Myös korttimaksu toimii

Omron CPM1A ohjelmointi kaapelia?

Aloittaja Jarkko Nieminen, 22.02.12 - klo:00:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Nieminen

Moi ,

Nyt tuli vastaan pulma... eli otsikon mukainen controlleri pitäs saada "henkiin" eli tosta olis tulossa uuteen jyrsimeen raja ja koti kytkimien aivot. Eli siis omronin valokennoja ja induktiivisia antureita lukemaan ja sitten ulostulo BOB:in kautta Mach3 ohjelmaan. onnistuuko ja miten? eli mulla on tutulla omronin softa muttei tolle controllerille sopivaa kaapelia, mistä tälläisen saisin? ebay vai roikkuuko jollain tarpeettomana? ilmeisesti se olis tälläinen http://www.ebay.com/itm/3M-USB-CIF02-Omron-PLC-Cable-CQM1-CIF02-USB-Version-CPM1A-CPM2A-C200H-CQM1-/260945356833?pt=BI_Control_Systems_PLCs&hash=item3cc18e2821.

Heittäkääs apuja kiitos..... taas

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Kremmen

#1
No eipä ole kauaakaan kun tein omaan marsu-projektiini vastaavanlaisen kaapelin Omronin C200H-logiikkaa varten.
Mitä ilmeisimmin et tarvitse muuta kuin erillisen USB-to-serial mötikän joita saa kaikista PC-kaupoista ja oikein kytketyn 9nap - 9nap sarjakaapelin pätkän. Taitaa hyvällä todennäköisyydellä olla ihan sama kytkentä noissa kaikissa logiikkaversioissa. Niksi on siinä, että logiikan päässä liitäntä on oikeasti RS422 eikä RS232 ja sen takia ainakin nollajännite menee "väärään" pinniin. Tässähän tämä minun kaapeli onkin pöydännurkalla, mutta kun ei siitä suoraan näe kytkentää niin pitää se tarkistaa. Palaan kohta asiaan.

No niin. Homma menee siis näin: Kun isket USB-serial mötikän kiinni PC:n kylkeen niin se luo koneelle uuden virtuaalisen sarjaportin jota käytetään tällä yhteydellä. Seuraavaksi teet kaapelin jolla mötikästä kytkeydytään logiikalle.
Tarvitset siis kaapelin jossa on PC:n päässä 9 pin naaras D-liitin ja vastaavasti logiikan päässä 9 pin urosliitin. Itse tein siten, että nykäisin hyllystä vanhan modeemijohdon, se keskeltä poikki ja piuhat uuteen järjestykseen.
Ja tässä kytkentä (alempi kuva 9-napaisille liittimille):
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Jarkko Nieminen

Moi,

Kiitos Kremmen! mutta CPM1A:ssa ei ole tuollaista 9 napaista liitintä vaan joku ihan muunlainen.... nastoja aika paljon, sijaitsee tuossa vasemmassa reunassa kontrolleria muovikannen alla. Mulla on siihen olemassa liitin, joka kenties on joskus mennyt tuollaiselle omronin RS-232 to RS-422 muuntimelle. Liittimessä on siis liitin kontrollerin porttiin mutta toisessa päässä on noin 20 johtoa, 4 sarjoissa eri värisinä. Eli hankin tuon usb to serial muuntimen ja sitten sen D9 liittimestä pitäs selvittää, mitkä on oikeat johdot ohjelmointiin tuossa omronin omassa n. 20 pinnisessä liittimessä.

Toivottavasti en liian epäselvästi kirjoittanut.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Kremmen

Äh perhana, en minä tuota tullut ajatelleeksi. Harmin paikka, itsellä ei ole käsillä mitään kuvia tuosta CPM1-sarjasta, mutta mitä netistä äkkiä vilkaisin niin tuntuvat tuputtavan RS232-muunninta siihen kaapelin väliin. Tarkemmin on vaikea sanoa mitä moisesa muuntimessa olisi sisällä, kun kuvia ei ole. Jotenkin tuntuu että siellä voi olla muutakin kuin vain pelkkää signaalitasojen säätöä. Jos se muunnin hoitaa jotain protokollakonversioita niin sitten sitä on vaikea ohittaa. Olikos se eBayn kaapeli nimenomaan CPM1A:lle tarkoitettu? Jos oli nin se voi olla vähiten työläs vaihtoehto.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop


mika66

Mulla olis CPM1:een sopvia kaapeli/RS muunnin.
Saa lainaan, jollet löydämistään sopivasti.

Jarkko Nieminen

Moi,

Tilasin eilen illalla ebay:stä usb kaapelin, katsotaan miten käy, eli saapuuko koskaan. Hintaa moiselle kaapelille tuli 19,- postitus ilmainen.
Tilasin samalla cpm2c kontrollerille samanlaisen... kun sattu löytymään ja halvalla sai.

Kiitos Mika66 jos eivät saavu, voisin lainata kaapelia sulta.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

Moi,

Eipä kauan kestänyt tuon CPM1A kaapelin saapuminen.... mutta väärä on, vaikka ebay:ssä kaverilla on oikeat kuvat usb to omron 20pin.... lähettivät usb to d9... no eikähän tuon nyt sitten jotenkin saa sopimaan. Eli muuntaa usb:stä D9 RS-485 muotoon. Mulla siis on varastossa liitin, joka tuohon omroniin käy, mutta nyt pitää keksiä mitkä johdot yhdistää tuohon mokkulan D9 liittimeen.

-Jarkko 

ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

ex nimimerkki jarkko.j

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: jarkko.j - 03.03.12 - klo:00:09
Oliskohan tästä apua?
http://forums.mrplc.com/index.php?showtopic=3007 alin kuva?

-Jarkko
Siinä alimmassa Eagle-CADilla piirretyssä kuvassa on tehty USB-RS232-muunnos juurikin samalla FTDI:n FT232-konvertteripiirillä jonka olen itse piirtänyt täälläkin ruodittuun kuormavahtiin. Eli siinä ei ole mitään erityistä taikaa, se vain esiintyy sarjaporttina PC:n suuntaan. Sen toiminnon voit kätevimmin toteuttaa käyttämällä sellaista mokkulaa josta kirjoitin ekassa viestissäni tässä säikeessä. Sen sijaan Omronin 20-napainen liitinkuva oli hyvä, sitä kannattaa kokeilla. Huomaa, että risteävät johdot eivät ole yhteydessä toisiinsa.
Jaa mutta tulipa mieleeni, että kannattaa varmistaa Omronin päässä käytetty signaalitaso. Jos se on 5V kuten vähän näyttää niin sitten tuo USB-mokkula tuskin toimii suoraan. Omronille menevän signaalitason saisi hoidettua vastusjaolla, mutta lähtevälle se ei toimi. Siinä tapauksessa ehkä helpoin ratkaisu olisi kumminkin hommata tuo muunnin tai tehdä kytkentä itse.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

mika66

Onko se Ebay hankinta oikeasti usb-485?
Mulla ainakin on tämmöinen PC-CPM1A välissä:

http://fi.farnell.com/omron-industrial-automation/cpm1-cif01/adapter-rs232/dp/737460

Kyseinen adapteri kytkeytyy rs 232:een eikä 485:een. Muistaakseni mulla on jopa yksi tuollainen ylimääräinen adapteri jossain.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: jarkko.j - 02.03.12 - klo:23:53
Moi,

Eipä kauan kestänyt tuon CPM1A kaapelin saapuminen.... mutta väärä on, vaikka ebay:ssä kaverilla on oikeat kuvat usb to omron 20pin.... lähettivät usb to d9... [...]

-Jarkko
Tuli mieleeni, että maksoit toivottavasti PayPalilla? Siinä tapauksessa ei muuta kuin reklamaatiota kehiin ja jos myyjä ei ota kantaa niin avaa valituskeisi eBayn suuntaan. Itse tein taas toissa viikolla näin kun yksi kiinalaiskaveri lähetti vääriä enkooderiliittimiä usealla kympillä. Juuri sama vika; kuva oli oikea, tuote ei.
Välittömästi kun reklamaatiokeisi oli avattu, ilmestyi rahat takaisin PayPal-tilille. Noi eBayn vakiomyyjät ei ala ottamaan mitään hankaluuksia itse eBayn kanssa joten asiallisesti reklamoimalla ja tarvitaessa eskalointi eBaylle, ongelmat selviää nopeasti.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Jarkko Nieminen

Moi,

Juu paypal maksuna tein. Laitoin eilen viestiä myyjälle ja automaattivastaus tuli että ovat viikonlopun poissa toimistolta ja palaavat asiaan maanantaina... näköjään kiinassakin tunnetaan kuitenkin viikonloput :D.

Tuo kun saapui ilmaisilla postikuluilla, niin takaisin jos tuon lähettää niin ko. firma ilmoittaa palautusten tapahtuvan omaan piikkiin. Eli suomesta paketti kiinaan maksaa varmaan sen verran ettei kannata palauttaa... no katsotaan mitä vastaavat maanantaina ja reagoidaan sitten sen mukaan. Katsotaan jos vaikka laittavat oikeanlaisen maksutta matkaan tai muuten saa ebay käsiteltäväkseen casen.

Tuo kun maksoi vaan tuon 19,- niin voishan tuosta katsoa että mitä on syönyt ja kokeilla kytkeä jo varastosta löytyvällä liittimellä.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

Tarkemmin tutkittuani kaapelia totesin että tuohan on Siemensin laitteille tarkoitettu >:(
laitteen päällä teksti
USB/MPI+
USB/RS485 Isolated
For Semies S7-300

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

Moi,

Elikkä kun tuo omron vaatii RX ja TX piuhat tuohon datan siirtoon voisinko muuttaa yksin kertaisesti rs485 -> rs232? eli tälläisellä kytkennällä http://aquaticus.info/files/RS485_to_RS232_Converter_Schematic.pdf?

-Jarkko.....joka kuumeisesti haluaa nujertaa tuon kaapelin tottelemaan.
ex nimimerkki jarkko.j

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk