TIEDOTE sähköpostiviesteistä

Muistathan tarkistaa sähköpostisi roskapostikansion – foorumin lähettämät automaattiviestit saattavat päätyä sinne. Viestit tulevat osoitteesta cnc-tekniikka@cnc-tekniikka.com.

Vaihteistoöljy

Aloittaja jyrki.j.koivisto, 21.08.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jyrki.j.koivisto

Tämä ei taida oikein olla cnc-tekniikkaan liittyvä kymysys, mutta kerta täällä on melkoisesti tietämystä niin koitetaan josko saisi apuja.

Ostin tämmöttisen moottori ja vaihdelaatikko kokonaisuuden http://www.huuto.net/kohteet/alennusvaihdemoottori-16-kw/230570842 Vermes on vuodelta 1979 ja valmistaja Bauer, jos en nyt väärin lukenu kyljestä. Täyttä valurautaa.

Tarkoitus olis tehdä vähän isompi porakone tästä, ajelin sitä taajarilla ja piti vähän mekkalaa, valutin öljyt pois, mutta mitäs laitan sitte tilalle? Litran verran menis plakaatin mukaan (1L, SAE 140)

Vanhat öljyt oli aika kuplasta, onko tämä normaalia?

Tuon olis tarkotus tulla pystyyn, riittääkö voitelu väärässä asennos? Tyhjennysproppuja on kummallakin puolen jalkaa, täyttöjä on tuo tuos päällä ja vaakasuoras yks moottorin kans samassa linjassa (vai liekö sekin tyhjennys) Jos on huono idea nostaa pystyyn (moottori ylöspäin ja ulostulo akseli alas) niin paranisko jos laittas pienen pumpun kierrättämään öljyjä?

Edit: Videot on kivoja joten tässä yksi lisää http://youtu.be/C69gJvOshI0 Taajari hurisee kun on flekti vähän kuiva, mutta pitääkö tuo laatikko normi ääntä? Voi olla että moottorin laakeritkin kaipais vaihtoa.

Moottori on näillä vanhoilla jännitteillä 380v, voiko tuon nostaa nykyiselle jännitetasolle huoletta? Pitääkö virtaa sillon laskea? Toisin kuin huutonetin sivulla lukee niin tämä on 1,1kW kone.

Minkähän verran tuosta vois odottaa saavansa vääntöä? Moottorinkin akseli on semmonen "reilumman" kokonen, en mitannu tönärillä mutta olisko 20-30mm? Kremmenihän tais elantonsa moottoreilla hankkia, oisko tietoa tollolle?

Timo Hotti

Aattelin et tamu alkoi jo savuaan. Onneksi oli vain savuke ;)

Timi
timi

jyrki.j.koivisto

Sain jo tästä kuulla ihan livenäki, näytin työkavereille niin 3 epäili samaa: "Syttykö se palamaan?" kovin on luotto korkeella...

Kumpumäen seppä

http://www.bauergears.com/fi . Tuolla on suomessakin edustus, joten helpoimmalla pääset kun soitat tuonne. Kannattaa vaikka laittaa kuva moottorikilvestä sähköpostilla. Tuollaisissa perinteisissä hyvissä vaihteistoissa on tulppia siellä täällä ja asennus asennon mukaan valitaan mihin reikään laitetaan huohotin, ja mihin reikään asti täytetään öljy. Öljyn määrä myös vaihtelee asennon mukaan. Voit siis etsiä löydätkö tiedot tuolta sivuilta, mutta suomen edustajalta pitäisi selvitä ainakin. Mitään ylimääräisiä pumppuja ei öljynkiertoon tarvitse.

Ja kyllä moottorit syö huoletta nykysähköä, kunhan asettelee moottorisuojan, tai niinkuin tässä tapauksessa taajuusmuuttajan virtarajan oikein. Ylikuormitus on se, mikä oikosulkumoottorin tappaa. 

mpr

Tuon tyyppisessä vaihteessa ensiövälitys on yleensä heti moottorin jälkeen, jos tulee pystyyn niin öljyn pinta kannattaa laittaaa melkein  täyteen (pieni paisumisvara) näin varmistaa ensiönvälityksen voitelun. Huohotin kannattaa laittaa kun öljyä on paljon. SAE 140 vaihteistoöljy toimii varmasti voi kyllä haukata tehoa jonnin verran ennen kun lämpee. SAE 80W 90 toimii todennäköisesti aivan yhtä hyvin on notkeampaa.

jyrki.j.koivisto

Kiitoksia näistä!

Eksyin tuubissa Venäläisten videoiden pariin ja aattelin että tuommoinen "porakone" olis kiva olla olemassa.... http://youtu.be/fcfMO-BOm7Q

senaattori

Kannattaa nostaa huohotinta jatkoputken kanssa vähän ylemmäs, niin ei "huohota" öljyä vaihteen päälle niin helposti.
Reijo Martinpoika Tuomala

fixaaja

Parametriryhmästä "99" kilpiarvot kohdalleen niin silloin tamu syöttää jännitteen oikein. Öljystä en sano mitään..

jyrki.j.koivisto

Tamun parametrit laitoin kilven mukasesti, ajattelin vain josko jotain muuta pitää muuttaa jos jännitteen nostaa sinne 420voltin paikkeille (vai mitä se nykyään on)

Ostin SAE 80W 90 öljyä 2 litraa, sai ihan Prismasta (jotain HD laatua, toinen saman valmistajan purkki oli muistaakseni GX merkinnällä, mitähän eroa näillä?)

Jos nopeutta nostaa yli sen 1500rpm:än niin pyöriminen on vähän nykivää, kovin paljon jos nostaa yli 2000 niin tamu laukeaa ylivirtaan... Moottorin puhaltimen siivet on osittain rikki, tuo ja huonot laakerit moottorissa vois olla osasyynä, vai voisko?

mpr

Öljystä: taitaa olla valmistajan omia tyyppimerkintöjä. Standardi merkinnät: 80W90 = viskositeetti
purkista varmaan löytyy merkintä GL-4 = Vaihteistoöljy tai GL-5 = ns. hypoidiperäöljy samaa tavaraa mutta lisätty paineen ja "liukukitkan " kestäviä lisäaineita haisee pahalle.

Jos vaihde pyörii nopeasti tuo täyteen tankattu öljykin ottaa melkoisesti tehoa kun se vatkaa kotelossa

fixaaja

Mitä siinä moottorin kilvessä lukee virran kohdalla? Entäpä tamun kilvessä tai anna se tyyppi ACS600-XXXX- jne

Kyllä pelkkää moottoria voi pyörittää vaikka 100hz taajudella vaikka vääntö kärsii kun menee kentänheikennyspisteen yli. En tiedä on vaihtestolla jokin max pyörimisnopeus.

Epäilisin että sinulla on kilpiarvot aivan oikein mutta ryhmästä 20 pitää sitten vielä asetella max virta. Ja jumisuojakin kun ottaa pois niin sekin hiukan helpottaa mutta sehän nyt ei ole hälyttänyt.

Jos on pakko kiusata moottoria yli ominaisuuksien tai oikeastaan ohi ABB:n moottori mallin, niin laita se skalaarille (nyt se on varmaan DTC). Onhan tehty laaja ID ajo?

jyrki.j.koivisto

Virta taisi olla jotain 4,1A, ja jep DTC:llä ajelen, ylivirta on jotain  150% muistaakseni. Tamu on 3kW, nyt en pääse justiinsa tarkistamaan tarkempaa tyyppinumeroa. Ajoin muistaakseni suppean ID-ajon. Ainoa "syy" ajaa isommilla jännitteillä olisi toivo isommasta tehosta, mutta virta taitaa olla se ratkaiseva tekijä tässä eikä jännite.

Pitääpä käydä katsomassa tarkempia tekstejä tuon öljypurnukan kyljestä, vaihteistoöljyä se kuitenkin on.

jyrki.j.koivisto

Koitin ajaa skalaarilla, toimii huomattavasti paremmin kuin DTC-ajolla, virrat pysyttelee tasaisena siinä ~2,8 amppeerin paikkeilla kun taas DTC:llä virrat pörräs siinä 4 Amppeerin paremmalla puolella ja meno oli nykivämpää.

Yli 50Hz:n ei taida päästä, pukkaa ylivirtasuoja päälle jos vaikka koittaa pysähyksistä 60Hz:iin, kiihtyvyydet on 1,5s molempiin suuntiin, koitetaan ny tällä, vai muuttasko jännitteen nosto mitään?

Öljyt on Mobilin Mobilube 80W-90 ja löysin pienen präntin etiketistä että on API GL-5 mukanen, en olis tuostakaan tienny mitään ennemmin.

fixaaja

Kuullostaa perin omituiselta että heti 50hz:n jälkeen alkaa ylivirta laukomaan. Onhan varmasti 20 ryhmän virtaraja suurempi kuin kilpiarvo? DTC ajotapa on kyllä parempi kun se suojelee aika hyvin moottorin. Laskennallinen lämpötila löytyy oloarvoista (siis moottorin) ja jos se jää alle 100asteen on kaikki hyvin..Vanhallakin moottorilla..

Virta ja momentti rajoja nostamalla pitäisi kyllä päästä "ylitaajuudelle". Ja kiihtyvyys aikaa kannattaa suurentaa jos tuo vaihteisto vaikka jarruttaa. Omassa pylväskoneessa on kiihdytysaika luokkaa 3s mutta pysäytys ilman jarruvastuksia ei toiminut kuin 0.5 sekunnin tasolla.

Ja vieläpä..jos haluat välttämättä lyhyen kiihdytysajan niin tamu skalaarille ja sitten tulee ryhmä 29 näkyviin. Siitä kun antaa "potkua" (IR kompensointi) niin saa 50hz asti moottorille lisää jännitettä, mutta varovaisesti lisää. Siinä polttaa pienillä pyörimisnopeuksilla moottorin ilman lisäpuhallinta.


mpr

Onko vaihde ollut pysty asennos ja täynnä öljyä kun olet testaillut?

Sitä kannattais ehkä kokeilla vaaka-asennossa ja valuttaa liiat öljyt pois, veikkaisin että sitten pääsee yli 50 Hz

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk