastajien kanssa ja sieltä löytyivät kytkentä kaavat,
vinkit miten MACH3:nen tuohon kytketään ja räjäytyskuvat.
Osa tarpeetkin kai tuli tässä selvitettyä.

Ensitöikseni revin alkuperäisen tietokoneen alas logiikka kabinetista
ja tilasin jenkeistä optoerottimen ja asennusohjeet Mach3:lle.
Ohjeet olivat aika surkeat. Itse sai keksiä aika paljon.

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/BOB01.jpg)
(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/Kuva028.jpg)

Alkuperäinen tietokone on hyvin mielenkiintoinen kapistus, PDP-11 pohjainen
kone missä liukulukusuoritin ynnä muuta mielenkiintoista. Tietokone on
kuitenkin 70-luvulta. Ei ollut FPU:ta ainakaan mun C64:ssa...

Sähköjen selvittämisessä meni joku viikko aikaa, kytkikset olivat
aivan suttaisia, ja ilmeisesti joitain amerikan poikien ihan omien standardien mukaisia.
Muutamien palanneiden sulakkeiden ja yhden diodisillan jälkeen sain
koneen ajamaan ympyrä interpolaatio MACH3:lla.
Sähköt eivät vieläkään olleet ihan OK, variaattori puutui, mutta tästä oli hyvä jatkaa.
Samalla mittasin kuularuuvien välykset, tasan nolla! Ei ilmeisesti paljon
ajettu kone...

Tilasin sitten jenkeistä kaikki varaosat variaattoriin, remmit, pyörät
ynnä muut tilpehöörit. Saapuivat viikossa ja osille tuli hintaa jotain 500$.
Karamoottorista oli vielä lohjennut kiilaura, ja laitoin amiksen pojat
ajamaan uutta uraa vastapuolelle. Tietenkin ne ajoivat sen pieleen
keskilinjasta, mutta eipä haitannut koska kiila oli ulkopuolelta
muovia.

Jyrsin meni kasaan aika kivuttomasti, ylimmästä kopasta joutui sipaisemaan
rälläkällä pienen palan pois että sai kopan ujutettu variaattori tromboolien
ja katon välistä.

Automaattivoitelukin pelasi, samoin suihku- että uppojäähdytys.
Ainoastaan en ole vielä jaksanut laittaa jäähdysnesteitä
Mach3:n ohjattaviksi.

Ostin vielä tietokoneeksi käytetyn kosketusnäytöllä olevan kannettavan,
mutta suunnitelmissa on pistää tuohon TFT-näyttö ja täysi käyttöpaneeli
pulssipyörällä( itseasiassa tänään sain pulssipyörän toimintaan..).

Vedin sitten koneeseen värin pintaan koska edellinen
ruosteenraiskaama väri ei sopinut tallin verhoihin.

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0140.jpg)

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0048.jpg)

Karan käynnistys kytkentä aiheutti hermojen romahtamista, mutta
lopulta sekin ongelma ratkesi, ja pääsi kesän alkupuolella
jyrsimään ensimmäiset kappaleet. Tähän mennessä koneella
on jyrsitty jo aika paljon ilman isompia ongelmia.

Lisäsin hiljattain koneeseen nopeusanturin, tuota varten pitäisi kirjoittaa
vielä scripti että saisi nopeuden säätymään S:llä. Karaa säädetään
käsin napeilla jotka käyttävät paineilmaturbiinin solenoidiventtiilejä.
Ja turbiini käytää variaattorin käpälää. Taajuusmuuntajat ovat olleet
tämän koneen aikoina vissiin aika kalliita.

Seuraava muutos on laittaa pöytä liikkumaan Fanuc:n servolla ( Kiitos Harri! )
sillä Z-liike on täysin naurettava pinolissa ( tai karaputkessa, miten sen ottaa..).
Pöydässä on pystysuuntaa kolme kertaa enemmän.

Tässä ei varmaan ollut vasta kuin puoli tarinaa,
mutta eip jaksa enää kirjoittaa.
Laitan lisää juttua tuosta servon laitosta, kunhan ehdin.
Ja toinen projekti on tulossa mahdollisesti lähiaikoina,
aivan raakile Nagamuran TMC-4 CNC-sorvi.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Oh5hrm - 20.09.07 - klo:18:53
 Näyttää ja kuulostaa hyvält.  ;D
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 20.09.07 - klo:19:28
Jäipä muuten kirjoittamatta tuosta askelmoottoreiden tehoasteesta,
että aika erikoinen viritys. Kolmelle askelmoottorille on neljä muuntajaa,
yksi jokaiselle ja yksi yhteinen. Terveisiä jenkeistä....

Toinen mielenkiintoinen systeemi on askelmoottoreiden ohjainkortit, ( jokaiselle
tietysti oma, ja yksi yhteinen velocity-kortti.) missä ei ole dir/pulse linjoja
vaan joku ihmeen kahden bitin laskuri tyyppinen toteutus. (käänteinen pulssi kooderi?)
Ja kaikki logiikka noissa korteissa on peltikuorisilla transistoreilla. Ei
tietoakaan TTL:sta.

Mach:sella pitää laittaa configista MAX CL ruksi että toi toimii. Mitä lie tekee.

Niin ja tietysti viimeisenä jokaiselle moottorille 4 kpl BUX tehotransistoreja.
Mitään codereita moottoreissa ole, mutta ei kuulemma kuitenkaan hukkaa askelia.

Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: tero - 20.09.07 - klo:20:29
Mielenkiintoinen artikkeli!

Se inputti noille ohjaimille on ehkä ollut mallia "quadrature". EMC osaa tuollaista pulssitusta tuottaa monien muiden lisäksi.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: JuKa - 20.09.07 - klo:22:10
On siinä pojalla siisti peli! Onnea!

Jussi
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 21.09.07 - klo:00:04
Joo, siisti ja siisti... Kiitos... Kyllä työstökeskus olisi jotain... ( käynyt mielessä jo, ainakin servo karaa käyttämään)
Kävin hakemassa juuri Ford Taunuksen OHC:n jakoremminpyörät
servoa varten, pitäisi huomenna jyrsiä sovituslevyt
servolle ja hitsata ne yhteen, mutta dokaamiseksihan(huom. perjantai..) se menee...
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 26.09.07 - klo:15:23
No niin, viikonloppu meni todella sekavissa tunnelmissa,
ja tänään sai itsensä kasattua että prokkis etenisi. Tosin, jossain välissä
olin viikonloppuna saanut tehtyä cam:llä koodin eli
piti vain rälläköidä 8 mm levystä pahvimallien mukaan levyt.
Servon päätylevyä ei tosiaan ole vielä viimeistelty, mallailu vaihe vielä meneillään.

Tuossa vähän kuvia:
(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0142.jpg)
(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0149.jpg)
(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0148.jpg)
(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0147.jpg)
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: JuKa - 26.09.07 - klo:22:00
Pisti silmään tuo USB tikku tuossa läppärin kyljessä, onko se siinä kun teet jyrsintöjä ?
Itelläni on tuollainen kun siirrän koneeseen G-koodeja, kerran ihmettelin miksi askelia hukkuu niin pirusti...
Pitkän ihmettelyn jälkeen otin tikun pois ja taas pelitti loistavasti. :) Voi johtua siitä kun ei ole kun suorat piuhat läppäristä Geckoille...?

Jussi
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 27.09.07 - klo:10:37
Kumma juttu? Ei ainakaan ole ollut mulla ongelmia, ajan nuo ohjelmat suoraan
tikulta, koska teen koodit toisella koneella. Pitäisi kaivaa LAN-kaapeli
himan ja tallin välille, ettei tarvisi toi tikku kourassa juosta koko ajan...
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: JuKa - 27.09.07 - klo:18:27
Joo, se on aina väärässä paikassa...;)
Pitäisi varmaan laittaa kunnollinen BOB , kuten Saulij totesi eräässä viestissä...

Jussi
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 28.09.07 - klo:12:23
Täh? Koneessa on kyllä BOB, vai tarkoititko LAN-kaapelille?

No, kuitenkin servon asentaminen edistyy.
Tein ohjelman 11mm U-reijille, ja ajoin reiät
koneen puoleiseen levyyn noin silmä määräisesti.
Tussilla sen jälkeen merkit koneeseen reikien läpi.
Aloitukset merkkasin NC-poralla.
Poratessa tuli yllätys kun terät eivät yksinkertaisesti
uponneet valuun. Ilmeisesti runko ei ole harmaavalua
vaan teräsvalua ( todella veemäinen aine.. ).
Poran kun teroitti oikeaan kulmaan niin alkoi homma
luistaa. Jengat menivät suht kivuttomasti.
(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0150.jpg)

Pientä muotoilua vapaalla kädellä ja
hepeillä kiinni servon levy
kulman tarkastusta varten.
(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0151.jpg)

Lopun hitsaus, tukiraudat, servo kiinni ja lopputulos tässä:
(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0152.jpg)

Tuli ilmeisesti joku laskuvirhe koska
servon pulssikooderin suoja ei mahdu
paikalleen. Rälläkkä on keksitty, eli
siivu pois...

Ja nyt voikin hyvällä omalla tunnolla mennä vetämään viikonloppukeittoa...
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: JuKa - 28.09.07 - klo:14:08
Lainaus käyttäjältä: Jonne - 28.09.07 - klo:12:23
Täh? Koneessa on kyllä BOB, vai tarkoititko LAN-kaapelille?


Tarkoitin omaa konettani... ;)

Jussi
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 28.09.07 - klo:15:00
Juu, suosittelen...
Itseasiassa printteriportti kestää ilmeisesti aika tavalla
kun sähläsin pulssipyörää Mach3:seen. Mulla
oli kaikki piuhat syherö liitoksin kiinni ( tosi professional menoa.. )
ja virtalähteen 12 V osui Fanucin pulssikooderi liittimeen ynnä kaikkiin
muihin LPT:n piuhoihin sillei että kipinät lensi ja tietokoneessa laski
flektien nopeus selvästi...
Ihme kyllä, mikään ei mennyt rikki, ei kone eikä kooderi ja
tietokone ei edes kaadunnut...
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: ant771 - 28.09.07 - klo:19:53
Tossa olis jonnen tekemät työkaluaihiot samaan koneeseen:

http://vectron.homelinux.net/ant771/cnc/kartioaihiot.jpg
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 28.09.07 - klo:22:14
Thanks kuvasta, ja unohdin mainita että hesassa on toinen samanlainen kone työnalla/töissä...
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 15.11.07 - klo:16:50

Pientä edistystä, sain hihnan tänään. Nyt sitten odotellaan servo-ohjainta...

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0188.jpg)
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 08.12.07 - klo:23:40
Terve

Mulla on s1 cnc, BOSS 5(ainakin oletan) ja vakaa aikomus muuttaa ohjaus MACH3:ksi, mutta ei oo minkäänlaisia piirikaavioita. Laiskana miehenä ajattelin antaa koneen omien muuntajakorttien olla paikallaan. Mistä sais kyseiset kaaviot, ja miten homma kannattaa hoitaa??
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: ant771 - 09.12.07 - klo:00:35
Lainaus käyttäjältä: anatoli - 08.12.07 - klo:23:40
Terve

Mulla on s1 cnc, BOSS 5(ainakin oletan) ja vakaa aikomus muuttaa ohjaus MACH3:ksi, mutta ei oo minkäänlaisia piirikaavioita. Laiskana miehenä ajattelin antaa koneen omien muuntajakorttien olla paikallaan. Mistä sais kyseiset kaaviot, ja miten homma kannattaa hoitaa??

Mulla on kytketty I/O-kortti tolla kytkiksellä: http://vectron.homelinux.net/ant771/kuvat/garage/bridgeport/kytkenta.png (http://vectron.homelinux.net/ant771/kuvat/garage/bridgeport/kytkenta.png)
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 09.12.07 - klo:19:36

Ja multa löytyy alkuperäiset kytkentäkaaviot, ainakin osa.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 10.12.07 - klo:02:12
Mun projektin tilanne on nyt seuraava: ohjauksesta vastaava tietokone on hommattu, ja siihen mach3:sen demo. Koneesta on poistettu reikänauhalukija ja kaikki johdotukset, joita kone ei tarvitse toimiakseen vanhalla ohjauksella. Olenko oikeilla jäljillä, kun kantavana ajatuksena on jättää koneen omat askelmoottoreiden ohjauskortit (SMD Y,X,Z ja ACC) ja ne askelmoottoreiden kondensaattorit paikalleen, muut pois? Aluksi olisi tarkoitus laittaa vain terän ohjaus uusiksi, mutta jos se onnistuu voisi sitä myös muutkin toiminnot kokeilla laittaa uusiks.
Jos teillä ois kuumia vinkkejä kytkennöistä, niitä voi pistää tonne syriant@paju.oulu.fi, en oo vielä löytäny muuta kuin joitain suttuisia kytkentäkaavioita jenkkipoikien sivuilta. ???
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: ant771 - 10.12.07 - klo:11:19
Lainaus käyttäjältä: anatoli - 10.12.07 - klo:02:12
Mun projektin tilanne on nyt seuraava: ohjauksesta vastaava tietokone on hommattu, ja siihen mach3:sen demo. Koneesta on poistettu reikänauhalukija ja kaikki johdotukset, joita kone ei tarvitse toimiakseen vanhalla ohjauksella. Olenko oikeilla jäljillä, kun kantavana ajatuksena on jättää koneen omat askelmoottoreiden ohjauskortit (SMD Y,X,Z ja ACC) ja ne askelmoottoreiden kondensaattorit paikalleen, muut pois? Aluksi olisi tarkoitus laittaa vain terän ohjaus uusiksi, mutta jos se onnistuu voisi sitä myös muutkin toiminnot kokeilla laittaa uusiks.
Jos teillä ois kuumia vinkkejä kytkennöistä, niitä voi pistää tonne syriant@paju.oulu.fi, en oo vielä löytäny muuta kuin joitain suttuisia kytkentäkaavioita jenkkipoikien sivuilta. ???

Kyllä. Mulla ja jonnella(ainakin aluksi) oli juuri noin. XDI-kortin ja muut siitä korttiräkistä voi ottaa veke ja tehoasteelle menevät piuhat on liittimessä K8. Nuo muut K-liittimet näät tosta mun kuvasta. Oletko minkälaista BOB / I/O-korttia ajattelut hankkia?
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 10.12.07 - klo:17:07
Miten siinä K8 liittimessä menee kytkentäjärjestys esim. jos katotaan XDI-kortilta pulssien kulkusuuntaan. samaa infoa kaipailisin myös muillekin liittimille, kuten K5 ja K6. En oo vielä miettiny sen tarkemmin I/0 korttia, mistä niitä saa, ja mikä on hintahaarukka. Mun kone on todellinen lowbudget-vehje, ohjaavan tietokoneenkin olen kasannut sukulaisten vanhoista koneenosista ;D
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 11.12.07 - klo:19:34
Tossa kuvia mitkä selventää:

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/BOSSBOB01.jpg)

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/BOSSPlugs01.jpg)

ant711 kertoo varmaan sulle noi johtojen merkitykset, en niitä tosta koneelta löytänyt.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 11.12.07 - klo:23:39
ISO KIITOS!!

Yritän saada joitain kuvia tänne myös omasta projektista
Tämä on kyllä aivan mahtava foorumi, oon löytäny vinkkejä moniin muihinki koneistukseen liittyviin ongelmiin täältä. ;D ;D
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 12.12.07 - klo:13:19

K8-liittimen piuhat:

7,8,9 GND
1,2 A&B kanava X-akseli
5,6 A&B kanava Z-akseli
4,3 A&B kanava Y-akseli
10 GND?

Nuo moottorin ohjaus menee limittäisellä pulssilla
eli joudut laittamaan MaxCL-mode ruksin Mach3:sen asetuksiin.
Tuossa MaxCL-moodissa on vain yksi ongelma jos
haluat käyttää muita akseleita step/dir pulsseilla.
Mach toimii vain jommallakummalla asetuksella, ja
normaalisti servo/askelmoottori-ohjaimet toimivat
nimenomaan step/dir-systeemillä eikä tuolla limittäisellä pulssilla.

Teen juuri itseasiassa TTL-piireistä yksinkertaisen muuntimen
tuota ongelmaa varten. Mach3:sta voi käyttää normaalisti
step/dir-ohjauksella, mutta muuntimeni muuttaa nuo
limittäiseksi pulssiksi (quadrature) vain halutulle akselille.

Voin laittaa kytkennästä kuvan, mutta sitä ei ole testattu.
Pitäisi kyllä toimia.  ;D
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 12.12.07 - klo:13:31

Tässä BP:n kytkentäkaavat. Saattaa olla samoja mitä sulla.
Osa todella suttuisia, etenkin karankäynnistys. Itse
ohitin noi kaikki huuhaa-kytkimet/releet ja
laitoin piuhat "oikeaan" järjestykseen karankäyttökytkimeen.

http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/SCA01.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/option01.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/K5.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/ESchem06.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/ESchem05.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/ESchem04.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/ESchem03.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/ESchem02.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/ESchem01.jpg
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 23.12.07 - klo:00:32
Moro

Mitä nuo K5 ja K6 piuhat on, pitäis tietää varmaan siinä vaiheesa kun alan kytkeä BOB:ia
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 23.12.07 - klo:00:51

Onko sulla se HillBillyn jenkeistä BOB-kortti käytössä?

Tossa noi näkyy:
(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/K5.jpg)

Kaikista johdoista tulee tietokoneelle inputia.

40-johto +24V (varmista vielä, mutta pitäisi olla)
39-GND

SPINDLE INTERLOCK 40&204 menee rele 2:n läpi (6&7), JOS oikein muistan.
Tämä kertoo tietokoneelle että kara on käynnistetty.

EM-STOP
on just sitä mitä nimikin, kärjet aukeaa kun em-stop käytössä, JOS taaskaan muistan oikein.
Helppohan noi on testata.

Noita sun ei kylläkään tarvisi miettiä jos sulla on toi yllä mainittu BOB,
siinä on kaikki ohjeet kyllä mukana ja macrot MACH3:seen.


Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 23.12.07 - klo:12:09
Me aateltiin velipojan kans tehdä BOB ite, ainaki kokeilla. Alkais oleen kone siinä kunnossa että sinne sais jo alkaa laittaan tavaroita sisään
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 23.12.07 - klo:13:48

Näin olen ymmärtänyt että K6:n piuhat pitää olla yhdessä että
kara lähtisi käyntiin. Mulla on jossain macrot Mach3:sta varten.
Itse pistin piuhat karankäynnistys kytkimestä uuteen järjestykseen
niin en tarvinut noita macroja sun muita ylimääriä. Tarkoitus olisi
että toi Mach3 laittaisi karan itse käyntiin kunhan jaksan laittaa
siihen releet välin.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 23.12.07 - klo:14:47
Itsekin tässä olen selvitellyt niitä johtoja ja mach3:n käskyjä ja toimintoja. Sieltähän löytyy käskyt karan käynnistykselle, eli mielestäni se ei ole edes paha ongelma. olis tarkoitus saada kone käyttökuntoon nyt välipäivinä jos vaan saan komponentit BOB:iin
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 24.12.07 - klo:13:35
Minkälaisia pulsseja pystyy ajamaan tietokoneelta jyrsimen muuntajakortille, siis taajuus ja muoto??
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 24.12.07 - klo:19:49

Mikä muuntajakortti? Tarkoitatko siis noita askelmoottori kortteja (SMD)?
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 24.12.07 - klo:23:35
Jep elikkä, kun tarpeeksi epäselvästi saan asiani ilmaistua, niin tarkoitan sitä kuinka korkealla taajuudella voi pulssittaa niitä ohjain/muuntaja kortteja. tämä vain sen takia kun olen tekemässä BOB:ia itse ja täytyy päättää minkälaiset optot korttiin valitsee. tai voihan kysyä mitkä optot sulla on, ja miten kortti toimii?
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 25.12.07 - klo:00:10
Optoina tossa mun BOBissa on 4N25.

Datasheet:
http://www.aberto24hrs.com.br/ftp/13001797835/manuais/4N25.pdf (http://www.aberto24hrs.com.br/ftp/13001797835/manuais/4N25.pdf)
Noita saa Vaasan Elektroniikka Keskuksesta, nopea toimitus, voi maksaa
nettipankilla samantien. Opto maksaa jotain 0,10 Euroa KPL. http://www.vekoy.com/ (http://www.vekoy.com/)

Maximi pulssitus löytyy kokeilemalla. Muistaakseni vakiona liikenoputena 2.4 m/min.
Saat sen säädetty Mach3:sesta.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: tero - 26.12.07 - klo:13:48
Tuo 4N25 on hidas opari, saattaa olla pullonkaulana nopeudelle melko alhaisellakin step ratella.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 26.12.07 - klo:14:35


Juu ei ne mitään raketteja ole, mutta ei haittaa.
Olen kyllä keskustellut noiden jenkki-harrastajien
kanssa ettei noi askelmoottorit pysty kovempaan vauhtiin
sekoomatta askeliinsa kuin toi 2,4 m/min...
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 04.01.08 - klo:12:35
Moro

Pientä edistystä, pitäis viikonloppuna laittaa optokortti paikoilleen ja kokeilla lähteekö kone toimiin.
Sain viime yönä kasattua kaksisuuntaisen kortin loppuun, yhtä liikettä ajelin jo viikko sitten. ;D
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 09.01.08 - klo:15:57
Koneella ajettu jo pari ohjelmaa läpi!!! ;D ;D Nyt outo ongelma: kone lakkas pelaamasta kokonaan, karan saa pyörimään mutta askelmoottorit  ovat aivan hervottomat. käsittääkseni kun kone  kytketään päälle, askelmoottoreissa on jarrujännite joka estää niitä pyörimästä tahattomasti . Nyt moottorit pyörii hervottomina vaikka virta on kytketty päälle, mutta kone ei halua toimia???
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: saulij - 09.01.08 - klo:20:32
Onko kaikki moottorit hervottomia?

Viittais vähän siihen että ohjain/ohjaimet ovat kypsähtäneet tai enable tjms signaali puuttuu.

Sauli
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 10.01.08 - klo:00:15
Jep, kaikki moottorit on hiljaa. en ehtinyt mittailla sen kummemmin, mutta  pitää tutkia kone tarkemmin kun meen taas käymään kotona
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 10.01.08 - klo:15:26

Katsos sulakkeet muuntaja kaapista(FU12,13,14), ne isot kahvasulakkeet. Katso myös FU10( askelmoottorien yhteinen sulake),
24V ohjausvirta (39 & 40), 74 johdon (logiikka kabinetti) pitäisi olla maahan nähden 60 V ilman kuormaa.
Tsekkaa nyt varmuudeksi kaikki muutkin sulakkeet, muistaakseni joku pieni lasiputkisulake aiheutti
vastaavan vian(jonkin rele ei saanut ohjausvirtaa), muisti pätkii sen verran pahasti että tarkistan asian...
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 10.01.08 - klo:21:19
Kuulostaa samalta vialta jota itsekin ajattelin
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 14.01.08 - klo:01:58
FU 6 oli palanut, ei sen ihmeellisempi vika, taas lastu lentää!!! ;D ;D
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 11.02.08 - klo:15:02

Taas edistyy... Kyllästyin kannettavaan mikroon koneen päällä ja hitsailin 19" TFT:lle
telineen, väri puuttuu ja suoja-akryyli. Näppäimistö/hiirituki on vielä työn alla.
Samalla tein proto-ohjausboxin, kiitos Martizisin loistavan USB-kortin.
Tossa boxissa on kaikkien akselien jog, Z-home, jog-nopeus, nollaus joka akselille,
pulssipyörä( hiukan kesken ), erillinen manuaaliajo eli konetta pystyy ajamaan
aivan kuin normaalia manuaalijyrsintä, alkoi hiukan syömään miestä kahden rivin
ohjelmat ja MDI syöttö. Laitan lisää kuvia kunhan saan jotain lisää aikaiseksi.

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0238.jpg) 
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Juvan - 11.02.08 - klo:15:22
Hyvältä näyttää toi manuaaliohjaus on monessa hommassa tarpeen, onkos siinä edessä
BMW Turbon painekotelo?
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 11.02.08 - klo:17:02

Juu on, kaverin M5 turbo-projektin ahtokotelo. Pitäisi ajaa siihen 3" reikä ahtoputkelle
nurkkaan kaksinkertaisessa  (X/Y&Z/Y) 45 asteen kulmassa...
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: JuKa - 11.02.08 - klo:21:22
Martsiksen ansiosta minultakin löytyy tuollainen HID-kortti. Miten olet kytkenyt tuon "pulssipyörän", sehän ei muistaakseni pitänyt toimia kunnolla kun se on kytkettynä HID-kortille ? Oon tekemässä myös tuollaista ohjain lootaa ja miettinyt mitä nappuloita siihen laittaisi, onko kotelossasi 1 > 0.1 > 0.01 nappulaa/kytkintä jolla MPG:n ohjaus nopeutta saisi muutettua ?

Jussi
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 11.02.08 - klo:22:47

Eipä toi pulssipyörä vielä toimi, tarkoitus käyttää se kakkos-LPT:n kautta.
Jimm's PC-Storesta saa tuota lisäprintteriporttia PCI-väylään 15 eurolla.
Toi mun tekemä loota vaikuttaa ihan toimivalta, mitä noi halvat kytkimet ja
potikat on ihan paskoja, ei taida kannattaa säästää noissa.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Martzis - 12.02.08 - klo:08:16
Lainaus käyttäjältä: JuKa - 11.02.08 - klo:21:22
Martsiksen ansiosta minultakin löytyy tuollainen HID-kortti. Miten olet kytkenyt tuon "pulssipyörän", sehän ei muistaakseni pitänyt toimia kunnolla kun se on kytkettynä HID-kortille ?

Machin kanssa tuo enkooderi-input ei tosiaan toimi järkevästi. En ole vielä saanut aikaiseksi lähettää sille Artsoftin Art Fenertylle kyssäriä, että viitsisikö han puukottaa johonkin input pluginiinsa tuen enkooderi/differentiaalityyppiselle HID-inputille. Joystick plugin tukee vain absoluuttitietoa ja Griffin Powermate plugin tukee vain Powermatea (joka muuten kertoo olevansa absoluuttitietoa tuottava laite, mutta silti lähettää PC:lle differentiaalitietoa, aika jännää...).

Mä pistän mailia menemään tänään.

Jos joku ei oo selvillä mikä tämä HID-kortti on, niin tässä linkki:
http://martzis.wippiesblog.com/martzis-usb-hid-interface/ (http://martzis.wippiesblog.com/martzis-usb-hid-interface/)
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Martzis - 12.02.08 - klo:18:36
Lainaus käyttäjältä: Martzis - 12.02.08 - klo:08:16
Mä pistän mailia menemään tänään.

Art vastaili olevansa eläkkeellä eikä tee tällaisia hommia enää. Machin SDK:ssä on sourcet ShuttlePro joystickille. Noista modaamalla saisi varmaan kunnollisen enkooderituen. Kyselin Artilta myös josko SDK:sta puuttuvat PowerMate pluginin sorsat saisi jostain.

Koitin jo tota ShuttlePro pluginia kääntääkin, mutta tällä mun tuoreella Visual C++ Expressillä se ei oikein onnistu. Olisiko kellään VC++ 2003:sta asennettuna?

Spammaan vielä sen keygrabber softan tekijää, jos vaikka siihen sais muutoksia helpommin.

Hirveältä purkkaviritykseltä toi Mach vaikuttaa ylipäätään.

Updatea vielä: Sain Artilta Griffin pluginin sourcet. Näyttäs siltä että noista lienee kohtuu vaivalla modattavissa enkooderituki machille.
Update2: Laite tunnistuu jo...
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Martzis - 17.02.08 - klo:12:59
HID-kortin Mach3-plugin on vähän edennyt. Ekalla enkooderikanavalla voi nyt liikuttaa akseleita ja napeille 33-64 voi konfiguroida eri toimintoja. Softaa pitää laajentaa vielä niin, että se tunnistaa myös alkupään napit ja potikat. Myös enkooderien ja potikoiden konfigurointi on myös tekemättä. Jos joku haluaa tätä varhaista versiota kokeilla, niin pistäkää infoa.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: JuKa - 17.02.08 - klo:17:48
Mukava kuulla! Olen muutamana iltana ohjelmoinut nappuloita toimimaan tuon HID- kortin kanssa. Olen tehnyt Mach:n MPG-sivulle nappuloita ja niille OEM koodeilla toiminnot. Olen saanut tulevan käsikapulani potikat, nappulat ja kiertokytkimet toimimaan hienosti.

Huomenna pitäisi saada kotelo käsikapulaan ja taidan tilata myös MPG:n tuolta >www.cnc4pc.com
Laita ihmeessä oma Plugin:si tulemaan jos mahdollista.

Jussi
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Martzis - 18.02.08 - klo:22:48
Moro

Oli tarkoitus laittaa jo raakileversio ajurista jakoon, mutta sitten huomasin siinä vielä oleellisen puutteen. Mach plugin SDK:n mukana tulee kaksi muuta HID-rajapintaa käyttävää ajuria ja ne ovat olleet minun ajurini pohjana. Näyttää siltä, että kummassakin näissä ajurissa on USB HID eventtien lukeminen tehty niin, että vain osa saapuneista viesteitä tulee luettua ja osa menee hukkaan. Esim. minun Griffin PowerMate pyörän napin painalluksista Machin Griffin ajuri lukee vain osan. Tiedän kyllä suunnilleen kuinka homma korjataan, mutta voi mennä hetki ennen kuin ehdin opiskella tarkalleen kuinka se tehdään. Aikaa menee tuskin kumminkaan montaa päivää, jos vaan ehdin tällä viikolla asiaan paneutumaan.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Martzis - 19.02.08 - klo:23:12
Nyt olisi testiversio ladattavissa:
http://martsola.com/Muhi.m3p (http://martsola.com/Muhi.m3p)
(http://martsola.com/MachMuhiPlugin.png)

Machin ShuttlePro ajurin USB HID toteutus osoittautui lopulta ihan toimivaksi ja siitä muokaten sain oman ajurini toimimaan halutusti.

64 inputtia pitäisi toimia ja ne voi konffata pinnikohtaisesti. Enkoodereista toimii toistaiseksi vasta eka ja potikat ei toimi vielä.

Ne jotka tuntevat Machin paremmin voisivat kommentoida mitä signaaleita olisi toivottavaa saada noihin analogi ja digitaaliakseleille konffattavaksi. Ja jos digi-inputteihin on toivomuksia, niin niitäkin voi esittää.

PS. Kuvan teksteissä lyhyt alaviiva on oikeasti & ja välilyönti. E jaksanut enää tänään korjata:)
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: JuKa - 20.02.08 - klo:17:24
Loistavaa Martzis! Jos saat toimimaan täydellisesti voidaan tehdä uudet kaupat :)
Latasin tuon muhi plugin:n asensin, ja sain toimimaan. Miksiköhän kuulu aina kaiuttimista piippaus kun painaa nappulaa ?

>Ne jotka tuntevat Machin paremmin voisivat kommentoida mitä signaaleita olisi toivottavaa saada noihin analogi ja digitaaliakseleille >konffattavaksi. Ja jos digi-inputteihin on toivomuksia, niin niitäkin voi esittää.

En tiedä onko mahdollista, mutta 185-190 OEM, 191-194 OEM ja 204-205 OEM "jutut olisi kiva saada toimimaan.
Onko kaikki OEM koodit mahdollista saada toimimaan Inputeista, vai ylipäänsä mitään ? En ole mikään bitti-tietäjä ;)

Jussi
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 20.02.08 - klo:18:21

Mahtava plugin!

LainaaJa jos digi-inputteihin on toivomuksia, niin niitäkin voi esittää.

Jokaisen akselin erillinen ajo olisi kiva, tällä hetkellä itselläni käytössä
keygrabberin kautta.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: JuKa - 20.02.08 - klo:20:22
Joo ne olis hyvä saada.
Pitäiskö Martzis tehdä uusi "Aihe" HID-kortillesi, on sitten myöhemmin kivempi lueskella kun tietää mistä otsikoista etsii... ?

Jussi
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Martzis - 20.02.08 - klo:22:45
Lainaa
Latasin tuon muhi plugin:n asensin, ja sain toimimaan. Miksiköhän kuulu aina kaiuttimista piippaus kun painaa nappulaa ?
Otin piipin pois. Ei ollut tarkoitus jättää koodiin mutta unohtui kun ei ollut itellä kajarit päällä eilen. Virhetilanteiden merkkiääni on edelleen mukana.

Lainaa
En tiedä onko mahdollista, mutta 185-190 OEM, 191-194 OEM ja 204-205 OEM "jutut olisi kiva saada toimimaan.
Onko kaikki OEM koodit mahdollista saada toimimaan Inputeista, vai ylipäänsä mitään ? En ole mikään bitti-tietäjä ;)
Päivitin pluginia. Kokeilepa toimiiko oikein jos OEM kenttään lyö numeron ja valitsee inputille toiminnoksi oem kentän (esim. OEM 1).

Lainaa
Jokaisen akselin erillinen ajo olisi kiva, tällä hetkellä itselläni käytössä
keygrabberin kautta.
Voisin tuon lisätä seuraavana

Lainaa
Pitäiskö Martzis tehdä uusi "Aihe" HID-kortillesi, on sitten myöhemmin kivempi lueskella kun tietää mistä otsikoista etsii... ?
Juu, voisin aloittaa uuden aiheen kortilleni ja antaa tämän ketjun jatkua enemmän otsikkonsa mukaisena :)
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: JuKa - 21.02.08 - klo:21:24
Komeesti toimii OEM:t ,mutta onko niitä mahdollista saada lisää ? Jokaisen liikkeen ajo onnistuu myös noilla OEM koodeilla, ne löytyy kun klikkaa Screen4 ohjelmassa TAB-välilehden kohdalla suuntanuolien päällä kahdesti.

Kiitos!

Jussi
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 23.02.08 - klo:21:11

Sain joku aika takaperin näyttötelineeseen lisättyä näppis- ja hiirituen.
Tarkoitus laittaa vielä näytön oikealle puolelle kauko-ohjaimen teline.

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0255.jpg)
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 16.05.08 - klo:20:32
Pitäähän minunkin taas pitkästä aikaa kertoilla omasta projektista, tuli laajennettua bridgeportin kitaväliä 35cm että sopii 75cm pitkä sorvin vaihdelaatikko työstettäväksi. pitää laittaa kuvia kun kerkeää, on nimittäin aika mielenkiintoinen viritys.:):)
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: JuKa - 28.07.08 - klo:22:10
Anatoli,

Mitäs se jatko-osa näyttää ?  ???


Jussi
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: petko - 29.08.08 - klo:14:20
Muistatko Jonne mikä on tuon Z-akselin servomoottorin tyyppi ja millä ohjaimella ajat sitä?
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 29.08.08 - klo:15:40

Joku Fanucin 1 KW DC-servo se on. Ohjaimena kokeilin jotain Unkarilaista (muistaakseni
CNCDriven Mammuth), mikä tranformasi itsensä hiileksi kokeen aikana. Olisi tarvinnut vissiin
etuvastuksen... Ajattelin tilata tuohon Granite Devicen VSD-A:n, lupasivat että se kestää
tuon servon.

Tähän Z-modaukseen olisi tarkoitus laittaa vielä kaasujouset keventämään pöytää
ja vaihtaa strapetsiruuvi kuulamalliseen. Ei ole oikein ollut tarvetta tuolle
pidemmälle Z-liikkeelle ja teen tällä hetkellä nelosakselia, joten homma on
jäänyt hiukan kesken.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: petko - 29.08.08 - klo:19:24
Mulla samannnäköisiä moottoreita 3kpl, tosin yhdestä anastin enkooderin tuohon vickersin AC-servomottiin: http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=438.msg1778#msg1778
Fanucin DC-servon tyyppikilvestä poimittua:
Model 5M
Tyyppi A06B...ja jotain, osa teksteistä hankautunu pois
Vääntö 5,9 Nm
Virta 9A
Jännite 151V
2000rpm
Hankin kesällä wanhan venäläisen!?! työkalujyrsinkoneen ja sen modaus on menossa.
Vaihdoin X-akselille trapetsin tilalle kuularuuvin ja laitoin tuon modatun vickersin AC-servomotin siihen. Testasin EMC2:lla ja VSDA:lla ja hyvinhän tuo toimi.
Nyt on Y-akseli työn alla, vaihdoin siihen kuularuuvin ja toisen vickersin modaus heidenhainin enkooderilla on menossa. Jos tuo pelittää niin vaihdan myös X:n enkooderin heidenhainiin.
Tuota Fanucin 5M DC-servoa kaavailin Z-akselille, toivoin että olisit kokeillut samanlaisen moottorin jo valmiiksi:)
Kaikille akseleille on tarkoitus laittaa VSD-A:t
Pöydän kevennyksen ajattelin toteuttaa vastapainoilla tai paineilmalla.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 16.09.08 - klo:00:04
Tossa ois kuva siitä jatko-palasta, oon ottanut sen taas pois mutta täytyy asentaa se taas kun pitää työstää jotain isompaa.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 16.09.08 - klo:22:02

Oletko joutunut hakkaamaan kattoon reiän?  ;D
Itselläni oli hiukan samanlaisia ongelmia, kun
kasasin variaattoria koneestani, selvisin siitä
rälläköimällä pienen palan pois variaattorikopasta...

Itselläni on 4-akseli työnalla, laitain siitä ihan oman
topicin kunhan saan sen valmiiksi. Loppusuoralla
ollaan...

Ps. Todella siistikuntoisen näköinen BP, onko sulla siinä
MACH 3 käytössä?
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 19.09.08 - klo:13:00
Oon varastanu teiltä ideoita, mm. näytön ja näppiksen telineen malli. mach3:han  mulla siinä on ja sain litteän-näytön paikalleen viikko sitten.
Mulla on pajan katossa reikä ja sinne on asennettu kaksi vinssiä, joilla voi nostaa yläosan tarvittaessa ylös kun asentaa jatkopalan paikalleen. ;D
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 08.12.08 - klo:00:40
Tuossa on mun "ritke" tämän hetkisessä kuosissa
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 27.01.09 - klo:01:00
Huusin ebaysta viisi kappaletta omronin 400w servovahvistimia, servot vain puuttuu. Olis tarkoitus laittaa bridgeportiin servot askelmoottorien tilalle, ja lisätä nelosakseli. Sen yhden varasin tuohon mun sorviprojektiin. Jos tällä järjestelyllä sais istua rauhassa kahvilla kun kone työstää kappaletta. Ei sillä etteikö se nytkin onnistuisi(7 tuntia yhtäjaksoista koneistusta), mutta varma on aina varmaa. 8) ;D ;D Sain tuossa viime yönä EMCn ohjelmoitua kohdalleen, ja heti piti heittää 10000 rivin CAMi koneeseen ja kokeilla ;D ;D
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Jonne - 27.01.09 - klo:13:05

Itsekin olen ihmetellyt tuon Bridgeportin askellusvarmuutta  ??? (tosin minulla ei ole enää orkkis-ohjaimia
käytössä), pirun hyvin se vaan skulaa.
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: anatoli - 27.01.09 - klo:13:32
Mulla on ollu vaan semmosta että pitää laittaa kiihdytysrampit ja maksiminopeus riittävän maltilliseksi, tahtoo moottorit tipahtaa kelkasta. Muuten en oo huomannu että olis askeleita hukkunut. Saa nähdä huononeeko tilanne kun laitan servot tilalle. ???
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: jklöpö - 17.02.09 - klo:00:31
Itse ostin juuri Mahon Mh 500W jyrsimen maho CNC 232 ohjauksella (Heidenhain ???). Tietääkö joku onko Mahon CNC 232 sama kuin Heidenhainin TNC 232 vai mikä kun pitäisi löytää uudet manuaalit? Lisäksi koneessa on näyttö (Heidenhain BE 132 B = Matsushita M-1203DNB )rikki (kuvaputkessa reikä) uusi heidenhainin näyttö joka sopisi vanhaan kaappiin maksaa n 2000 euroa ja vanhanmallista 12" kuvaputkinäyttöä ei enää tunnu löytyvän mistään (tietäisikö joku). Kuvaputki = Matsushita 310KRBQA (N).
Otsikko: Vs: Bridgeport vm.-80 modernisointi
Kirjoitti: Maukka - 20.02.09 - klo:19:54
Lainaus käyttäjältä: jklöpö - 17.02.09 - klo:00:31
Itse ostin juuri Mahon Mh 500W jyrsimen maho CNC 232 ohjauksella (Heidenhain ???). Tietääkö joku onko Mahon CNC 232 sama kuin Heidenhainin TNC 232 vai mikä kun pitäisi löytää uudet manuaalit? Lisäksi koneessa on näyttö (Heidenhain BE 132 B = Matsushita M-1203DNB )rikki (kuvaputkessa reikä) uusi heidenhainin näyttö joka sopisi vanhaan kaappiin maksaa n 2000 euroa ja vanhanmallista 12" kuvaputkinäyttöä ei enää tunnu löytyvän mistään (tietäisikö joku). Kuvaputki = Matsushita 310KRBQA (N).

http://cgi.ebay.de/Monitor-CRT-fuer-Deckel-CNC-Fraesmaschine-mit-Dialog-1-4_W0QQitemZ380077406923QQcmdZViewItemQQptZIndustriemaschinen?hash=item380077406923&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1121|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318 (http://cgi.ebay.de/Monitor-CRT-fuer-Deckel-CNC-Fraesmaschine-mit-Dialog-1-4_W0QQitemZ380077406923QQcmdZViewItemQQptZIndustriemaschinen?hash=item380077406923&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1121%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318)

ebay:tä selaillessa osu tomonen ruutuun liekko samanlainen ko toi mun saksa on niin heikko..