Myös korttimaksu toimii

Nakamura TMC3,hydrauliikka ongelma??

Aloittaja tuhoza, 26.10.09 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tuhoza

Oon tälläinen vielä yhtäkään CNC-sorvia omistava harrastaja joka nyt olis hankkimassa ajanvietettä iltoihin.Tarjolle tuli tosiaan tollanen Nakamura TMC3 jossa hydrauliikka ei lähteny päälle kun kävin katsomassa laitetta...Voiko vika olla siinä ettei lastunkuljetin ollut paikallaan??vai mikä mahtaa vanhusta riivata?Kannattaako tuollaista itselleen ottaa??Kiitos avusta jo etukäteen(:

T:Tuomas Holmi

Jonne

Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Hannu

Vastausta ei pyydety yksityisesti, tosin se on sallittu.
"Kiinan kama" ei poista vanhasta Nakamurasta välyksiä, sitä siinä edellä kuitenkin tarjottiin.

Välyksetön kone ja hinta, ne ratkaisee kannattaako ostaa /ottaa.
Hydrauliikan temppuillessa se on luultavasti korjattavissa kohtuu hintaan.
Johteet ja muun mekaniikan voi kyllä korjata mutta on vähän kallista harrastajalle.
Ohjauksen temppuillessa uutta ilmaista ohjausta on saatavilla.
Käytännössä PC tarvitaan.
Apua saa varmaan vaikka täältä pc softan ja jonkun piirikortin virittämiseen toimivaksi
kokonaisuudeksi.
Onhan tämä CNC Harrastus sivusto.

Hannu

salmve

Moi

Vihellä vähän lisää, mitä kone tekee/ei tee. Ilmeisesti käynnistyy Not Ready tilaan. Mitä näyttöön tulee?
Omassani ei ainakaan tarvi olla lastunkuljetin kytkettynä.

Minun koneessa on takana olevan sähkökaapin kylkeen jälkeenpäin asennettu ylimääräinen liitin joka on johdotettu muistaakseni External Estop liittimeen. Pistokkeessa on vain oikosulkulenkki joten se täytyy olla paikoillaan. Alkuperäistä käyttötarkoitusta liittimelle en tiedä.

Onko koneen paperit ja ennenkaikkea parametrit tallessa?

Vekku




JH-Q

Itselläni oli pari kertaa femcon kanssa vastaavaa ongelmaa ettei lähteny hydrauliikat päälle, ekan kerran oli hydraulinesteet vähissä, pumppu kyllä kävi muttei tullu tarpeeksi painetta joten jäi not ready-tilaan. Toisen kerran oli hätäseis pohjassa. Ei myöskään suostunu ilman lastunkuljetinta toimimaan, sillä siinäkin on hätäseis-nappi.

Jonne

#5
LainaaVastausta ei pyydety yksityisesti, tosin se on sallittu.
"Kiinan kama" ei poista vanhasta Nakamurasta välyksiä, sitä siinä edellä kuitenkin tarjottiin.

Välyksetön kone ja hinta, ne ratkaisee kannattaako ostaa /ottaa.
Hydrauliikan temppuillessa se on luultavasti korjattavissa kohtuu hintaan.
Johteet ja muun mekaniikan voi kyllä korjata mutta on vähän kallista harrastajalle.
Ohjauksen temppuillessa uutta ilmaista ohjausta on saatavilla.
Käytännössä PC tarvitaan.
Apua saa varmaan vaikka täältä pc softan ja jonkun piirikortin virittämiseen toimivaksi
kokonaisuudeksi.
Onhan tämä CNC Harrastus sivusto.

Hannu


Arvoisa Hannu...

En ole kauppaamassa uutta "paska"-ohjausta kaverille. Sitä paitsi
MACH3:han tekee tunnetusti ihmisestä autuaan, sopii loistavasti
reilun 4 tonnin painoisiin koneisiin ja on äärimmäisen turvallinen
vaihtoehto. Lisäksi nämä PC-pohjaiset saa tosi kivasti tuokin
kokoluokan sorviin, kunhan hommaa 100Nm askelmoottorit kaveriksi.
Työkalut voi vaihtaa käsin...

Leikki sikseen, olen paljon noiden Nakamurien kanssa pelannut.
Ja on tullut sähköt tutuiksi, TMC-4:n logiikan ohjelmoinnut ja sovittanut
Fanucin sähköihin ( TMC-3 hyvin paljon samanlainen,
suurin ero taitaa olla sähkömoottori revolverin käännössä, nelosessa
hydraulimoottori ). Minulta löytyy täydet kytkentäkaavat
kyseiseen koneeseen, mutta niitä ei voi tällä foorumilla levitellä,
tulee nopeasti sanomista Nakamuran maahantuojalta.

Nyt ettei Hannulle jää paha mieli, niin kerrotaan muutama mahdollinen
syy. Tässä muutama syy ulkomuistista:

- Hätäpysäytyspiiri
- NCR-rele ( NC-READY )
- Hydrauliikan-rele
- IO-kortti
- Lämpösuoja hydrauliikasta
- Ihan mikä tahansa lämpösuoja ( kytkee OR-releen päälle, estää NCR:n toiminnan,
joten hydrauliikka, eikä ohjaussähköt pelaa )
- Kuun asento väärä


Eli jos Tuomas haluaa kytkentäkaavat ynnä muuta Fanuc-infoa, laittaa mailia,
niin kerron mitä kannattaa mitata ja mistä.

Koneen oston kannattavuudesta voin sanoa, että jos maksaa tonnin, on aivan
yksi lysti missä kunnossa on. Johteiden kuluminen on harrastajalle yhden tekevä
seikka, ei noilla koneilla harrastaja kantoraketin osia tee.


Terveisin,
Johannes Thelen

Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Jussik

Terve

No niin, kauan siinä menikin ennenkö tuli se ensimmäinen
"Mulla on Bemari, lykkää se japsilainen riisikippo poikittain perseesees" kommentti.

Voiskohan eres tämän foorumin pitää asiallisena.
Piirit on niin pienet että osaaminen ja tieto ei leviä,
jos täälä menee keskutelu "bimmer tuning club finland" tasolle.


Kiinan kama on halpaa, mutta ajaa asiansa, ja varsinkin harrastelijalinjalla.
Voisin harkita jälkiasennus ohjaukseksi / vanhojen koneiden päivitykseen.
Systeemi on kuitenkin suunniteltu noihin oloshteisiin.
Arvaas kauvanko perus kovalevy kestää koneen tärinöissä.
2-7 päivää!


PC ohjauksena. Riippuu ihan softasta...
No ainoa oikea, ei kaupallinen on EMC2.
Älkää edes harkitko machiä.
WinToosa ei ole mikään reaaliaikainen käyttis.
Aika paljon pitää windossia karsia että siitä edes osittain tulisi luotettava.
Eri asia on jos machiä käytetään vain pelkkänä käyttöliittymänä ja todellisen liikkeen ohjauksen tekee jokin
muu purkki.

EMC on hankala ottaa käyttöön, mutta antaa hirvittävästi mahdollisuuksia.

Kyllä kiinan lineaarilla välykset poistuu.
harrastelija käytössä aivan käypää tavaraa.
Hinta ero on moninkertainen laatutavaraan.
Hyöty ei kuitenkaan harrastelija käytössä tule esiin.

Yhtyisin vielä tuohon Jonnen kommenttiin.
Tuosta turvallisuus puolesta.
On aivan eri asia pyörittää sitä 1A stepperiä, kun 300kg painavaa
kappaletta 2400 rpm nakamuran pakassa ja
samaan aikaan windows päättää päivitttä hiukan tietoturvaa.....

Lopputuloksen voi vain kuvitella.







Jonne


Juu, ei kukaan kestäisi sitä jos tämä muuttuisi Bimmer-clubiksi...

****

Kiinan kamasta sen verran vielä, voi pojat kun tietäisitte kuinka paljon
sieltä tulee tavaraa "länsimaisille"-valmistajille. Yaskawan
tuotannosta yli 60% tulee Kiinasta ja Yaskawan servokäyttöjä myydään
monella eri merkillä ( ihan asiaa sivuten, valikoimissani on nyt myös
Yaskawan ohjaimet, valmistusmaasta ei ole hajuakaan, mutta miltei
2 kertaa kalliimpia kuin vastaavat Taiwanilaiset DELTAt ). Monella on
vain sellainen kuva Aasiasta, ettei ne osaa tehdä siellä muuta kuin
muovikrääsää Kinder-muniin.

Noista Itseni edustamistani merkeistä HUST ( Taiwan ) on tehnyt
ohjausjärjestelmiä miltei 30 vuotta ja on Taiwanin suurin
ohjausjärjestelmävalmistaja. Alkuperäiskäyttöön HUST myy
10 000 ohjainta vuosittain ja ne koneet eivät ole mitään pöytäroutereita.
Toinen edustamani merkki on Kiinalainen GSK, myy vuosittain 50 000
ohjausjärjestelmää ensiasennukseen, GSKn ohjauksia on mm.
Suomeen tuotavissa koneissa. Eli sellaista muovikrääsää ne...


****

"Oikeiden" koneiden turvajärjestelmät ovat hiukan vaativampia kuin
pöytäkoneiden ja niihin ei ihan pelkkä välilyönti. Turvarele on
pakollinen nykyisin ( valvoo hätäpysäytyslinjan kuntoa, ja estää
koneen käynnistymisen pelkästään EM-napin nostolla ), työstötilan
ovien on mentävä lukkoon kun kone liikkuu ( tämä on hiukan
tapauskohtausta ).

Tässä yksi asentaja sanoikin, että kohta modernisoinneissa
maksaa enemmän turvavarusteet kuin itse modernisointi.

Ja kun hätäpysäytyspiiri laukeaa, kaikki pysähtyy. Servoilta, karalta,
hydrauliikalat ja jne. pitää katketa päävirta, mikään ohjaussähköjen
katkaisu ei riitä.


****

Tilitetään nyt kun aloitettiin: modernisoinneista voin sanoa sen, että
ei kannata tehdä, jos originaaliohjaus on korjattavissa järkevällä
hinnalla ja siten, ettei se laukea taas viikon päästä. Toinen asia
on se, jos alkuperäinen ohjaus on ärsyttävä ominaisuuksiltaan tai
puuttuvien ominaisuuksien takia.

****


Mutta alkuperäiseen aiheeseen palaten:

Jos TMC-3:ssa on otettu lastunkuljetin pois, katkeaa hätäpysäytyspiiri.
Tosin sitä en ymmärrä, jos kaikki muu pelaa, paitsi hydrauliikka,
siellä pitäisi olla servot ja karakin pimeänä.

Tuskin kuitenkaan iso ongelma...
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

panttu

#8
LainaaJa kun hätäpysäytyspiiri laukeaa, kaikki pysähtyy. Servoilta, karalta,
hydrauliikalat ja jne. pitää katketa päävirta, mikään ohjaussähköjen
katkaisu ei riitä.

Tuo ei pidä paikkaansa. Servojen käytöiltä esim. ei tarvitse katkaista virtoja, jos valmistajalla on kone- ja laitedirektiivin mukainen momentiton tila moottoreille. Esim. Beckhoffi tarjoaa twinsafe ratkaisua tuohon. Tuo Twinsafe on mielestäni todella fiksu ratkaisu muutenkin. Twinsafe on oma turvalogiikka, joka mahdollistaa vikatilan paikantamisen (esim. viallisen koskettimen, joka aiheuttaa satunnasia pikavipoja, jotka katkaisee koneen toiminnan, mutta eivät jää päälle) ja samalla voidaan tehdä järjestelmälle ohjattu alasajon osallekonetta tai kokokoneelle ja se osaa vielä tarkistaa verkon (ethercat) kunnon. Periaatteessa twinsafe on mahdollista lisätä myös noihin hustin ohjaimiin, jotta hust voi keskustella twinsafen kanssa on twinsafe turvalogiikan rinnalle lisättävä beckohhin oma logiika, joka keskutelee sitten modbussin avulla hustin kanssa. Tosin jos ei tarvitse kuin sen yhden bitin niin sen voi liittää suoraan twinsafen lähdöstä hustin turvapiiriin. Twinsafen logiikka sisältää itseasiassa vain yhden operaattorin AND. Noita andeja voidaan tehdä useita ja niillä voidaan ohjata useita lähtöjä. Lähtöjä andillä on kaksi yksi heti ja toinen ajastettu, jolloin on mahdollista esim. 200ms aikana pysäyttää servot ja sen jälkeen vasta siirtää ne momentittomaan tilaan, jolloin kappaleeseen ei synny haitallisia jälkiä, kun terä ei mene jarrutuksen aikana pois radaltaan.

Meillä on juuri yhden koneen kanssa vastaavia ongelmia hydrauliikan kanssa. Vian paikantaminen todella vaikeaa, koska vian aiheuttaa joku kymmenestä paineanturista ja vika on hetkellinen, eli sitä ei pysty mittaamaan, mutta se kerkeää laukaisemaan hydrauliikan turvapiirin.

jp

#9
Vanhoissa koneissa ei ole servo-ohjaimissa hienoja turvapiirejä.
Veikkaan, että vanhemmat nakamurat ovat dc-servo käyttöisiä.
Ts. Jos servo-ohjain hajoaa siten, että "tuuppaa" täydet jännitteet moottorille,
jälki on yleensä aika näyttävää... ;D. Jostain syystä vanhemmissa koneissa
homma toimii hieman karkeammin.....
Pääasia meinasi unohtua, meillä on lastunkuljettimen hätästop
kytketty samaan silmukkaan muiden hätästop painikkeiden kanssa,
joten jos lastunkuljettimen ottaa pois, kone ei käynnisty.

Jonne

Joo, onhan noita sellaisia ohjaimia, lähinnä tarkoitinkin tuolla orkkisohjaimien käyttöä.
Mutta ei noita valmistajia ole kovin montaa mitkä nuo vaatimukset täyttävät..?

Joissain vehkeissä olen nähnyt sellaisen ratkaisun, jossa hätäpysäytyksen sattuessa,
rele ohjaa moottorin päävirran vastuspakettiin ( niin, ja tietysti katkaisee samalla
yhteyden ohjaimeen ), jolloin moottori jarruttaa ja vääntö katkeaa takuulla. Se on
sitten toinen asia, mitä ohjain tykkää tuollaisesta, tuskin tykkää päävirrankaan
katkaisussa.
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

Hannu

No niin tulihan säpinää.
Teknistä tietoa ja paljon, sitä lisää tälle palstalle CNC-Harrastus.

Hannu



Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk