Myös korttimaksu toimii

F zimmermann; fz5 unimill, ongelma

Aloittaja Tuomo Rinne, 23.11.13 - klo:20:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

viilari

Laakerin sisärengas lähtee tässä tapauksessa vaivattomimmin hiomalla siihen Dremelillä tai vingulla kapea ura,johon terävä napautus taltalla halkaisee renkaan.Uusiahan tuo jokatapauksessa pitää.Suojaa rullalaakeri hiomapölyltä,se voi olla vielä kayttökelpoinen ja on kalliimpi uusia kuin kuulalaakerit.
Tuossa hieman luettavaa :  http://www.laakerikeskus.fi/laakerivaurio.html

Tapani Honkanen

Kyllä se tuo viilari osaa löytää hyödyllisiä linkkejä vaikkapa noiden laakerien vaurioista.
Mitä tulee noiden laakerien irrotuksesta, kannattanee irrottaa laakerit vielä kuitenkin ehyenä kun ulosvetimenkin saa tuonne alimmaisen lieriörullalaakerin taakse. Rakenne on kuulemma aivan kuin hahmottelemassani piirustuksessa, on kunnon olake.
Vaikka tuo toinen laakeri muljahtikin irti osille, se ei ole tavatonta koska se on kokoonpantukin muljauttamalla kuulat yli sen pienen pykälän yli, joka estää laakerin menemisen osiin sitä käsitellessä. Tuossa vaiheessa ei tule pysyviä muodonmuutoksia vierintäelementtien aktiivipintoihin. Puhdistuksen ja tarkastuksen jälkeen muljautus taas kotipesään. Ohut öljy on tietysti tarpeen kosketuskohdissa. Toivottavasti irrotuksessa ei tullut lisävaurioita. 
Joulumieltä Tuomolle, kyllä se siitä.   

Tuomo Rinne

Timo- Kiitos neuvosta, en tiennyt tuommosia olevankaan. Sain tänään hankittua vastaavan kuin linkissä kun oli paikallinen IKH vielä auki.

Viilari- Kiitos linkistä. Paljon on hyvää iltalukemista mulle.


Lähdin hommiin tänään vähän varovaisemmin kuin eilen ja sain sen sisärenkaan ehjänä irti käyttäen ulosvedintä. Täytyy sanoa että oli todella tiukassa. Mulla ei riitä ulosvetimessä mitta käyttämään sitä kierretankoa akselin päästä, joten pistin puupölkkyjen väliin ja koputtelin messinkivasaralla karan päähän. Noiden sisärenkaiden välissä on muuten myös soviterenkaat, niin kuulalaakereiden välissä, kuin alimman kuulalaakerin ja rullalaakerin välissä.

Tuosta rullalaakerista lähti ulkokehä irti ihan pienellä nostolla. En usko käyttäneeni liikaa voimaa kun nostin sitä ihan sormivoimin jotta saisin ulosvetäjän rullalaakerin alla olevaan pykälään. Ulkorengas vaan lähti irti ja sen sai myös ihan hellää voimaa käyttäen takaisin. Rullalaakeri on vielä paikallaan jatkan sen kanssa huomenna. Rullalaakerin yläpinnassa on muuten osittain kulunut teksti, joka on minulle hepreaa. Laitoin kuvan liitteeksi, että jos se jollekin jotain kertoo.

Toisena liitteenä on kuva rullalaakerin alapuolella olevasta olakkeesta, josta ajattelin ulosvetäjällä nostaa. Haluaisin vaan varmistaa, että onhan tuo nyt oikea kohta.

Tapani- Joulumieltä myös sinulle ja kiitokset taas puhelinkonsultaatiosta.

Tapani Honkanen

Nuoli on oikeassa kohtaa. Siitä laakerin alta ulosvetimellä. Kun oli kuulalaakeri noin tiukassa, oliko akselissa/laakerin sisärenkaan sisäpinnalla korroosiotuotteita (fretting)?
Oleellisin tieto tuosta rullalaakerista on tuo C2-merkintä. Siinä on normaalia pienempi välys. Tosin tuommoinen välys vaatii normaalia tarkemmat toleranssit, siis olisikohan tuo P4. Tyypillinen karalaakerin tarkkuusluokka.
Sitten tuo K-kirjain. Ei kai se ole kartioreikäinen laakeri, en usko vielä. Tietysti laakeri on N-tyyppinen, siis rullien ohjaus sisärenkaalta. Kuluttavat partikkelit eivät jää jauhamaan rullien sekaan. Laakerin kokoluokka ei näkynyt selvästi mutta sehän voidaan määrittää vanhan mitoista, jos nyt yleensä sitä täytyy uusia. Laakerin välys voidaan mitata/tarkastaa ohuella metalliliuskalla rullien ja ulkorenkaan välistä. Minulla on liuskoja alkaen 0.01 mm ja 0.01 mm välein. Joutaa tuohon hommaan.

mpr

Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - 22.12.13 - klo:21:40
Nuoli on oikeassa kohtaa. Siitä laakerin alta ulosvetimellä. Kun oli kuulalaakeri noin tiukassa, oliko akselissa/laakerin sisärenkaan sisäpinnalla korroosiotuotteita (fretting)?
Oleellisin tieto tuosta rullalaakerista on tuo C2-merkintä. Siinä on normaalia pienempi välys. Tosin tuommoinen välys vaatii normaalia tarkemmat toleranssit, siis olisikohan tuo P4. Tyypillinen karalaakerin tarkkuusluokka.
Sitten tuo K-kirjain. Ei kai se ole kartioreikäinen laakeri, en usko vielä. Tietysti laakeri on N-tyyppinen, siis rullien ohjaus sisärenkaalta. Kuluttavat partikkelit eivät jää jauhamaan rullien sekaan. Laakerin kokoluokka ei näkynyt selvästi mutta sehän voidaan määrittää vanhan mitoista, jos nyt yleensä sitä täytyy uusia. Laakerin välys voidaan mitata/tarkastaa ohuella metalliliuskalla rullien ja ulkorenkaan välistä. Minulla on liuskoja alkaen 0.01 mm ja 0.01 mm välein. Joutaa tuohon hommaan.

Mitä luokkaa normaalilaakerin välys on ja mitä C2 välys tuolla lailla mitaten, välys riippuu tietysti laakerien koosta mutta tuo suhde kiinnostaisi.

ttontsa

rullalaakeri on kaksirivinen tarkkuusrullalaakeri kartiosisäkoolilla veikkaus NN3009 K. eli radiaalivälyksen säätö tapatuu juuri shimmaamalla eli laakerin alla hiottava rengas tai soviteprikkoja. Hintaa varmaan satasen ja kolmen välissä..

tosta rullalaakerit:
http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/super-precision-bearings/cylindrical-roller-bearings/crb-double-row-super-precision/index.html

tosta halvemman kaavan mukaan viistokuulalaakerit:

http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/ball-bearings/angular-contact-ball-bearings/single-row/index.html

Ja jos pätäkkää riittää laittaa oikeat tarkkuuslaakerit:
http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/super-precision-bearings/angular-contact-ball-bearings/acbb-skf-high-and-super-precision/index.html
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

viilari

Varovaisuutta tuon rullalaakerin poistossa,jos se on kartioreijällä se voi lähteä lujaa paikoiltaan.Miltä näytti rullalaakerin ulkorenkaan vierintäpinta ?

Tuomo Rinne

#67
Viilari- Ulkotrenkaan vierenitäpinta näyttäisi seuraavalta: kun pesun jälkeen liu'utan sormea sitä pitkin ei tunnu minkäänlaisia epätasaisuuksia. Rullien kohdalla on silminnähtävät muutokset pinnan kiiltävyydessä, mutta mitään pykäliä ei tunnu

Rullalaakerin ulkorenkaassa on muuten tuo P4-merkintä. Rullat pyörivät pesun jälkeenkin nytkähdellen sisärenkaan varassa, eli jotain siellä on joka vastustaa niiden liikettä. Olisiko järkevää irroittaa rullat ja puhdista tuo sisärengas erikseen vai onko noilla rullilla tietyt paikat tai pitääkö ne aina laittaa tietyn päin? voiko ylä ja alakehän rullia sekoittaa? Vai kannattaako suoraan vaihtaa uteen jos noin pykii pyöritettäessä?

Rullalaakeri lähti ehjänä ulosvetäjällä, mutta epäilen että siinä saattoi tulla muutakin. Laitoin kuvan tuohon mukaan kun luullakseni siinä on laakerin lsiäksi joku karan soviterengas tms, kun sisäpuolelta katsottuna siellä on sauma. Ja se ulosvetäjä oli tosiaan kiinni siinä nuolen osoittamassa paikassa, eli nyt sieltä alapuoleta tuli jotain mukaan. Vai voiko rullalaakerissa olla tuollainen alapään levitys?

Liitteenä on myös kuva karasta kaikki osat purettuna, nyt se on vain pelkkä yksi mötikkä. Karassa on kulumaa sen rullalaakerin kohdalla. Sellainen pieni pyörintäsuunnan mukainen roso. kannattaako se viilata tai hioa pois?

Liitteenä on myös kuva pinoliin kiristyvän renkaan sisäpuolesta. Tuohana oli sen rullalaakerin alla siten, että sen sai vasta nyt pois ja sisäpuolelta paljastui tuollainen ura. Urassa oli paljon mustaa öljyä. En tiedä onko sillä mitään merkitystä tässä asiassa.

Muokkkas: Tapani- laakerien sisärenkaiden sisäpinnat ovat melko puhtaat, karan ulkopinnassa on mielestäni jotain kuvailemasi kaltaista pinttymää.

Muokkaus2: Nyt olen pessyt nuo molemmat olemmat kuululaakerit ja koonnut sen purkautuneet. Öljysin sen jälkjeen kevyesti WD-40:llä. Kun pidän ei-purkautuneessa  sisäkehää paikallaan ja pyöritän ulkokehää kuuluu melkoista räminää ja käynti on epätasaista, siis selviä nytkähdyksiä ja pyörintänopeuden muutoksia. Purkautunut pyörii rämisten ja sisäkehää pitelevissä sormissa tuntuu pientä tärinää. Molemmat ilmeisesti uusittava?

ttontsa

#68
Ny menee kinkkisen näköiseksi. Jollei tuo rullalaakerin alapuolella oleva mötikkä ole irto osa niin et saa laakeri muutakuin orig konevalmistajalta eli spesial made sisäkehä. Epäilys olisi että rullalaakerin sisällä on vielä kartiosoviteholkki.

Viimosen päälle pesu liuottimella bensalla+paineilmalla puhaltelu , ohut öljyäminen ja ulkokehä paikalleen ja pyörittelyä  (Ulkokehän pitäisi olla puristettuna pinoliin jotta oikea välys näkyy) Jos edelleen rahisee/pykii niiin vaihtoon. Rullien purkua / sekoittelua en kyllä suosittelisi.

apautappas joutessas muovivasaralla tuohon rullalaakerin alapuolella olevaan mötikkään ettei oo nyt ihan vallan kiinnipikeytynyt irto-osa.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Tapani Honkanen

Laita nyt erilliset kuvat tuosta rullalaakerin sisärenkaasta ja ulkorenkaasta. Ei näin jouluhötäkässä osaa rauhassa ajatella Mihin se nuolen osoittama ainekeskittymä kuuluu?
Kyllä rullatkin voisi ottaa irti mutta onkohan tarpeen? Näyttää vielä käyttökelpoiselta. Pitää tarkastaa sisärenkaan vierintäradan kunto. Suurimmat pintapaineet on rullien ja sisärenkaan kosketuskohdissa kun kaarevuussäteet on samanmerkkiset. Koska rullien kovuus on hieman suurempi, tulee vaurio todennäköisesti sisärenkaaseen. Tuossa jyrsinnässä ulkorenkaan kosketuskohtakin vaihtelee, joten sen vauriot on todennäköisesti viimeisenä.  Puhdistuksen pitää poistaa lika, niin ettei takertele.
Mikä osa tulee siihen karan uritetun osan yläpuolelle, ennen laakeria. Onko laakerin alapuolella erillistä soviterengasta?
Tuo rullalaakerin alapuolella oleva kitkakorroosio, eli fretting-jälki tulee siitä, kun tiukahkolla sovitteella oleva holkki=laakerin sisärengas on akselissa kiinni ja akselin vaihtotaivutusjännityksestä aiheutuva aksiaalinen liike sovitepinnassa on paljon isompi kuin holkin venymä. On siis suhteellista liikettä ja pintapaineen vaihtelua. Syntyy frettinkiä siinä.

Tapani Honkanen

Onko tuo rullalaakerin kohta kartiomainen vai onko optinen harha tuon jäljen ansiosta. Jännäksi menee kuten ttontsa totesi. Ihan kädet tärisee kuin ennen aarteen löytymistä.

Tuomo Rinne

#71
Rullalaakerin kohta selkeästi kartiomainen.

Liitteenä kuvat rullalaakerin ulko- ja sisärenkaista. Tuolla sisärengaskuvassa näkyvä sauma on n. 1mm alimman rullarivin alapintaa alempana.

muokkaus: kirjoitusvirheitä.

Muokkaus2: Tuo karan kartio-osuus rullalaakerin kohdalla loppuu siten, että sen alaosassa on yhtnäinen halkaisija ennen tuota suurempaa pykälää. Yhtenäistä halkaisijaa on n. 10mm korkeussuunnassa

viilari

Kyllä tuon viimeisissä kuvissa näkyvän laakerin alla olevan renkaan pitäisi irrota,ja suht helposti luulisin.

Tuomo Rinne

muovivasaralla naputteluiei rroittanut osaa. Sieltä laakerin sisärenkaasta näkyvästä saumsta tulee nyt wd-40:stä ulos kun kasasisn laakerin ja kääntelin sitä ja naputtelin, että eikös sen silloin luulisi irto-osa olevan. Pistän sen joulupäiviksi bensakylpyyn jos auttaisi irtoamaan. Nyt täytyy lähteä auttamaan kotona valmisteluissa.

Viilari- oli vaan niin pirun tiukassa kun ulosvetäjä oli sen yläpuolella kiinni ja silti tuli mukaan. No katotaan jos bensakylpy auttaa.

Rauhallista joulua foorumin väellä ja tuhannet kiitokset avusta, ootte huippuporukkaa!

viilari

Jos tuo rullalaakeri on NN3009K   http://www.zkl.cz/en/cat/drcrb/nn3009k
niin ei siihen tuota alaholkkia kuulu.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk