Myös korttimaksu toimii

DIY CNC-kone /// Kone toiminta kunnossa ja lastu lentää

Aloittaja Snowfly, 05.01.16 - klo:02:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapani Honkanen

#30
Kiitos, tätä olen ollut vailla. Kovin harvoin suomenkielellä tuon asian sisältäviä diplomitöitä, tutkimuksia ja oppikirjojen osia tehdään tai suunnitellaan koneita joissa tuontyyppisiä asioita käsitellään. Tietyntyyppisiin FEM-anylyysiohjelmiin noita on piilotettu mutta joitakin oppikirjojen värähtelymekaniikkaa koskeviin esimerkkitehtäviin on joku arvo annettu tai sitä vain muutellaan jollakin arvovälillä. En muista, että niiden arvoja olisi kiinnitetty joihinkin materiaaleihin ja havainnollistettu vaikutusta.
Minä tuosta lainaamastani kohdasta "heräsin", muistelin elettyä mitätöntä elämää ja työtä tuon asiasn suhteen, kipaisin yläkertaan ja mietin missä opuksessa saattaisi asiasta olla faktaa. Eipä pahemmin näköjään löytynyt. Tosin ne muutama sata suomenkielistä kirjaa kyllä tunsin pääpiirteittäin sisällöltään, ettei kaikkia tarvinnut selata. Ja suurin englanninkielisistä käsitteli aerodynamiikkaa, lentokonerakenteita ja polttomoottoritekniikkaa sekä jonkin verran konepajateknologiaa ja koneensuunnittelua auttavaa kirjallisuutta.
Sitten pikkasen kokeilin googlella suomenkielisellä haulla. En osannut saada tuloksia. Olisin voinut hakea seuraavaksi englanninkielisellä haulla mutta vanhaa nukutti. Siksi ulkoistin homman nuoremmille jotka jaksavat könytä tiedon valtatiellä. Olisin saattanut osata itsekin poimia oleellisia tietoja tuolta tietojen sekamelskasta mutta kiitän linkin antajaa. Samalla voisi iloita Snowflyn kapasiteetistä myös tuon koneensa kehittelystä.

Gauss

Huomenta, täällä kanssa harrastelija ihmettelee värähtelyjen vaimennusten kanssa. Mitenkähän toimisi epoksigraniitin tilalla hiekkasoran ja polydimetyylisiloksaanin yhdistelmä? ko. silikonia vissiin käytetään värähtelyn vaimennukseen erinäisissä sovellutuksissa erinäisinä viskositeetteina. Muistelen jopa että on olemassa "kolmiorunkoinen" supertarkka cnc masiina jossa nimenomaan käytettiin spesiaalia nestettä vaimennuksiin, en kylläkään muista tähän hätään yksityiskohtia.

Jussik

Ihan tämmöinen käytännönläheinen ajattelutapa toimii koneen rungon rakentamisessa.
Värähtelytaajuuteen vaikuttaa kappaleen massa, muoto ja materiaalin kimmokerroin.

Muutama perusasia...
Massan kasvu alentaa luonnollista värähtelytaajuutta.
Rakenteen jäykkyys nostaa luonnollista värähtelytaajuutta.

Jäykkyyteen taas vaikuttaa materiaalin kimmokerroin ja fyysinen rakenne.
Materiaalin lujuudella ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Perusajatus on että koneistamisesta syntyvä värähtely ei osu rungon ominaisvärähtelytaajuudelle.
Ja että runko on riittävän jäykkä fyysisesti, jolloin taas massa kasvaa alentaen ominaisvärähtelytaajuutta.

Kaupallisten koneiden runkoja kun katsoo niin näkee näistä johtuvan rakenteen.
Osat ovat valurautaisia laatikkomaisia ristikoinnilla jäykistettyjä.
Materiaalia osien keskellä ei ole koska tämä lisäisi massa juuri vaikuttamatta kappaleen jäykkyyteen.

En usko harrastekone tasolla värinän aimennuksiin näillä "massoilla", hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa.
Ellei juuri ole kiinnostunut värähtelytekniikasta ja vaimennuksista ja halua nimen omaan niitä tutkia.


Epoxigraniitti on mukavaa tavaraa, mutta kallista.
Sillä hintaa mitä siihen laittaa, saa betonista aikaiseksi ISON rungon.

50/50 erikoislujan / juotosbetonin seos.
Raudoitus lähelle ulkopintaa ja johdepohjiksi neliöteräs palkit, jotka on juurrutettu syvälle betoniin.
Muotin kasaa tälle vaneerista tai muusta vastaavasta aika pikaisesti.

Tässä suurin piirtei tuommoinen projekti:
https://www.youtube.com/watch?v=bqGzbKFMhSg&list=PLmXxX1V_fVhgvghfbpege7eCQvH5zsRuA








Täällä aiheesta lisää.
https://en.wikipedia.org/wiki/Machining_vibrations

Snowfly

#33
Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - 09.01.16 - klo:09:10
Kiitos, tätä olen ollut vailla. Kovin harvoin suomenkielellä tuon asian sisältäviä diplomitöitä, tutkimuksia ja oppikirjojen osia tehdään tai suunnitellaan koneita joissa tuontyyppisiä asioita käsitellään. Tietyntyyppisiin FEM-anylyysiohjelmiin noita on piilotettu mutta joitakin oppikirjojen värähtelymekaniikkaa koskeviin esimerkkitehtäviin on joku arvo annettu tai sitä vain muutellaan jollakin arvovälillä. En muista, että niiden arvoja olisi kiinnitetty joihinkin materiaaleihin ja havainnollistettu vaikutusta.
Minä tuosta lainaamastani kohdasta "heräsin", muistelin elettyä mitätöntä elämää ja työtä tuon asiasn suhteen, kipaisin yläkertaan ja mietin missä opuksessa saattaisi asiasta olla faktaa. Eipä pahemmin näköjään löytynyt. Tosin ne muutama sata suomenkielistä kirjaa kyllä tunsin pääpiirteittäin sisällöltään, ettei kaikkia tarvinnut selata. Ja suurin englanninkielisistä käsitteli aerodynamiikkaa, lentokonerakenteita ja polttomoottoritekniikkaa sekä jonkin verran konepajateknologiaa ja koneensuunnittelua auttavaa kirjallisuutta.
Sitten pikkasen kokeilin googlella suomenkielisellä haulla. En osannut saada tuloksia. Olisin voinut hakea seuraavaksi englanninkielisellä haulla mutta vanhaa nukutti. Siksi ulkoistin homman nuoremmille jotka jaksavat könytä tiedon valtatiellä. Olisin saattanut osata itsekin poimia oleellisia tietoja tuolta tietojen sekamelskasta mutta kiitän linkin antajaa. Samalla voisi iloita Snowflyn kapasiteetistä myös tuon koneensa kehittelystä.
Ei mitään...
Itse opiskelen konesuunnittelijaksi (insinööri) tällä hetkellä, kun tuli kemikaali yliherkkyys leikkuunesteelle...
Nykyään vaan kaikista asioista on tietoa niin paljon saatavilla että ne rippeet joissa kaikki oleellinen on ripoteltu sinne sun tänne...
Pikku hiljaa alkaa tässä topiikissa oleen kaikki faktat jotka tarvitsen koneen rakennukseen...

Tutkin nyt heränneenä tuota dokumenttia enemmän, niin tuli pienoinen idea... jos katsot sivua 2401
Korkeasti vaimennettavat materiaalit, niin onnistuiskohan näissä pienikokoisissa koneissa, jotka on vain alumiinille niin tehdä pelkästään jykevä moottori kiinni magnesium pohjasesta metallista?
Kerta tällöinhän runkoon välittyvä värähtely on minimaalista... oliskohan tässä jotain idea perää nytten?
Tällöin tarvittaisiin vain yksi erikoismateriaalinen osa koko rungossa...


Snowfly

#34
Päivitetäänpä tähän sitten koneen kara puolta:
Eilen laitoin tilaukseen
Seuraavan paketin.

Spindle [4 Bearings]Specification:
Specification: Φ80mm x Length:214mm
Power: 2.2 KW
Voltage: 220V~250V
Frequency: 400 Hz
Speed: 8000-24000 R/min
Water Cooling
ER20 ( 4mm,6mm,8mm,12mm,12.7mm) collet chuck by your choice
Runout off: less than 0.005mm
Grease Lubrication
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------

VFD Specification:
Series
HY inverters
Control Mode
SPWM
Input Power
230V class:220±15%
5-Digits Display & Status Indicator Lamp
Displaying frequency, current, revolution, voltage, counter, temperature, FOR or REV rotation, and fault, etc.
Communication Control
RS-485
Working Temperature
-10~40℃
Humidity
0-95% Relative Humidity(without dew)
Vibration
Below 0.5G
Frequency Control
Range
0.1~400.0Hz
Accuracy
Digital: 0.1%(-10~40℃); Analog: 0.1% (25±10℃)
Setting Resolution
Digital: 0.1Hz; Analog: 1‰ of max. Operating frequency
Output Resolution
0.1Hz
Operator Setting Method
Press directly ← ∧ ∨ to set.
Analog Setting Method
External Voltage 0-5V,0-10V,4-20mA,0-20mA.
Other Functions
Frequency lower limit, starting frequency, stopping frequency, three skip frequencies can be respectively set.
General Control
Ramp Control
Selectable 4-speed steps ramp-up and -down time (0.1-6500s).
V/F Curve
Set V/F curve at will.
Torque Control
Torque increase settable by max. 10.0%. The starting torque can reach 150% at 1.0Hz.
Multi-Inputs
6 multi-function input terminals for 8–speed steps control, program operation, switching of 4-speed Ramp, UP/DOWN function, counter, external emergency stop and other functions.
Multi-Outputs
5 multi-output for displaying of running, zero speed, counter, external abnormity, program operation and other information and warnings.
Other Functions
Auto Voltage Regulation(AVR), Decelerating Stop or Coasting Stop, DC Braking, Auto Reset and Restart, Frequency Track, PLC Program Control, Traverse Control,Drawing Control、Auto Energy Saving, Carrier Adjustable (Up to 20KHz), etc.
Protection Functions
Overload Protection
Electronic relay protection motor drive
Drive(for constant torque  150%/1 min. for the kinds of fan 120%/1min.)
Fuse Protection
When the fuse breaks , the motor will stop.
Over-voltage
220V class:DC Voltage >400V
380V class:DC Voltage >800V
Under-voltage
220V class:DC Voltage <200V
380V class:DC Voltage <400V
Restart After Instant Stop
Restart with Frequency Track after Instant Stop
Stall Protection
Stall protection in ramp operation
Output Short Circuit
Electrical circuit protection
Other Functions
Fin over-heat protection, restriction of reverse running, direct start after power on, fault reset, parameter lock PID, one-drive-more, etc.
 
------------------------------------------------------------------------------------------
Full 13pcs(13 size ) ER20 PRECISION SPRING COLLET
(Gripping Range 1.0mm-13mm)For CNC milling lathe tool
High precision and Durable
Gripping Range 1MM to 13MM (6/128" to 33/64")
Run-Out Tolerance 0.015MM (0.0006")
First Class 1065 Carbon Steel
Hardened & Precision Ground
-----------------------------------------------------------------------------------------------
water-pump:
Product parameters:
Head: Max 3.2M ;
Power: 75W ;
Flow: 3000 L/H ;
Voltage: 220V ~ 240V;
Dimensions: L 150mm *W 80mm * H 140mm;
Tap outside diameter: 6mm

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Package Content:
1 * CNC High Speed 2.2KW Spindle motor
1 * 2.2KW 220V Variable Frequency Drive Inverter VFD
1 * 80mm mount bracket clamp
1 * 13pcs(13 size ) ER20 PRECISION SPRING COLLET
1 * water-pump
1 * water pipes (L=3M)
1 * ER20A nut and Wrench

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kokonaishinta 425e toimitettuna kotiovelle ja ei tulleja kun euroopasta tulevat.




Päädyin kyseiseen karaan sen takia kun löysin tämän:
http://www.cnczone.com/forums/spindles-vfd/160047-look-inside-chinese-3-0kw-water-cooled.html
Täydellinen purku ja kokoaminen toteuttu samanlaiselle karalle hieman eritehoinen, mutta sisukalut ovat kummiskin aikalailla samat.

Snowfly

Tuli kaiveltua kaappeja ja löysin haas:in kuularuuvin, jonka olin unohtanut... tämänä myötä teinkin aika isoja muutoksia rakenteeseen ja nyt oltaisiin tässä pisteessä.
Kuularuuvi liikuttaa koko gantryä, jota ohjaa sivuilla HSR15 yksiköt.
Z-Akselille tulee siis KR5520B, joka on järein lineaariyksikkö joka itseltäni löytyy.
X-Akselille tulee siis KR4520A.
Rakenne on aika raju toistaiseksi... mutta alustavat simuloinnit näyttävät lupaavilta...
Huom! Runko ei ole tavallista I-palkkia, mutta tästä enemmän myöhemmin....
Kokonaispaino 119,4kg ;)

mpr

Tämä on ollut mielenkiintoinen säie, mukava seurata.

Tuosta viimeisestä versiosta mielipidettä: Tästähän on ollut monet kerrat juttua aiemminkin, tuo yksi ruuvi keskellä varsinkin kun johteet noin pienellä kelkkavälillä saattaa vetää koneen kieroon kun työstövoimat toisessa reunassa. Ruuvit kummankin johteen viedessä jäykistäisi ja vakavoittaisi liikkeen.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: mpr - 10.01.16 - klo:14:35
Tämä on ollut mielenkiintoinen säie, mukava seurata.

Tuosta viimeisestä versiosta mielipidettä: Tästähän on ollut monet kerrat juttua aiemminkin, tuo yksi ruuvi keskellä varsinkin kun johteet noin pienellä kelkkavälillä saattaa vetää koneen kieroon kun työstövoimat toisessa reunassa. Ruuvit kummankin johteen viedessä jäykistäisi ja vakavoittaisi liikkeen.
Juuh tiedän että ne vakavoittaa ja niihin on itsellä optio...
Mutta kun tutkin enemmän tuota THK:n datalehteä kyseisistä yksiköistä, niin alkaa yhä enemmän tuntuun siltä että yksikössä käytettävät materiaalit eivät ole tavallisia.
Olen yrittänyt saada selville mitä ainetta kyseisen kelkan osat ovat simuloinnilla mutta toistaiseksi en ole löytänyt oikeaa vastausta.
Seuraavat vaihtoehdot ovat mahdollisia:
A) Kaikki osat on karkaistuja
B) Osat ovat erikoislujaa terästä
C) Osiin on tehty oma teräksinen koostumus

Mikäli tämä mysteeri selviää, niin tällöin sitä on paljon viisaampi sen suhteen miten kone käyttäytyy...
Kerta yli 3000e ovh kappale hinta uutena, niin sille yleensä löytyy jokin selitys :P

THK:n datalehti on siinä mielessä hyvä että jokaisen osan kestämät voimat on listattu, joten se voidaan simuloida osa kerraltaan...

PekkaNF

Tossa rakenteessa on etuna se, että kaikki liikkuvat massat tunnetaan, eli servojen ja nopeuden mitoitus helppoa.

Mä haaveilen enempi rakenteesta, jossa pöytä liikkuu X-suunnassa. Ok, kasvaa ulkomitta suhteessa työstöalaan, mutta silloin tollainen yhden ruuvin rakenne on fiksu jos työala on "kuutiomainen". Jos taas tarvitaan hyvin pitkä x, niin pöytä alkaa olla edullisempi kiinteenä ja gantry liikkuvana.

Mikäs tuon käyttökelpoiseksi envelopeksi on muodostumassa?

Kaikki rakentelee jostain syystä hyvin ison työstöalan koneita, mä olen välillä miettinyt sellaista 50*100*200 tms. envelopea, sais pienillä servoilla alle tuhat kiloa painavan ja alle kuutiometrin koneen, jolla vois jo joitakin metalleja työstää. Osien ja työkalujen hinnat pysyis kurissa.

Pekka

Snowfly

#39
Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 10.01.16 - klo:14:47
Tossa rakenteessa on etuna se, että kaikki liikkuvat massat tunnetaan, eli servojen ja nopeuden mitoitus helppoa.

Mä haaveilen enempi rakenteesta, jossa pöytä liikkuu X-suunnassa. Ok, kasvaa ulkomitta suhteessa työstöalaan, mutta silloin tollainen yhden ruuvin rakenne on fiksu jos työala on "kuutiomainen". Jos taas tarvitaan hyvin pitkä x, niin pöytä alkaa olla edullisempi kiinteenä ja gantry liikkuvana.

Mikäs tuon käyttökelpoiseksi envelopeksi on muodostumassa?

Kaikki rakentelee jostain syystä hyvin ison työstöalan koneita, mä olen välillä miettinyt sellaista 50*100*200 tms. envelopea, sais pienillä servoilla alle tuhat kiloa painavan ja alle kuutiometrin koneen, jolla vois jo joitakin metalleja työstää. Osien ja työkalujen hinnat pysyis kurissa.

Pekka
Itse yritän karttaa kuin ruttoa nuita pöydässä yks akseli ja 2 akselia headissä.
Kerta nm. kokemusta on... niin sen suoraan kellottaminen on yhtä tuskaa...
Liikkuvassa gantryssä on etunsa se että voit lyödä mittakellon kiinni ja kellottaa koko työstöalan kerralla ja hoitaa kalibroinnin joko pöydällä tai sitten kelkkaa säätämällä.

Koneen kokonaismitat tulevat pysymään 1000mm x 1000mm x 1000mm sisäpuolella.
Työstöala on varmaan jossain 500mm x 500mm tienoilla riippuen miten lineaariyksiköt lopulta asennan...

Jussik

Terve

Tässä kone jonka liikeet ovat 1300x900x600mm(noin):
https://picasaweb.google.com/100325893956269903721/Porttaalikone?authkey=Gv1sRgCMeXxaLjmMacxwE

Runko, silta ja puomi aivan liian löysät että tuolla voisi 6mm isommalla terällä koskea alumiiniin.
runko painaa 700kg.
Silta tossa päällä noin +100kg jne.

Kannattaa tutustua kaupallisten vastaavan kokoluokan koneen runkorakenteeseen.
Koska ne ovat ihan tuotantokäyttöön tarkoitettuja, saattaisi olla että niiden runkorakenteen suunnittelussa on onnistuttu ainakin jollakin tasolla.

Tuon kokoluokan koneessa harratelijan mahdolisuudet rajaantuu hitsattuun levyrunko rakenteeseen tai raudoitettuun betoni runkoon.
Itse kallistuisin tuohon jälkimmäiseen, vain ja ainoastaan hinnan takia.

Hitsattu levyrunko tuo omat vaikeutensa, esim sopivan kokoisen uunin löytämisen.
Uunitus on pakollinen jotta jännitykset saadaan pois akenteesta ennen koneistamista.
Päästämätön runko tulee vääntyilemään koneistuksen jälkeen pitkän aikaa, jännitysten hiljalleen tasaantuessa.



Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Jussik - 10.01.16 - klo:20:19
Terve

Tässä kone jonka liikeet ovat 1300x900x600mm(noin):
https://picasaweb.google.com/100325893956269903721/Porttaalikone?authkey=Gv1sRgCMeXxaLjmMacxwE

Runko, silta ja puomi aivan liian löysät että tuolla voisi 6mm isommalla terällä koskea alumiiniin.
runko painaa 700kg.
Silta tossa päällä noin +100kg jne.

Kannattaa tutustua kaupallisten vastaavan kokoluokan koneen runkorakenteeseen.
Koska ne ovat ihan tuotantokäyttöön tarkoitettuja, saattaisi olla että niiden runkorakenteen suunnittelussa on onnistuttu ainakin jollakin tasolla.

Tuon kokoluokan koneessa harratelijan mahdolisuudet rajaantuu hitsattuun levyrunko rakenteeseen tai raudoitettuun betoni runkoon.
Itse kallistuisin tuohon jälkimmäiseen, vain ja ainoastaan hinnan takia.

Hitsattu levyrunko tuo omat vaikeutensa, esim sopivan kokoisen uunin löytämisen.
Uunitus on pakollinen jotta jännitykset saadaan pois akenteesta ennen koneistamista.
Päästämätön runko tulee vääntyilemään koneistuksen jälkeen pitkän aikaa, jännitysten hiljalleen tasaantuessa.



Kiitos palautteesta...
Katsoin kuviasi ja heti pari huomiota... seuraavissa asioissa puhun X- on sivuttain gantryn suunnassa, y- pitkittän (sivulla olevat kuularuuvit), z-pysty akseli. Nämä ovat siis omat mielipiteet.
Tuossa on sama virhe kuin kiinalaisissa pikkusissa CNC-koneissa nuissa gantryn x-päädyissä että siellä ei ole tarvittavaa tuentaa, koska se näyttäisi olevan vain joku 20mm teräslevy?
Z-Akselin rakenne on aivan liian pitkä + raskas, jonka myötä momentti voimat tulevat olemaan älyttömät työstettäessä. Vaikka moottorit jaksaisivat niin koko muun rungon rasitus ja jousto tekee tästä hyödyttömän...
Y-Akselissa kyseinen toteutus ottaa koko massan vastaan, mutta tuo putki rakenne vaikka se jaksaa kannatella sen niin todennäköisesti tuon ison Z-akselin myötä sulla mahdollisesti tuo Y-akseli tulee joustamaan aikamoisesti.

Kyseinen rakenne muistuttaa XYZ-headi rakennetta, jota tutkailin mutta hylkäsin koska rakenne kevyesti tehtynä yksinkertaisesti joustaa liikaa ja osat eivät kestäisi.
Tuossa on samanlaisia ongelma kohtia... mutta suurin ongelma on rakenteellinen heikkous, jossa tuennat eivät ole oikeissa paikoissa ja tätä on yritetty korvata suurilla materiaali vahvuuksilla.
Tuollaisia rakenteita näkee paljon puu CNC-koneissa teollisuudessakin, mutta puu on puuta ja metalli on aina metallia... tämä kannattee pitää mielessä...



Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Jussik - 10.01.16 - klo:20:19
Tuon kokoluokan koneessa harratelijan mahdolisuudet rajaantuu hitsattuun levyrunko rakenteeseen tai raudoitettuun betoni runkoon.
Itse kallistuisin tuohon jälkimmäiseen, vain ja ainoastaan hinnan takia.

Hitsattu levyrunko tuo omat vaikeutensa, esim sopivan kokoisen uunin löytämisen.
Uunitus on pakollinen jotta jännitykset saadaan pois akenteesta ennen koneistamista.
Päästämätön runko tulee vääntyilemään koneistuksen jälkeen pitkän aikaa, jännitysten hiljalleen tasaantuessa.
Tähän pitää sanoa että uunitus ei omasta mielestä ole välttämättä pakollinen...
Rakenne hitsataan kasaan vain 3 kohtaa tämän hetkisen suunnitelman mukaan... Itsellä koko rakenne pohjautuu siihen että runkoa ei taso koneisteta koko matkalta.
Ainoat paikat jotka koneistetaan on tasopinnat jotka tulee liukukelkkojen päälle nämäkin ovat palkkien päässä.
Reitykset kiinnitystä varten tehdään cnc-koneella, mutta näillä on minimaalinen vaikutus jännityksiin.

Koko homma lyödään sitten kasaan koneenasentajan opeilla eli haetaan 0-taso linja laserilla johon koko paketti simmataan.
Ei ne tuolla teollisuudessakaan aina suoria tuollaiset kuljetinrungot ole kyllä siellä asentaja joutuu linjaan niitä aina kun ne ensikerran asennetaan.
Tässä on sama homma kyseessä mutta yksinkertaisemmassa muodossa, kun osat voi linjata yksi kerrallaan (liikkuva gantry)

Jussik

Terve

Annoin varmaan väärän kuvqn projektista.
Se ei epäonnistunut päin vastoin onnistui hyvin.
Kone on tarkoitettu puun työstöön kuten mdf.
750w servot saivat aikaan 15000mm/min pikaliikkeet ja syöttö 12000mm/min.

Akseleiden jäykkyys oli riittävä ja puuta työstettäessä sopivilla karanopeuksilla >🔟 000rpm
Mitään värinöitä ei runkoon syntynt.
Tällöin karan kierrosluvusta ja terän hammas määrästä johtuva värähtely oli sopivasti rungon ominaisvärähtelytaajuuden ulkopuolella.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Jussik - 10.01.16 - klo:21:56
Terve

Annoin varmaan väärän kuvqn projektista.
Se ei epäonnistunut päin vastoin onnistui hyvin.
Kone on tarkoitettu puun työstöön kuten mdf.
750w servot saivat aikaan 15000mm/min pikaliikkeet ja syöttö 12000mm/min.

Akseleiden jäykkyys oli riittävä ja puuta työstettäessä sopivilla karanopeuksilla >🔟 000rpm
Mitään värinöitä ei runkoon syntynt.
Tällöin karan kierrosluvusta ja terän hammas määrästä johtuva värähtely oli sopivasti rungon ominaisvärähtelytaajuuden ulkopuolella.
Tämä topicci on ollut puhtaasti ALUMIININ työstöön.
Ei sekoteta puuntyöstö koneita tähän kiitos...

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk