Myös korttimaksu toimii

Virtalähdettä tekemässä

Aloittaja Maukka, 06.01.09 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Maukka

Tässä alkoi virtalähteen suunnittelu rojektiin. Rengassydän muuttaja tai joku muu tässä ois kattelussa.
Sitte varastoista löyty tollasella tekstillä varustettu möykky
niin kysymän piti että pitääkö tuo sek.1, käämi tulkita niin että 3.8A eikä 2x3.8A?
Tolle L297/8 piirin perustuvalle ohjaukselle suunnittelin tätä. Mutta pitänee
katella isompi möykky ton tilalle että saapi kolmelle moottorille virran samasta möykystä.


Mitäs muuta toi virtalähde yleensa tarvii ?
Kytkimen, sulakkeet, tasasuuntauksen, sopivasti konkkia 20000uF?
Tarviiko jännitte regulaattorin? Onko jollain heittaa hyvä, piirikaavio?

ttontsa

#1
L298:n max käyttöjännite 46V. eli 1,414x35v-1,4v = 48v eli taitaapi kähähtää??

Taitas olla 30Vac max tolle L298:lle.

Itsekin pähkäilen virtalähdettä niin tuossa jotain esimakua toroideihin:

http://fi.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retrieveTfg&Ne=4294958012&N=4294522876

Kaipa noita soveltaenkin virtalähdettä voi haarukoida:

SMD ohjaimille:

http://www.arceurotrade.co.uk/projects/PSU/index.html#Anchor-Ar-24045

Gecko drive:

http://www.geckodrive.com/upload/Step_motor_basics.pdf
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Maukka

Joo eli siis jotenkin joutus jännitettä puottaan jos tota käyttäis. Täys maksimi tolle l298 piirille on 50vdc.
Mitäs toi muuttajan Virtä merkintä sitte meinaa tossa kuvassa yden kerran 3.8A vai kahden kerran?


ttontsa

Virtakysymykseen ei uskalla 100% vastata, mutta haarukoi painoa ja vertaa http://www.intertrafo.fi/ ja muiden valmistajien vastaaviin.. Liekö merkintä RK300 viittais teholuokkaan?? Mikäli 300VA, tarkottas että 3,8A/käämi. Eli eikös siitä silloin saa kytkennät +35V/3,8A / -35V/3,8A, 70V/3,8A ja 35V/7,6A

Tai pistä kysymys: http://www.intertrafo.fi/
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Maukka

#4
Joo aikas painava toi motykkä oli n.2,8kg niin taitaa olla tota 300VA luokka toi mun käämi.

Onkos kellään ideoita miten ton jännitteen sais näppärästi puotettua tonne 30-45.V tietämille?
Ainut ongelma taitaa olla että millä komponenteilla sais virran kestoa sen n.8A

JaniF

Lainaus käyttäjältä: Maukka - 20.01.09 - klo:16:14
Joo aikas painava toi motykkä oli n.2,8kg niin taitaa olla tota 300VA luokka toi mun käämi.

Onkos kellään ideoita miten ton jännitteen sais näppärästi puotettua tonne 30-45.V tietämille?
Ainut ongelma taitaa olla että millä komponenteilla sais virran kestoa sen n.8A

Purat muuntajan toisiosta käämiälankaa pois jos vain löydät oikean/oikeat käämit.

Huuto.netissä on ihan lupaava muuntaja 1 kpl
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=95493918

Näyttäis olevan samanlainen kuin minulla ja se on siis 225 VA per toisio eli 4x 225 VA eli 900VA!

ttontsa

Hep

Toi huuto.net: muuntaja on varmaakin kokonaisteholtaan 225VA.

Periaatteessahan tohon sun muuntajaan vois tehä tehotrankulla reguloinnin. Eli jos kuormittamaton jännite on tasasuuntauksen jälkeen n.48V j ahaluaisit sen pudottaa vaikka 40V jäis tehotrankulle lämmöksi poltettavaksi max. kuormalla 7,6Ax8V=61W.  Tuo tietty maksimi. Kokonais lämmöksi polttotarvehan riippuu montako ämpäriä noi ohjaimet käytössä sitten vetää. Ja mihinkä asettuu muuntajan jännite kuormituksessa.

vanha tuttu 2N3055 vois soveltua.. loppuun asti ei tullu mietittyä, mutta tulipa ajatus heitettyä..

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/2/N/3/0/2N3055.shtml
http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=kyt01.sis&pa=jaaa
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

ram

Käämi muuntajaan päälle paksua käämilankaa ensin yksi kierros, ja mittaa jännite sen yli. Näin saat selville montako kierrosta käämiä tarvitset jännitteen pudottamiseen. Käämi tarvittava määrä kierroksia, ja kytke se sarjaan vaihe väärinpäin nykyisen käämin kanssa.

JuKa

Tuollaisen valmiin 350W virtalähteen saa noin 50 eurolla kotiin tuotuna. En kyllä osaa sanoa, että toimiiko ohjaimien kanssa parhaimmalla tavalla.
Tilasin tuollaisen ja käytän sitä kolmen Gecko250 kanssa, hyvin on toiminut. Jännitteen saa saa säädettyä 41 - 45 VDC välillä.

http://cgi.ebay.co.uk/48V-DC-7-3A-350W-Regulated-Switching-Power-Supply_W0QQitemZ280241042710QQihZ018QQcategoryZ58288QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Tietysti muuntaja olisi varmaan paras vaihtoehto, ne on vaan niin pirun kalliita.


Jussi

Maukka

#9
Joop, tarkotus oli vähän niinku käyttää romuja mitä nurkissa sattuu oleen ja nauttia rakentelemisen ilosta.  :P

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 20.01.09 - klo:21:30
Periaatteessahan tohon sun muuntajaan vois tehä tehotrankulla reguloinnin. Eli jos kuormittamaton jännite on tasasuuntauksen jälkeen n.48V j ahaluaisit sen pudottaa vaikka 40V jäis tehotrankulle lämmöksi poltettavaksi max. kuormalla 7,6Ax8V=61W.  Tuo tietty maksimi. Kokonais lämmöksi polttotarvehan riippuu montako ämpäriä noi ohjaimet käytössä sitten vetää. Ja mihinkä asettuu muuntajan jännite kuormituksessa.

vanha tuttu 2N3055 vois soveltua.. loppuun asti ei tullu mietittyä, mutta tulipa ajatus heitettyä..

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/2/N/3/0/2N3055.shtml
http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=kyt01.sis&pa=jaaa

Mullahan ois yks osanen tommonen virta rajotin tolla 2N3055 tehty, mikä löytyy ton sivun alalaidasta.  http://www.pminmo.com/3axisPIC/3axisPIC.htm
Tomiskohan toi  mitenkään? Kun tarkotus ois laittaa tohon jatkoksi sitte vielä toi pminmon l297/8 ohajain. Nyt oon siirtymässä tohon bipolaari tekniikkaan ja siksi pitäs saada tota jännitettä nostettua kun mun tän hetkisiin moottoreihin ei tule tällä hetkellä olevalla 12v virtälähteellä tarpeeksi virtaa bipolaarisena.

( vähän offtopikki.. Toi pminmo sivuilta löytyvä virta rajotin värkki oli muuten kätsä, laitoin sen rajoittamaan tuulilasin pyyhkijän moottorin virtaa erääseen sovellukseen missä piti rajottaa maksimi virtaa sillon kun moottori ajetaan "rajaa" vasten täysin jumiin. Toimi hyvin pyöri nätisti normaalisti ja jumissa olessaan vei virtaa säädetyn verran. Eikä ole vielä ainakaan polttanu moottoria toi jumiin ajaminen. Pääasiassa on siinä siksi kun jumiin ajo vei mahottomasti virtaa yli 10A. Ja kun tossa mun sovelluksessa ei voinut rajakytkimiä käyttää.)

JuhaV

Päivää,

Kupari on tosiaan kallista ja isommat rengassydänmuuntajat siten suhteellisen hinnakkaita.

Tuolta JuKa:n Ebay-linkin kautta löytyy tämmöinenkin hakkuri : 400W 48V ja 8.3A. Hintakin on aika edukas.

Googlettelin ympäriinsä ymmärtääkseni vähän paremmin sitä miksi hakkurit olisivat periaatteellisesti sopimattomia askelmoottoreiden virroittamiseen. Tavallisesti esitetty syy on se että hakkuri ei selviä virtapiikeistä yhtä hyvin kuin "jäykempi" muuntaja. Hakkuri kaipaa periaatteessa tasaisempaa kuormaa. Sinällään hakkuri olisi ehkä teknisesti tyylikkäämpi ratkaisu kuin "brute force" tyyppinen muuntaja. Ja kevyempi.

No, Juka tuossa totesi että hänen sovelluksessaan hakkuri on toiminut kaiketi ihan ok.
Täältäkin löytyy vastaavia kommentteja : http://groups.yahoo.com/group/CAD_CAM_EDM_DRO/message/61333

Tuntuisi jotenkin siltä että jos riittävän järeän hakkurin perään laittaa riittävän suuren kondensaattorin, niin homma pelaa ok jos virran ja jännitteen suhteen ollaan pelialueella. Hakkureissa on jopa jonkinlaista säädettävyyttä ihan kaupan päälle.

Taitaa noissa isommissa hakkureissa nuo jännitteet olla maksimissaan juuri tuolla 48 V tietämissä, mutta sillähän pärjännee jo monessa hommassa.

Onko muilla kokemusta noista hakkureista askelmoottoreiden kanssa ? Positiivisia tai negatiivisia ? Periaatteessa lienee mahdollista että jos hakkuri ja sen syöttämä askelmoottoriohjain päättävät joutua johonkin keskinäiseen resonanssiin niin siitä seuraa häiriöitä. Nämä on kuitenkin todennäköisesti voitettavissa kondensaattorin (ja tarvittaessa sarjavastuksen) avulla ?

Jos 50 EUR:lla saa periaatteessa valmiin teholähteen, niin muuntajan virittelyä varten tarvitaan jotain syvempää motivointia  :D

- JuhaV


JuKa

Palatakseni vielä tuon hakkurin suojaukseen, Teron (Granite Devicen) VSD-E ohjeen mukaan tuollaisen hakkurinpowerin ulostuloon kannattaa laittaa diodi (sarjaan).

Jussi

Maukka


JuhaV

Omani tilasin Hongkongista : Electronic Kits and Parts Store

Sieltä löytyy vaikka tämmöinen : http://cgi.ebay.de/350W-24V-14-5A-Switching-Power-Supply_W0QQitemZ350172530816QQihZ022QQcategoryZ48636QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Sieltä tilattuna homma toimi niin että tein tilauksen Ebay:n kautta ja maksoin Paypal:lla. Toimittajalta tuli useita viestejä tyyliin tilaus vastaanotettu, tilaus postitettu, tilauksen seurantakoodi postikuljetukselle ...

Toimitus oli nopea (alle viikko) ja paketti tuli suoraan kotiin. Poweri oli sellainen kuin piti ja toimii hyvin. Jäi hyvä maku tuosta myyjästä.

Tuolta Asia Engineeriltä en ole tilannut mutta kuvissa laite näyttää aivan samanlaiselta kuin se jonka tilasin itse Hongkongista : http://cgi.ebay.de/500W-48V-10-4A-Switching-Power-Supply-for-Radio_W0QQitemZ350172532566QQihZ022QQcategoryZ48636QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Voisivat olla vaikka saman firman tuotteita. En sitten tiedä onko Hongkong kuinka paljon "lännempänä" kuin Nanjing China ;) Voi henkisesti ja postin kulun kannalta ollakin ...

- JuhaV

Maukka

paljonko tuli kokonaiskustannuksia tolle niinu eurossa ? Joo paikallisesta puljusta löytys noin  90€ luokkaan 300vA amppeerin vekottimee osat niin olen tässä vähän kahen vaheilla että haenko osat rengas sydänmuuntajaa vai tillaano valmiin hakkurin. voi se olla että käännyn paikallisen puoleen kun sinne ei tarvi tehä paypalli ja ebay tunnuksia tehä ja jää se tavaran saapumisen ja muun kanssa jännääminen pois. no onneksi ei ole kiirus tällä rojektilla niin voi rauhassa tutkailla vaihtoehtoja..

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk