Myös korttimaksu toimii

Hammashihna YX

Aloittaja ollie, 30.01.10 - klo:18:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ollie

Varastossa olis muutama kuvissa näkyvä hammashihnakäyttöinen johde. Mitä mieltä olette, käykö nämä piirilevy- ja kaiverrusjyrsimeen x- ja y-akseleiksi? Yhdellä moottorin askeleella kelkan liike on 0,25 mm ( hammasjako 3mm ja pyörässä 17 hammasta), joka tuntuu paljolta. X-akselille ajattelin laittaa näitä kaksi ja Y-akselille yhden. Ohjaimeksi ottaisin 3D Stepin. Ajatuksena on että se riittäisi myöhemmin vähän isompaankin laitteeseen.

Maukka

3d stepissa myös puoli askellus, milla tulisi liikkeeksi 0,125mm / askel. Mikä voi olla vielä paljoin sekin. Mutta jos ohjaimessa olisi esim 1/8 askellus -> 0,03125mm  /askel. Mikä varmaan  piirilevy kaivertimeen voisi toimiakkin. Jos muuten tuo hihna välitys on tarpeeksi välyksetön.  Ensimmäiset käyttö /testailu kikkailut varmasti voisi ainakin tehdä. Oma kohtaista kokemusta mulla ei ole asiasta kunhan arvailin  ;D

ollie

Maukalle kiitokset kommenteista. Homma on edennyt mukavasti. Pientä takaiskua tuli 3D-Stepin toimituksessa. Komponentit tulivat, mutta piirilevyt olisi pitänyt tilata erikseen. Ilmankos hinta tuntuikin edulliselta. Nyt on uusi tilaus vetämässä ja lisälaskua tuli 50 ekeä. Sitten olis osat 3D-steppiin ja tiny steppiin, joka on toiseen  x-moottoriin. Kuvassa näkyy Z joka myös löytyi valmiina. Jostakin syystä hihnan rattaat on "väärin" päin, eli tarkkuus kärsii. Remmivedot on ilmeiseti näissä hommissa liian kepuleita, mutta tällä pääsee ainakin kokeilemaan saanko ohjauksen toimimaan. Bitti-hommassa taitaa mennä aikaa, meinaan yrityksen ja erehdyksen menetelmällä jatketaan.

Maukka

Kyllä niitä remmivetosiakin on rakentajilla paljonkin. Ainakin kooklessa.. Oma homma voi olla saada toimimaan kaksi askelmoottoria samalla akselilla mutta mulla ei ole siitä kokemusta. Joku viisaampi voi neuvoa..  Hyvältä näyttää kuitenkin!

Orbitrek

Steppereissä on vääntökäyrä aika alakierrospainotteinen ja tästä syystä monessa sovelluksessa on järkevää laittaa hihnavälitys juuri noin päin. Omassa koneessa pudotan välityksen puoleen hihnalla, mutta vois olla järkevää mun tapauksessa kääntää hihnapyörät samallalailla kuin tuossa sun Z-akselissa. Mulla toisaalta on toistaseks vaan normi jengatanko 1.5mm nousulla, kun sulla taitaa olla ruuvissa nousua ~4 - 5mm.

ollie

3d-Stepin  ohjeessa oli vinkki, että jos jollakin akselilla on kaksi moottoria, voi kortilla olevaan ylimääräiseen liittimeen lisätä Tiny-stepin. Tämä liitinhän on vissiin C:tä varten noin niinkuin yleensä. Ohjeessa neuvottiin muuttamaan johdotusta siten että  X:lle menevä suunta ja pulssi tieto jaetaan myös C:lle. Ymmärsin tämän niin että 25nap. D-liittimessä vaan tinataan X:n karvoista yliheitot C:n karvoihin. Vähän kyllä ohhoiluttaa se että miten LPT-portti jaksaa syöttää molempia lähtöjä, ei ole meinaan mitään optoja tai muutakaan välissä.
Z:n nousu on 2mm, trapetsin halkaisija 8mm. Välitys hihnalla on 1:2, joten Z liikkuu 0,02mm per pulssi (?).
Tosta 2-akselisesta x:stä vielä sen verran, että se liikkuu kevyesti kun käsipelillä pyörittää toisen käytön hihnapyörää. Ei tunnu siis kanittavan.
Mites moottorit kannattaa kytkeä? Kaikki ovat kuusi johtoisia. Guuklasin oriental motorsin tukisivulta liitteenä olevan taulukon. Siinä näyttäis rinnankytkentä paremmalta vaihtoehdolta, ainakin väännön suhteen. Mitä vaikuttaa L, on vissiin induktanssi, sarjakytkennässä se on moninkertainen?

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: ollie - 13.02.10 - klo:20:53
Mites moottorit kannattaa kytkeä? Kaikki ovat kuusi johtoisia. Guuklasin oriental motorsin tukisivulta liitteenä olevan taulukon. Siinä näyttäis rinnankytkentä paremmalta vaihtoehdolta, ainakin väännön suhteen. Mitä vaikuttaa L, on vissiin induktanssi, sarjakytkennässä se on moninkertainen?
Kuusijohtoisen (unipolaari)koneen staattoreita on hankala, ellei jopa mahdoton kytkeä rinnan. Tai siis voi ne rinnan kytkeä käyttämällä keskiulosottoa toisena päänä ja yhteenkytkettyjä ääripäitä toisena. Tällöin vaan käämien magneettikentät kumoavat toisensa eikä moottori pyöri. Moottorin käämit saa rinnan vain jos kaikki 4 päätä per käämipari on tuotu ulos. Tällöin moottorista tulee ulos kaikkiaan 8 johtoa.
8-johtoinen moottori on kaikkein joustavin, kun sitä voi käyttää bipolaarisena käämit rinnan tai sarjassa, tai unipolaarisena käämit sarjassa keskiulosotolla. Tuo linkkisi dokkari oli oikein, mutta ei sanonut tätä hirveän selvästi. Unipolaarikoneen käämejä ei siis saa rinnankytkentään.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

ollie

Hei, kiitos Kremmenille kytkentävinkeistä. Löysin yhdet ruotsalaiset sivut joilla oli hyviä kytkentä juttuja. Eli vain kahdeksan johtoiset voi kytkeä rinnan. Ajattelin ensin että jos keskipiste on tuotu ulos niin alku ja loppupään voi pistää yhteen jolloin kuusijohtoisestakin saa rinnankytketyn. Näin EI ole sillä käämien suunnat menevät väärin eikä homma toimi.
Sain tinailtua 3D steppikortin kuntoon ja sain jo kaikki akselitkin liikkeelle. Olen kytkenyt jännitteet järjestykessä PC, 5V, moottorit (24V). Käytin kokeilussa hakkuripoweria (3A24V) jossa oli virtaraja, olin jo kytkenyt kaikki päälle useampia kertoja kun sitten poksahti. Heti kytkettäessä poweri meni virtarajalle ja x-akseli lakkasi liikkumasta, y ja z toimivat normaalisti. X-n L298 lämpeni melkoisesti, otin jännitteet pois ja mittasin diodisillan joka näytti olevan vastusmielessä kuten muutkin. Muistan lukeneeni jostakin varoituksen, että moottorien kytkeminen saattaa polttaa ojhaimen tai tehoasteen. Osaako kukaan jelppiä tässä asiassa? Olisiko alimittainen poweri syynä vahinkoon?

ollie

Täs on Faari se kuva josta oli puhetta.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk