Myös korttimaksu toimii

Katkaisusaha / vannesaha

Aloittaja JuhaV, 24.01.10 - klo:16:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: slagivasara - 28.01.10 - klo:18:51
Jos käyttö on satunnaista ja tallin nurkassa on tilaa pölyyntyä niin varmasti ok..Jos joskus tarvitsee katkoa vaikka kymmenen 50x50 vinkkeliä niin menee suosiolla metalliverstaaseen ja maksaa katkaisusta. Onhan se kiva omistaa "vannesaha"??

On aikalailla selvää että halvan kun ostaa, niin halvan saa. Mutta jos vähän vaivautuu opettelemaan samoja asioita mitä tulee noilaa kalliimillakin sahoilla lopulta vastaan, niin aika pitkälle pääsee.

Vaatii hieman ymmärtämystä sahata just noita kylmävalssattuja profiileja, erityisesti jos ovat noin ohutseinämäisiä ja vinkkeliin pitäis vielä sahata. Ei siis pääse laittamaan V-puolta ylöspäin, jotta voisi käyttää järkevää terää. Eli siis vältää pysty- ja vaakalappeen hyvin eri leikkausmatkat, jotain 3 mm vs. 50 mm. Erityisesti jos matsku on just romiksella koska se on täynnä kuonasulkeumia. Rälläkkä on noille ja betoniraudoille tunteettomampi.

Mutta totta on se että samannäköiset vehkeet ovat monesti erilaisia. Vähän niinkun suklaat sille fiktiiviselle filmisankarille.

PekkaNF

Tauru

Halvalla yleensä saa vain silkkaa roskaa, mutta taitaa vannesahojen osalta olla poikkeuksia. Minä ostin vannesahan uutena ja maksoin siitä 130€. Alkuperäinen terä oli aivan hyvältä, onneksi se katkesi riittävän ajoissa. Kun vaihdoin terän ja tein muuten tarvittavat säädöt niin eipä ole sen jälkeen tarvinnut rautasahaan tarttua ja harvassa on enää rälläkän käyttö. Ehdottomasti hinta/laatu-suhteeltaan parhaita hankintojani ja on kohtuullisen paljon käytössä. 100 mm tanko katkeaa nätisti kunhan ei ole turhan kiire.
Toki vannesahoissakin on kalliit ja hyvät erikseen. Hyvä ja hintava tulee yleensä pitkän päälle halvemmaksi kuin halpa ja huono, mutta poikkeuksiakin sääntöön näyttää olevan.

salmve

Moi
Minä sahaan paljon ja siten käytän myös teriä paljon, reilut 100kpl/vuosi. Sahaan nuorrutusterästä MOC210. Saha on Thomaksen SAR220 manuaalisahasta rakenneltu logiikkaohjattu automaatti.

Terät vaatii sisäänajon ennenkuin ne leikkaa kunnolla ja kestää: "Alussa syöttöpaine max. 1/3 normaalista, vähitellen nostaen syöttö normaaliksi. Säilytä normaali teränopeus. Ensikosketus mahdollisimman pienellä paineella, mitä pienempi sen parempi". Näin sanoo esim. Lenoxin ohje.

Minun käytössä, jos mitään honkkelia ei käy, terä yleensä katkeaa ennenkuin tylsyy niinpaljon että sentakia menee vaihtoon. Sahan logiikassa on tuntilaskuri joka laskee terän pyörimisen ajan. Joskus tarkkailin terien kestoa ja muistaakseni terä kesti pyöriä n 20h.

Vekku

cossuesco

Lainaus käyttäjältä: sepän poika - 28.01.10 - klo:12:48
Vaikka Keravan Honkkarissa oli metallivannesahat loppu, kun ostin sen viimeisen, niin uteliasuuttani tarkistin tilanteen Tikkurilan Hong Kongista. Siellä oli vielä äsken myytävänä 7kpl samaista sahaa Power Craft model 60255 Metal Band Saw suositushinta 995€-75%, eli himpun alle 250€. Aivan samanlaisia sahoja myydään monessakin paikassa alkaen 1000€. Vaikka Slgivasaralla on karvaitakin kokemuksia kiinanraudasta, niin miettikää tarvitsetteko. Siinä on nestejäähdytys, säädettävä (kuristusventiili) syöttö, muutama nopeus, automaattipysäytys ja vankka runko. Teriä saa halvalla, samoin teränohjainlaakereitakin.
Honkkareita on koka paikassa. Soita lähimpään. Älkää minua sitten syyttäkö, jos olette yhtä tyhmiä kun minä. Toistaiseksi olen enemmän kuin tyytyväinen.
Tänään kävin hakemassa viimeisen tuolta Tikkurilan honkkarista, yllätyin laitteen "laadusta" :D ihan siistin näköinen peli. Vanhaan vannesahaan olisin joutunut ostamaan jäähdytyspumpun, nyt sai koko koneen pumpun hinnalla.

Mika Kinnunen

Pirkkalan uuden honkkarin avajaisissa oli tarjouksessa tuota Power Craftia hintaan 199€.
Arvatkaa, oliko yhtään jäljellä, kun menin klo 11. Kauppa aukesi klo 9.

Sanoivat, ettei ole eikä tuohon hintaan enää koskaan myöskään tule...

Ja taas otti miestä pattiin...
Ex-nimimerkki chevy55

NiVa

Moikka!
Sahailin kuvanmukaisella sahalla alumiiniharkkoja kohtalaisen kasan. Siitähän syntyy myös purua höystettynä käyttämälläni leikkuunesteellä (jokin spraypullo). Armeijan käyneet tietävät, mitä syntyy kun alumiinijauhoa ja bensaa sekoittaa  8) 
No sahan teräsuojan alla on mikrokytkin, joka pysäyttää sahan jos suoja avataan. Toi mikrokytkin on suojattu muovikaukalolla ja asennettu terän lähelle. Nyt terä roiskii purua sinne muovisuojan sisään ja kytkimen avonaiset liittimet höystettynä 230v jännitteellä antavat,,,,,  siis saavat vellit housuihin  :-[
Nimittäin hirveä jysäys ja valkeapallo juuri kun laskin terää uudelleen al-kikkareen päälle.
Eipä muuten moinen sytytin enään majaile meikun koneessa  ::)

Pari kuvaa kytkimestä.


Lainaus käyttäjältä: JuhaV - 24.01.10 - klo:16:25

Ostin hommaa helpottamaan IKH:sta Woodtec XW032 katkaisusahan. Tämä kiinnosti koska sitä voi käyttää pystyasennossa myös vannesahana.

http://files.myopera.com/v2tre/albums/1856671/230120102007.jpg

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: NiVa - 21.05.10 - klo:19:49
Moikka!
Sahailin kuvanmukaisella sahalla alumiiniharkkoja kohtalaisen kasan. Siitähän syntyy myös purua höystettynä käyttämälläni leikkuunesteellä (jokin spraypullo). Armeijan käyneet tietävät, mitä syntyy kun alumiinijauhoa ja bensaa sekoittaa  8) 
No sahan teräsuojan alla on mikrokytkin, joka pysäyttää sahan jos suoja avataan. Toi mikrokytkin on suojattu muovikaukalolla ja asennettu terän lähelle. Nyt terä roiskii purua sinne muovisuojan sisään ja kytkimen avonaiset liittimet höystettynä 230v jännitteellä antavat,,,,,  siis saavat vellit housuihin  :-[
Nimittäin hirveä jysäys ja valkeapallo juuri kun laskin terää uudelleen al-kikkareen päälle.
Eipä muuten moinen sytytin enään majaile meikun koneessa  ::)

Pari kuvaa kytkimestä.

Kannattais varmaan tehdä ilmoitus TUKES:ille "Ilmoitus vaarallisesta tavarasta tai palvelusta"

http://www.tukes.fi/fi/Kuluttajaturvallisuus/Ohjeita-ja-vaatimuksia-yrittajille/Vaarallinen-tavara-tai-palvelu/Ilmoitus-vaarallisesta-tavarasta-tai-palvelusta/

Minä en tiedä mikä on normaali marssijärjestys, mutta uskon että kuluttajan pitäisi tehdä ilmoitus maahantuojalle/TUKES:ille myös tuollaisista lähelläpititilanteista ennenkun on talo palanut tai käynyt terveyskuksessa paikattavana. Seuraava ei ehkä ole aivan yhtä onnekas.

Mitä muuten käyttöohjeessa kerrotaan oleelisista vaaroista, mainitaanko kevytmetallien vaaroista?

Kevytmetalleja leikatessa pitää tiedostaa tulipalon vaara ja ehkä vesipohjanen leikkuuneste olisi osa keinoista pienentää riskiä. Mä askartelin omaan sahaan harjat ja puhallukset poistamaan terän viemää purua. Nämä lisäpalikat kuitenkin rajoittivat sahan kapasiteettia ja olivat vaikeakäyttöisiä, koska niitä ei ole integroitu sahaan. Runsas huuhtelu leikkuunesteellä on aika toimiva jatkuvassa käytössä. Satunnaiskäyttöön en ole löytänyt "Parasta" ratkaisua.

Rajakytkimen poisto pienentää syttymisriskiä, mutta kasvattaa taas mekaanisten vaarojen riskiä. Joten äkkisistään se ei ole mun mielestä optimaalisin ratkaisu. Maahantuojan olisi soveliasta tutkia mahdollisuutta toimittaa paremmin suojattu rajakytkin.

PekkaNF

Raakakone

Itsellä on kolmatta vuotta optimumin vannesaha maksoi joku 2t€.. made in taiwan lukee masiinassa.. mutta niistä teristä piti vielä kirjoittaa ,että käyttääkö ketään Lenox jenkkiläisiä teriä? Mulla jo kolmas menossa vuoden sisään.. alkuperäinen terä muuttuvalla hammastuksella kesti ja kesti ja kesti.
Näihin tulee säröjä ja terä käyttäytyy muutenkin oudosti..
Ja muljua käytän sahauksessa et ei pitäis olla lämmöstä johtuvaa..
Pitää pyrkiä täydellisyyteen... silloin on pieni mahdollisuus, että tulee edes välttävä.
-Raakakone-

PekkaNF

Lenox pitäis olla laatuterä. Oikea leikkuunopeus?

Mä olen käynyt Malminterästä omat terät ja ne vaan kestää....

PekkaNF

Raakakone

Kyllä mä veikkaan ,että ollaan aika lähellä oikeita arvoja.. ja alkuperäisen terän kanssa kun tuli pelleiltyä niin aikalailla haettiin arvoja.. että se ei ainakaan päässyt kovin helpolla.. ja silti kesti pitkään. Seuraavan terän kanssa varmaan testataan sitten vaikuttaako kireys..
Kai se resepti on seuraavaksi bi-metalli/ muuttuvahampainen...
Aivan kuin alkuperäinenkin terä..
Pitää pyrkiä täydellisyyteen... silloin on pieni mahdollisuus, että tulee edes välttävä.
-Raakakone-

porepe

Tuossa sahassa ei kestä liian "kovat" terät....
Kääntöpyörän ja teräohjain laakereiden väli on niin pieni, että kova terä murtuu reunoiltaan, vaikka hampaat kestävätkin... Eli terä menee parin sentin pätkiksi...
Olen työssäni törmännyt samaan ongelmaan "Saman sahan kanssa" Terämerkin vaihto ratkaisee ongelman... LENOX ei kestä jyrkkiä mutkia...

Tuossa koneessa paremmin kestäviä teriä voi tilata esim. tuolta-> www.konecon.fi
Petri Junnila
Mynämäki

Raakakone

Niin.. ja mulla on vielä se ,että sahaan silloin tällöin "suuria" kappaleita joissa teräohjuri on vedettynä sisään.
Terä joutuu tekemään käännöksen entistä lyhyemmällä matkalla..
Kaveri on koneistusalalla yksityisyrittäjäna ja hänellä on saha noin 10% pidemmällä vanteella.. ei ole ollut
ongelmaa lenoxin kanssa. Tosin katkaistava materiaali on suurimmaksi osaksi pyörötankoa yms alle 150mm tavara.. Tuolta Konecon:ilta saa varmaan juuri niitä teriä ,jotka kestävät erittäin hyvin kulutusta ja lyhyttä kääntömatkaa..
Pitää pyrkiä täydellisyyteen... silloin on pieni mahdollisuus, että tulee edes välttävä.
-Raakakone-

machismo

Lainaus käyttäjältä: Mika Kinnunen - 11.03.10 - klo:14:11
Pirkkalan uuden honkkarin avajaisissa oli tarjouksessa tuota Power Craftia hintaan 199€.
Arvatkaa, oliko yhtään jäljellä, kun menin klo 11. Kauppa aukesi klo 9.


Missäs tätä tai vastaavaa hyvälaatuista sahaa nykyään myydään? Honkkarissa ei taida olla enää metallivannesahoja myynnissä.

JuKa

#28
Ostin muutama kk. sitten sellaisen Optimum merkkisen n. 650euroa maksavan sahan. Olen todella tyytyväinen
ja voin suositella. Olen yhdellä terällä sahannut useita 50x50 / 120x60 / 80x80 RHS-putkia ja 55mm akseleita poikki...
Olisiko typpi ollut S 131 GH tms... Henttosen Olli voisi laittaa n. 20min sahatun, honkkarista ostetun kiinalaisen vannesahan matopyörästä kuvan, ihan vain esimerkiksi hyvästä laadusta :)

Jussi

Jape

Moi,

Itselläni on käytössä optimumin vannesaha. Maksoi 2000e veroineen ja hyvin on pelannut. Mallia en muista. Jokapäiväisessä käytössä, noin 100m tavaraa läpi joka päivä. Ohutseinäputkea siis. Sahaa suoraan, ja ei ikinä ollut 5 vuoteen mitään ongelmia.

Nuo terät on yleensä aina uutena ostettuna nurinperin, joten joutuu kiepsauttamaan ympäri, että on oikein päin. Kyllä kai se on ihan selvä, että hampaiden täytyy olla menosuuntaan päin, eikä päin vastoin  ???

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk