Myös korttimaksu toimii

Omron 750w taajari + omron 750 ac servo karalle?

Aloittaja Jarkko Nieminen, 24.03.12 - klo:22:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Nieminen

Moi,
Ennen kuin asennan, niin kysyn. Eli voinko omrom 3g3ev taajarilla ajaa servoa, jos sitä käytetään siis vaan karana. Paikoitusta ei tarvita tässä.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Kremmen

Taajuusmuuttajat on ajateltu ohjaamaan tavallisia oikarikoneita, joiden magneettipiiri on tietty suunniteltu sinimuotoiselle jännitteelle, kun verkosta sellaista tulee. AC-servot taas puolestaan yleensä suunnitellaan ajettavaksi trapetsijännitteillä invertteristä, jolloin niiden magneettipiirien geometria on kovasti toisenlainen. Myös jos/kun moottori on kestomagnetoitu, menee homma helposti sviduiksi.
Kyllä se varmaan pyörimään lähtee, mutta millaisen vääntökäyrän ja termisen hyötysuhteen sille saa onkin toinen juttu. Yritänyttä ei toki laiteta ja onhan noissa Omronin taajareissa aika mukavasti parametrointimahiksia.
Hirveän hyvää lopputulosta en olisi itse ennustamassa, mutta kerro ihmeessä miten kävi. Tuurilla voi toimia hyvinkin.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jyrki.j.koivisto

#2
Tuossa pyörittelen Panasonicin 200w servoa Siemensin 350w taajuusmuuttajalla. Ei sitä käsin saanut pysähtymään (en kyllä oikein uskaltanut koittaakaan, terävä kiilaura silppus sanomalehden minkä avulla koitin painaa)

Rele naksaa ylijännitettä hitailla kierroksilla ja muutenkin...
http://www.anvianet.fi/dzy/AC-Servo.wmv

Moottori on 92 volttinen

Kremmen

Näyttää tuollainen pieni moottori toimivan paremmin kuin puusta katsoen oletin. Lähinnä jää askarruttamaan yliaaltojen aiheuttamat vääntövärähtelyt ja lämpiäminen. Nämä siis johtuisivat siitä modulaatiotyylin erosta johon viittasin, ja niitä voi olla vaikea havainnoida paljaalla silmällä ilman kuormaa.
Verkkoon kytketty oikarikonehan on kuormittamattomana melkein äänetön jos puhallinta ei huomioida. Tämä on sen ansiota, että harmonisia yliaaltoja suntyy hyvin vähän, vain jotain häkkikäämin ja staattorin interferenssistä aiheutuvia pieniä rippeleitä. Jos moottori (siis ei invertteri) vinkuu kuuluvasti niin se on merkki siitä, että harmonisia on varmasti riittävästi ja kone tulee kuumenemaan enemmän kuin tavallisesti. Samoin mekaniikka ja säädettävyys on kovemmalla kun ne joutuvat kestämään / kompensoimaan momenttivärähtelyä.
Toisalta noista ilmiöistä sinänsä ei saa virhepisteitä. Jos systeemi ne hyvin kestää niin antaa palaa.

Tuo releen naksutus voi olla jarrutusta vaan. Pikku Micromastereissa on ns. compound -jarrutus joka on yhdistelmä regeneratiivista ja tasavirtajarrutusta. Äkkiseltään näytti että releen ääntä kuului aina hidastuksissa joten olettaisin sen olevan jarrutukseen liittyvää ohjausta. Jollei tamu anna hälytyksiä (erityisesti F001 - F005) niin ei sillä mitään hätää ole. Oletko asettanut koneen arvot tamuun (parametrit P080 - P087)? Ellet ole niin voipi olla, että hidastuksissa välipiirin jännite nousee liikaa ja tamu dumppaa sitä jollain vastuspudottajalla tms.

Yllättävän hyvin tuo kyllä näytti toimivan. Minä jatkaisin kokeilua.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jyrki.j.koivisto

#4
Pääosin se taisi olla ylijännitteen ansiota tuo naksuna, meni ko. hälytykseen monasti kun oli olemattomat hidastukset, niitä kun rukkas niin pelas paremmin, + tuhat muuta parametria... En niin hirveästi tuolla leikkinyt kunhan vaan piti päästä koittamaan miten tommonen servo pöörii. Pyörittelin tuota kompinaatiota pidemmänkin aikaa kuin mitä tuo video kestää, lämpöjä seurailin perstuntumalta eli ihan käsipelillä, lämpenihän se mutta kyllä sitä pystyi käsin koskemaan. Ei ole tosin mitään referenssiä että kuinka paljon tämmöinen servo oikealla ajurilla lämpenisi.

Tuo taajuusmuuttaja oli vielä hieman huono tuohon käyttöön, muistaakseni virtaraja tuli vastaan ennen moottorin kilven arvoa. (tai sitten sotken pienessä päässäni noita eri kokeilujani)

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk