- homma valmis- Iso alumiinilevy 2500 mm x 1250 mm x 15mm pienemmiksi

Aloittaja harrastajajyrsija, 17.02.13 - klo:21:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

harrastajajyrsija

Moi,

Minulla olisi tarve leikata iso alumiinipala (6000 -laatua) pienemmiksi paloiksi
- levy on 2.5m x 1.5m , puolitoista senttiä paksu
-- tarvittaessa voin sahata puukkosahalla esim. 80 cm x 125 cm paloiksi  (jos se yhtään auttaa?)

- Sitten tarvitsisi leikata palasta oheisen kuvan mukaisia suorakulmioita.
-- Jos suhteellisen suoraan saa leikattua, aina  parempi.
-- Tarkkuus +/-  10mm 
--- Eli tarve olisi leikata sellaisia paloja, joita sitten olisi helpompi itse muokata.

Pääkaupunkiseudun lähistöllä olisi plussaa, mutta voin tarvittaessa tuoda kauemmaksikin.

Kiitos!

Maukka

Käsi sirkkelillä menee jos et muuten saa leikattua. Joitain levyjä tullut leikattua, ja mukavasti mennyt.  Normi puulle takoitettulla kovametalli terällä ajoin..

HTL

suosittelen itsekkin tuota käsisirkkeliä alumiinille tarkoitetulla terällä tai sitten rälläkkään tarkoitettu kovapala terä näillä homma hoituu kivuttomasti ja jälki on hyvää jos välillä jäähdyttelee terää ettei alumiini sula kiinni.

olli henttonen

Mikäli noi loput jää ylimääräiseksi, niin puuhapaja olisi kiinnostunut niistä!
dyykkari

harrastajajyrsija

Kiitos vinkeistä leikkaukseen  :)

Sirkkeli kuulostaa hurjalta, mutta löysin youtubesta linkin alumiinin leikkaukseen sirkkelillä. Eli näköjään kaikki on mahdollista. Vähän jännittää kyllä sirkkeli, niissä kun on aika paljon kierroksia, isot terät, ja käsin syötettävä. Ehkä sen juuri ja juuri uskaltaa tehdä, jos sormia/käsiä ei joudu työntämään lähelle. Minulla ei vielä ole myöskään sirkkeliä ja tukeva pöytä olisi avuksi kanssa.

Jos jollain on soveltuvammat laitteet kuin minulla, niin mielelläni kuulisin edelleen

Kai sitä levyä vähän jää, koitan kysellä kiinnostusta sitten kun se on pienempinä palasina ja olen saanut tarvitsemani palat. Kiitos kysymästä!

ttontsa

Kyllähän käsisahoja löytyy metallille varta vastenkin mm. Evolutionilta. Alumiinille mielummin tarä negatiivisella rintakulmalla niin ei potki eikä haukkaa mihinkään. Normi puuterää ei oo tullu mieleen es koittaa. Omassa bosch likujiirisirkkelissä on alumiiniterä ja hyvin pelaa.

http://www.kainuunterahuolto.fi/teratietoutta/
http://www.evolutionpowertools.com/
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Timo Hotti

Puuterällä (kovametalli) aika rouheella oon sirkkelillä laskenu menemään, joitakin hampaita on putkia sahatessa joskus irronnut...  :) Alumiiniterää olen suunitellu niin olisi siistimpi jälki.

timi
timi

ttontsa

Suojalasit ja tiukkakauluksinen paita on aika pop 8)

Hong kong, motonet ja joihenkin rautakauppojen hyllys on kans CMT orange tools:n sirkkelinteriä ja niiden valikoimissa myös aluterät. Pitäs olla ihan kelpo merkki.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

harrastajajyrsija

Kiitos taas vinkeistä.  :D Olen nyt sahannut unissani tätä muutaman kerran, ja sirkkeli tuntuu luontevalta ratkaisulta.

Suunnitelma tarkastelua varten:::
- ostan mahdollisimman halvan sirkkelin. Halvimmat ovat 140mm terällä, mutta pienin alumiiniterä mikä on löytynyt on 160mm. Eli ostaisin n. 50 euron sirkkelin 160mm terää varten. Ja alumiiniterä n. 50 eur.
- sahauspaikka ulkosalla, tasaisen ja pakkautuneen lumen päällä.
-- funtsin tätä ulkoharrastusta mm. siivousoperaation yksinkertaistamisen kannalta
-- lumi/vesi jäähdyttäisi terää.    -- vai olisiko alkoholi parempi kuitenkin tähän tarkoitukseen? Taukojen kera muutama sentti kerrallaan.
-- suojavarusteina nahkatakki, hanskat, suojalasit, kuulosuojaimet.  EDIT: + hengityssuojain
--- EI kaulaliinoja tai lahkeita jotka menisivät terään.

Miten kauan 125cm siivua sahaa, kun levyn paksuus on 15mm? Sirkkelissä olisi ehkä 800w - 1200w. Vartti vai 2h?

Toni Kajala

Itsellä ei kokemusta noin paksuista, mutta ainakin makitalla on olemassa 136mm halkaisijalla oleva terä. Tuolla omalla akkusirkelillä olen tuollaisia max 5mm levyjä leikannut, kyllä se aika vauhdikkaasti loppupeleissä menee. Kannattaa tosiaan käyttää laseja, tai mielummin koko naaman peittävää maskia. Tuokin on tarkoitettu metallin sahaukseen, on terän päällä enemmän suojia, mutta kyllä se silti heittää lastua mitkä iholla ikäväsi pistelee osuessaan.
Ben-Dover

olli henttonen

Sahasin pienellä proxxonin pöytäsirkkelillä 20mm alumiinilevyä kokoluokkaa 300x300mm kovametalliterällä ja meni kuin kuuma veitsi voihin.... eikä kaivannut mitään jäähdytystä.

dyykkari

mpr

Lainaus käyttäjältä: harrastajajyrsija - 19.02.13 - klo:21:41
Kiitos taas vinkeistä.  :D Olen nyt sahannut unissani tätä muutaman kerran, ja sirkkeli tuntuu luontevalta ratkaisulta.

Suunnitelma tarkastelua varten:::
- ostan mahdollisimman halvan sirkkelin. Halvimmat ovat 140mm terällä, mutta pienin alumiiniterä mikä on löytynyt on 160mm. Eli ostaisin n. 50 euron sirkkelin 160mm terää varten. Ja alumiiniterä n. 50 eur.
- sahauspaikka ulkosalla, tasaisen ja pakkautuneen lumen päällä.
-- funtsin tätä ulkoharrastusta mm. siivousoperaation yksinkertaistamisen kannalta
-- lumi/vesi jäähdyttäisi terää.    -- vai olisiko alkoholi parempi kuitenkin tähän tarkoitukseen? Taukojen kera muutama sentti kerrallaan.
-- suojavarusteina nahkatakki, hanskat, suojalasit, kuulosuojaimet.  EDIT: + hengityssuojain
--- EI kaulaliinoja tai lahkeita jotka menisivät terään.

Miten kauan 125cm siivua sahaa, kun levyn paksuus on 15mm? Sirkkelissä olisi ehkä 800w - 1200w. Vartti vai 2h?

Joo tuo alkoholi kannattaa nauttia sisäisesti mutta mielummin vasta sahausoperaation jälkeen  :P

olli henttonen

Sahaus käsisirkkelillä onnistuu ihan helposti, puristimilla ruuvaat levyyn kiinni suoran laudanpätkän ohjuriksi jotapitkin sirkkeliä kuljetat, saat samantien suoran sahausjäljen ja yhdellä vedolla sahaus, ei siinä taukoja tarvitse pidellä. Haluttaessa voit suihkia levyn pinnalle auton lasinpesinestettä jossa jossa oleva tenu hoitaa sen alkoholin viran. Meteli tietenkin on aikasmoinen, mutta kyllähän mailmaan ääntä mahtuu.
dyykkari

harrastajajyrsija

Iso kiitos kaikille vinkeistä  :D

Ostin K-Raudasta CMT orange tools:in 160mm alumiiniterän 20mm keskireiällä.
- sitä ennen olin Hong Kong -tavaratalon nettiluettelosta katsonut sopivan vajaan 50 euron Deuzer -käsisirkkelin. Siinä on juurikin 160mm/20mm terä.
- muutoin olisin ehkä ostanut jonkun 25 euron sirkkelin, mutta niissä tahtoo olla terät 140mm ja pieni keskireikä, en löytänyt sopivaa 140mm alumiiniterää

Lisäksi ostin 2 kpl muutaman euron puristimia, joilla laitoin "ohjurilaudan" kiinni alumiinilevyyn tukevasti.

Turvavarusteina oli kuulosuojat, silmäsuojat, hyvä hengityssuojain, aktiivihiilisuodattimen kera.

Lainaus käyttäjältä: olli henttonen - 19.02.13 - klo:23:01
meni kuin kuuma veitsi voihin.... eikä kaivannut mitään jäähdytystä.

Tämä piti paikkansa  ;)   Olin varautunut kaikenlaisiin yllätyksiin ja että joutuisi suurinpiirtein painimaan sirkkelin kanssa. Mutta terä puri alumiiniin kuin puuta olisi leikannut. Ei tökkinyt terä, mutta hieman hidastui 1200w sirkkeli, kun työnsi nopealla tahdilla eteenpäin. Sirkkeli meni siististi lautaa pitkin, jälki on kuin olisi tehtaalla leikattu. 125cm matkaan 15mm paksua alumiinia kesti minulla ehkä pari minuuttia, kun jouduin vaihtamaan asentoa pitkän levyn kanssa.

Aina sitä kaikkea uutta oppii.

Timo Hotti

Lainaus käyttäjältä: harrastajajyrsija - 26.02.13 - klo:14:27
Ostin K-Raudasta CMT orange tools:in 160mm alumiiniterän 20mm keskireiällä.

Mitä maksoi? Olisiko 30mm keskireijällä saatavana?

timi
timi