TIEDOTE sähköpostiviesteistä

Muistathan tarkistaa sähköpostisi roskapostikansion – foorumin lähettämät automaattiviestit saattavat päätyä sinne. Viestit tulevat osoitteesta cnc-tekniikka@cnc-tekniikka.com.

Optimum BF20 johteiden korjaus

Aloittaja Hannu, 11.11.09 - klo:16:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hannu

Tuossa ko koneessa on sen verran huonot nuo johteet että ne pitäisi korjata.
Jossain kohtaa lukkiutuvat ja kun mennään siitä yli niin on taas välystä.

Pitäiskö hioa vai koneistaa ?
Mitenkä noiden johteiden korjaus yleensä tehdään kun lähdetään entisöimään vanhaa konetta.
Ei kehtais ihan romukoppaan heittää ko masiinaa, sinne se kyllä joutais ainakin tämä yksilö.

Hannu




Jonne


Sitä se teettää, kun ei ole automaattivoitelua... CNC-käytössä ollut ilmeisesti?

Ei ole kovin kummoinen homma ole vetää 60 asteen lohenpyrstöterällä johteita suoriksi.
Lopuksi hiomatahnalla isoimmat skrubut piiloon. Se on toinen juttu onko terää tai konetta
millä tehdä koko hommaa...
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Hannu

Kyllä on kiinan pojan jäljiltä.
Käytetty muutama tunti käsi koneena!
Sitten pultattu servot masiinaan,ei toimi välystä liikaa.

Kyllä on mahdollisuus käyttää isoa manuaali konetta.
Täytyy vissiin pyyhkäistä pieni lastu pinnasta pois.
Muita ideoita, se hionta mites se onnistuisi vai onko turhaa touhua,
jyrsintä/hiontakäsin riittää?




Jonne


Riittää se jyrsintä ja kevyt hiominen. Isolta alaltahan johde ottaa kiinni, joten ei siellä pikku
skraidut haittaa. Eipä ole oikein muita vaihtoehtoja. Käsin et niitä millään Dremelillä tule
hiomaan, ellet ole astetta kovempi fakiiri. Sitä vaan ihmettelen miten koneen saa menemään
selväksi muutamassa tunnissa? Pikkukiviä voiteluaineena ja välyssäätöjen ruuvit soineet
korkeassa D:ssä..? ;D

Ps. Sumorelta voisi EHKÄ löytyä varaosat (eiks SP2217 ole sama vehje kuin BF30?)...
Sumore ei tee Optimumin koneita, mutta SIEGit kylläkin, mutta kommunismin paratiisissa
kaikki käyttävät käsittäkseni samoja lisenssejä...
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Hannu

Tämä nyt ajautuu sivuraiteelle tämä homma.
Ei siellä mitään kiviä ole ollut välissä.
Eikä se ole muutamassa tunnissa hajonnut.
Se on ollut pienessä käytössä.
Uudesta minulla.
Se on alun perin , uutena ollut paska.
Selvennetään nyt, puhun nyt vain tästä koneesta.

Eli jatkuu tällä aiheella:
miten korjata johteet kuntoon niin että ne liikkuvat
kevyesti ja välyksettömästi.


3-D


Tosiaan ihmettelen myös itse  miten voi johteet mennä ruvelle koska joka tapauksessa ne on hrc45 ja siitä yli olevaa kampetta .
epäilen kanssa että lukitukset kiini ajettu.
Mutta kyllä niitä voi itsekkin kokeilla liipperikivellä käsin hioa ja tosiaan jos on jotain rotankoloja niin jyrsimeen kiini ja lastu pois.

ttontsa

-Onko johteissa silmin nähtävästi jossain kohdassa vikaa, eli naarmuja, kiinnileikkautumista yms yms hirtto merkkejä?
-jos niin mille kohdalle ne sattuu?
-onko merkkejä t-ura pöydässä vai kiilaliuskassa?
-onko kiila liuska suora vai taipunut?
-onko ähky ollut uudesta asti vai tullu ajan myötä/yhtäkkiä?

pese kiilaliuska + johteet liuottimella ja värjää tussilla pinnat, kokoa ja kiristä välykset pieniksi, aja edestaas kerta kaksi, pura ja katso mistä kihnaa. Lapstone tms. latta timantti teroitin käynee pikku paakkujen oikomiseen.

Kiilaluistihan voi kahnata kahdesta eri pinnasta eli varsinaisesta liukupinnasta sekä tähän nähden viistossa olevasta sivupinnasta, sikäli mikäli kiilaluisti on vinossa/väärässä laidassa .

Jos uudesta asti ollu ja selkeä valmistusvirhe johteissa, eli mutka niin vittuilisin ainakin rankasti myyjälle. Jos taas itse on tullu lukkoruuvit tiukalla ajettua niin sittenhän voi vittuilla peilille. Mikäli oikasemaan lähtee niin suurin kone tietty minkä saat käsiisi ja sillä ajelee samalla lohenpyrstöterällä kaikki pinnat. Ongelmanhan tietty tekee toi kiilaluisti, sitähän ei saa samassa nipussa ajettua mitenkään.

Sinällään mun optissa hämmästytti kiilapalojen/luistipintojen "kalansuomuomaisuus" eli pinnat oli kuin pientä kuoppaa ja harjaa, ei todellakaan mikään hiottu Ra 0,8, en oikeen tie es millä tollasen saa koneistettua, oisko ajatuksena saada pintoihin jäämään rasvataskuja.

Neron leimauksenahan voit vääntää välykset luisteista tosi tiukoille, ajaa väkipakolla kelkkaa edestakas muutamaan otteeseen ja sitten tutkia mihin jää jälkeä/hiomatarvetta. Ruikku WD40:stä ja taas lapstone hommia. Suuntaispalan päälle 400:sta vesihiomapaperia öljyn kanssa liimaten toimii ihan yhtä hyvin..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Tapani Honkanen

Nehän on kaavattu, ja sama menetelmä sopii korjaukseenkin. kovametallikaavin (Sandvik) puree kyllä. Minunkin koneessa on johdepinnat kaavattu mutta jälki on kuten aiemmin mainittu. Jos päällenäkyvissä pinnoissa ei ole skrubua, tarkista alapuolen vastinpinnat. Kun oma kone oli tasan osina uutena, tarkastuksen vuoksi, tarkastelin sinivärillä pintojen hyvyyttä. Yllättävän hyvä, paitsi karkea kaavausjälki. Huomioni oli että käsipyörä, joka pyörittää hammaspyörää hammastankoa vasten, oli paikoin tiukempi ja takerteli. Onko pulmakoneessa samaa vikaa. Onko käyntivälystä vai jumittaako, eli onko jossakin kohdassa hammastanko liian lähellä. Täytyy säätää.
Toisaalta ihmettelen, onko se syynä, koska hammaspyörän radiaalikomponentti pakottaa hammastankoa poispäin=ylöspäin. Yksi syy saattaa olla likaa tai muuta vierasta ainetta hammastangon hampaissa. Älä menetä uskoasi, vaan ota opin kannalta. Ihmiset on näitä tehneet jo pari vuosisataa, lähes. Onneksi tämän forumin kirjoittajat ovat aikamoisia osaajia monet ja heidän kirjoittelustaan huokuu ammattitaito ja innostus. Vertaan siksi kun ilmailuforumilla, jossa olen vieraillut, on joskus liikaa innostusta ja mölyä ja kaverin auttaminen jää taka-alalle.

Hannu

Kiitos pojat, nuo oli hyvät jutut.
Tuota pinnan "kalansuomua" just ihmettelin mikä idea sillä.
niin ehkä se on se että öljyt jää kuoppiin ja voitelee paremmin.

Puran koneen ja teen nuo hommat, sitten sen näkee missä mättää.


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk