TIEDOTE sähköpostiviesteistä

Muistathan tarkistaa sähköpostisi roskapostikansion – foorumin lähettämät automaattiviestit saattavat päätyä sinne. Viestit tulevat osoitteesta cnc-tekniikka@cnc-tekniikka.com.

Moottorin kiihdytys

Aloittaja jjude, 24.01.12 - klo:11:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jjude

Ei ole ihan CNC-laite, mutta kysympä kuitenki koska täällä
tuntuu tietoa olevan.

Kyseessä karamoottori, max vääntö 100N (n.2A 24V) ohjaus PWM.
Kiihdytän sitä nyt 15%-100% noin 5% portain.
Kukin porras on "päällä" 10mS. Eli kiihdytykseen menee noin 170mS.
Onko liian nopea kiihdytys, paraneeko paljonki jos porras on 15mS.
Tuo ei ihan kauheasti vielä "hidastaisi" liikkeen toimintaa.
Ei tuolla tuota 100N ole kuormana kuin liikkeen rajoilla, silloin virtavahti keskeyttää
homman. Kiihdytyksen aikana ei ole virtaraja käytössä - pitäiskö olla?

Kremmen

Vähän tarvii nyt esittää täsmentäviä lisäkysymyksiä, muuten voi olla vastaukset ja vastaajat harvassa.

Ensinnäkin, N (newton) on voiman, ei vääntömomentin laatu. Vääntö mitataan newtonmetreissä (Nm). Se nyt ei sinänsä enempää haittaisi, mutta tuo lukuarvo 100 ei mitenkään realistisesti voi olla vääntömomentti newtonmetreinä jos moottorin arvot on nuo. Häviöt unohtaen taaksepäin laskemalla moottorin sähköteho on siis 2 A * 24 V = 48 W. Jos kaikki teho muuttuu mekaaniseksi, niin tuolla vääntömomentiilla akselin kulmanopeus tulee kaavasta ω = P/T, ja siis kierrosluku tässä tapauksessa 48/100/(2Π) = 0,076 1/s. Tätä et kai tarkoita? 100 Nm vääntöhän lähtee pikkuauton bensakoneesta, ei tuollaisesta sähkömoottorista.

Sitten toinen kysymys, ovatko nuo portaat jänniteaskelia? Vaikka oikeastaan sillä ei ole hirveästi merkitystä. Kolmas kysymys lienee se mihin pitää ensin vastata: mitä tarkoitat karamoottorin liikkeen rajoilla? Minun ymmärrykseni mukaan karamoottori pyörittää työkalua, eli sen liike on jatkuvaa. Mitä nuo rajat siis ovat ja mikä virtavahti? Selitä tätä tarkemmin, muuten ei ymmärrä...

Sulla on tuossa 2 kysymystä, tässä alustavat vastaukset:
1: Näillä tiedoilla ei voi sanoa, onko kiihdytys liian nopea. Periaatteessa jos vehkeet kestää niin ei ole, mutta jos on jotain muita kriteerejä niin sitten on mietittävä erikseen. Jollei muita ehtoja ole niin yleensä kiihdytykset tehdään momentti(virta)säädettyinä jonkun rajoittavan ehdon mukaan. Tuo porrastus viittaa nopeusohjeeseen ja voi toimia jollei porras tuota maksimimomenttia ylittävää virtaa.
2: Periaatteessa jos vehkeet ei kestä mitä sattuu, kuten yleensä ei, niin joku virtaraja on syytä olla voimassa joka ajotilassa. Isot tasavirtakoneet esim vähemmän tykkää siitä, että seisovaan koneeseen tarjotaan isosti ankkurijännitettä. Jollei mikään rajoita virtaa niin savu nousee helposti. Tässä nyt et maininnut millainen kone, mutta periaate on kyllä sama kaikille. Kiihdytyksessä voi yleensä pitää reippaasti isompaa virtarajaa kuin nimellinen maksimi edellyttäen, että kiihdytykset on suhteessa lyhytkestoisia.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jjude

Tiesin että täältä löytyy tietoa!

Tarkennuksia:
Kyseessä siis karamoottori jonka spekseissä annettu max load 120N.
Eli jaksaa "nostaa" 12kg kuorman (käsittääkseni).
Moottorin liike muutetaan "nostovoimaksi".
"Alennusta" (gear ratio) tuossa on 5, mitä sitten tarkoittaajkaan. Karan liike 33mm/s.

Askeleet on PWM:n pulssisuhdetta 15% -> pulssi on 15% ylhäällä, lopun ajan alhaalla, 100% on sama kun syöttäis suoraan 24 tasasta.
Liikkeen rajoilla tarkoitan sitä, että liikkeelle tulee mekaaninen este vaikka karamoottorissa vielä riittäisi iskupituutta.

Kremmen

Okei, nyt alkaa mullakin sytyttää :) Kyseessä ei olekaan esim jyrsimen työkalua pyörittävä karamoottori, vaan lineaariliikettä tekevä (työntävä/vetävä) karamoottori. Okei, juttu on heti paljon järkevämpi. Mietitääs uudelleen.

120N = ~12kg eli se on oikein.
Joku alennusvaihde + kuulamutteri tms siellä tietenkin on. Ilmeisesti tuo 33 mm/s on täydellä jännitteellä? Jos tehoa laskee lineaariliikkeen mukaan niin P = Fv josta mekaaninen teho olisi karvan yli 3 wattia ja hyötysuhde näin ollen 0,165. Kuullostaa matoruuvi-trapetsilta mutta kukapa tietää. Eikä se ole oleellista. pääasia että nuo luvut on siis mahdollisia ja sitä kautta ilmeisesti oikein.
Tasavirtakone kiihtyy "parhaiten" kun sille annetaan surutta virtaa. Siinä mielessä ei ole olemassa liian nopeaa kiihdytystä. Toinen kysymys on sitten tuo mihin edellä viittasin, että hajoaako mekaniikka tai kuumeneeko kone liikaa. Sieltä se käytännön kiihdytysraja löytyy. Jollei kumpikaan ole ongelma niin anna mennä vaan. Tietty jos valmistajalla on asiasta joku mielipide niin se olisi syytä huomioida.
Virtarajan suhteen edellinen kommentti voimassa.

Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk