Myös korttimaksu toimii

Lineaarikomponenteista

Aloittaja SzetK, 13.03.11 - klo:13:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SzetK

Kehitteillä on ensimmäinen MDF-runkoinen CNC-jyrsin harrastekäyttöön. Projekti on suunnittelu- ja budjetin laskentavaiheessa. Vehkeen leikkuualaksi on tulossa n. 600x1200x200mm, joten liikuteltava massa tulee olemaan melko pieni. Nyt päällimmäisenä on mielessä lineaarikomponentit, joista minulla ei ole paljoakaan tietoa.
Lähtökohtaisena ajatuksena ovat olleet pyöreät akselit ja liukulaakerit. Suomalaisilta nettisivulta ei oikein löydy hintatietoja, joten varmaan pitäisi olla suoraan yhteydessä. Ja rautakaupasta saatavista teräsputkista ei varmaankaan hääppöistä saa aikaiseksi. Mutta sitten vaihtoehdoksi nousi myös eBayn kautta löytyneet, ilmeisesti kiinalaiset lineaarikomponentit (esim. http://cgi.ebay.com/linear-rail-SBR16-800-1300mm-4-rails-8-SBR16UU-blocks-/250549037767?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a55e2eac7). Nuo tuntuvat kohtuuhintaisilta ja huomattavasti helpommilta asentaa kuin aiemmat suunnitelmani, vaikka hinta nouseekin. Lisäksi tuollainen alta tuettu tanko kestää varmaan ohuempanakin melko hyvin.
Mutta onkohan tuo 16mm kuitenkaan tarpeeksi? Onko jollain tietoa tai kokemusta näiden laadusta tai toimivuudesta? Suomesta hommattuna moisiin kuluva summa lienee reilusti suurempi. Muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa.

Voimansiirrossa olen ajatellut käyttää trapetsitankoa. Mistähän mahtaisi saada yli 1m pituisena, ja kuinka paksua tulisi sen olla?

Alpha12

riippuu ihan siitä mitä meinaat jyristellä laitteella.
jokatapauksessa kunnon kiskot kannattaa hommata kerralla, tein itse sen virheen että kulutin parin kiskopaketin rahat omiin testeihin heppoisilla putkilla ja laakereilla.
Kannattaa kysäistä foorumin ostetaan/myydään osastolta jos jollain olisi sopivankokoisia kiskoja ja trapetsia kaupan.
Moneen kertaan O/M osasto on pelastanut itseni hullujenhuoneelta ja rahaakin on säästynyt reippaasti.

A12

SzetK

Kiitoksia vinkistä! Laitoin O/M palstalle ilmoituksen, jos vaikka sattuisi tärppäämään. Ja lähinnä puuta tulen jyrsimään.
Olen itsekin ajatellut, että on varmaan parempi investoida kuin säästellä. Lähinnä pelkään, että "Mitä jos siitä ei tulekaan mitään?", ja menee tavarat ja rahat hukkaan. Helpommalta tuntuisi sijoittaa vähän, ja kokeilla mitä tulee. Ja sitten sen jälkeen tehdä vähän parempi versio. Mutta kunnollisia kiskoja voi varmasti käyttää, vaikka runko ja suunnitelma menisikin uusiksi.
Kysymys onkin siitä, josko nuo kiinalaiset ovat riittävän kunnolliset harrastekäyttöön. Ja ilmeisesti tälläkin foorumilla on hommattu noita kiinalaisia (SBR16 sarjaa) ihan menestyksekkäästi.

Tuon trapetsitangon paksuus tulee varmaan valita pituuden mukaan. Onko 10-12mm riittävä paksuus tuollaiselle 1300mm matkalle?

Metalfusion

Kannattaa muistaa että joka akselille tarttee n. 20cm pidemmät kiskot mitä liikematkaksi haluaa, koska kelkoista ei varsinkaan mdf-runkoisessa kannata tehdä kovin kapeita. Pidempi blokkien väli auttaa tukevoittamaan rakennetta. Y ja Z kiskoissa myös blokkien ja kiskojen mahdollisimman pieni korkeus on plussaa, voimien vipuvarret pienenee kun jyrsimen saa lähemmäs x-kelkan keskipistettä. Noi kiinakamat on ihan toimivia ja varmaan ajavat asiansa pitkään, mutta semmonen yleisvaikutelma niistä jää että ei ne mitään priimaa kyllä ole.

Trapetsikierteen paksuusvaatimuksen voi laskea näillä laskureilla: (lähinnä critical speed)
http://www.nookindustries.com/acme/AcmeCalculators.cfm

Omasta kokemuksesta 10mm trapetsi on aika lörppänä jo 80cm matkalla. Kannattaa muuten ainakin koittaa tehdä niihin itse mutterit sopivasta muovilaadusta (delrin, teflon)

SzetK

No nyt on tullut vaihtoehdoksi THK HSR20 sarjan johteet, joita O/M palsta pursuaa. Tosiaan tuo 20cm on ehkä kannattavempi kuin ajattelemani 10cm. Lisäksi olen suunnitellut vinottavani sivutolppia vähän tähän tyyliin http://www.woodworkforums.com/attachments/f170/65513d1201052789-cnc-router-made-mdf-joe1.jpg jotta saan siirrettyä jyrsimen massan X-akselin blokkien päälle ja momentin pienemmäksi.

Kattelin tänään Clas Ohlsonilla, että 10mm kierretanko on kyllä aika lörppö, mutta 12mm pysyi silmämääräisesti huomattavasti suorempana. Täytyy katsoa, josko saisi järkättyä ihan kuularuuvit tuohon.

Onko muuten noiden muovimutterien hyödyt lähinnä pienempi kitka, ja tangon vähempi kuluminen?

PekkaNF

#5
Lainaus käyttäjältä: SzetK - 16.03.11 - klo:15:12
tähän tyyliin http://www.woodworkforums.com/attachments/f170/65513d1201052789-cnc-router-made-mdf-joe1.jpg jotta saan siirrettyä jyrsimen massan X-akselin blokkien päälle ja momentin pienemmäksi.

Huh...ompahan ainakin kuvasta katsottuna todella siistin näköinen laite. Onkohan tuo oikeesti mitoitettu ja analysoitu, näyttää liian hyvätä ollakseen vain "piirretty".

PekkaNF

* ja mä luulin että että toi thread olisi helppo löytää....missä se piileksii?

Metalfusion

Lainaus käyttäjältä: SzetK - 16.03.11 - klo:15:12
Onko muuten noiden muovimutterien hyödyt lähinnä pienempi kitka, ja tangon vähempi kuluminen?

Pääasiallinen syy miksi noita tehdään on parempi sopiminen juuri siihen tankoon, pienempi backslash eli klappi.
Myös helpompi kiinnittää runkorakenteisiin kun voi tehdä isomman ja suorakulmaisen mutterin.

JuKa

Moi SzetK !

Oletko katsellut tavallisia M10 ja M12 kierretankoja koneeseesi ?
Liikenopeudet jää aika minimaaliseksi tuollaisilla ruuveilla... Jos aiot tehdä noin ison koneen niin suosittelen suuri-nousuisia ruuveja. Kuularuuvit tai trapetsit.
Trapetsi on aika pletku ja 1200mm:ä vaatii hyvät laakeroinnit molempiin päihin.

Latoin yhteen koneeseen 16mm trapetsin ja se alkoi vatkamaan edestakaisin jo pienillläkin kierroksilla.

Jussi

SzetK

Tavallisen kierretangon hylkäsin jo ajat sitten, mutta lähinnä tuota paksuutta mietin trapetsia varten. Mutta täytyy vielä katsoa, jos tulee kaupat kuularuuveista, joilla olisi paksuutta riittävästi. On tämä touhu levinnyt aika rankasti siitä mikä oli alkuperäinen suunnitelma. Laitteen koko on kasvanut jo tuplaten ja budjettikin on moninkertaistunut.

Olen kuvitellut, että saisin ruuvin pyörimään kannattamalla ruuvia molemmista päistä kuulalaakereilla. Voiko tuolla mennä, vai mitä pitäisi kehittää?

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk