Vanhan koneen kunnostus nc käyttöön.

Aloittaja Eetu.H, 13.05.11 - klo:00:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Eetu.H

Morjesta päivää kaikille lukijoille sekä uusille kuten vanhoille. Esittelen alkuun itseni sekä projektin luonteen.
Olen pidempään sivujanne seuraillut parisen vuotta ja nyt noin 3kk sitten sain käsiini oravannahkakaupalla ilmeisesti vanhan piirilevyjyrsimen?

Olen pidempään ollut innostunut nc koneista ja monesti olen saanut miehisyyteni kerättyä ja jotain aloitettua, mutta se on sitten päättynyt kuin vastatuuleen kuseminen eli omat ja kavereiden lahkeet sotkettuna.

Nyt kuitenkin projekti on on ottanut Rajummin tuulta alleen ja kokeneempien neuvoja kaivataan, niin ohjauksessa kuin koneen mekaanisissakin elimissä kuten karassa ja z akselissa.

laitan teille muutaman kuvan laitteesta, jota on nyt rakennettu, kaikki laitteen mekaaniset osat on siivottu ja kuluneet osat hiottu ja ruostevauriot hoidettu kuntoon, kohtapuoliin toimitan myös uudistuneempaa kuvaa laitteesta.

Laitan muutaman kuvan näin etukäteen laitteesta ja siihen liittyvistä ongelmista sekä kysyn neuvoa osien kestävyyteen liittyen.

Kiitos etukäteen.

Eetu.H

Mukana tulee muutama kuvanen vielä.

Kuvassa 1 on Y akselin kelkka, jossa on jonkinsortin erikoinen nylon mutteriviritys kauhistus, mutta kysynkin, että mikälaisiin tarkkuuksiin tälläisillä kapistuksilla ylipäänsä päästään ja onko kuularuuvi ainoa varteenotettava vaihtoehto?
Minkälaisia kuormia tämä nylon mutterihirvitys kestää?

Kuvassa 2 on z akselin säätö epämääräisellä käsikammella mikä joutaa mäkeen,  onko koneen Z-akseli kuinka tarkka mihin tarkkuuksiin m20 teräväkierteellä päästään? onko tällä kombinaatiolla tulevaisuutta?

parempi kysyä kun katua ;)

ja linkkiä mahdolliseen ohjausjärjestelmään.?

Muutama Yöllinen kävijä näkikin ensimmäisten viestien töppöset tuon kuvakoon kanssa, mutta asia ratkaistu  :-[

awallin

moottorit näyttävät dc servolta (ehkä). ne kannattaa pitää ja selvittää mitä tachometriä tai enkooderia päässä on.
nylon mutteri kestää varmaan piirilevyjyrsintään jos konetta on siihen joskus käytetty.
z-akselin karkea säätö veivillä, piirilevyjen tekoon kara yleensä liikkuu tietyn vakiopituuden ylös/alas joko sähkömagneetilla (halpa, ei kovin vahva, lämpenee) tai pneumaattisesti (kalliimpi, riittävän voimakas, vaatii paineilmaa/kompuran). 1991 vuoden LPKF laitteessa jota olen nähnyt aktuaattori painaa alas ja jousi palauttaa ylös. Liikettä tarvitaan vain reilu piirilevyn paksuuden verran, olisikohan ~5mm.
Elektroniikkaa voi rakentaa itse (L297 yms servo ohjaukset) tai ostaa valmiina, samoin ohjaus-boksit ja ohjaukset. Tee-se-itse vaihtoehto on linuxilla pyörivä emc2 (www.linuxcnc.org)
Karaksi joku 30000rpm tms pyörivä proxon/dremel tyyppinen, tai mahdollisesti netistä halpa vesijäähdytetty kiinalainen 3-vaihe ihme ("high speed spindle" ebayn hakusanaksi).

Eetu.H

Noniin nyt pääsin pajan puolella pistäytymään.  Nappailin kuvia rakenteesta sekä huolletuista osista.

Ylimmässä kuvassa on kierteen akseli siihen ajattelin istuttaa kiinni jonkinmoisen askelmoottorin, jotta saadaan myös z akseli jotenkin järkevään käyttöön.

Toisiksi ylimmässä kuvassa näkyy x akselin kelkka ja siihen rajakytkimet+ muut.

kolmanneksi alimmassa on tämä nimenomainen nylon mutterihivitys, ketääkö tuo nippeli todellisuudessa yhtikäs mitään? kannattaakos se suoraan lempata mäkeen?

Neljännessä kuvassa näkyy laitteen koko osa-skaala mikä tällähetkellä on olemassa.

Viidennessä ja viimeisessä kuvassa, on joku vanha pikkuporakone, joten kysynkin onko tästä mahdollista tehdä suoraan sen ihmeemmittä jyrsimeen kara kestääkö se mitään?

kiitos jälleen  ::)

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: Eetu.H - 16.05.11 - klo:01:39
Viidennessä ja viimeisessä kuvassa, on joku vanha pikkuporakone, joten kysynkin onko tästä mahdollista tehdä suoraan sen ihmeemmittä jyrsimeen kara kestääkö se mitään?

Säilyttäsin porakoneen porakoneena. Erityisesti näiden pikkuisten ja halpojen porakoneiden karaa ei ole suunniteltu jyrsintään eikä kaiverrukseen. Jos siitä lähdet rakentamaan karaa, niin ehkä voi käyttää sen kara-akselin jos siinä on sinun haluama MK1 - MK3 sisäkartio ja läpireikä vetopultille. Noissa pienissä porissa on yleensä ulkopuolinen J- tai B-kartio joka sopii hyvin poraistukalle, muttei jyrsintään (jollei sitten poraa/sisäsorvaa/kalvi reikää siihen keskelle ja tee suoraan 6mm sijaa weldon varsille....eikä sekään ole kovin hyvä idea).

PekkaNF