TIEDOTE sähköpostiviesteistä

Muistathan tarkistaa sähköpostisi roskapostikansion – foorumin lähettämät automaattiviestit saattavat päätyä sinne. Viestit tulevat osoitteesta cnc-tekniikka@cnc-tekniikka.com.

Karaservo

Aloittaja mkuivamaki, 23.01.09 - klo:18:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mkuivamaki

Minulla olisi mahdollisuus ostaa karalle 1,6kW servomoottori ja kaipaisin mielipiteitä servon pyörittämisen puitteista. Moottorin specsejä (copypastella manuaalista)

Torque, peak stall 115 Lb-in
Torque continuous 27 Lb-in
Amps @ Tpk 27,23
Amps @ Tc stall 6,4
Volts back EMF 50volts/krpm
Rated torque  18,8 Lb-in
Rated speed 7000rpm
Horse Power @ rated speed 2,09

Minulla on VSD-A ohjain, olisiko siitä pyörittämään tuota karakäytössä, muuntaja tarttis varmaan vaihtaa isompaan siinä tapauksessa, tällä hetkellä minulla on karalla 545VA sarjaankytkettynä n.110Vdc ja ~7A
Olen myös katsellut Kressin 1050W jyrsintä, tuokin riittäisi käytössäni ainakin aluksi

Mielipiteitä?

JuKa

Mulla on tuollanen Kress FME1050, ihan hyvä peli. Aikalailla hiljaisempi kuin muut vastaavat...

Jussi

mkuivamaki

Millaisia materiaaleja olet työstänyt kressillä?

Martzis

Lainaus käyttäjältä: mkuivamaki - 23.01.09 - klo:18:45

Mielipiteitä?

Tuo Back EMF jännite kertoo ainakin suuntaa-antavasti myös sen paljonko voltteja tarvitaan aina 1 krpm nopeuslisäykseen jolloin 7 krpm olisi 350 volttia.

mkuivamaki

Joo tuon huomasin myös. Mulla on karalla nykysin saman valmistajan pikkuservo (CMC). Tuli nyt käytännössä viimeistään todettua liian tehottomaksi..
Käykös joillekkin servotyypeille (AC?) normaali taajuusmuuttaja pyöritykseen?

JuKa

Lainaus käyttäjältä: mkuivamaki - 23.01.09 - klo:21:48
Millaisia materiaaleja olet työstänyt kressillä?

Alumiinia, messinkiä, valurautaa, muovia, puuta, kuparia.

Ihan hyvin riittää potkua...

Jussi

petko

Lainaus käyttäjältä: mkuivamaki - 23.01.09 - klo:18:45
Minulla olisi mahdollisuus ostaa karalle 1,6kW servomoottori ja kaipaisin mielipiteitä servon pyörittämisen puitteista. Moottorin specsejä (copypastella manuaalista)

Torque, peak stall 115 Lb-in
Torque continuous 27 Lb-in
Amps @ Tpk 27,23
Amps @ Tc stall 6,4
Rated torque  18,8 Lb-in
Rated speed 7000rpm
Horse Power @ rated speed 2,09

Minulla on VSD-A ohjain, olisiko siitä pyörittämään tuota karakäytössä, muuntaja tarttis varmaan vaihtaa isompaan siinä tapauksessa, tällä hetkellä minulla on karalla 545VA sarjaankytkettynä n.110Vdc ja ~7A
Olen myös katsellut Kressin 1050W jyrsintä, tuokin riittäisi käytössäni ainakin aluksi

Mielipiteitä?

Jos laskin oikein niin esim. 180 Vdc käyttöjännitteellä taitaisi irrota n.3600 r/min ja jatkuvaa vääntöä n.3Nm.
Teho olisi reilu 1kW eli VSD-A:n ylärajoilla. En sitten tiedä paljon haluat karaan kierroksia mutta 3:1 välityksellähän tuosta tulisi vähän yli 10krpm ja vääntöä 1Nm.

Lainaus käyttäjältä: mkuivamaki - 23.01.09 - klo:21:55

Tuo on askarruttanut minuakin, ylimääräisenä olisi 3kW AC-servo jonka käyttöjännitteeksi on annettu 180V. Voikohan tuota ajaa tavallisella taajarilla jos parametreista saa valittua riittävän alhaisen ulostulojännitteen?  Taajarina Fujitsu Frenic-Mini 4kW.

edit:
Eipä tuo taida toimia edes teoriassa, virta taitaisi nousta 20A paikkeille.

mkuivamaki

Lainaa
Jos laskin oikein niin esim. 180 Vdc käyttöjännitteellä taitaisi irrota n.3600 r/min ja jatkuvaa vääntöä n.3Nm.
Teho olisi reilu 1kW eli VSD-A:n ylärajoilla. En sitten tiedä paljon haluat karaan kierroksia mutta 3:1 välityksellähän tuosta tulisi vähän yli 10krpm ja vääntöä 1Nm.

Kyllä tuo 10krpm riittäisi, varsinkin kun vääntöäkin olisi jonkin verran. Toisaalta taas houkuttelee Kress, josta saa 32 000 kierrosta ja on käytännössä heti käyttövalmis, kiinnityspanta vaan tehdä. Servon tapauksessa pitäs hommata uus muuntaja ensi töikseen ja moottorin kiinnitys rakennella koneeseen jne. Mulla olisi kylläkin valmis kara jota tuolla servolla pyörittää..

petko

Lainaus käyttäjältä: mkuivamaki - 24.01.09 - klo:10:38
Kyllä tuo 10krpm riittäisi, varsinkin kun vääntöäkin olisi jonkin verran. Toisaalta taas houkuttelee Kress, josta saa 32 000 kierrosta ja on käytännössä heti käyttövalmis, kiinnityspanta vaan tehdä. Servon tapauksessa pitäs hommata uus muuntaja ensi töikseen ja moottorin kiinnitys rakennella koneeseen jne. Mulla olisi kylläkin valmis kara jota tuolla servolla pyörittää..

Jos sulla ei ole tarkoitus ikinä vetää kierteitä koneella eikä Kressin mahdollinen lyhyt käyttöikä (hiilet, laakerit) ratkaise niin ota Kress.
Itse laittaisin kyllä tuon servon kun sulla on ohjain & kara valmiina.

Töissä laitettiin pystykaraiseen työstökeskukseen vaakaan joku Kressiä vastaava pikkukara muovin ajoa varten.
Toimii kyllä yllättävän hyvin, voin kattoa sen merkin ensi viikolla jos kiinnostaa.

Juvan

Mkuivamaki
Mua kiinnostais tietää mitkä oli ton pinen servo moottorin mitat fyysisesti ja miten se ilmeni se tehon puute,
minkä kokosella terällä ajelit ja mitä materiaalia ja miten paksua lastu.

Itse ajattelin laitaa omaani AMK valmistaman servomoottorin mikä on 830W:nen vääntö 2.0Nm kierrokset 4000 norm/10000 Max,
fyysiset mitat akseli 19/40  mootorin koko 115/300 akselinpäästä mitattuna, paino 7.5Kg käyttö jännite 350v.
Ohjaan tätä saman valmistajan servo ohjaimella Amkasyn 1.5 KU, mataako toi riittää alumiinin työstöön?.

Toinenkin onkelma on kun olen testannut tota niin kierroksia ei tule uloskuin noin 1500 1/mim 6V sen jälkeen ei lisäänny vaikka
syöttäisi 10V, mistä mahtais löytyä AIPAR Softa ei ollut ladattavissa valmistajan sivuilta ilman tota softaa ei pääse parametreihin
käsiksi.

Terv:Juha

salmve

Lainaus käyttäjältä: mkuivamaki - 23.01.09 - klo:21:55

Moi
Fanuc AC Spindle Motor Model 6 toimii ainakin.

Taajari on kylläkin 230V 3vaihe. Ei tullut kokeiltua paikallisiin jännitteisiin sopivalla.

Ks. tämä:
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=102.0

Vekku

mkuivamaki

LainaaMua kiinnostais tietää mitkä oli ton pinen servo moottorin mitat fyysisesti ja miten se ilmeni se tehon puute,
minkä kokosella terällä ajelit ja mitä materiaalia ja miten paksua lastu.

Kokeilin pikaisesti alumiinia 0,4 lastulla, syöttö taisi olla jotain 150mm/min. Teränä 2-leikkuinen 8mm HSS. Eli alumiinia en ole ehtinyt kokeilla edes millään pienemmillä terillä saati eri syöttöarvoilla. Mutta puusta kokeilin jyrsiä ensimmäiset varsinaiset koekappaleet, 12mm vaneria 2mm lastunsyvyydellä ja syöttö ~100mm/min. Suht hitaasti piti ajella ettei servovahvistin lyönyt erroreita päälle ylivirran vuoksi.. Tuota vaneria jyrsiessä tein johtopäätökset että isompi tarttis saada, on muuten niin hidasta touhua. Ihmekös tuo kun servon teho on 330W...
Motti on fyysisesti mitoiltaan NEMA23 kokoa, olisko joku 120mm pitkä encoder mukaanlaskettuna.

Tuossa ne ekat koepalat

Tuosta 1,6kW servosta köyhtyisi parinsadan dollarin verran, hinta sisältää rahdin jenkeistä. Ei olisi kovin kallis ainakaan. Eniten ehkä mietityttää noi kierrokset, että riittääkö myös muun kuin alun jyrsintään jos ilmenee tarvetta. Tuo vääntö on varmaankin pienempi huolenaihe  ???

Juvan

Mulla tuntuu olevan sama onkelma moottorin kuljessä on U 350 V ,ja ohjaimessa 3x190 V  kierrokset moottorin kilvessä
norm 4000 1/min max 10000 1/min niin  laskinko oikein niin tosta ei saisi kuin noin 5400 1/min ulos?.

Toi Softa mitä edellä mainitsin (AIPAR) oli väärin ohjekirjassa, valmistajan sivuilla  se on AIPAX  mutta siellä ei ollut lataus
mahdollisuutta rahastaakohan ne siitä ohjelmasta.

T:Juha

tero

Kannattaa kokeilla haeskella SEM:n valmistamia motteja. SEM tekee motteja, joissa on pieniäkin jännitevakioita.

Minä huusin ebaysta kyseisen valmistajan 1.8kW motin, joka pyörii nimellisnopeuttaan (8000 rpm) VSD-A:lla.
Granite Devices servo-ohjaimet ja moottorit - www.granitedevices.fi

mkuivamaki

Laitetaan nyt vaikka tähän ketjuun tämä linkki esille, vaikkakin vanha aihe jo on ja itsekään en enää Kressiä omista.

http://8020cnc.com/improved%20cnc%20spindle%20speed%20controller

Eli törmäsin tälläiseen sivuun sattumalta. Tuolla on hieman juttua Kressin kierrosnopeuksien laskemisesta matalille kierroksille ilman että vääntöä katoaisi niin paljoa. Ilmeisesti kirjoittajalla on testit vielä kesken mutta jotain tuloksia oli saanut KB Electronicsin DC ohjaimella.