Sumore SP2209

Aloittaja porepe, 19.02.11 - klo:21:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

porepe

X,Y ja Z akseleita testiajettu EMC:llä... X ja Y toimii moitteetta ainakin 3000mm/min nopeudella...

Z:tan kanssa ongelmia. Z-akselin maksimi nopeus on tällähetkellä 650mm/minuutissa, sen jälkeen loppuu voima... Karalaatikko painaa bout 150Kg ja se on 1:1 välityksellä stepperissä kiinni... Mikrosteppaus on moodissa 1:5, eli 5mm:n ruuvilla 200 pulssia millille...

Pacificin ohjain on siinä mielessä outo kapistus, että kun Max virtataso on säädetty 7,5A/vaihe, niin pitovirta on kuitenkin vain 2A. PITOVIRRAN PUOLITUS EI OLE KÄYTÖSSÄ.
Z-akselia nostettaessa virtaa menee noin 7,5A/vaihe ja laskettaessa noin 3,5A/vaihe...

Sikäli outoa, että ko moottorin pitäisi jaksaa nostaa noin 600Kg vielä 300rpm:n tienoilla eli liikenopeudella 1500mm/minuutissa ja todellisuudessa voima loppuu jo 120rpm:n tienoilla ??? 

Jos mikään muu ei auta, niin lääkkeeksi laitetaan planeettavaihde moottorin ja koplinkin väliin...

JONNEN kanssa menossa par aikaa kädenvääntö LNC:n M515i ohjaimesta... Eli luultavasti Hust:i unohdetaan ja koneeseen tulee LNC:n ohjaus.... Teen kuitenkin koneen valmiiksi/ käyttökuntoon EMC:n kanssa, koska aikaisemmin muutamalle lukijalle niin lupasin... saadaanpahan sitten käyttökokemuksia siitäkin... LNC:n yhteydessä koneeseen saattaa kyllä tulla myös servot... toisaalta tekisi mieli kokeilla LNC:tä myös steppereillä ;D

Tai siten koneeseen jää stepperit ja EMC ja teen kokonaan toisen koneen LNC:lle...
Petri Junnila
Mynämäki

petko

Lainaus käyttäjältä: porepe - 04.03.11 - klo:12:35
Z:tan kanssa ongelmia. Z-akselin maksimi nopeus on tällähetkellä 650mm/minuutissa, sen jälkeen loppuu voima... Karalaatikko painaa bout 150Kg ja se on 1:1 välityksellä stepperissä kiinni... Mikrosteppaus on moodissa 1:5, eli 5mm:n ruuvilla 200 pulssia millille...

Onko sulla vastapainoa tms. kevennystä Z-akselille?

porepe

Ei ole keventimiä tai vastapainoja... EIKÄ TULE ;D

Laitan planeetan väliin ja kunhan joskus kerkiän teen uuden kevyemmän karalaatikon PT40 karalla, jossa hidas ja nopea alue kahdella hammashihnalla+Tamu. Eli niin, että pienempi alue puolittaa kierrokset ja suurempi tuplaa... 2,2Kw:n moottorilla...

Sitten laitan tuon alkuperäisen karalaatikon vaikka porakoneeksi ;)

Täytyy lähteä tästä koneen äärestä sorvin ääreen tekemään planeetan sovitinta Sumoreen  :D
Petri Junnila
Mynämäki

petko

Lainaus käyttäjältä: porepe - 04.03.11 - klo:18:29
Ei ole keventimiä tai vastapainoja... EIKÄ TULE ;D

Laitan planeetan väliin ja kunhan joskus kerkiän teen uuden kevyemmän karalaatikon PT40 karalla, jossa hidas ja nopea alue kahdella hammashihnalla+Tamu. Eli niin, että pienempi alue puolittaa kierrokset ja suurempi tuplaa... 2,2Kw:n moottorilla...

Sitten laitan tuon alkuperäisen karalaatikon vaikka porakoneeksi ;)

Täytyy lähteä tästä koneen äärestä sorvin ääreen tekemään planeetan sovitinta Sumoreen  :D

Ok, ei sitten  ;D
Omassa mopossa kaasujouset keventää pöytää hiukan.

Raakakone

Onko pajalla tapahtunut mitään jännää?

Tuosta tulevaisuuden suunnitelmasta eli karalaatikon tekemisestä.
Eikö täällä foorumilla vaikuttava Awallin tehnyt menestyksekkäästi rajuun "bf20l" projektiin oman karalaatikon?
Ihan mielenkiintoinen juttu tuo että vetäisi kaksi aluetta mekaanisesti ja niiden säädöt tamulla..  Luonnollisesti pinolin liikkeestä luovuttaisiin?

Itseä rasittaa aivan törkeästi tuon oman bf20l kierrosten nosto kuorman kompensoinnissa.. esim 16mm reikää kun teet niin rundit lähtee taivaaseen kun vähänkin olet painavinasi terää.
Mutta minkäs teet.. Eli se karalaatikon välitys on hyvä miettiä kunnolliseksi.
Sillä kone menettää ilmeisesti aikalailla mehua kun tamulla on säädetty nopeus alas.
Pitää pyrkiä täydellisyyteen... silloin on pieni mahdollisuus, että tulee edes välttävä.
-Raakakone-

porepe

Ollut kiirettä, eikä ole homma edistynyt...

Se kompensointi on säädettävissä potikalla sieltä karaohjaimen piirilevyltä ;), kuten myös maksimi ja minimi kierrokset, kiihdytys ramppi etc... kaikissa potikka säätö...
Petri Junnila
Mynämäki

jyrki.j.koivisto

Mootori ei ymmärtääkseni menetä tehoa sen suuremmin vaikka taajuusmuuttajalla ajaa alhaisilla kierroksilla. Ajotavat on valittavissa parametreistä ja sieltä pitäisi löytyä (jos nyt on yhtään mikään tamu kyseessä) jatkuvan väännön ajotapa. Näitä ajotapoja on monia muitakin.

porepe

Noissa jyrsimissä ei ole tamua, vaan DC-ohjain
Petri Junnila
Mynämäki

3-D

Itseä rasittaa aivan törkeästi tuon oman bf20l kierrosten nosto kuorman kompensoinnissa.. esim 16mm reikää kun teet niin rundit lähtee taivaaseen kun vähänkin olet painavinasi terää.
Mutta minkäs teet.. Eli se karalaatikon välitys on hyvä miettiä kunnolliseksi.
Sillä kone menettää ilmeisesti aikalailla mehua kun tamulla on säädetty nopeus alas.

Raakakone - Suosittelen bf:n masinoimista cnc:ksi jollei isompaa konetta tarvitse..Poraa meinaan aivan pirun kätevästi 10,12,14,16 turbotapilla vaikka minkä kokoista reikää ja tarkasti...

Raakakone

Niin mä tarkoitin sitä Porepen "visio"projektin tamu:a. Oli siitä juttua et 2,2kw sähkömotti karalle tamulla maustettuna..
Tuossa optissa on se hassunhauska 850w tasavirta virveli..

niin ja kiitti vinkistä Porepe.. kohta on mokkulat sekasin kun mä saan pienen
ruuvarin kätöseeni  ;D

Ja 3-D et arvaa paljonko on tullut tuota mietittyä.. mutta luonto ei anna periksi
mennä optin tiskille ostamaan orggis-settiä.. niin ollaan täällä taustalla sitten ja  yritetään opiskella alaa..
Pitää pyrkiä täydellisyyteen... silloin on pieni mahdollisuus, että tulee edes välttävä.
-Raakakone-

porepe

#40
No niin... X ja Y nopeudet 5700mm/min ja Z "huimat" 600mm/min...
Eli Step taajuus oli X ja Y akseleille19Khz ja Z:lle 30Khz Printteriportista ulos... Käyttiksenä EMC...
Eli Z-akselin motti kiersi 1800rpm ja X/Y 1140Rpm. Ihan kiitettävä saavutus steppereillä...

Tämän parempaan en steppereillä pääsyt sumoren kanssa...
Luotettavuuden takia pitänee laskea nopeudet kuitenkin luokkaan 1:2 tai 1:3 tuosta testatusta arvosta....

Tuo 5700mm/minuutissa on aika julman näköistä kyytiä lohenpyrstö johteilla  ;D
5 minuutin ajon jälken oli kuitenkin hävittänyt Y akslilta pari satkua ja X:ltä 6 satkua  :'( eli nopeudet alemmas.... 2 tunnin rääkkäämisen jälkeen alkoi Z akselin mottikin jo lämmetä hieman.... X ja Y edelleen kylmiä...

Pitänee ottaa video tusta kunhan ehdin  ;D

Hain vikaa pari ehtoota, kun moottorit seilasi oudosti... Skoopilla sain selväksi, että yksi 16 jalkainen opto oli kaput... nyt pelaa jotenkin, kunhan saan packflash:in säädettyä, keskuks valmiiksi ja rajakytkimet kiinni...

Ajoin siis nuo testit ilman minkäänlaisia rajoja... Hulluja kun on monen laisia  ;D
Petri Junnila
Mynämäki

Raakakone

Melkein jo neuvolasta lähtien ollaan käsketty käyttää suojausta ;D

Joo ei siitä varmaan kovin kauas uskalla kadota ettei takastullessaan huomaa
koneen jurnuttavan seinää päin..
Voisko tästä nyt päätellä että nuo kymppi nököset stepperit ovat lunastaneet
odotuksesi?

Miten aijot laittaa rajakytkimet? Varmaan ihan aasi kysymys mutta ajoin vaan sitä takaa että voiko rajat laittaa ihan siihen kohtaan johon kelkan liike loppuu vai pitäisikö jättää joku vara.. Iso nousu/korkea rpm/painava työstökappale/niin pysääkö nuo aina ennen kuin tulee mekaaninen stoppi päätyyn..  tuo kuularuuvin nousu varmaan vaikuttaa aika paljon asiaan.
Pitää pyrkiä täydellisyyteen... silloin on pieni mahdollisuus, että tulee edes välttävä.
-Raakakone-

Raakakone

Korjatkaa jos menee metsään.. mutta ottaako hätäseis tai rajakytkin "mehut" pois moottoreiden ohjauksilta => pitovoiman moottoreista? tuota "rullaamista"
koitan selventää koska itsellä on kuularuuvi 40 nousulla yhteen projektiin.
Pitää pyrkiä täydellisyyteen... silloin on pieni mahdollisuus, että tulee edes välttävä.
-Raakakone-

NiVa

Moikka!

Kait se on riippuvainen hieman sydeemistä, jota käyttää. Esim. omassa installaatiossa pob-kortti lukee rajat ja hätäseisnamiskat. Elikkä pätkäisee step-pulssin välittömästi kun käsky käy. Näinollen moottoreiden jarruvoimat jyllää täysillä eikä pitäis kamat jysähtää tonttiin.

Noista rajoista käytän sydeemiä  jossa mekaaniset rajat 10mm ennen seinää ja ohjelmalliset rajat (Mach3) ennen noita mekaanisia myös 10mm. Myös noissa ohjelmallisissa rajoissa on vielä hidastus 10mm enen rajaa. Ajelin täpöt päin kaikkia rajoja moneen kertaan ja aina pysähtyi nätisti.

Nyt vaan on alkanut jokin kumma External EStop Requested kiusaamaan ja aivan satunnaisesti ilman tiedostettua syytä.

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

nirkkow

Moi,

Itsellä on sorviprojektissa liikerajat (2kpl rajakytkinpiirejä rinnakkain) kytketty turvareleeseen. Turvarele katkaisee sekä ohjaukset (hoituu CNC-ohjaimen logiikassa) että tehoasteiden ja karan taajuusmuuttajan verkkosähköt ja lisäksi oikosulkee X- ja Z-akseleiden servomoottorit jarruvastuksen kautta. Jarruvastukset olivat käytössä jo alkuperäisessä venäläisessä ohjauksessa hätäseistoiminnossa ja katsoin parhaimmaksi asentaa ne myös itserakentamaani ohjaukseen, koska kuularuuvien nousut ovat 10mm/kierros, liikkeet vikatilanteissa nopeita (huippuvääntö servoilla on 110Nm) ja liikkuvat massat pari sataa kiloa...

Eli tässä oli kommenttia suurempia servokäyttöjä silmälläpitäen. Voimakkaammilla steppereillä voi myös olla tarvetta saman tapaisiin järjestelyihin (ja jarruun sillä tasapainottamattomalla Z-akselilla).

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk