Jyrsinkone

Aloittaja santelssi, 14.07.16 - klo:00:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santelssi

Juu tässä olen netistä tutkiskellut näitä itse tehtyjä jyrsinkoneita ja sen sellaisia, joten kiinoistuin itsekin aiheesta ja nyt aloin miettimään että jos itsekin sellaisen rakentaisin mutta ongelma on että en oikein tiedä että mitä kokonaisuudessaan tarvitaan tämmöisen jyrsimen rakentamiseen tarvitaan   :o

Eniten tässä kuitenkin mietityttää ohjelmistot ja ohjaimet moottoreille (moottoreiksi olen suunnitellut nema23 askelmoottereita)

Jos joku kehtaisi tähän luetella että miten olisi kaikkein yksinkertaisin tälläinen rakentaa. :)

santelssi

Millaiset johteet on hyvät?
Moottorin "voimansiirto" trapetsitangolla?
Minkälaisia komponentteja tähän tarvitsee sähköistyspuolella?
Ja aloittelija kun olen niin tarkoitus olisi ensimmäinen kone rakentaa halvemmalla että tajuais idean näiden koneiden toiminnasta ja näiden rakentelusta.
Voiko näissä hyödyntää jotenkin arduinoa kun kuitenkin on tullut jonkinverran tuota käytettyä?
Linkkailkaa tähän hyviä sivustoja joilta saa tilailtua näitä komponentteja suht edullisesti

Snowfly

http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=7795.0

Linkit kuviin yms toimii jos vaihdat ip:ksi 80.222.85.119
Eli avaa linkki/kuva uudessa välilehdessä ja korvaa osoite rivin ip-osoite tuolla.

Ville Vaho

http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/romuja/kelkka.JPG/_full.jpg

Tuollaista johderatkaisua en ole nähnyt kun itsellä. Oli melko tukeva vaikkakin käytin sitä hitsaamiseen. Vastapuolelle riittää yhteen suuntaan tukeva.

https://www.youtube.com/watch?v=hN25Vw_L2zY
Tuossa käytin sellaista. Melko tukeva ja välyksetön. Huonekaluputken kun korvaa rhs palkilla, pääsee varmaan parempaan tukevuuteen kun 20mm lineaarikelkalla.

Ajattele laatikon ulkopuolelta. Mitä menetelmiä itsellä on käytössä, mihin tarkoitukseen konetta tarvitaan. Alumiinin koneistusta voi harjoitella vaikka käsisirkelillä. (olen sahannut 40mm alumiinia isolla sirkkelillä. Riittävästi leikkuunopeutta niin menee kevyesti. Sahan laakerit oli pesukoneen moottoreista, niitä saa halvalla kun keksii minne pesukoneet menee eläkkeelle.  :)

Ketjun, hihnan, kierretankojen ja hammastangon lisäksi on myös muita menetelmiä välittää pyörivä liike lineaariseksi. Tai unohtaa sen pyörivän liikkeen ja muuttaa suoraan sähkön eteenpäin kulkevaksi energiaksi. Kaikkia maailman keksintöjä ei ole vielä edes tehty.

Valmiita tuotteita voi käyttää inspiraationa.
-vilderi

santelssi

Haha näppärä laite ;D
ja tosiaan osia tilattu jyrsimeen ja rungon kasaus alkakoon kunnes osat saapuu :)

santelssi

Mietiskelin tässä että mikä olisi suht yksinkertainen ja helppokäyttöinen cad ohjelma tällaiseen jyrsin käyttöön sopiva mieluusti ilmainen, on kylläkin cädin käytöstä kokemuksia koulupohjalta vähän.

Miguel-

Suosittelen Autodeskin Fusion 360. On ilmainen harrastajille ja alle 100ke liikevaihdon omaaville yrityksille.. Kannattaa katsoa tutoriaaleja, toimii vähän erilailla, kun nuo yleisimmät. Sisältää CAD,CAM, simppeli FEM, visualisoinnit.

santelssi

Juu kiitos paljon!

Kremmen

Täältä myös ääni F360:lle. Tuskin se maailman paras on, mutta on se ainakin ilmainen ja ihmeen paljon silläkin saa aikaan.
Minulle ainakin sen käyttölogiikka nappaa ihan hyvin. Muutama ärsy piirre on löytynyt CAM-osuudesta kun ei sille välillä oikein ole osannut kertoa että miten se potero nyt piti kaivaa. Mutta on ne lopulta aina ratkenneet kumminkin.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jsr8501