TIEDOTE sähköpostiviesteistä

Muistathan tarkistaa sähköpostisi roskapostikansion – foorumin lähettämät automaattiviestit saattavat päätyä sinne. Viestit tulevat osoitteesta cnc-tekniikka@cnc-tekniikka.com.

Oikea tapa sammuttaa NC-kone

Aloittaja Tepula, 19.02.16 - klo:18:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Tepula

Olen kuullut että oikea tapa sammuttaa NC-kone on se että ensin hätä-seis, sitten ohjausvirta ja viimeiseksi päävirta.
Pitääkö tämä paikkaansa? Voiko koneessa mennä jotain rikki jos sammuta vaan suoraan päävirrat kun olen ensin mennyt edittin ja painanut reset?

Kremmen

No oikea ja oikea. Tyylejä on monta ja kukin taaplatkoon tyylillään. Hätäseis nyt ei liity mitenkään siihen kestääkö vehkeet ehjänä sähköjen katkaisemisen. Jos haluaa että kone herää hätäseis päällä niin sitten painaa sen päälle sammutuksessa, mutta kestämiseen sillä ei ole mitään vaikutusta. Ja kovaa saa perustella miksi pääkytkimestä suoraan katkaiseminen olisi erityisen tuhoisaa. Kun sähköt katkeaa niin ne katkeaa, siinäpä se.
Tuota edittiin menoa ja resettiä en oikein tajua - mitä sillä tavoitellaan?
Hacklabin jyrsössä on Fanucin series 0 ohjain ja meillä on tapana sammuttaa se omasta kytkimestään ja sitten päävirrat pois. Tämäkin lähinnä siksi, että se ohjaimen virtakytkin on niin helpost käsillä pulpetin kyljessä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

pave

#2
Resetti ainakin ottaa terän kompensoinnit pois päältä, muuta hyötyä ei tule mieleen.

Edit: No joo, hätäseistä pitäisi käyttää, jotta varmasti tietää sen toimivan. Joku joskus opettanu mulle...

Ville Vaho

Resetin painamisen ymmärrän hyvin... Hätäseis vähän niin ja näin.. Nc off nappi kuulostaa järkevältä.

"Uusissa" koneissa on pyörivää kovalevyä ym. joita ei sovi päävirroista katkoa.

Fanukin 6 m/t kannattaa sammuttaa kauniisti, ei päävirroista. Äärimmäisen herkkä virtapiikeille. Kesken ajon kun katkeaa sähköt, lentelee sulakkeet mistä milloinkin. Jos katkos oli lyhyt ja virta palaa, hajoilee vaikka mitä...

Pc pohjaista kukaan ei varmaan halua sammuttaa repimällä johtoa seinästä? Kinnaskytkin tekee asian niin.
-vilderi

timopen

Tää ei nyt varsinaisesti liity asiaan, mutta mulla on toi modernisoitu Mori Seiki ja siinä on nyt deltan taajuusmuuttaja käyttämässä karamoottoria. Jos sammutan virrat päällä päävirtakytkimestä niin vikavirtasuoja laukeaa. Jos taas sammutan hätäseiskytkimestä ensin niin se pamauttaa ensin auki tuon tamun edessä olen kontaktorin auki ja siinä vaiheessa vikavirtasuoja ei taas laukea. Ja tää ongelma tuli vasta sen jälkeen, kun toi taajuusmuuttaja tuli peliin... alkuperäisellä karaohjaimella ei tehnyt samaa.

Oli samanlainen probleema tommosen pienen pylväsporakoneen kanssa mihin laitoin danfossin tamun. Ensimmäisessä kytkentäversiossa oli päävirtakytkin suoraan katkaisemassa vaiheet (L1, L2, L3) taajuusmuuttajalta, tällöin satunnaisesti sammuttaessa vikavirta laukes. Sitten muutin päävirtakytkimen "päävirtakytkimeksi", mikä ohjasi kontaktoria, joka taas syötti tamua. Tällöin vikavirtasuoja taas pelas hyvin. Olen aatellut itse, että tää johtuis siitä, että kontaktori kytkee vaiheet pois pelistä pois tasaisemmin kuin noi manuaaliset kytkimet?

- Timo

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: timopen - 20.02.16 - klo:12:07
Tää ei nyt varsinaisesti liity asiaan, mutta mulla on toi modernisoitu Mori Seiki ja siinä on nyt deltan taajuusmuuttaja käyttämässä karamoottoria. Jos sammutan virrat päällä päävirtakytkimestä niin vikavirtasuoja laukeaa. Jos taas sammutan hätäseiskytkimestä ensin niin se pamauttaa ensin auki tuon tamun edessä olen kontaktorin auki ja siinä vaiheessa vikavirtasuoja ei taas laukea. Ja tää ongelma tuli vasta sen jälkeen, kun toi taajuusmuuttaja tuli peliin... alkuperäisellä karaohjaimella ei tehnyt samaa.

Oli samanlainen probleema tommosen pienen pylväsporakoneen kanssa mihin laitoin danfossin tamun. Ensimmäisessä kytkentäversiossa oli päävirtakytkin suoraan katkaisemassa vaiheet (L1, L2, L3) taajuusmuuttajalta, tällöin satunnaisesti sammuttaessa vikavirta laukes. Sitten muutin päävirtakytkimen "päävirtakytkimeksi", mikä ohjasi kontaktoria, joka taas syötti tamua. Tällöin vikavirtasuoja taas pelas hyvin. Olen aatellut itse, että tää johtuis siitä, että kontaktori kytkee vaiheet pois pelistä pois tasaisemmin kuin noi manuaaliset kytkimet?

Onko siellä joku suodatin ennen tamua? Itsellä tullut tapauksia vastaan, missä suodattimen vuotovirta on sen verran suuri, että satunnaisesti laukesi vikavirtasuoja. Tuo laukeaminen tapahtui useimmiten, kun laittoi sähköt pois päältä. Viimeksi Omron MX2 kanssa - on muuten hyvä ja halpa tamu, ja tuo vuotovirta siis suodattimen läpi, ei tamun!

Eli veikkaus olisi, että sieltä tamun tai tamun suodattimen läpi menee sen verran oikeasti maavuotoa (sinnehän ne "häiriöt" suodatin ohjaa), että vikavirtasuoja ihan oikein laukeaa. Yleensä suodattimen tai tamun spekseissä on tuo vikavirta kerrottu. Aloittaisin siitä tarkastelun.

Ratkaisu olisi vaihtaa toinen suodatin, jossa speksattu maavuotovirta pienempi. Osa suodattimista on tarkoitettu käytettäväksi ilman vikavirtasuojaa, ja niillä on ihan spekseissä yli 30mA maavuotovirtaa (käytännössä suodatinkondensaattorien läpi maihin). Toinen käytännön ratkaisu on käyttää 3-vaihepistoketta, joka ei ole vikavirtasuojan takana.

Varsinaiseen aiheeseen: Emco 340TC sorvissa ei ole kuin hydrauliikka off nappi ja sitten pääkytkin. Ei mitään muuta, miten laittaa pois päältä.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk