TIEDOTE sähköpostiviesteistä

Muistathan tarkistaa sähköpostisi roskapostikansion – foorumin lähettämät automaattiviestit saattavat päätyä sinne. Viestit tulevat osoitteesta cnc-tekniikka@cnc-tekniikka.com.

matsuuri mv-510 V

Aloittaja hyvarinent, 10.09.15 - klo:09:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

hyvarinent

Moro,

onko kellään kokemusta moisesta koneesta? 3-akselinen CNC kone vuodelta -81. Olen netistä yrittänyt ettiä tietoa laitteesta, jotta voisin muuttaa sen toimimaan esim MESAn korteilla ja linuxcnc:llä.
Lähinnä siis kiinnostaisi saada selville kuinka tuon koneen moottoreiden ja takaisin kytkennän puoli on toteutettu.

Toivottavsti joku on tuommoisen kanssa pelannut.

Tuomas

timopen

Moi,

ei nyt varsinaisesti liity tuohon asiaan, mutta katsoin nopeasti noita tietoja mitä netistä löytyy ja karan kartio näyttäis olevan BT35, joten sanoisin, että kannattaa saada sit työkaluja mukaan kauppaan, koska niiden hommaaminen jälkikäteen voi olla melko tuskaista / kallista.

- Timo

Kremmen

Moi,
Minulla on Matsuura MC-1000 V joka on vähän vanhempi. Siihen on vaihdettu Yaskawan Sigma II -servot akseleille ja Yaskawan tamu karalle. Ohjaus on LinuxCNC Mesan 5i20-FPGA-kortilla ja 7i33-servo-breakoutilla. Tämäkin projekti on vielä vaiheessa, lähinnä olen vielä suunnittelemassa miten hallintapaneeli ja työkalumakasiini ohjataan.

Alunperin koneessa oli Fujitsu-Fanucin fossiilinen NC-systeemi ohjaamassa jättimäisiä 5-vaiheaskelmoottoreita ja karalla variaattorikäyttöä. Sellaisia on tuskin käytetty tuossa sinun koneessasi. Eli toteutusvaihtoehdot vähän riippuu siitä, mitä koneessasi on kiinni tällä hetkellä.
Mesan vehkeillä monenlaiset vaihtoehdot ovat mahdollisia. Tuo minun systeemini toimii tyypilliseen LinuxCNC-tyylin siten, että asemasäätölooppi suljetaan PC:ssä eli takaisinkytkentä tulee servoilta 7i33:n läpi 5i20:lle joka laskee paikkasäätöä ja antaa nopeusohjeen akselille. Nopeusohje välitetään analogisena signaalina 7i33:lta servolle.
Minulla käytössä olevat Sigma II -servopakit osaavat myös momentti- ja paikkasäädön jolloin viimemainitussa tapauksessa koko systeemiä voisi ajaa kuin isoa stepperitoteutusta lähettämällä 5i20:lta step/dir-pulsseja servo-ohjaimelle.

Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop