Opinnäytteenä CNC-jyrsin

Aloittaja Säätelijä, 16.12.08 - klo:21:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

jussi

En tiedä kuinka väärin oon ymmärtäny, mutta ymmärsin että noi tiedostot pitäis kääntää quartus2 kääntäjällä ja silloin HAL ja INI tiedostot pitäis alkaa lähes tyhjästä. itse lähdin muuttaan tota lathe- plutoa

Jussik

Terve

Helpoimmalla ja samaan lopputulokseen pääsee muokkamaalla tuota lathe-pluto esimerkkiä.
lathe-pluto.hal  ja lathe-pluto.ini tiedostot auki ja katsoa kuinka niissä on tehty.
Niitä muokkaamalla ja lisäämällä tarvittava määrä akseleita pääsee oikeaan lopputulokseen.

Nuo tiedostot on jo kerran käännetty EMC:n, ei kannata vaivata päätään kääntämällä niitä uudestaan.

Riippuen sovelluksesta ja tarpeesta, saattaa olla mahdollista että joskus voi joutua oman HAL komponentin kirjoittamaan. Siinä voin sitten autella.

Säätelijä

Olipa hyvä että saatiin meikäläinenkin oikeille raiteille, kiitoksia siitä. Itsekin olen ihan ensimmäistä kertaa tekemisissä linuxin kanssa, saa nähdä miten käy...

Jussik

Terve

Ei mitään hätäää kun kopioit sen projektin omaan kansioon ja
muuttelet siellä, mikään ei oikeastaan voi mennä vikaan.
Kunhan et päivitä sitä linuxia miltään osin.

jussi

linkpp iocontrol.0.user-enable-out iocontrol.0.emc-enable-in

newsig Xvel float
newsig Xacc float
linksp Xpos-cmd => ddt.0.in
linkps ddt.0.out => Xvel
linksp Xvel => ddt.1.in
linkps ddt.1.out => Xacc

newsig Yvel float
newsig Yacc float
linksp Ypos-cmd => ddt.2.in
linkps ddt.2.out => Yvel
linksp Yvel => ddt.3.in
linkps ddt.3.out => Yacc

newsig Zvel float
newsig Zacc float
linksp Zpos-cmd => ddt.4.in
linkps ddt.4.out => Zvel
linksp Zvel => ddt.5.in
linkps ddt.5.out => Zacc

Tässä kohtaa HAL:ia ilmeisesti määritellään rajakytkin inputit,mutta mikä tuossa määrittelee onko ne active low/high

porepe

Lainaus käyttäjältä: discapa - 11.01.09 - klo:20:52
Käsittääkseni siihen on mahdollista saada aivan oikea pluto_servo kun vaan tietäis mitä näillä tiedostoilla pitää tehdä http://cvs.linuxcnc.org/cgi-bin/cvsweb.cgi/emc2/src/hal/drivers/pluto_servo_firmware/

mä muokkasin aikanaan tuosta lathe plutosta 3-akselisen jyrsimen ohjauksen. muistin väärin kun sanoin että esimerkeissä olisi pluto servo, se olikin Tuo Lathe Pluto :)
Petri Junnila
Mynämäki

Säätelijä

Tutuistuin tänään tuohon  lathe-pluto.ini tiedostoon ja yritin sitä muutella oikeanlaiseksi. Hyvään alkuun pääsin ja näyttää siltä että tuon .ini tiedoston muokkaaminen oikeanlaiseksi ei ole kovinkaan vaikeaa. Tuossa taitaa olla kuitenkin kohtia joita ei voi täyttää ennen kuin itse kone on kasassa, olenko oikeassa? PID-loopin säätäminen, kotiaseman määrittäminen, moottorien maksimi nopeudet yms. kohtiin voi laittaa oikeat arvot vasta kun itse kone on kasassa ja tarkat todelliset arvot voi testata/tarkistaa.

Nyt pitäis alkaa opiskeleen tuota .hal tiedostoa, joka näyttää nopealla silmäyksellä hieman vaikeaselkoisemmalta. Tietenkin tuohon .ini tiedostoonkin täytyy vielä tehdä varmaan paljonkin muutoksia sillä moni kohta jäi vielä arvoitukseksi.

Mikä olisi kokeneempien mielipide, pitäisikö nyt keskittyä enempi tuohon konkreettiseen koneen rakentamiseen ja jatkaa tätä bittien pyörittelyä kun se on valmis, vai pitäisikö bittipuoli hoitaa mahdollisimman pitkälle ennen kuin aletaan tosissaan rakenteleen?

Säätelijä

Jussik, mitä tarkotit tuolla "Kunhan et päivitä sitä linuxia miltään osin." ?

JaniF

Lainaus käyttäjältä: discapa - 13.01.09 - klo:17:33
Jussik, mitä tarkotit tuolla "Kunhan et päivitä sitä linuxia miltään osin." ?

Minä koitan vastata: jos ajat emc:tä ubuntu linuxissa, niin älä päivitä 8.04 versiosta 8.10 versioon.

Säätelijä

ok,siitä taisikin olla jotain juttua tuolla emc KnowledgeBasessa. Asensin tuon Ubuntu 6.06 live cd:n joka sisälsi emc 2.2.5, jonka päivitin 2.2.8.

porepe

sen itse cnc softan eli  2.2.x voit ja kannattaa aina päivittää aina  uusimpaan, mutta älä päivittele mitään muuta. Jossakin vanhassa 2.2.x versiossa oli esimerkiksi sellaien bugi ettei pluto vaihtanut ollenkaan servon suuntaa.
Petri Junnila
Mynämäki

Säätelijä

Tämä on aika alottelijan kysymys, mutta kun kuularuuvin kiinnitys voi olla joko fixed tai floating, niin tarkoittaako se käytännössä sitä että fixed pala tulee kuularuuvin päätyyn ja floating palikka tulee kohtaan josta kuularuuvin akseli kulkee läpi?

ps. Kyselen koska olen saanut tilat johon voin jyrsimen koota joten alan tilaileen osia. Ajatuksena on tilata kuularuuvi sekä muutama johde täältä --> http://www.slidesandballscrews.com/

Maukka

Eikös fixed end ole se pääty missä on painelaakerit
ja floating end se missä ei ole paine laakereita.

Tossa sun linkissa jotkut osat oli jopa edullisen olosia.

Säätelijä

Mutta onko asia kuitenkin niin kuten itse tuolta myyntisivuilta käsitän, eli että kun ostaa kuularuuvin sekä yhden molempia palikoita, niin toinen laitetaan päätyyn ja toinen ennen moottoria.
Mikäli asia näin on, niin onko laakerointitapa hyvä?

NiVa

Moikka!

Kyllä se laakerointitapa on aika yleinen. Elikkä (Fixed end) jossa siis painelaakeri/säteittäislaakeri tulee moottoripäätyyn ja ottaa vastaan kaikki kuularuuviin kohdistuvat voimat. Floating End laakeripesä on ns. uiva pesä, jossa kuularuuvi pääsee hiukan pituussuunnassa liikkumaan tarvittaessa, esim. lämpötilavaihteluissa.
On sellaisiakin laakerointeja, josta puuttuu vallan toi "uiva" Floating End laakeri ja kuularuuvi kulkee vain kuulamutterin tukemana. Yleensä lyhyt ja paksu ruuvi.
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva