TIEDOTE sähköpostiviesteistä

Muistathan tarkistaa sähköpostisi roskapostikansion – foorumin lähettämät automaattiviestit saattavat päätyä sinne. Viestit tulevat osoitteesta cnc-tekniikka@cnc-tekniikka.com.

Vaihteistoöljy

Aloittaja jyrki.j.koivisto, 21.08.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

jyrki.j.koivisto

Moottori on ollut vaaka-asennossa koko ajan, ei ole vielä pysty tellinkiä mihin laittaa kiinni, räpeltelin parametreja sinne ja tänne.

Nostin jännitteet 415 volttiin, mitään muutosta ei tapahtunut. Avasin moottorin persuksen ja poistin puhaltimen joka on melko raihnainen, värinät vähän pieneni, mutta edelleenkään ei tykkää nominaalisia kierroksia ylittää, noh avasin koko persuksen ja vaihdoin vaseliinit laakeriin (olleet varmasti vuodesta 1979 samat vaseliinit) Laakerina on 6206. Pulttasin kasaan ja hetimiten värinät häipy, kiristelin takapään pinnapultteja ja laakerin "vetolevylaippaa" samalla, aina vaan parani DTC-ajolla, virratkaan ei enää pomppinu miten sattuu vaan pysytteli siinä 3,5Amppeerin paikkeilla, puhallinta en laittanu takaisin. Ei tykkää ylittää normikierroksia edelleenkään.

Moottoria en saanut kokonaan irti laatikosta, on tainnut kasvaa siihen kiinni :) Hölläsin etupään stefan laippaa ja päästin vähän laatikon etupään laakerin läpi sitä laatikkoöljyä, josko kastuis paremmin uusista öljyistä.

Voi olla että tuossa tamussakin on jotain vikaa, pitänee koittaa muutamalla toisella samanmoisella. Eipä noita kierroksia kyllä tuohon kairaamiseen kai tarvitakkaan enempää.

Kumpumäen seppä

Aikoinaan kokeiltiin pyörittää moottoria tyhjillään taajuusmuuttajalla. 160 Hz oli muistaakseni se taajuus, jossa se sitten otti ja hyyty. 150 Hz:llä ei tarvinnut laittaa kun kenkä kevyesti akselin päälle, niin moottori pysähtyi. Pahimmillaan jouduin joskus jättämään yhden kuljettimen pyörimään 140 Hz:llä, kun linjanopeudet oli laskettu kevyesti pieleen. Ei tuossa enään hirveästi voimaa ole. 100 Hz on kyllä pyöritetty paljonkin kuljettimia.

Jos moottori on 220/380 jännitteellä, niin kytke se kolmioon ja laita kentänheikennyspisteeksi 87 Hz. Virta-arvo moottorikilven 230 mukaisesti. Ei sitten mitään vektorisäätöjä tässä kokeilussa. Tuolloin pystyy pyörittämään jo aikapaljon kovempaa. Pitäisi mennä köykäseen yli 100 Hz.

Toinen mikä kannattaisi kokeilla, on se että lasket öljyt pois laatikosta kokonaan. Jäähän sinne sen verran öljyä rattaisiin ja laakereihin, että näet sen, että onko ongelma liian jäykkä öljy. Ei tietysti kannata hirveän pitkään pyörittää. Ainut paikka missä on ollut ongelmia vaihteistoöljyjen kanssa, on ollut se, kun oli normaalit öljyt laatikossa ja moottorit ulkona 25 asteen pakkasessa. Muutaman kerran joutu yrittämään, ennen kun sai liikkeelle.

Onko moottorin käämit ehjät. Yleensä kun moottori on lämminnyt vähän liikaa, esim huonon tuuletuksen takia (sanoit, että puhallin oli kärsinyt), käämit lyö maihin. Joskus on kyllä tullut sellainenkin moottori vastaan, jossa yleismittarilla mitaten, käämit ovat olleet aivan eriarvoiset keskenään. Eli joku käämi on lyönyt läpi käämin sisällä. Harvinaista, mutta ei mahdotonta. Tälläinen moottori voi käyttäytyä kuinka vaan.

jyrki.j.koivisto

#17
Non-niin, taas menin sitte perse edellä puuhun. Olisi pitänyt lukea ABB:n manuska, siinä nimenomaan kielletään ajamasta DTC-ajoa väärin asetetun moottorin nimellisnopeuden perusteella. Vuonna 1979 kilpeen onkin sitten präntätty se teoreettinen 1500 jenkaa 50Hz:in taajuudella. Ihmekös kun tuntui toimivan skalaarilla paremmin....

Mitenkäs mä selvitän paljonko kierroksia oikeasti on? Ei ole kierrosnopeusmittaria millä mitata ja tohtiiko tuota rykästä suoraan töpselistä käyntiinkään?

EDIT: Näin yövuoron jälkeen piti heti käydä kattelemassa tuota kapistusta, ulostulon nopeuskin on arvokilvessä ilmoitettu, tarkalleen 34,3. Vaihteisto tuskin on 43,7317784257 suhteella, joten moottorin oikea nopeus lienee (olettaen välityksen olevan tasan 40) 1372. Pitää koittaa tuolla luvulla mitä tamu sanoo. Muut vaihtoehdot olisi 1406,3/1440.6/1474.9

1372 on sopivasti tasaluku ja jättämää on mukavasti, niin veikkaan sitä.

Kremmen

Se on hyvällä varmuudella 2-napaparinen moottori jonka tahtinopeus olisi 1500 rpm. Eli tuo 1372 kuullostaa oikein uskottavalta.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jyrki.j.koivisto

Veikkauksemme osui oikeaan... Virrat DTC-ajolla tasasesti siinä 1,36A

Olisihan tuo nyt pitänyt arvata että näin vanhan moottorin kytkentä tamuun ole ihan läpi huuto juttu kun on tottunut uskomaan kilpiarvoja. Yksi parametri väärin ja kones haukkaa tyhjäkäynnillä järjettömän kovat virrat, onneksi moottorin käämityksetkin on sellaisen paksumman rautalangan kokoista. Moottorin akseli on myös laakerin jälkeen 40mm, toivottavsti vääntöäkin piisaa.

Moottoria pystyi ihan sormivoimin pyörittämään virrattomana perästä ja ulostulo pyöri mukana joten oli aika ihmeellistä että mikä on vikana kun ei laatikkokaan ahista, no parametrithan ne. Nyt kone nostaa mennen tullen kierrokset 2000 jenkaan! Kiitoksia kaikille avuista, toivottavasti tästä on toisillekin apua joskus.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk