Puuntyöstöä. Jyrsintää, jos ei höylää löydy

Aloittaja Makeek, 10.02.12 - klo:18:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Makeek

Kaksi kappaletta 700x700x30mm filmivanereita täytyisi liimata ja ruuvata toisiinsa kiinni että tulis 60mm paksu tukeva pöytälevy. Lisäksi se tarttisi jyrsiä pyöreäksi n. 700mm halkaisijaltan olevaksi. Tämä tarttisi sitten jyrsiä tasaiseksi molemmilta puolilta.

Levyn alle ruuvataan ja liimataan 2x5" puinen kehikko keskelle. Tästäkin täytyisi sekä ala, että yläpuoli tasoittaa. Lopuksi pyöreä pöytälevy liimataan/ruuvataan kehikkoon kiinni ja jos hifistellä haluaa, niin sen jälkeen vielä tasoittaa pöytälevy tasaiseksi.

Liitteenä vielä kuvat havainnollistamaan asiaa. Haettu lopputulos on extreme-tasainen, aaltoilematon pöytälevy kun kehikko on kiinnitetty pöytälevyyn.

Täältäpäin kun ei löydy puupajoja, joiden tasohöyliin mahtuisi 700mm leveä levy. Täytynee siksi jyrsiä.

Puuosat on siis valmiit, odottelevat vaan koneistajaa. Kuka ottaa hommakseen?


Maukka

Leveä nauha hiomakone olisi yksi vaihtoehto, jollain puljuilla on. Ne on noin metrin leveitä. Luulen että saisi siistimmän / tasaisemman entä jyrsimällä..  Jos satut jostain löytämään sellaisen..

Pete2

Tässä väsäämässäni vain 100mm leveä nauha,alapöytä liikkuu rullien
varassa.


ttontsa

Mikäs ultimaattinen pihvintyöstötaso tästä on tulossa?? Vai onko vaan tarkoitus saada kaatunut punaviini jäämään pöydälle?? Valitettavasti ultimaattipessimistisenä ihmisenä näen vaan lopputuloksen joka on sateisen viikon tuoman ilmankosteuden ja puolenpäivän mittaisen auringonpaisteen vain puolelle pöydälle jälkeen kuitenkin 0,58mm kiero johonkin suuntaan.. niin on puun luonne kuin naisella. Filmivanerin suoruus ei riitä?? Vaneri materiaalina on vähä kinkkinen jos joudut toiselta laidalta ajamaan viilun puhki, eli esiin tulee viilu, liima, seuraava viilu. Ilman ultimaatttista hiontaprosessia tuo siirtymäsauman pinta ei ole kovin mairitteleva.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Makeek

#4
No ei ihan sellanen työstötaso :D Sisätiloissa tuo on kellarissa. Ja tarkennetaan sitä, että pinnan ei tartte olla siis kuin vauvan peppu. Pienet rosot siellätäällä ei haittaa vaan se vanerissakin jo valmiina oleva kaarevuus pois. Tuon päällä aletaan hiomaan 600mm halkaisijaltaan olevaa kaukoputken peiliä.

Kremmen

Ihan uteliaisuudesta on pakko kysyä, montako käyttöön asti asennettua peiliä olet aikaisemmin hionut. Minä kauan sitten nuorena poikana hioin 25-senttisen peilin. Ei siitä hyvä tullut vaikka kaiken osaamiseni panin peliin. No, ei sitäkään kovin paljoa silloin ollut.
Kuitenkin sillä kysyn kun 60 cm halkaisija on sellainen että vähän päätä huimaa kun mietin miten meinaat selvitä kaikista eteen tulevista haasteista. Meinaatko käyttää kuinkakin paksua lasiaihiota? Tai oikeastaan olen ehkä sanomassa, että käytitpä kuinka paksua tahansa, niin pelottaa onko puualusta riittävän stabiili loppuvaiheen muodon hiontaan. Täysin mitätönkin alustan muodonmuutos kuten ehkä ilmankosteuden vaihtelusta aiheutuva, pilaa varmasti profiilin jos sitä ei pysty hallitsemaan. Parhaat peiliprofiilithan hiotaan valon aallonpituuksien osiin eli muutamaan kymmeneen nanometriin.
Mutta tietty jos kokemusta löytyy niin turha tässä on opettaa isää tekemään lapsia.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Makeek

15cm peilin tein aikoinaan. Jonkun aikaa taivaalle sillä töllistelin ja myin pois :) Mä oon aika conffident asian suhteen, mutta se nähdään joskus 3-5 vuoden kuluttua lopputulos. Tiedän erään hepun, joka on useemman peilin hionut, 2x 300mm ja yhden 500mm. Siltäkin saa ohjeita jos nyt tarttee. Lasiaihio on 65mm paksu.

The dobsonian telescope - Kriege, Berry -kirja sanoo:

"To prevent astigmatism you must support the mirror properly. The best way for an amateur working at home is to support the mirror on a piece of deep shag carpet and rotate it frequently. The carpet supports the mirror and allows you to rotate it with no trouble. When the carpet loses its resilience, replace it with a new piece. The carpet goes between the mirror and the work surface which must also be flat. Plywood or particle board is flat enough but watch for warping when the wood becomes wet.

No en päästä sitä märäksi kun suojaan sen muovilla. Se matto siinä pöydän ja lasin välissä sitten hoitaa pois ne pienemmät epätasaisuudet. Lisäksi se "kaikkien" osien pyörittely poistaa ongelmia. Random+random+random+random=tasainen kuoppa... ainakin toivon mukaan.

Tosin ei tässä tietysti mikään estä tekemästä täysin teräksistä pöytää. Tai ainakin tuo levyn alle tuleva häkkyrä teräksestä ja monesta pisteestä levy kiinni siihen tms.

Kremmen

Pikeä silloin omaani käytin "liimana" kun silloiset oppaat sitä suositteli, Jotenkin tuo matto kuullostaa uskottavammalta juurikin syistä jotka mainitset.
Tuskinpa minulla on tähän mitään lisättävää, homma lienee sinulla paremmin hanskassa. Parasta onnea vaan yritykseen, tuurista tuskin on haittaa vaikka taitokin olisi näpeissä :).
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Makeek

Kiitos paljon onnentoivotuksista. Tottakai sitäkin tarvitaan. Eli esim etten satu kompastumaan lasiaihio sylissä. Mut täytyyhän nyt ihmisten itseään joskus haastaa. Ja tärkee pointti on myös pinnan muodonmuutoksen seuraaminen jatkuvasti. Mutta palataan asiaa sitten joku vuosi kun on louhittu kuoppa ja kiillotettu se, että pääsee focaultiin käsiksi.

Jussik

Terve

Vaikka peili ei kuulu tälle foorumille, optiikan harrastelijana laitahan mielenkiinnosta päivityksiä
tähän aiheeseen.
Minkä hintainen tommoinen lasiaihio on ?
Itsekkin olisin kiinnostunut hiomaan, mutta vapaa ajan vähyys ei anna periksi.
ehkä joskus ostan peilin valmiina.

Makeek

#10
Oliko se ny joku 750e. Ei oo vielä tilattu, koska täytyy paljon muutakin suunnitella ensin. Ehkä jonkun nettisivun laitan pystyyn asian tiimoilta. Eli en sitä nyt CNC-foorumilla rupee esitteleen. Mutta päivityksiä ei varmasti tuu kovin tiuhaan, koska täähän vie aikaa pirusti ja muutkin harrastukset vie aikaa.

ttontsa

Jep, vai että sellanen pöytä. Ex työkaveri aikanaan höpötteli aiheesta ja pientä kiinnostuksen kipinää valmistustekniikka sai aikaan. Täyteen ymmärrykseen en päässy kuinka se tapahtuu mutta ilmeisesti kyseessä on käsityö joka kestää satoja ellei tuhansia tunteja. Voiko esihionnan tehdä koneellisesti, eli 0,005mm tarkkuuteen ajettas muoto cnc koneella ja siitä aloitettaisiin käsinhinkkaus??

Riittääkö että pöytä on alusta loppuun asti ultimaattisen suora vai muotoutuuko alusta hionnan edettessä peilin mukaan??

Suoraa alustaa tehessä vois harkita 15cm kakun tekemistä teräsverkotetusta betonista ja tämän riittävästi kuivuttua valettaisiin pintaan muutama milli itsestään tasoittuvaa kutistumatonta hartsia.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Makeek

Tässä on hemmetin hyvät sivut, josta pääsee hyvin jyvälle hommasta.
http://www.allarscopes.com/telescopes/488mm_f5/index.htm

Toki voi koneellisestikkin asian tehdä. Yksi mielenkiintoinen vinkki on esim. se että rälläkkä timanttilaikalla heiluriksi peilin yläpuolelle. Etäisyys peiliin 2xhaluttu polttoväli (eli kaarevuussäteen verran). Siitä syntyy hyvä pallopeili, josta hienohionnan kautta kiillotukseen ja paraboliseksi kiillottaen.

Pöytähän ei muotoudu mihinkään. Ainakaan toivottavasti :). Varmasti riittävä lakkaus ja muovilla peittäminen pitää hionnan kosteudet poissa ja varmaan ilmankosteuttakin.

nirkkow

Vielä yksi kommentti ohi cnc asioiden,

Puulevyn peittäminen toiselta puolelta kosteutta läpäisemättömällä kerroksella saattaa pahentaa taipuilutaipumuksia. Puulevyn muoto muuttuu rajummin, kun kosteusvaihtelut pääsevät vaikuttamaan vain alapintaan. Eli yläpinnan pituus pysyy suht vakiona alapinnan venyessä ja kutistuessa ilman kosteuden vaihtelujen mukaan.

Nimimerkki "pöydän kaareksi vahakankaalla taivuttanut"

Makeek

Niin mutta se pöydän lakkaus lakalla tai jollain kosteutta eristävällä litkulla varmaan pitää kosteuden poissa.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk