Myös korttimaksu toimii

4:s akseli

Aloittaja tanantunari, 03.08.12 - klo:20:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tanantunari

Pistetääs nyt sit linkkiä. nelos akselia tullu tossa viriteltyä kaikessa hiljaisuudessaan ja nyt se on siinä mallissa että voi näyttää
http://www.youtube.com/watch?v=eg7mgUQlnWg&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=ps5ztkrZzic

Timo Hotti

Komia on peli ja toimii hienosti!!!
Tuollainen oli suunnitelmissa ja jo rattaita ja laakereita rupesin metsästelemään mutta tuleekin tuo DynaMate nyt työn alle ja suunnitelmiin isompi muutos.
Onko tuossa kaikki osat itse tehtyjä?

Timi
timi

tanantunari

#2
linux cnc foorumia opiskeltuani, voi toiminta tilaa vaihtaa M-koodilla paikotus akselista sorvaus karaksi. seuraava etappi on tehdä sille joku ohjelma jossa molempia käytetään samassa ohjelmassa.

Edit. ja on kaikki alumiini osat itse tehtyjä itse tehdyllä koneella, ja anodisoitukin jotenkin akku laturilla

mpr

Hattu nousee täälläkin niin korkealle ettei kädet piisaa.

miikkessio

On kyllä komeen näköne vehje. Mites tuo pakan akselin laakerointi on toteutettu tossa sun nelosessa? Lähinnä kiinnostaa millasia laakereita ihmiset noihin laittaa.

olli henttonen

juuh minua kanssa kiinnostaisi ja löytyisiköhän piirustuksia, olisi tarkoitus tuollainen wirkata kasaan puuhapajan routteriin.
dyykkari

tanantunari

#6
Dyykkari! sillä kressillä minkä ostit pystyy ihmeisiin, JOS EI OLE KIIRE! noi osat tohon on leikattu 20mm ja 25mm alumiini levystä 0.5mm kerralla 6mm tapilla. ja myös koneen pöytä on suoristettu itse koneella(koneen pöytä on terästä)  0.020 lastulla aikaa käyttäen 390x250 pöydän ajamiseen menee 2 sorotecin 6mm tappia ja 1.5h aikaa

olli henttonen

Kiitos mielellään otan kuvat puuhapalle
olli.henttonen@suomi24.fi
dyykkari

olli henttonen

juuh kokeilin kanssa aluun sitä ja iloisesti teki siistiä lastua ja jälkeä 0.5mm syvyydellä. Kunhan saan uusia teriä ja pitimiä ensiviikolla niin tarttee testailla messinkiin ja muihin materiaaleihin. Hyvä peli eikä uutena ainakaan mitenkään äänekäskään.
dyykkari

Timo Hotti

#9
Aikoinani kun toista konettani rakensin päädyin saksasta tilaamaan Suhner merkkisen 1050W spindlen. Tuohon päädyin kun pääasiassa jouduin työstämään muoveja ja alumiinia ja tuossa sai säädettyä kierrokset riittävän alhaiseksi. Mutta menee tarvittaessa 25000. Hyvin on pelittäny 2 vuotta. Hiilen pölyä on tullut jonkin verran ilma aukoista josta olen päätellyt että kohta voi olla niiden vaihdon aika. Mukana tuli vaihtohiilet joten ei ongelmaa. Voima on riittänyt jopa teräksenkin ajoon maltillisella vauhdilla ja lastulla.

Edit:
Muovin työstöä Suhnerilla ja pikku routerilla...
http://www.youtube.com/watch?v=op10yr8VVfo&feature=youtu.be

Timi
timi

Hiekkaranta_92

Seo nykyaikaa tehdä vahvalla lastunpaksuudella, mutta hyvin ohuella kylkilastulla... ns dynaamista jyrsintää. Siis jos halutaan ainepoistoa. Tylsyy terät kokomatkaltaan, eikä vain kärjestä, lastuamis voimien pysyessä pieniniä. SECON turbojyrsimelläkin kun ottaa vain 5% teränleveydestä täydellä lastuamis syvyydellä annetaan suositus arvoiksi 1.6 kertanen leikkuunopeus sekä noin 3x syöttö. Ensimmäinen kokeilu jännitti, mutta lastua rupes lähtemään.

ftec

Lainaus käyttäjältä: Hiekkaranta_92 - 04.08.12 - klo:00:25
Seo nykyaikaa tehdä vahvalla lastunpaksuudella, mutta hyvin ohuella kylkilastulla... ns dynaamista jyrsintää. Siis jos halutaan ainepoistoa. Tylsyy terät kokomatkaltaan, eikä vain kärjestä, lastuamis voimien pysyessä pieniniä. SECON turbojyrsimelläkin kun ottaa vain 5% teränleveydestä täydellä lastuamis syvyydellä annetaan suositus arvoiksi 1.6 kertanen leikkuunopeus sekä noin 3x syöttö. Ensimmäinen kokeilu jännitti, mutta lastua rupes lähtemään.

Joo, noi on mielenkiintoisia nuo suurtehotyöstöradat. Taitaa vain olla aika paljon hintaa CAM ohjelmilla, jotka niinhin pystyvät. Itselläni on Rhinocam Pro, mutta siinä ei ole mahdollisuutta tuohon, ei edes uusimmassa versiossa johon en ole viitsinyt maksaa päivitystä. Ovat kuitenkin näköjään tutkimassa sen saamista tuleviin versioihin. Jos olen kuullut ja ymmärtänyt oikein, useimmat CAM softien väsääjät ostavat suurtehotyöstöratojen generoimisen funktiot ulkopuolisilta, asiaan erikoistuneilta firmoilta, mukaan lukien Mastercam kuningas.

Ville Vaho

#12
Täälläkin secoillaan, nurkkajyrsimen koko reuna käyttöön(n.17mm), leikkuunopeus tappiin ja milli/hammas syöttöä.
Ainoa murhe on kone joka ei pysy mukana 4000mm/min jälkeen, jos siinäkään.. Suoralla ei ongelmaa, mutta kurvit hiljentää. Lastu irtoaa melko sopivan värisenä, eikä se ole millin paksu vaikka syöttö on millin. Keskilastun paksuus on se taika. Pinta on hyvä.

Materiaalia häipyy yhdellä särmällä enemmän kun perinteisellä tyylillä ja varmuus lisääntyi. Aikaakin menee vähemmän vaikka lastut lisääntyy.

Todellinen pelko piilee siinä mitä kone tykkää, vuonna -79 valmistettu raskas runko...

Edit. Eikä kaikkiin tarvi cämiä. Isommasta ympyrästä/neliöstä jyrsitään pienempään.

Ja kaikki koneistus on suoraa ja mutkaa! Jyrsitään ne monimutkaset perinteisesti.
-vilderi

ftec

#13
Lainaus käyttäjältä: Vilderi - 04.08.12 - klo:11:28
...
Edit. Eikä kaikkiin tarvi cämiä. Isommasta ympyrästä/neliöstä jyrsitään pienempään.


No ei tarvii ei :) mutta jos yksi ja sama mies häärää sekä ohjelman että koneistuksen, niin pitää laskea manuaalisen ohjelman tekoon kuluva aika ja silloin voikin olla parempi käyttää sitä perinteistä mitä camistä puskee. Osia sarjana on toki eri juttu. Itsellä tuppaa olemaan niin, että ohjelman tekoon menee aina huomattavasti enemmän aikaa kuin itse koneistukseen. EDIT: Siis ohjelman teko tuolla Rhinocamillä.

tanantunari

#14

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk