Ehdota kone/laite/hilavitukutin/työkalu talvi projektiksi -DIY 30W Kuitulaser

Aloittaja Snowfly, 16.10.17 - klo:16:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Snowfly

Noh...
Tuli suunniteltua tuo SK20 kara mutta nyt kun alko tarkemmin kattomaan... on halvempi tehdä BT30 kara, johtuen pitimien hinnoista :P
Siis takaisin suunnittelu pöydän ääreen kuin Kelju K. Kojootti konsanaan...

Tosin osien mitoitus alkaa oleen jo rutiininomaista... varsinkin vetomekaniikan...

Niille jotka ei tyykkää kugel clampeistä niin https://www.ebay.com/itm/BT30-CNC-ATC-Spindle-Tool-4-Petal-Pull-Clamp-Claw-45-7-24-45degree-Outer-Screw-/201975381542?hash=item2f06abbe26:g:RtkAAOSwwvZZWw6k


PekkaNF

Saakeli. SK20 olis periaatteessa sopiva koko pieneen kevyeen kotitalouskäyttöön.

Mitenkäs noissa 20/25/30 koossa menee käytännössä nuo hinnat? Jos 20 on keskimäärin kalliimpi, niin onko ne sitten keskimäärin parempia vai pelkästään harvinaisempia?

Joskus nähnyt tarjouksen tyyliin: kuormalavallainen jotain 40-koon mysteeri intialaista teräpidintä 20€/kpl, mutta kun tässä iässä epäluulo voittaa ahneuden.

Pekka

Snowfly

#47
Noh...

Ebayssä yrittää hakea SK20 niin ei löydy käytännössä mitään...
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=sk+20+tool+holder&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=sk+20+tool+holder&_sacat=0

Iso 20 laittaa hakuun niin löytyy jotain pitimiä 50e kpl postien kanssa noin...
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=iso20+tool+holder&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xiso+20+tool+holder.TRS0&_nkw=iso+20+tool+holder&_sacat=0

Laitat BT30 niin löydät pitimiä 18-25e kpl posteineen
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=bt+30+tool+holder&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=bt+30+tool+holder&_sacat=0


Sitten jos sulla on ATC-koneessa niin 6-8 pidintä niin alkaa hintaa muodostuun yllättävänkin paljon...

Onko kellään kokemusta muuten kauan tollanen kartio kestää jos sen tekisi normi s355:sta? ilman karkaisua...
Mietin jos teen proton S355:sta ja käyttäen kiinalaisia kopio laakereita (ei vie konkurssiin)

Juha Hietamäki

Hyvää yksinpuhelua ja pohdintaa! Jatka samaan malliin. Näitä on mukava lukea. Itsellä ollut joskus mielessä tilata tuollainen Look at this on eBay http://www.ebay.com/itm/322620546006
Ei osu sinun spekseihin, mutta kuitenkin. [emoji2]

Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla


Snowfly

Kara jota nyt suunnittelen on käytännössä tuo... eroina vain että siihen on 2.2kW 24000rpm motti/vesijäähdytys/atc integroitu.
Tuon linkkaamasi etunahan on että moottori voi olla mikä vaan käytännössä... ja saadaan tehoja sen verta että pystytään teräkseen...

Itsellä vaan sulakkeet rajottaa että 3kW kara on maksimi mistä voi edes haaveilla... Tämän myötä päädyin että tehdä suoraan integroitu paketti...

Tuo petali/kynsi clamppi on fiksun näköinen, mutta helvetin kallis valmiina osana...

Täällä tais olla monella kokemusta kuula vetimistä, niin onko se vain että kuulavedin hajottaa sen vetonupin? Kerta kuulavetimen valmistus maksaa käytännössä 10x vähemmän verrattuna nuihin kynsiin...

Hiekkaranta_92

Ainakin noissa 40 kartioissa homma muuten menee niin, että Sk-karaan saa Bt kartion, kun laittaa vaan erikoispitkän vetopultin

JuKa

Noissa muutaman kympin bt/iso kartiolla varustetuissa työkaluissa on yleensä tasapainotus tehty muutamalle tuhannelle kierrokselle. Oman jyrsinkoneeni 30:seen kartioon kun piti hommata noita edullisia työkaluja, niin edullisista loppuu tuo kierrosalue kesken. Omassa isommassa koneessa on 7,8kw kara 24krpm ja 30:nen kartio.Kartio on hiukan erikoista sarjaa, kun se ei ole iso/sk/bt, vaan näiden välistä.

Iso ja Bt on tosiaan yhteensopivia muuten, mutta työkaluvaihtajat niitä yleensä hiukan hyljeksii, kun niiden vaihtaja urat on eri kohdissa.

Saulij on tehnyt joskus muutaman karan ja häneltä varmaan voi udella gripperin valmistuksen saloja. Sen valmistaminen työkaluteräksestä ei ole erikoinen juttu ja omassa koneessakin on tuollainen Saulij:n tekemä gripperi ja kara...

Ja lautasjousilla varmaan kannattaa miettiä tuota työkalun lukitusta, niin tasapainotus on helpompi toteuttaa, luulisin....

Jussi

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 24.10.17 - klo:23:39
Noissa muutaman kympin bt/iso kartiolla varustetuissa työkaluissa on yleensä tasapainotus tehty muutamalle tuhannelle kierrokselle. Oman jyrsinkoneeni 30:seen kartioon kun piti hommata noita edullisia työkaluja, niin edullisista loppuu tuo kierrosalue kesken. Omassa isommassa koneessa on 7,8kw kara 24krpm ja 30:nen kartio.Kartio on hiukan erikoista sarjaa, kun se ei ole iso/sk/bt, vaan näiden välistä.

Iso ja Bt on tosiaan yhteensopivia muuten, mutta työkaluvaihtajat niitä yleensä hiukan hyljeksii, kun niiden vaihtaja urat on eri kohdissa.

Saulij on tehnyt joskus muutaman karan ja häneltä varmaan voi udella gripperin valmistuksen saloja. Sen valmistaminen työkaluteräksestä ei ole erikoinen juttu ja omassa koneessakin on tuollainen Saulij:n tekemä gripperi ja kara...

Ja lautasjousilla varmaan kannattaa miettiä tuota työkalun lukitusta, niin tasapainotus on helpompi toteuttaa, luulisin....

Jussi
Tuo kierrosalue on kyllä tosi... ja mitä enemmän massaa on työkalupitimessaä + työkalussa yhteensä niin sitä herkemmin se alkaa vimpottaan suurissa kierros nopeuksissa...

Juuh lautausjouset on ollu jokaisessa itse suunnitellussa karassa ollut... voiman ja iskun säätäminen on muuten ihan perseestä gripperille...

Tein alustavan sketchin niin tuon SK11 eli ER11 ATC:n sais tehtyä pelkällä akselin vaihdolla :P
Menee vaan aika paljon työkaluja uusiksi kun 7mm maksimi halkaisija tuossa :( ja itsellä suurin osa työkaluista nyt 8-10mm varrella...

Pitäs löytää SK20 pienempi pikaistukka johon menis ER16 holkki... ja tästä pitimestä tarvis tarkat mitta piirustukset... vois olla potenttiaalinen vaihtoehto ATC:ksi...

Snowfly

Pitkän etsivä työn jälkeen taisimme löytää viimein sen mitä olemme hakeneet...
R8 kartio + ER32 holkki.... Dream?

Hyvällä tuurilla tuo menee kiinan karaan pelkällä akselivaihdolla :) sitten on ATC koneessa ;)
Takaisin suunnittelu pöydän ääreen...

Snowfly

Huomioita:
Tarvittava pitovoima R8 kartioon 5000N  ???
Laakerit pitää vaihtaa... Vähän isommaksi mutta ei vaadi ulkorungon koneistuksia...

JuKa

Mitäs tuo ER32/R8 ajatus nyt tarkoittaa? Kerro lisää... En päässyt vielä kärryille...

Aikanaan mulla oli ZX45 jyrsinkoneessa R8 -kartio ja siinä oli 20mm holkki paikoillaan. Toisessa päässä vetotankoa oli n. 30mm lautajousia nippu ja niitä painettiin isolla paineilmasylinterillä nippuun. Koneessa oli kaikki työkalut 20mm sylinterivarrella. Se toimi ihan kiitettävästi, myös 20mm jyrsintapilla.

Miksei siis voisi käyttää vaikka 12mm varrella olevia työkaluja ja tekee loivalla kartiolla olevan holkin, joka kiristetään lautasjousilla. Alapäähän holkkia voi tehdä uran ja työkaluadapterien kylkeen voisi laittaa vaikka m4 pidätinruuvin, jotta työkalu ei pääse pyörimään missään tilanteessa. Tuohon pitimeen löytyisi myös sylinterivartisia ER16 holkki istukoita 12mm varrella. Lukituksen avaukseen voisi käyttää vaikka öljyä, niin pääsisi pienemmällä sylinterillä.

www.hossmachine.info saattaa vielä toimia ja sieltä löytyi omaan projektiini ideoita...

Jussi

PekkaNF

RB:ssa kiila byrsässässä ja lyhyt kartio yhdistyneenä pitkään kokonaismittaan. Ei äkkisistään kuulosta ideaaliselta ATC:lle.

Mitenkä paljo kakempi olis vaan R8 katkaistuna, ilman sylinteriosuutta?

Pekka


Snowfly

#58
R8 on vanhojen bridgeporttien käyttämä kartioholkki. Tuo kartion pitovoima on niin minimaalinen, jonka takia kaikki pito on sen vetotangon varassa... johon pitäisi bridgeportin mukana kohdistua 5000N voima...
https://www.cutwel.co.uk/r8




Laitetaan tähän väliin hyvä opettavainen esimerkki mitä tapahtuu kun työkalupitimen vetonasta pettää ja kartio pääsee pyörähtään ja kuinka sitten se korjattiin...
https://www.cnccookbook.com/can-you-really-regrind-your-spindle-while-its-on-the-machine/


Snowfly

#59
Päivitys aikaisempaan sorvin karan mitoitukseen:
Löysin viimein vääntökäyrän Nema 42 20Nm moottorista, jota ajetaan closed loop tilassa valmistajan suosittelemalla ohjaimella. Mittaus on valmistajan tekemä.
Huomatkaa jännite...

Tämän myötä voidaankin todeta että aikaisempien laskelmien suunta oli oikea ja yllättävänkin lähellä ottaen huomioon kuinka monta olettamusta jouduttiin tekemään...

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk