Myös korttimaksu toimii

Minisorvista CNC sorvi

Aloittaja cre8tor, 17.10.14 - klo:08:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cre8tor

Terve

Olen aloitteleva sorvaamisen harrastelija ja aikomuksen olisi ostaa brittienmaalta tai jostain ulkomailta metrisellä mitoituksella oleva, joku
300mm kärkivälillä oleva minisorvi.

Ensinnäkin, minkälaisia teriä/teränpitimiä tuommoiseen harrastesorviin kannattaa ostaa? Toiseksi olisi haaveena joskus tulevaisuudessa
muuttaa se minisorvi cnc-sorviksi ja ohjelmana käyttäisin Mach3sta.

Mitä osia sorviin pitää ostaa, että sen voisi cncksi muuttaa? Nema23 moottorit? Joku ohjainpiirikortti? Ja mitä muuta. Olen koittanut netistä selailla
erilaisia ratkaisuja, mutta monta asiaa on vielä epäselvää. Kaikki vinkit ja linkit otetaan mielellään vastaan, jos vain joku kehtaisi neuvoa :)

mpr

Terät kannattaa valita sitten kun sorvi on kotona. Silloin on ainakin tiedossa mitkä siihen on oikean korkuiset pitimet. Pikavaihtopidin on suositeltava varsinkin jos cnc: käyttöä harkitsee.
Tuosta linkistä pääsee alkuun se ei kylläkään ole mach pohjainen mutta hienosti toteutettu.
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=1036.0

cre8tor

On kyllä hieno projekti jätkillä, ei voi muuta sanoa :) Pitänee lukea ajatuksen kanssa koko topic läpi kunhan kerkeää.

Mutta tosiaan ohjaus tulisi CNClle PCllä ja Mach3 softalla. Ensiksi toki pitää harjoitella aikansa käsin sorvaamista ja tutustua minisorvin
"ominaisuuksiin".

Tuommoista QCTP:tä olen katellut, jos tilaisi sitten kunhan ensiksi sorvi on oman tallin pöydällä:

http://littlemachineshop.com/products/product_view.php?ProductID=2280

Olen katsellut nuita CNCksi muutettuja minisorvivideoita ja lukenut foorumeita, niin käsitykseni on, että tuohon ei tarvitsisi välttämättä hommata
kuularuuvia vaan pystyisi ihan sorvin omaa ruuvia käyttämään molemmissa akseleissa?

TeacDance

Itellä on kans pikku sorvin muuntaminen nc käyttöiseksi menossa laittelehan tietoa kun projekti etenee. Ite tilasin 16mm kuularuuvin automaatti syötön ruuvin tilalle en tiiä olisiko ollut tarvetta mutta tuleepahan nyt.
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

cre8tor

Kohta rupeaisi olemaan sorvin hankkiminen ajankohtainen kun veronpalautuksetkin saapuvat ensikuun alussa :)

Tuolta olen katsellut Amadealin minisorveja briteistä, lie ihan ok vehkeitä harrastekäyttöön?
http://amadeal.co.uk/acatalog/Mini-Lathe.html

Jos jollain on kokemuksia eri merkkisistä (edullisista) minisorveista niin ne saa jakaa muiden kesken myös. Tuo Amadeal
ei tuntuisi hirmu pahanhintainen ainakaan olevan, ja tulee tuolta varmaan samaan pakettiin otettua myös jotain oheistuotetta.

Mutta niitä kokemuksia minisorveista, kiitos! Esim. Jos on jokin muu merkki (ihan sama vaikka kiinalainen) edullisesti tiedossa
ja paikka josta ostaa niin linkit ovat myös tervetulleita.

Ebaystä olen katsellut kanssa minisorveja, näyttää melko iso osa olevan juurikin nuita Amadealin vehkeitä tai jotain vastaavia
kopioita (vai onko Amadeal kopio jostain, en tiedä).

olli henttonen

PuuhaPajalta löytyy yksi tuon kokoluokan samanlainen sorvi ja huomauttaisin, että se on todella pieni ja soveltuu lähinnä pienoismallityöskentelyyn ja pikku nippeleiden tekemiseen ja luulen, että linkittämäsi esimerkki on jotakin todella vanhaa varastoa koska ulkonäkö on meillä toisenlainen
SP 2108
myydään mm sumore merkillä.
Mikäli olet helsingin suunnalla likkumassa, tervetuloa kokeilemaan kellosepänsorvista tuollaiseen 280kg kokoiseen ja mielelläni kerron käyttökokemuksista.
olli
dyykkari

cre8tor

Okei.

Ei ole kyllä Helsingin suunnalla käyntiä kun matkaakin tulee 550km sinne, mutta kiitos kutsusta :)

Minisorvihan on minisorvi, eikä sillä kovin isoja hommia pysty tekemään. Kärkiväli on 350mm, joten kyllä
sillä minun käyttöön kaikki tarvittavat moottoripyörä(entisöinti)nippelit pystyy sorvaamaan.

Tuolta Amadealin sivuilta katselin tuota CJ18 mallia itselle, en sitä AMA180V kuten luulen sinun sitä
tarkoittavan. Ei ole tarkoitus hirveitä summia sijoittaa ihan harrastusvehkeeseen, mutta ei tuo AMA180Vkaan
pahan hintainen vielä olisi. Mitä parempaa siinä kalliimmassa vehkeessä sitten on? Jotain ratkaisevaa, että
kannattaa sen verran enemmän sijoittaa?

Tuota CJ18 tosiaan olin ajatellut ja siitä sitten muokata ajansaatossa CNC-sorvin, kunhan ensin oppii jotain
manuaalisorvauksen perusteita jne :)

olli henttonen

Jeps
tuollainen AMA180V klooni meilläkin on PuuhaPajalla, ihan kiva pikkupeli värimetallien kanssa työstäessä, tosin menee rautametallitkin terävillä terillä ja pienellä lastulla.
olli
dyykkari

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: olli henttonen - 06.11.14 - klo:14:14
Jeps
tuollainen AMA180V klooni meilläkin on PuuhaPajalla, ihan kiva pikkupeli värimetallien kanssa työstäessä, tosin menee rautametallitkin terävillä terillä ja pienellä lastulla.
olli

Terve... pakko udella itekkin ihan mielenkiinnosta...
Paljon moottori teho on teidän tuossa AMA180V kloonissa?
Meneekö sorvilla normi 1.5mm lastu vakio (ei wiperi) kovametallipaloilla jos materiaali on normaalia rakenneterästä?
Itse tässä tutkiskellut nuita mini sorveja tovin ja ihan päteviltä nuo vaikuttaa noi minisorvit. Siihen käyttöön mitä itse olen ajatellut. Mutta nuista lastuarvoista ei meinaa löytyä tietoa että hyytyykö ~500w moottori mikä nuissa on tuommosessa rasituksessa?

olli henttonen

 ;D
Ei todellakaan mene, edes alumiinissa, mieluummin puhutaan alle 0.5mm lastuista kerrallaan.
olli
dyykkari

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: olli henttonen - 04.12.14 - klo:08:43
;D
Ei todellakaan mene, edes alumiinissa, mieluummin puhutaan alle 0.5mm lastuista kerrallaan.
olli
Onko tuossa koneessa vaihteisto metallinen vai muovinen?
Mietin jos vaihtaa moottorin isompaan että ei vääntö lopu, joka tosin riippuu vaihteistosta vai onko se suoravetona?

Snowfly

Kysytäänpä vielä että meneekö toi 0.5mm lastu ihan normaalilla 0.4 nirkon kovametallipalalla sitten teräkseen?

kupru

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 04.12.14 - klo:08:53
Onko tuossa koneessa vaihteisto metallinen vai muovinen?
Mietin jos vaihtaa moottorin isompaan että ei vääntö lopu, joka tosin riippuu vaihteistosta vai onko se suoravetona?
Vai taitaa olla hihna-vaihteisto?
Noi moottorit noissa on aika heppoisia, vaihdoin pienen 3-vaihe koneen orggiksen tilalle, pelittää ihan eri lailla.

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 04.12.14 - klo:09:21
Kysytäänpä vielä että meneekö toi 0.5mm lastu ihan normaalilla 0.4 nirkon kovametallipalalla sitten teräkseen?
Pitäisi mennä.

TeacDance

Eka lastut otetty alphacam koodilla  :) sain postarin muunneltua machin kanssa yhteistyöhön

Eka huikee osa


mitatkin pitää paikkaansa omaan tarpeeseen


Tämä ajo tehty vielä machine omalla wizardilla
http://youtu.be/kfRBOdste1M?list=UU-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Hiekkaranta_92

Lisää vaan syöttöä ja vahvempaa lastua, jos kone antaa myöden :D


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk