Pieni alumiinin hitsaushomma

Aloittaja Kremmen, 09.07.12 - klo:18:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kremmen

Olisko foorumilaisissa löytynyt ketään jolla olisi vehkeet, taito ja ennen kaikkea viitseliäisyys auttaa miestä mäessä säädyllistä korvausta vastaan? Peruutin veneen moottorin autotallin betonikynnykseen ja kalarauta on nyt melkein revennyt irti. Siinä oli ennestään murtuma joka nyt sai lisää osumaa ja teki vaakasuoran lohkeaman noin 5 cm päähän alareunasta. Hitsattavaa matkaa olisi max 15 cm puolellaan. Kaiken viimeistelyn voin hoitaa itse, mutta varsinaista saumaa ei minun vehkeillä ja osaamisella synny. Pahin juttu on, että veneen pitäisi olla ensi viikolla liikenteessä lomareissulla, joten hyvät neuvot on kalliita.
Myös vinkit hyviksi tiedettyihin kaupallisiin pajoihin on tervetulleita.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Hiekkaranta_92

Missäspäin Kremmen asuitkaan? Täältä Etelä-Pohjanmaalta ainakin löytyy pelit ja pensselit...

Kremmen

Suurkiitos vastauksesta ja pahoittelut etten huomannut tuota sijaintia heti laittaa kuten olisi tietty pitänyt. Oleilen täällä Uudellamaalla Vihdissä joten tulee liikaa matkaa reuhtoa venettä sinne asti, olkoonkin että eukko on Kurikasta peräisin ja kävisi varmaan samalla mielellään sukuloimassa.  Mutta oikeasti tarttisi jostain sanotaan nyt Lahden eteläpuolelta löytää tekijä. Tosin ensi viikolla veneen pitäisi olla vesillä Ruotsalaisenjärvellä Heinolan lähistöllä, että sinnepäin voin kyllä silloin ajella.
Dr W. Bishop

teepee13

Terve

Soitteleppa 0400 703101/Tatu
Tässä kellokoskella asustan,mutta minulla juotettavaa alumiini lisäainetta jos sillä onnistuisi.

soita,niin saan tarkempaa tietoa repeämän kohdasta.Kestääkö lämmittää siitä ja lähialueelta,noin 400 c?
Onko tiivisteitä ym.ym lähellä.

Voin myös myydä ainetta jos haluaa itse korjata,On helppos käyttää.

ttontsa

Jollei muuta ole kuin kalarauta poikki ja ölet kestää sisässä niin eiköhän se kule kesälomareissun ilmankin..
Ac/dc tig ja pensselit löytyy mut karvan niukalti kokemusta valuista..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 11.07.12 - klo:16:36
Jollei muuta ole kuin kalarauta poikki ja ölet kestää sisässä niin eiköhän se kule kesälomareissun ilmankin..
Ac/dc tig ja pensselit löytyy mut karvan niukalti kokemusta valuista..
Joo ei tässä paniikkia ole, kone toimii kyllä ja alavaihde on kunnossa. Ajaa voi näinkin, mutta seuraava kosketus mihinkään kyllä amputoi tuon repaleen tiehensä. Mielummin sen siellä pitäisi kun sillä on kuitenkin vähän vaikutusta potkurin hyötysuhteeseen.

Soittelin jäsen teepee13:lle ja juottaminen vaikuttaa toimivalta ratkaisulta. Kokeilen sitä nyt tähän hätään ja palataan asiaan jos se ei pitkän päälle riitä.
Kiitos kaikille vastanneille.
Dr W. Bishop

FinCrate

Sitte ku tuo juotoshässäkkä pettää niin se on menoa sitten se evä. Kyllä olis parempi hitsata Tigillä. Todennäkösyys siitä et se vaan vääntyy ja pysyy tallessa on isompi hitsatessa.

Oon hitsannu paljon tuttujen perämoottoreiden valuja, ja kyllä kunnon lisä-aine ja reilu suojakaasun käyttö tekee hyvän sauman paskempaankin aluun... Ainoana haitapuolena on tosiaan se, että nikale kuumenee aika saatanasti hitsattaessa. Tiivisteet ja öljyt käryää jos kappale ei ole irrallaan...

porepe

Lainaus käyttäjältä: FinCrate - 11.07.12 - klo:19:10
Sitte ku tuo juotoshässäkkä pettää niin se on menoa sitten se evä. Kyllä olis parempi hitsata Tigillä. Todennäkösyys siitä et se vaan vääntyy ja pysyy tallessa on isompi hitsatessa.

Oon hitsannu paljon tuttujen perämoottoreiden valuja, ja kyllä kunnon lisä-aine ja reilu suojakaasun käyttö tekee hyvän sauman paskempaankin aluun... Ainoana haitapuolena on tosiaan se, että nikale kuumenee aika saatanasti hitsattaessa. Tiivisteet ja öljyt käryää jos kappale ei ole irrallaan...

Saiskos udella mitä lisäinetta olet valualulle käyttänyt?
Petri Junnila
Mynämäki

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: FinCrate - 11.07.12 - klo:19:10

Niin, se tässä nyt on yhtenä rajoituksena että ei ole aikaa näin kesken ajokauden alkaa purkamaan konetta, etenkin kun keikkaa pukkaa heti ensi viikon alussa.
Se on selvää, ettei juotos ole yhtä luja kuin hitsi ja vielä yksi kunnon kolhu pudottaa evänpään pohjaan aika suurella todennäköisyydellä. Toisalta tuo materiaali kyllä vaikutti ihan kohtuullisen lujalta, joten isoin haaste lienee murtumapintojen putsaamisessa. Jos se onnistuu hyvin, niin voi tuosta tulla ihan pitkäikäinenkin ratkaisu. Aika näyttää.
Dr W. Bishop

FinCrate

Lainaus käyttäjältä: porepe - 11.07.12 - klo:22:19
Saiskos udella mitä lisäinetta olet valualulle käyttänyt?

Koitan muistaa maanantaina kattoa mikä oli lisäaineen tyyppi. Elgan AluTigiä 3mm se on, mutten muista tyyppiä.

Jos enemmän kiinnostaa ja en muista vastata, laita vaikka yv:tä muistutukseks.

Tolla lisäaineella oon hitsannu just perämoottoreiden karilleajoja ja kaatuneiden moottoripyörien kytkinkoteloita. Suojakaasua täytyy käyttää reilusti, koska mielestäni valualumiini oksidoituu todella herkästi. Ihan eri asia hitsata noita valuja ku kunnollista levyä esimerkiks.

Tietty Tig:in täytyy kans olla hyvä sellanen, vannoutuneella Kemppi -miehellä on Kempin MasterTig MLS 2300 eisiidiisii. Kunnon lisäaineella ja Bilteman hitsauskoneella ei saa hyvää kännissäkään edes tuurilla...  ;D