Myös korttimaksu toimii

Kolvi weller tcp-s hajosi?

Aloittaja tanantunari, 06.04.12 - klo:21:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tanantunari

Eli kolvi ei enää napsu se vain lämpiää, tod näk. juottimesta termostaatti paskana, termostaatti maksaa jotain yli 40€ ja koko uusi juotin n.100€. Ja sit ne on kai mennyt muuttamaan sitä juotinta niin ettei enään vanhat kärjet käy uuteen vaan pitää ostaa adapteri

Kannattaako ostaa summa mutikassa osia ja todeta ettei toimi vai ostaa suosilla uusi (joku halpis)?. hyvä kolvihan tuo on ja on tullut siihen useampia kärkiäkin ostettua ja käyttö meikäläisellä on sen verta vähäistä (ehkä kerran kuussa) ettei viittis sijoittaa omaisuuksia.

Mielipiteitä mieluusti otetaan vastaan


Kremmen

Turha kai muiden on neuvoa että mikä tuossa kannattaa. Wellerit on laatumerkkejä, mutta remontilla on hintansa ja satunnaisessa käytössä pärjää vähemmälläkin.
Itse tulin aikanaan hankkineeksi kaksikin kappaletta saksalaisen ison elektroniikkatrokarin ELV:n kolveja ja olen ollut niihin hyvinkin tyytyväinen. Nämä on mikroprosessoriohjattuja, tehoa on 50 ja 80 W. matalajännitekärki tietty, ja mahdollisuus maadoittaa kolvi . Noissa on 3 lämpötilan pikavalintaa ja digitaalinen lämpötilan asetus. Jos minä nyt tarttisin kolvia niin noita taas katselisin.
http://www.elv.de/L%C3%B6tstationen/x.aspx/cid_74/detail_1/detail2_651
Tuossa näyttää olevan heti ekana se isotehoisempi 80W malli. Pidän siinä noin 3 millin meisselikärkeä ja sillä sulaa isommatkin klöntit napakasti. Pienemmässä 50-wattisessa on joku millin-puolentoista meisseli ja tarkkuustöihin joku vajaa millinen. Pyöreät kärjet voi minusta sotkea suohon saman tien, taltta on "ainoa oikea" eikä muuta tarvita. No, on mulla joihinkin spesiaalitapauksiin piikki ja säiliökärki mutta ne on vähällä käytöllä. Noita kärkiä löytyy samasta paikasta mutta kannattaa olla tarkkana että ottaa kolviin sopivat, ne ei kaikki sovi ristiin.
Onhan noita maailmassa muitakin mutta kun noilla on pärjännyt loistavasti niin ei ole muuta tullut katseltua. Tai siis on mulla ilmakolvikin mutta ei se tavallista mitenkään korvaa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

eemeli

Hep.

Kuulostaa että kyseessä olis wellerin vanha "magnastat" elikkä magneettisella termostaatilla oleva peli.

Homma toimii niin, että terien persuksissa oleva mötikkä, johon on stanssattu numero, menettää magneettiset ominaisuutensa, kun numeron mukainen lämpötila on saavutettu => kolvin sisällä oleva jousi vetää magneetin irti ja virtaskytkin pätkäisee tehot pois lämmitysvastukselta => kärki alkaa jäähtyä, ja pian magneetti taas ottaa kiinni jne.

Ko. kolvien uusissa terissä on ollut sellasta vikaa, että se rautamöykky irtoaa terästä ja sitten se termostaatti ei toimi oikein. Kun otat terän irti, niin kattoppa onkos terän persuksissa vielä se numeromötikkä kiinni, vai onko pelkkä reikä? jos on reikä vain, niin se mötikkä on termostaatin magneetissa kiinni ja sen saa sopivilla kapeakärkisillä pihdeillä kaivettua irti. Joissakin tapauksissa olen nähnyt, että edellisen terän rautamöykky on jäänyt magneettiin kiinni ja silti on saatu uusi terä paikoilleen => eipä taaskaan toimi termostaatti.

Uudet kärjet TCP-juottimiin on tehty säädettävien kärjistä prässäämällä niihin rautamötikät, ja ne ei o yhtään kunnolla kiinni, kun vertaa vanhoihin.

Jonkun parikymmentä PT-E9 terää loppuun käyttäneenä jotakuinkin ärsyyntynyt siihen, että nykyset ei o niin hyfiä ko vanhat.

Muita vikoja mitä noissa on ittellä tullu vastaan on termostaatin kontaktien "palaminen" ja johdon katkeaminen kuoren sisältä siitä kohden mistä taipuu, niin kuoren sisältä, toimii vain joissakin asennoissa =)

Mun mielestä toi termostaatti on kuningashyvä siksi, että sen voi purkaa ja huoltaa, jos tietää mitä tekee. Ei siitä uutta silleen tule, mutta aina sen olen toimimaan saanut. Duunissa on vieläkin satunnaiskäytössä yksi, joka on otettu käyttöön vuonna -76...

Nykyset varmasti pitää lämpötilan paljn tasaisemmin vakiona.

Jos joku tietää keinon, millä Wellerin seuraavan sukupolven, elikkäs nupista säädettävät, sais modattua niin, että söisivät tasasähköä ja suostuisivat lämpeämään 500 C-asteeseen saakka, niin kiinnostas. Ymmärtääkseni ovat tyristoriperustaisia, johon syötetään 24 V AC sisään.

Welleriä tullut suosittua siksi, että niiden kärkien pinnoite on parhaiten kestänyt omassa käytössä, lähinnä pienoiskilpa-autojen kasauksessa. Kisatilanteessa on kiire eikä kerkiä odottelemaan, että jokohan tää sulais...

Käytettynä voi saada aika halvallakin muutes jo nykyjään.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

tanantunari

Kiitos kommenteista!

Joo magnastat kyseessä,  on kyllä purettu ja putsattu ja kolkuteltu ja koitettu eri kärkee ja aina vaan lämpee punahehkuun.

Eipä ole liialla hinnalla pilattu noi ELV:n kolvit verrattuna wellerin varaosiin ja kokonaan uutta kattellessa tuli ensimmäisenä mieleen biltema joka sekin maksaa 99€. taidan laittaa tosta listalta ton ylimmän tilaukseen ja heittää wellerillä kuikkaa.


Kremmen

Nyt muuten muistin, että juuri tuossa juottimessa on sellainen kikka, ettei se kolvinpidin sisälly vakiotoimitukseen. Minusta aika yllättävää ja tökeröä, joten ajattelin huomauttaa ettei tule pettymystä. Myös se vakiokärki oli muistaakseni turhankin fiini, joten vähän paksumpi kannattaisi ottaa samalla. Ne ei maksa juuri mitään.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

tanantunari

Hyvä kun huomautit. ei olis tullu mieleen

translaattorilla kun suomentaa niin, niinhän siinä sitten lukee  ohne Lötkolbenablage

eemeli

Hep.

Jos meinaat wellerillä nakata veslintua, niin voin toimia vt. kuikkana siinä tapauksessa ;-)


-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

viilari

Ite hommasin viimevuonna tuon katalogin s.57:
http://www.tele-tukku.fi/tiedosto_haku/tiedostot/tuotteet/huoltotuotteet%20ja%20tyokalu/TOOLS2009.pdf
LF-1600 kolvin,oli joku messutarjous ja maksoi reilun satasen.

eemeli

Hep.

Kellään havaintoa mistä noita teletukun tuotteita saa yksityiskäyttöön? Oli semmosta juotetta listoilla kun kiinnostas, tina/hopea/kupari/vismutti -seos, jossa aikas isohko lujuus...

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

petteriu

Itsellä vajaa pari vuotta ollut Kouluelektroniikan digitaalinen juotinasema 7260485 59,48EUR ja olen ollut tyytyväinen.

eemeli

Hep.

Mulla on justiin samanlainen vellemanin tuotemerkillä ylimääräsenä. Siitä piti tulla todella pienen uunin järki ja lämmitysvastus, mutta ko. proggis on nykyjään jäissä ;-)

Puuttuu toi sienen kippo siitä, muuten ihan soiva peli. Ketä kiinnostaa, niin nakkaa YV. Ei mahda olla kallis...


-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

NiVa

Lainaus käyttäjältä: eemeli - 07.04.12 - klo:13:26
Hep.

Kellään havaintoa mistä noita teletukun tuotteita saa yksityiskäyttöön? Oli semmosta juotetta listoilla kun kiinnostas, tina/hopea/kupari/vismutti -seos, jossa aikas isohko lujuus...

-eemeli-

Moikka!

Tuolla vois olla  http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2072_1169_2112

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk