jyrsinprojekti

Aloittaja mikah, 16.03.15 - klo:19:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

mikah

Tervehdys,

Joku jyrsimen tapainen koneenrakennusprojekti olisi käynnissä. Ensimmäistä rakennan eli kovasti on joutunut tietoa etsimään ja silti ei mistään tiedä mitään.

Piirsin CADilla karkean vedoksen, jonka pohjalta ostin terästä ja hitsailin rungon kasaan. Seuraavaksi pitäisi viedä runko vedon poistoon jonnekin. Olisiko kenelläkään vinkkiä mistä löytyisi paikka joka pystyisi hehkutuksen hoitamaan? Mielellään jossain pääkaupunkiseudulla.
Samoin pitäisi löytää joku paikka missä onnistuisi rungon koneistus suoraksi. Itseltä löytyy sorvi, mutta siihen tämä ei oikein mahdu kiinni  :)

Speksit karkeasti:

Pöydän liikkeet noin 300mm x 500mm ja z:lle johteissa varaa n. 300mm

Runko on 200x100 palkista ja johteiden kiinnitystä varten on 20x30mm latat. Rungon alla ja pylvään takana on vielä 20mm lattaa antamassa tukevuutta. Alarungon ja tolpan kiinnityslaipat on 25mm kamaa.
Yllättävän vähän toi veteli hitsatessa. Jonkun verran oon TIGillä hitsaillut ohuempaa kamaa, joten odotin suurempia muodonmuutoksia. Joutui opettelemaan hitsaamaan puikolla tätä varten. TIGissä ei potku oikein riittänyt.

Johteiksi tulee ebaystä löydetyt THK:n käytetyt lineaarijohteet. Kuularuuvit ja karamoottori on kiinalaista laatua.
Stepperit on hybridit ja ohjaimena on Eding CNC.
Kaikki yllä olevat rojut on jo hankittu, joten paluuta ei enää ole.

Koneella olisi tarkoitus erittää työstää alumiinia ja sitä pehmeämpiä aineita.

olli henttonen

Voisi kuikuilla riittääkö tuon Wanhanrouvan liikeradat, että saisi yhdellä kiinnityksellä

ja ennenkaikkea tarkkuus, niin voisit tulla kallioon PuuhaPajalle ne koneistamaan
dyykkari

mikah

Kiitti Olli. Luulisi, että tollaisella pelillä saa tasot riittävän suoraksi. Kalliokin on vielä mukavan matkan päässä.

Sain rungon vietyä tänään hehkutukseen. Ei hirveästi löytynyt lämpökäsittelyä tekeviä yrityksiä pääkaupunkiseudulta. Bodycote niminen firma löytyi Keimolasta Vantaalta. Runko lämmitetään n. 600 C asteeseen.

Pirkkolan suunnilla olisi ollut toinen paja, mutta runko oli liian pitkä siihen uuniin.

mikah

Kone on ollut muutaman viikon toimintakuntoinen. Eilen tein sillä ensimmäiset oikeat koneistukset. Olen positiivisesti yllättynyt koneen suorituskyvystä. En ole ennen käyttänyt mitään CNC konetta, joten vertailupohjaa ei ole.
Ajatuksena on ollut alumiinin ja sitä pehmeämpien materiaalien työstö, mutta näköjään terästäkin pystyy lastuamaan.

Seuraavaksi pitää tehdä suojat koneen ympärille. Nyt on koko kellari täynnä lastua. Ihan eri tavalla tolla syntyy lastua kuin sorvilla.

Liikeradoiksi tuli lopulta n. X ja Y= 500x370mm ja z=300mm. Pikkaisen enemmänkin löytyy, jos ohittaa rajakytkimet.

PekkaNF

Toihan näyttää ja kuulostaa hyvältö.

Kerrotko lisä tosta hybridisteppereistä, sen ohjaimista, ruuvin noususta ja mille liikevoimalle/nopeudelle ne on ajateltu.

Pekka

mikah

Moottorit on Leadshinen ES-M23440 ja ohjain ES-D808. 4Nm noille on ilmoitettu väännöksi. Syötän niille 72V jännitteen. Ruuvit on 5mm nousulla ja muistaakseni moottorit on säädetty n. 5000 steppiin/kierros. Maksimitarkkuus taisi olla vielä 10x suurempi.

Karaa voi pyörittää hyvinkin alhaisilla kierroksilla, mutta silloin vääntö on tosi onneton. Porasin alumiiniin 8mm reiän ja n.1200rpm oli alhaisin kierrosluku millä moottori ei hyytynyt.

PekkaNF

Lukasin noi speksi läpi ja vaikuttaa asialliselta.

Voiko vielä kysellä parista asiasta:
1) bob/kontrolleri ja softa/hardis liitäntä? joku http://www.edingcnc.com/milling.php
Miksi?

2) Kara näyttää paineilmajäähdytteiseltä. Millainen kara/VFD. Tykkäätkö?

3) Oletko mitannut akselien joustoja/virheitä työstövoimilla?

Mä olen tähän asti pysynyt ihan manuaalikoneessa, mutta alkaa kiinnostaa jonkun pienen jyrsimen/kaivertimen rakentaminen, mutta sillä pitäis pystyä tekemään oikeesti jotain, joten kovasti joutuu mietimään.

Pekka

essoo

Nimimerkillä mkuivamaki taitaa olla jo jonkin verrankin kokemusta myös tuosta hybridiservo/edingcnc setistä ja meillä on toivonmukaan tulossa kokemusta ensi kuun aikana viimeistään.  Speksien suhteen vaikuttaa todella hyvältä kombolta. Berth (Edingin kehittäjä) vastailee hyvin maileihin ja laitteisiin liittyviin kysymyksiin.

mikah

1) joo edingCNC käytössä. Valitsin neliakselisen verkkoliitännällä olevan mallin. Luin positiivisia käyttökokemuksia täältä ja ulkomaisilta foorumeilta ja ainakin toistaiseksi olen ollut tyytyväinen. Mitään muuta en ole kokeillut, joten en pysty vertaamaan mihinkään muuhun. Käyttöönotto oli ainakin helppo.
Kaksi ongelmaa on tullut vastaan. Firmwaren päivitys ei onnistu ja karan nopeuden säätö ei toimi oikein. Kumpikaan ei ole haitannut käyttöä, joten en ole lähtenyt selvittämään noita ongelmia tarkemmin.

2) vesijäähdyttinen 2,2kw kiinanihme. Vasta pari tuntia käyttöä takana, mutta ainakin toistaiseksi toiminut ongelmitta.

3) En ole tehnyt tarkkoja mittauksia. Kappaleet on olleet työntömitalla mitattuna oikean kokoisia. Sen tarkempaan tarkkuuteen ei ole vielä ollut tarvetta.
Kasaamisvaiheessa mittasin karan kohtisuoruuden pöytätasoon mittakellolla. Sadan millin säteellä heittoa jäi puoltoista satkua, joka on mulle ihan riittävä. Samalla kokeilin painaa karaa alaspäin ehkä 20-30 kilon voimalla. En muista tarkkaa heittoa, mutta oli jotain luokkaa kymmenys.
Täytyy yrittää tehdä tarkempia mittauksia jossain vaiheessa.

Tietokoneena mulla on ollut käytössä, ylimääräiseksi jäänyt, Sonyn Windows 7 läppäri. CAD/CAMina on Fusion 360, jota olen yrittänyt opetella. Olen käyttänyt Autocadia lähinnä 2D layoutien tekoon parisenkymmentä vuotta ja jonkun verran 3DS Maxia ja Lightwavea 3D mallinnukseen. Tuntuu, että vanhoista opeista on vaan haittaa.

Mulla oli etukäteen aika tarkkaan tiedossa mitä mä tällä koneella haluan tehdä. Näyttää vahvasti siltä, että alkuperäinen tavoite tulee täyttymään ja ehkä jopa ylittymään.

mkuivamaki

Onnea uudelle jyrsimelle, rakenne on tutun näköinen  ;)

Mulla on tullut jyrsintätunteja n. 60 nyt tuolla V3 jyrsimelläm, ei mitään älyttömiä mutta pikkuhiljaa. Käytössä EdingCNC ja nuo samat hybridistepperit. Edelleenkin toiminut pomminvarmasti, firmikset/päivitykset menee aina ongelmitta ja Bert tosiaan korjaa bugeja / tekee pyynnöstä uusia ominaisuuksia todella nopealla aikataululla. Myös karan ohjaus on ainakin mulla toiminut ihan oikein (0-10V). Käytössä on Deltan tamu.

Joskus täälllä foorumilla oli jokin viestiketju jossa käytiin enemmänkin läpi noita Leadshinen kamoja, en löytänyt nyt tähän hätään sitä. Mutta alla on tuo minun viimeisin jyrsinprojekti:
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=6400.0

t. Mikko

mikah

Pieni päivitys. Vihdoinkin pääsin käyttämään konetta siihen tarkoitukseen mihin sen suunnittelin. Jonkun verran olen kylttejä kaiverrellut ja jotain muita pikkuhommia tehnyt, mutta viikonloppuna tein ensimmäisen osan alumiinista mun kilpa-autoon.
Tein koneeseen väliaikaiset seinät eteen ja sivuille koska muuten koko kellarin on täynnä lastuja. Tarkoitus oli koteloida koko kone, mutta ei tahdo oikein tilat riittää niin isolle systeemille.
Pitäisi vielä virittää joku voitelu/sumutus systeemi terälle. Pelkkä paineilma ei riitä syvempien urien jyrsinnässä. Nyt mä suihkuttelin vähän WD-40iä+jatkuva paineilma ja sillä sain siistiä jälkeä aikaan.

Täytyy yrittää ottaa vähän parempia kuvia seuraavista kappaleista.