Manuaali- ja cnc-sorvit & jyrsimet

Aloittaja Jonne, 20.09.09 - klo:18:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

porepe

Ensimmäinen satsi on ymmärtääkseni suomessa satamassa :)
Petri Junnila
Mynämäki

Jonne

LainaaMitä lentorahti maksaa esim. tuollaiselle ~200kg jyrsimelle?

Enemmän kuin se jyrsin...  :-[

Muuten, se sinun sorvisi on Suomessa, laivan pitäisi olla purettavana tällä hetkellä, kuten Porepe sanoi tuossa ylempänä...
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

stenberg

Huippu juttu..

Millähän, suomesta saatavalla voiteluaineella näitä kannattaisi ruveta kasailemaan sitten kun kone on purettu ja muottihiekat ja punainen rasva on poistettu?

Jonne

Stenberg, tules hakemaan koneesi perjantaina  :) tai laita sähköpostia tai YV:tä, jos haluat jollain kuljetuksen (en katsos taas muista mistä päin olit)...

Luulen ettei noista tarvi valuhiekkoja puhdistella, laitan kuvia tehtaan touhuista kunhan ehdin. On suhteellisen asiallisen näköinen plantaasi...

Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Jonne

No niin, Sumoreita saapui satsi, ja pakko sanoa, ovat muuten viimeisen päälle,
vaikea uskoa että olisivat Kiinassa tehtyjä. Kiinanvalu on ilmeisesti parantunut,
sillä mitään kuoppia valuissa ei ole (tai sitten siellä tehtaalla on joku kittivirtuoosi...).

Kaikki vivut ja veivit ovat jämptejä, mikään ei kolise tai nitku. Pöydät liikkuvat oikein
nätisi, sopivan "tahmeasti", eikä strapetseissa ole väljää juurikaan. Käyntiääni ei ole musiikkia
korville, kuten ei yleensäkin ole Kiinan koneissa, mutta eihän nyt kaikkea voi saada kerralla  ;D

Yksi ylimääräinen sorvi olisi nyt tarjolla, tyyppiltään 2103 (kärkiväli 350mm). Nopeat syövät
hitaat, eli jos kiinnostaa tuollainen namupala, laita viestiä heti tulemaan.
Hintaa 525 euroa (alv 22%)

2103

2217-I (16mm)

2203

2202

Jonne

lordjw

Tere!

Onko tietoa mitkä laakerit noissa pikkusorveissa nykyään on? Ainakin aiemmissa standardi-kiina-minisorveissa on ollut tavalliset kuulalaakerit. Laitteesta tulisi paljon parempi  kartiorullalaakereilla. Vai onko niissä jo nykyään valmiina nuo paremmat laakerit?

T: Julius

Jonne

Lainaa

Onko tietoa mitkä laakerit noissa pikkusorveissa nykyään on? Ainakin aiemmissa standardi-kiina-minisorveissa on ollut tavalliset kuulalaakerit. Laitteesta tulisi paljon parempi  kartiorullalaakereilla. Vai onko niissä jo nykyään valmiina nuo paremmat laakerit?

Eipä ole tietoa... Pitäisi ottaa joku koneista osiksi ja katsoa, kun räjäytyskuviin ei voi luottaa sataprosenttisesti.

Jonne

Yksi asiakas peruutti tilauksensa optiovarustetusta 2205:sta, joten olisi kone saatavissa
helmikuun alkupuolella. 2205 on oikein näppärä peli, omapaino miltei 200kg ja harjaton 1kW
moottori, joten soveltuu teräksenkin työstämiseen. Lisäksi kääntyvä karapää sekä
kierteytystoiminto.

Hinta koneelle 1439 euroa (Alv 22%)

Lisäksi varusteita tarjolla, hinnat katsotaan erikseen:
Jakolaite 100mm, 2 kpl konepuristimia säädettävällä kulmalla ja ilman,
vaakajyrsintään tarkoitettu lisäpöytä.

Eli jos kiinnostaa, laita YV:tä ja varaa kone.

Sitten off-topic, kuvia Sumoren tehtailta:

Orbitrek

Aika särmän näköistä touhuahan se näyttää idän veljillä olevan. Itse ainakin olen täällä kotimaassa törmännyt paljon sotkuisempiin tuotantotiloihin. Toiminnan ja tilojen siisteydellä on lähes aina korrelaatio lopputuotteen laatuun.
Japanialaiset herrat ne haluavat kuulemma aina aluksi nähdä tuotantotilat, vasta sen jälkeen siirrytään pitkän pöydän ääreen.

stenberg

Otappa yhteyttä jos jää lisävarusteita lojumaan nurkkiin tuosta ylimääräisestä koneesta kun saat sen myytyä.

Jonne

Jups, otan kyllä yhteyttä... Haitko koneesi jo matkahuollosta? Mitä tykkäsit?

Sitten noista Sumoren tehtaasta. Itse meinasin kanssa että tekevät jossin maakellarissa koneita, mutta kyllähän tuo vaikuttaa ihan asialliselta tuotantotilalta, ei nuo kiinalaisetkaan enää riisipalkalla töitä tee...

stenberg

En ehtinyt, tuli nakki naps ja iltavuoroon ennenkuin sain viestin matkikselta. Huomenna aamusta jätän koulut väliin ja meen purkamaan tallille :)

Jonne

Seuraavan satsin tulopäivä on 16.2, eli silloin voi 2124:sen ja 2217-II:n ostaneet repiä hihasta. Lisäksi siellä on yksi ylimääräinen 2205:nen, eli sitä voi kiinnostuneet kysellä YV:llä (katso aikaisempia viestejä).

Stenberg, joko olet saanut sorvin? Mitäs tykkäät?

stenberg

Sain juu, on aika paljon tukevampi tekele kuin osasin odottaa. Karamoottori oli aika naurettava, ruuvien välykset myös CNC-käyttöä ajatellen. En alkuunkaan luullut saavani "oikeaa" sorvia joten olen noin yleisesti positiivisesti yllättynyt. Mitä olen lueskellut netistä niin pitäisi odottaa enemmänkin rakennussarjaa kuin valmista konetta kun kiinan laitteita ostaa. Valu on ihan hyvän laatuista, koneistukset on tehty huolella ja elektroniikkakin näyttää tehdastekoiselta verrattuna niihin Siegin laitteisiin joista olen netissä nähnyt kuvia.

Kokeilin hieman alumiinia ja messinkiä ajaa ja se onnistui kyllä joten kuten. 6mm akselinteräspätkä oli kyllä liikaa mutta jonkinlainen valuraudan työstö voisi onnistua oikeilla työkaluilla.

Voin kyllä suositella näitä laitteita jos haluaa oppia hieman pienemmässä skaalassa vaikka opiskelijakämpässä sorvailua. Pienoismallien rakentajalle laite on varmaan aika ässä. Kiinalaiset terät kannattaa suosiolla unohtaa jos metallia aikoo pyörittää (tämä taitaa päteä kaikkiin sorveihin).
Pieni mutta pippurinen laite :)

Olen menossa nyt vähän mittailemaan kulmia ja heittoja akseleissa tallille.