DIY001

Aloittaja ilkkahy, 03.03.07 - klo:15:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

porepe

Kinematiikalla tarkoitamme sitä että jos nyt on vaikka 5 akselinen jyrsin, jossa nuo 2 akselia on z akselin alapään jatkona. Niin tarvitaan aikamoinen liuta laskukaavaa jotta terän kärki pysyy samassa paikassa vaikka päätä kallistellaan ja pyöritellään laidasta laitaan. Eli kallistettaessa terää täytyy koneen liikuttaa x, y ja z akseleita oikeassa suhteessa jotta terän kärki ei siirry vaan pysyy paikoillaan siinä koordinaatissa johon se oli määrätty...
Petri Junnila
Mynämäki

ram

Juu

Kinetiikka on sitten se juttu, kun laskeskellaan voimia ja kiihtyvyyksiä.

Ei nuo kinematiikkalaskelmat nyt niin kauhean vaikeita ole, mutta eikös CAM-softat ole sitä varten?

Mastercamia itsekkin käyttelen, mutta ainakaan tunnin ihmettelyn jälkeen en saanut mitään kovin järkevää aikaiseksi (en tosin edes googlettanut mitään). Mainittakoon, että ns. normaaleja 3D-koneistusratoja EMC-jyrsimeeni teen kyllä aivan rutiininomaisesti, eli ei homma aivan vierasta ole. Kai sille CAMille jotain koneesta pitäisi kertoa?

EMC:n konffaaminen oli kyllä kolmelle akselille niin helppoa, että lisäakselit eivät siltä osin pelota (extra printteriporttikortti jo hommattu). Löpinöistäni varmaan huomaa, että liikaa en ole asiaan perehtynyt. En todellakaan väitä olevani asiantuntija, vaan haen täältä ennemminkin apua CAM/EMC asioihin.

PS. Vain liian vaikea on mielenkiintoista  ;)

porepe

Tuosta haasteellisuudesta olen kanssasi samaa mieltä RAM...

Itselläni on Emc:n Kaverina nyt 3xLPT ja 1xMUHI ja kohta toivottavasti vielä PLUTO.

Joten lopullinen Konstruktio on kait PLUTO + LPT + MUHI. 4xDunkerin servot + Karaservo


Suunnitelmissa on myös harjallisilla dc servoilla toteutettava 3000x1500x400mm puuntyöstö pöytä johon olen osia keräillyt pari vuotta pikkuhiljaa...

Ai niin ja sorvi pitää tietty kans keritä joskus tekemään  ;D
Petri Junnila
Mynämäki

ilkkahy

#63
Mitäs ongelmia kahden askelmoottorin rinnankytkennässä tulee? Eli jos käyttäisi yhdellä ohjaimella kahta moottoria jotka pyörisi tietenkin samaa tahtia.

edit. En malttanut odottaa vastausta vaan kytkin kaksi moottoria yhdelle ohjaimelle siten ristiin että moottorit pyörivät vastakkaisiin suuntiin ja kytkentä vaikuttaa toimivan ihan ok.

JuKa

Kokeiles ajaa niitä vartti G-koodilla ja katso onko moottorit samoissa mikä oli lähtökohta, epäilen että ei...

Jussi

ilkkahy

Mikä syy sille sitten on? (vaikka näillä moottoreilla toimisikin niin itseäni kiinnostaa mikä tuossa lopulta menee pieleen isommilla ohjaimilla/moottoreilla) Ajattelin vaan jos laittaisi samalle ruuville molempiin päihin moottorin.

porepe

Moottorit pitää olla tarkalleen samanlaiset ja hyvälaatuiset molemmissa omat ohjaimensa ja siltikin on olemassa se riski että moottorit eivät ole keskenään synkroonissa, jolloin ne kampeavat toinen toisiaan aiheuttaen askelvirheitä...

Pistä yksi riittävän iso moottori ja ohjain niin säästyt harmailta hiuksilta etc...

Petri Junnila
Mynämäki

Martzis

Lainaus käyttäjältä: ilkkahy - 23.03.08 - klo:14:03
Mikä syy sille sitten on? (vaikka näillä moottoreilla toimisikin niin itseäni kiinnostaa mikä tuossa lopulta menee pieleen isommilla ohjaimilla/moottoreilla) Ajattelin vaan jos laittaisi samalle ruuville molempiin päihin moottorin.

Tuo voi toimiakin sillä moottoreissa on tuskin voimaa vääntää itseään eri askeleelle toisen moottorin kanssa. Eli voima loppuu moottoreista varmastikin yhtäaikaa.

Kahta erillistä ruuvia liikutellessa voi herkästi akselit mennä epäsynkkaan. Tällaisessa tilanteessa asiaa voi korjata yhdistämällä akselit esim. hihnalla tai käyttämällä kummallakin akselilla omaa takaisinkytkentää.

porepe

"yhdistämällä akselit esim. hihnalla tai käyttämällä kummallakin akselilla omaa takaisinkytkentää"

Saatat olla oikeassa että voima loppuu molemmista samaan aikaan, mutta miksi laittaa 2 mottia kun yhdellä isommalla homma toimii helpommin ja varmemmin???

Eikös sulla omassa koneessa ollut tuo hihna käytössä???

Takaisinkytkentä on helppo hoitaa servo puolella, mutta mites steppereillä. Vaikka steppereiden perään encooderit ruuvaisikin niin osaako softa korjata virheen (Servon lailla) vai pysäyttääkö se vaan itsensä tuossa tapauksessa... Jokuhan oli steppereillä loopin tehnyt EMC:n alle, mutta mitenköhän tuo käytännössä toimii????
Petri Junnila
Mynämäki

Martzis

Lainaus käyttäjältä: porepe - 23.03.08 - klo:14:45
"yhdistämällä akselit esim. hihnalla tai käyttämällä kummallakin akselilla omaa takaisinkytkentää"

Saatat olla oikeassa että voima loppuu molemmista samaan aikaan, mutta miksi laittaa 2 mottia kun yhdellä isommalla homma toimii helpommin ja varmemmin???

Eikös sulla omassa koneessa ollut tuo hihna käytössä???

Takaisinkytkentä on helppo hoitaa servo puolella, mutta mites steppereillä. Vaikka steppereiden perään encooderit ruuvaisikin niin osaako softa korjata virheen (Servon lailla) vai pysäyttääkö se vaan itsensä tuossa tapauksessa... Jokuhan oli steppereillä loopin tehnyt EMC:n alle, mutta mitenköhän tuo käytännössä toimii????

Kyllä minäkin ensisijaisesti yhdellä moottorilla tekisin, mutta jos 2 moottorilla ja ohjaimella saisi jostain syystä kustannustehokkaamman ratkaisun, niin voisin asiaa harkita.

Mulla on koneessa 2 z-akselia. Aluksi mulla oli kummallakin akselilla oma askelmoottori. Tarkoituksena oli laittaa hihna väliin pitämään moottorit synkassa siinä tilanteessa että jompi kumpi moottori meinaa lipsua. Hihnan paikoitustarkkuus olisi ollut parempi kuin yksi moottorin askel. Hihnaa en ehtinyt ikinä paikalleen laittaa, sillä korvasin askelmoottorit servolla joka pyörittää kumpaakin akselia hihnalla.

Tuo hihnasysteemikään ei ole aivan ongelmaton saada pienivälyksiseksi. Jos tekisin vastaavaa rakennetta isompana, niin laittaisin varmaankin kummallekin akselille oman servon.

Jos käyttää jotain stepperiohjain korttia, kuten Pluto tai USC, voi steppereitäkin käytettäessä käyttää takaisinkytkentää. Tällöin kortti huolehtii siitä, että enkooderin lukema muuttuu saman verran kuin mitä PC:ltä on askelia käsketty. Mulla on itsellä käytössä USC (http://www.pico-systems.com/univstep.html). Mun systeemissä USC ohjaa Granite Devices servo-ohjaimia. Servo-ohjaimilla on oma takaisinkytkentä servoilta ja sitten USC-kortille menee toiset takaisinkytkennät lineaarienkoodereilla.

ilkkahy

Kahta moottoria ruuvin molemmissa päissä voisi haluta käyttää esim. sellaisessa tilanteessa jossa on teoreettisen pitkä ruuvi jonka vääntymää haluaisi vähentää jakamalla käytettävän voiman akselin molempiin päihin. Toinen lähempänä reaalimaailmasta löytyvä käyttösovellus on hammaskiskojen käyttö x-akselilla jolloin tarvitaan kahta moottoria. Jos käytännössä on todettu että homma ei toimi niin itseäni kiinnostaisi tietää teoreettinen syy sille. Jos askelmoottorit on samanlaiset, niiden jännitelähde ja ohjaus tulee samasta lähteestä niin mikä tuon epäsynkronin lopulta aiheuttaa? Onko toinen askelmoottori lähtötilasta lähtiessä pienen kulman eri kohdassa tms?

ilkkahy

Tuli hankittua pari lineaarijohdetta. Nuo on HIWIN:in LGW20CAH-20196-02 johteet. Tällä hetkellä ajatuksena käyttää noita kenties aluksi tässä 001-projektissa x-akselilla ja myöhemmin kenties 002-projektissa y-akselina. Olisi hyvä jos saisi kyhättyä ensimmäisellä koneella kakkosprojektin osia.. tosin voi nuo toleranssit vaikuttaa turhan negatiivisesti osiin joka näkyisi varmaan sen seuraavan koneen tarkkuudessa.



Tästä se pikkuhiljaa etenee. Tällä hetkellä suurin ongelma on ruuvit. Testaan vielä saisiko M16 kierretangosta jokseenkin luistavaa avaamalla kierrettä sorvin avulla (kuulostaa kyllä varmaan hiukan afrikan meiningiltä), mutta voi olla että joutuu hankkimaan saman tien kuularuuvit.

Pasi K

Komeat johteet. Noilla bebekin moottoreilla ei kyllä tee oikein mitään (kokemusta on). Samaten on kokeiltu M18 kierretangon käyttö johtoruuvina, ei mitenkään kovin hyvä. Trapetsitanko on jo paljon parempaa. Tr12x3 trapetsi ei esim ruuvi.netissä ole mitenkään hirmu hintaista.

ilkkahy

Hyvä että tuli tuo ruuvi.net esille. Taidan pistää 16mm trapetsikierretangot suosiolla tilaukseen (vaikka ei niilläkään tietysti kuuhun mennä). Pitää myös tehdä askelmoottoreille vaihde että jaksaa jotenkin pyörittää. Leikkuunopeudella nyt ei ole tässä ekassa projektissa niinkään merkitystä. Joskus myöhempiin projekteihin sitten tietenkin kunnon ohjaimet ja moottorit  ;)

petko

Noissa trapetsikierretanko & mutteriyhdistelmissäkin on välystä enemmän kuin tarpeeksi. Jollain tavalla mutteria joutuu joka tapauksessa modaamaan, välyksen vähentämiseen lienee useita eri tapoja.
Yksi parhaista tavallisen kierretangon välyksen poistoon näkemäni tapa on erään tämän(kin) foorumilaisen kotisivuilla? ...linkkiä en uskalla laittaa ilman lupaa.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk