SDJCR 1212M11 teräpitimen teko

Aloittaja Tauru, 27.03.11 - klo:23:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tauru

Tarkoitus olisi tehdä itse teräpidin DCMT-teräpalalle. Sinällään ei kovin kummoinen homma, mutta jos jyrsin teräpalan kokoisen aukon ja sitten siihen ruuvinreikä keskelle, niin silloinhan ruuvi ei kiristä palaa sivusuunnassa paikoilleen. Paljonko pitää ruuvinpaikka olla sivussa jotta ruuvin kartio sopivasti kiristää palan kiinni kolon reunoihin?
En löytänyt tästä netistä mitään tietoa ja itse arvaisin 0.3-0.4mm, valistakaa jos omaatte parempaa tietoa.


mpr

Terve
Varsinaista tietoa ei ole mutta itse laittaisin max 0.25mm sivuun. Ettei väännä ruuvia liikaa.

PekkaNF

Mitä materiaalia ajattelit käyttää? Killaterästä, automaattiterästä, nuorutusteräs tankoo?

CNC vai käsikoneella ruuvipuristimella oikeeseen kulmaan ja sitten tappiterällä jyrsimistä?

PekkaNF

Tauru

Materiaalina on Arne, joka tuntuu olevan aika mukavaa koneistaa ja voi karkaista. karkaisussa muodonmuutokset pitäisi olla varsin hallittuja.
Ainakin Uddeholmin kataloogista löytyy Arne-nimellä, ostin palasen ProtoShopista Otaniemestä.

Tauru

Olihan tuossa Pekan viestissä sitten useampikin kysymys...

Käsikoneella tappijyrsimellä, mutta kulmat oikeaan asentoon pyöröpöydällä.
Olisiko kiilateräs ollut sopivaa tähän projektiin? Sitä olisi löytynyt metritavarana vaikka miten paljon, Arnea vain pieni pätkä.

hj

Olen itse tehnyt noita pitimiä, ja 0.25mm on liian vähän ainakin M4-ruuvilla oleville paloille. Laittaisin 0.45 tai jopa 0.5mm sivuun. Omissa on 0.4 ja tunttuu, ettei meinaa riittää kunnolla. Voi johtua siitäkin, että olen kerettiläisesti käyttänyt 45 asteen uppokannalla olevia ruuveja palan kiinnittämiseen. Toimii hädässä ihan ok. Materiaalillakaan ei ole paljoa väliä, karkaisu on mielestäni tarpeeton, ainoa etu on parempi kulutuskestävyys.. Harva noita ihan heti hinkkaamalla saa puhki. Karkaisuhan ei siis vaikuta olennaisesti pitimen jäykkyyteen. Omat on tehty kiilateräksestä ja toimivat hienosti.
Harri Joy

Tauru

Varmaan kannattaa laitta mielummin liikaa offsettiä kuin liian vähän. Minulla on käytössä aivan oikeat ruuvit M3.5 kierteellä ja siinä sopiva kartio.
Eihän ruuvia tarvitse kiristää enempää kuin mitä on tarve.

Karkaisu ei todellakaan ole tarpeellista, mutta kun sattumalta on karkaisumahdollisuus ja sopivaa materiaalia, niin samapa tuo karkaisu on tehdä yksintein.
Pitääpä käydä hakemassa kiilaterästä kaupasta jos se toimii hyvin, lieneekö mnkälaista koneistaa?

PekkaNF

Kiilateräkset ovat "voita" koneistaa. Pitäis taas käydä ostamassa pari kankee, kun se on niin mukavaa käyttää, että aina kun tarttee jotain, niin pikkupalanen vannesahalla pois ja jyrsimeen suorilta kiinni, niin äkkiäkös siinä on talvessa kanki mennyt. Ihan kiinnittimiin, työkalutapaisiin juttuihin jne. Kiilateräksen kun saa aika kivasti kiinni ruuvipuristimeen ja joihinkin tarkoitukseen vakiopinta riittää suuren osan ajasta. Jos en vakiopinta riittää, jollei riitä, niin nopeesti "Plaanattu" suoraksi 20 mm tappiterällä.

PekkaNF

Tauru

Hyvä tietää, mutta onko joku erityinen paikka pääkaupunkiseudulla mistä kannatta tuota kiilaterästä hankkia vai onko hinta/saatavuus vakio?

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: Tauru - 28.03.11 - klo:23:16
Hyvä tietää, mutta onko joku erityinen paikka pääkaupunkiseudulla mistä kannatta tuota kiilaterästä hankkia vai onko hinta/saatavuus vakio?

Kiilateräs on niin perusmatskua, että pitäis saada joka R-kioskista, kokolailla varma, että löytyy ihan "paikkakunnalta".

Mä oon käynyt koukkaamassa joskus ihan läheltä:
http://www.suotula.fi/index.html

Mutta viimesimmät kiilaterästangot mä ostin täältä:
Hyvinkään Kone- ja Rautavälitys Oy
KERMINTIE 41
Oli sisällä ja monta kokoo.

PekkaNF

Tauru

No niin, projekti edistyy. Kaksi teräpidintä tehty, toinen arnesta ja toinen kiilateräksestä. Varsinkin kiilateräs oli todella helppoa koneistaa, kiitos vinkistä Pekalle.
Siitätä tulikin seuraava kysymys mieleen, mikä on yhtä hyvää materiaalia työstää pyöreänä? Ei ainakaan heti sattunut pyöreää kiilaterästä mistään goolettamalla. Olisiko joku nuorrutusteräs sopivaa?
Minulla on nyt vedettyä akselia yms muuta epämääräistä tavaraa joka ei aivan täysin tyydytä sorvausominaisuuksiltaan.

saulij

Kiilteräs on yleensä laatua C45, joka lasketaan jo jonkinlaiseksi nuorrutusteräkseksi.

Hyviä sorvattavia ovat mm Imatra 520 ja 550. Lujuudeltaan vastaavat S355.
Nuorrutettuun tulee kyllä helposti hyvä pinta, mutta suurempi lujuus vaattii enemmän koneelta ja teriltä. Yleisä laatuja ovat 25CrMo4 ja 42CrMo4.

Nuorrutusteräksistä tehdään yleensä akseleita, joten yleensä niitä saa vain pyöreäna.

viilari

Jos helppoa koneistettavuutta hakee,niin automaattiteräs lienee helpointa.

PekkaNF

Nuorrutusterästä käytetään yleensä jos halutaan karkaista. Nuorrutettunakin on jo melkoisen lujaa.
Nuorrutusteräksiä löytyy hyvin erilaisia, osa on kohtalaisen helppoa työstää, tosin yleensä pitkälastuista ja muokkauslujittuvaa.

Minä ostin, koska en automaattiterästä löytänyt.

katso mun kokemuksia:
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=1636.msg8071#msg8071

Sitten on vielä yksi vaihtoehto "hopeateräs", yleensä saa pieniä määriä, toimitetaan pehmekäsi hehkutettuna, hiottuna h8 ja kaikki mun tapaamani ovat ollet hyvää materiaalia. Sitten jos tarvii tästä askarrella jotain terää, niin lämpökäisttely on kotioloissa mahdollista.

Tollaset tulee sopivana 2 m pitkänä tankona ja on kohtalaien kivaa työstää:
http://epaper01.mmd.net/reader/?issue=552;ca316950459ef69e4d184e0e1f825526;7
Siis kylmätyöteräkset-hopeateräs DIN115CrV3

PekkaNF

saulij

Useimmiten nuorrutusteräs käytetään/toimitetaan nuorrutettuna. Putket toimitetaan usein normalisoituna, jolloin niillä on parhas sitkeys ja venymä.  Akselit voidaan vielä nitrata väsymislujuuden ja kulumiskestävyyden parantamiseksi. Toki voidaan karkaista kovemmaksikin esim n. 54 HRC, jolloin nuorrutusteräs toimii esim jousena.

Jos halutaan kovempia, käytetään työkaluteräksia, kuten Uddeholmin Arne tai Sverker21 (vastaavat Stenin K110 ja K460).

Parasta koneistettavaa on ns. automaattiteräs. Siinä on panostettu nimenomaan koneistettavuuteen seostamalla lyijyä ja rikkiä. Sen lujuusominaisuudet ja hitsattavuus ovat kehnot (hitsausta ei suositella).

Seuraavaksi tavalliset akseliteräkset S355 (Fe52) valssattuna ja vedettynä.
S235 (Fe37) on melko huonoa koneistaa.

Nuorrutusterästen kanssa ongelman muodostaa lastun katkeaminen. Sopivilla työstöarvoilla lastu kuitenkin menee hienosti muruiksi. Koneistettu pinta on kiiltävä, joka ei ole sama kuin sileä (= pieni Ra).
Tämä http://www.sten.fi/data/attachments/Toolox44_FI.pdf on jo melko änkyrää koneistaa.  :)

Yleensä kaikkien materiaalien koneistaminen onnistuu, kunhan työstöarvot ovat kohdallaan. Esim. S355 sorvaus leikkuunopeus luokkaa 400 m/min ja nuorrutetuilla 200 m/min. Jos S355 sorvataan 200 m/min niin eihän se oikein onnistu, kun terät eivät ole toiminta-alueella, huono pinnanlaatu, irtosärmää, lastu ei katkea.


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk