Karvan tukevampi kone

Aloittaja ttontsa, 18.10.12 - klo:00:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ttontsa

Kyllähän siihen ainakin teoriassa jonkunlaisen TI- karankin sais ängettyä, tie sitten kuinka hutjakaksi yhdellä kelkkaparilla Y käytännössä jää. Alsutavasti mallintelin Bevi SKh 71x-2B B14 0,75kw 3000rpm oikkaria BT30 karalle 2:1 väitykselle. Hihnaksi riittäs joku 13mm 6 vakonen micro-v moniurahihna. Karasuunnittelusta ei juuri ole kokemusta, lähinnä lätkitty sopivankokoiset kikkareet putkeen, eli visa ja sorvi vinkumaan ja testi päälle  8) Laakerit 2x7008 CD/P4A + 1x NU 1008 ML. Liekö tuo gripperi jo turhan kunniahimoinen viritys.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

jyrki.j.koivisto

#16
Tuo kara on mun mieleen kun tässä muistelen sen Ruotsalaisen kaverin yritelmää. Kara oli siinä aivan liian pitkä ja aivan liian ohut, jos en aivan väärin muista niin ensimmäiset laakerit tuli siinä vasta jonkin matkaa kartion jälkeen ja karan paksuus oli vain 30mm. Heittoa siihen tuli sitten aivan järjettömästi karkaisun ja hionnan jälkeen. Mihinkäs hintaan tommoisen sorvaisit?  ::)

Edit: Sen Ruotsalaisen kara oli kait melko "suora" ennen pitimen kiristämistä, mutta koska se oli niin ohkainen ja laakerit kaukana kartion ala päästä niin kiristettäessä se sitten ilmeisesti taipu.

jyrki.j.koivisto

#17
Olisiko huono sorvaus järjestys karalle, jos ensin pyyhkäisisi palikan päädyt suurinpiirtein tasalle, poraisi vetopultin mentävän reijän ja sorvaisi kartion toiseen päähän (ehkä pientä hiontaa päälle). Tämän jälkeen pulttaisi vaikka ER25 pitimen kiinni pultilla ja pitimeen kiinni niin paksu tanko kuin siihen saa (tarkasti pyöreän...) kääntäsi aihion toisinpäin ja keskittäisi sen tangon avulla ja poraisi pultin kantaan keskitysreijän ja sorvaisi laakerin paikat "kärkien" välissä?

ttontsa

Aika moni kara mitä on tullut vastaan on karvan tahi jopa paljon pidempiä...miksi? Pitkä hoikka putkihan taipuu ja värähtelee helpommin kuin lyhyt.. näillä perustein silpasin puukolla pätkän pois. Lyhyemmällä karalla tietenkin ylälaakerin säteisvälys näkyy alalaakerissa suurempana linjausvirheenä.

Rullalaakeri yläpäässä toimisi luonnostaan lähmpölaajenemista vastaan, eli sisäkooli pääsee liikkumaan laakerissa. Lämmöntuotto tietty suurempi kuin kuulalaakerilla. Muutoin karan rakenne on koneistuksien kannalta tuumailtu aika simppeliksi.. pelkkiä holkin pätkiä ja mahdollisimman vähän porraskoneistuksia.

Tuohon koiviston työjärjestykseen...

kohtuu lyhyt tumppi eli:
-ulko + sisämuoto valmiiksi
-katkaisu

tahi:

-ulkomuoto työvaralle
-pääty tasan
-katkaisu + pääty tasan
-vetopultin reikä valmiiksi
-kartio valmiiksi
-aihio irti ja 50mm roskatankoa pätkä pakkaan
-roskatankoon BT30 kartio
-kara-aihio "kärkien" väliin BT:t vastakkain ja häntään kärkipylkän tukilaakeri
-ulkopinnan ja laakerisijojen koneistus "kärkien välissä"
-kara kasaan ja BT30:n loppuhionta karan pyöriessä

Kauanko kestää kasassa ainesputkesta väännetty kara ilman karkaisua, karkaisulla työproseduuri kasvaa muutamalla viivalla??? Oma paha tapa on pyyhkäistä aina hihalla työkalukartiot puhtaaksi ennen karaan laittoa. Mikäs muu sitä rassaisi kuin paska ja huono kohtelu?

Jos joku ihmettelee alapään tiivistystä niin se on kesken eli sokkelotiivistystä pitää vähän kehittää. Voitelu voisi olla läpivoitelu eli yläpäähän "kuppi" jossa huopaa pohjalla. Öljy suotuu huovan läpi ja tippuu pisaran minuutissa reiän kautta laakereille. Alapäässä "viskorengas" heittää valuvan öljyn ulkosäinälle joka valahtaa alas keruu loveen ja valuu pois reikää + letkua pitkin jätteeksi. nämä siis päässä eli pdf:stä turha metsästää :P
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk