TIEDOTE sähköpostiviesteistä

Muistathan tarkistaa sähköpostisi roskapostikansion – foorumin lähettämät automaattiviestit saattavat päätyä sinne. Viestit tulevat osoitteesta cnc-tekniikka@cnc-tekniikka.com.

Ostan Moduli3:lle hammastangolle sopivia rattaita

Aloittaja ParturiA, 10.07.12 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ParturiA

Terve!
Olisi pikainen tarves otsikossa mainitulle tavaralle. 30-hampaisia 2 kappaletta.
Myyjillä tuntuu olevan pitkät toimitusajat, eikä tässävaiheessa oikeen kerkiäisi odottamaan.
Lojuuko kellään nurkissa tai onko hyviä ideoita ostopaikasta?

Ville Vaho

-vilderi

jyrki.j.koivisto

Kentsosta on tullut ostettua palikkaa ja ihan hieno palvelu on aina ollut, mutta tuolta saattaa saada edukkaammin: http://www.bearingboys.co.uk/?catid=3278&att1=3.0&att2=30&att3=&att4=&att5=

Tulevat nopeaan ja muistaa sitten vaan maksaa verottajalle alvit

A.Härkönen

Lainaus käyttäjältä: Vilderi - 10.07.12 - klo:22:45
http://www.kentso.fi/prebeo/product/m3-hammaspyorat/m3-z30-napa-hammaspyora/_1U30IFPNX

Tuolla 2 kpl hyllyssä. Aika karvasen hintasia...?

Pakko kommentoida tota "hintakiukuttelua" :) , kun alalla työskentelee.
Tollaista ei tunnissa tee , joten mielestäni 60 euroa ei ole paha hinta.

olli henttonen

miettii kiukuttelua, juuh ei sitä yksittäiskappaleena teekkään mutta robotit puskee urakalla tuollaista vakioratasta ja englannista niitä saa kotiovelle kuljetettuna pariinkymppiin, ei nyt ihan tusinaa mut useemman kumminkin.
dyykkari

senaattori

Nii, mut se o kyl iha eri asia ko ruppeet tekkee niit itte jolleki toisel, valmistelevis hommis mennee pia kauemmi ko itte tyäs....... ::)
Ei siit palkoil pääs hyvä ko saa kulut, ei sitä piäni ihmine pysty kilpailee automaattilinjoje kans, mut ei vissii se o tarkotuskaa, täähä o miäle terapiaa........ :D
Reijo Martinpoika Tuomala

Ville Vaho

Yhden tai kahden sarjana hullukaan ei tee tolla rahalla. Mutta hiomaton? suorahampainen, kiinalainen? vakio romu joita on tehty jo vuosituhansia.
Tehdään viikko näitä, myydään alle eurooppalaisten materiaalien hinnalla joka kolkkaan, toinen myy 60€ kappale, toinen myy 30€ kappale.

Mutta pisteet siitä että on varastossa, täytyy sitä kauppiaankin elää.
-vilderi


ParturiA

Kerrataas vielä hammastangon mittaaminen. Hampaan keskeltä keskelle väli on 3 mm, mutta moduli kolmosen 30-hampainen on halkaisijaltaan tuplat tuohon mun edelliseen 30-hampaiseen verrattuna, eäi mitenkäs :/

JH-Q

Hampaan korkeudesta on ainakin helppo arvioida moduuli. Mod * 2.4 on hampaan korkeus harjalta pohjaan.

Eli esim mod3 * 2.4 = 7.2mm

ParturiA


ftec

#11
Lainaus käyttäjältä: ParturiA - 11.07.12 - klo:13:14
Kerrataas vielä hammastangon mittaaminen. Hampaan keskeltä keskelle väli on 3 mm, mutta moduli kolmosen 30-hampainen on halkaisijaltaan tuplat tuohon mun edelliseen 30-hampaiseen verrattuna, eäi mitenkäs :/

Vai heittääkö mittauksesi ehkä hieman ja jako (=keskeltä keskelle) olisikin 3,142 mm eikä 3mm? Silloin modulisi olisi tasan 1. Jos mittaamasi jako 3mm pitää paikkansa modulisi olisi 0,954805856....

Hammaspyörän moduli lasketaan m=Do/z = t/pii, missä:

m = moduli
Do = pyörän jakohalkaisija (ei siis ulkohalkaisija)
t = jako
pii = 3.14159....

Hammastangon moduli lasketaan samalla tavalla m= t/pii. Yhden jaon mittaminen on epätarkempaa. Jos voit mitata vaikkapa kymmenen jakoa tarkkuuden parantamiseksi, niin tuo kaava pitää laventaa kummaltakin puolelta ts.  10*t/pii =10*m. Eli jaat kymmenen jaon mittaustuloksen ensin piillä ja sitten vielä kymmenellä niin saat tarkemman modulin.

Modulin lisäksi pitää tietää hammastangon ryntökulma. Suomessa (ja Saksassa, Ruotsissa jne. ) standardi on 20 astetta. Jos tilaat Englannista tai USA:ta tai Japanista ym. voit saada pyörän, joissa on hammastangolle sopimaton ryntökulma, esim 14.5 tai 22.5 tai 26 astetta, joita noissa maissa käytetään myös.

Edit: typo

ParturiA

Juu, moduli on ykkönen. Mittasin hampaan pituuden mukaan, ja sen jälkeen vielä varmistukseksi luin asian hammastangon kyljestä  ;D :P
Jollei kellään ole jouten, niin taidan tilata tuolta: http://www.hpcgears.com/

Ville Vaho

Ihan offtopikkia, mutta mistä sais jotain ohjeita hammasvälityksen laskemiseen? lähinnä tehonkesto.
Joku 6000->1000 rpm tiputtava laatikko 2kw tehonkestolla tarttis saada aikaan, mutta ku ei kukaan ole kertonu miten.
-vilderi

Tapani Honkanen

Tässä käyttämäni karkea menetelmä, jonka kehitin "kenttäolosuhteisiin" siis kun tietokonetta ei ollut käytettävissä ja näyttääkseni nuorisolle sekä muillekin.
Oletetaan ensiksikin, että hammaspyörät ovat hiottuja ja hiiletyskarkaistuja, sekä toisiakselin materiaali nuorrutusterästä. Siitä pääsee muihin materiaaleihin kertoimilla.
Ensinnäkin, oletetaan, että välityssuhde (i) on noin 1:3...1:6 . Käytetään selvennykseksi tuota kaksoispisteen jälkimmäistä lukua. Hampaan leveys (b)on noin 0.4x akseliväli (a) ja käytetään hammastusta mikä antaa noin maksimitehon (-momentin, sillä hammasvaihde on momentinmuunnin ennenkaikkea). Siis kohtuullisen suuri moduuli. (välitetään momenttia eikä informaatiota)

Arvioidaan käyttöteho tai käytetään sähkömoottorin tehoa, mikä johtaa usein ylimitoitukseen.

Määritellään nimellisteho, mikä on käyttöteho x käyttökerroin. Käyttökerroin on käytön luonnetta kuvaava luku välillä noin 1....2.

Määritellään toisioakselin halkaisija d2 siten, että vääntöjännitys on nimellisteholla noin 40Mpa (N/mm^2)

Tästä voidaan arvioida eli määrittää akseliväli, joka on luokkaa 2.5 x toisioakselin halkaisija (d2)  ja tästä edelleen ensiöakselin halkaisija (d1), joka on d2/i^1/3, (siis kuutiojuuri välityssuhteesta) jolloin myös ensiöakselin materiaali on oltava yhtä hyvää kuin toisioakseli. Jos laakeroinnit ja voitelu/jäähdytys on ensiluokkainen, niin voidaan toisioakselin mitoituksessa käyttää jopa d2= 2.25 x a

Tästä päästään laakeroinnin merkitykseen. Pikkuvaihteissa akselivälin määrää laakerien mahtuminen. Siis niidenkin laskemiseen on menetelmänsä mutta olkoon se toinen juttu.

Jos toisioakselin materiaali onkin jotakin S355, eli Fe50 ja hammastukset nuorrutettuja, niin käytetään alhaisempia vääntöjännityksen arvoja akselilla. Akselivälit on taas samoilla kertoimilla.

Noitten oikeiden kertoimien määrittely riippuu monesta seikasta ja on joskus jollekin onnenkauppaa. Lopullinen laskenta tapahtuu kehittyneillä laskentamenetelmillä ja valmistusta varten hampaan taipumakorjaukset lasketaan muutamien myymetrien tarkkuudella. Tämä kannattaa koska momentinsiirtokykyä voidaan kasvattaa 20...30% verrattuna rahvaan lakentamenetelmiin. Tämän vaikutus valmistushintaan on 6...9%. Jos kilpailija ei osaa tai viitsi räätälöidä vakiovaihdetta, niin kate ahkeralla ja osaavalla paranee. 

Ihan oikeasti, tämmöisellä menetelmällä pääsee likimäärin oikeaan kun akseliväli on jopa metrin luokkaa. Toisiakseli on luokkaa 0.45...0.5m Hammaspyörän leveys on 0.4m ja halkaisijaluokkaa 1.6m. Massaa tämmöisellä vaihteella on luokkaa 15...20 tonnia ja hintaa 150000....200000€. Suurin keksimäni/suunnittelemani vaihde on ollut noin 50 tonninen ja hintaa yli puolisen miljoonaa €

Vielä hieman koon vaikutusta vaihteeseen. Kun momentti nosee kaksinkertaiseksi, niin akseliväli kasvaa 25%  (1.25^3=2) ja massakin kasvaa kaksinkertaiseksi. ISOISSA vaihteissa (kilo-)hinta tuppaa nousemaan kun valmistajia on vähemmän ja monelta puuttuu todennettujen materiaaliarvojen varmuus, jolloin täytyy käyttää rahvaan arvoja. Samoin tuommoisten parimetristen aihioiden hinta tuppaa korkeasuhdanteissa nousemaan jopa yli viidenkymmene tuhannen.

Palatakseni maanpinnalle ja tuon esitetyn voimasiirto-ongelman pariin, niin tuo pari kilowattia menee pienelläkin akselivälillä mutta laakerointi määrää vaihteen koon. Tuo pyörimisnopeus jatkuvasti vaatisi öljyvoitelun lämmön siirtämiseksi hammastuksesta, jossa häviöteho sinänsä on vain muutama prosentti, ehkä noin max. 50...80W. Tiiviste- ja laakerihäviöt ovat vähintäänkin samaa luokkaa, jopa enemmänkin. Häviötehoksi voi arvioida max 200W. Hammaspyörien myyjilläkin on taulukoitu tehonsiirtoarvoja. Katsoppas Mekanexin   Tarkempia tietoja Suunnittelijan luettelossa; Voimansiirto 1.

Arvioidaan akseliväliksi vaikkapa 40mm. Silloin pinonin vierintähalkaisija on luokkaa 11mm ja kehänopeudeksi tulee yli 3m/s.  Kun pienin hammasluku olisi hyvä olla luokkaa yli 14 ja moduuliksi mieluummin yhden luokkaa kuin alle yhden., niin pinionin vierintähalkaisijaksi tulee noin 15...16 mm ja akseliväliksi tulee noin 53mm. Kun pyörimisnopeus on noin suuri, suorahampainen hammastus pitää olla kovin hyvälaatuinen. Mieluummin käyttäisin vinohammastusta mutta niiden tarjonta on paljon vähäisempää varastotavarana Suomessa. Netistä löytyy. Tässä käynee nuorrutettukin hiottuna. On se sääli kun ei ole työpaikkaa. Vanhasssa olisin teettänyt sulle ihan omat.

Anteeksi kun mopo karkasi käsistä Tämä eläkeläisen mitätön elämä joskus masentaa.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk