Projekti 2

Aloittaja mkuivamaki, 22.10.07 - klo:14:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jussik

Ahaa

Hiekkarantakin on vissiin paikallisia == (etelä-pohjanmaa).

;)

Juvan

Moi
Mä olen sitä mieltä että nyt on sopivan vahava Z-akseli,
tolla ei ainakaan luulis värisevän parempi näin päin.

Jatka samaan maliin niin hyvä tulee.

T:Juha

Hiekkaranta_92

Juu täältähän minä :P
Tosin näytti siltä että oli liian pienet hitsaus viisteet ollu...
Toki sisäpuolella on saumaa sitte senki edestä, eikä tuhon sillälailla kovin suuria voimia varmaan kohdistukkaan

matalalento

hyvä siitä tulee.  :) ei muutakun lisää palikoita amikselle, kyllä ne siellä hoituu. :) ja hyvä homma että se z-akseli onnistu.  ;D

mkuivamaki

Tänään kattoin vähä tarkemmin niitä saumoja niin olihan siinä pari kohtaa jääny vähä sulamatta mutta sen verran pieniä ettei tosiaan tässä muodostu ongelmaksi millään tavoin.

Kyllä tässä tulee vielä sinne jokunen palikka tehtäväksi kunhan saan piirrettyä kuvia loppuun. Lantelalle jo vähän vihjasinkin asiasta.

matalalento

joo. lisää osia niin saa tehdä jtn mielenkiintosiakin osia. :) ja tietty edistää tälläsiä rojekteja samalla. :D

mkuivamaki

#36
Otin itseäni jälleen niskasta kiinni ja tein koneen sähköt valmiiksi lukuunottamatta muutamia pieniä johdotuksia jne. Eilen illlalla kokeilin keskusta sen verran että kaikki laitteet heräsivät henkiin. Tänään olisi tarkoitus kytkeä X ja Y akselin servot (mitsubishit) ja kokeilla pyöritellä. Ainakin signaalit tulivat PC:ltä interfacelle mitä pikaisesti kokeilin EMC:llä. Z akselin servon kanssa (Omron) joutuu vielä vähän opiskelemaan koska konffaus tehdään sarjaportin kautta tietokoneella, vahvistimella ei ole omaa näyttöä/nappeja toisin kuin mitsun vahvistimilla.
Kuvassa näkyy myös cnc4pc:n C11T interface joka tuli viime talvena jo hommattua. Kortilla mm. kaikki inputit ja outputit on ilmaistu ledeillä, eli esim. mahdollisten ongelmien paikantaminen on kätevää kun näkee suoraan ledistä kulkeeko pulssit siellä missä pitääkin


mkuivamaki

Taas on melkein vuosi vierähtänyt viime päivityksestä mutta hommat etenee silti hitaasti mutta epävarmasti  ;D
Syksyn mittaan olen tehnyt loppuun rungon osalta kesken jääneitä asioita. Työlista alkaa ollakin jo melko lyhyt joten jyrsimään pääsee toivon mukaan jo lähiviikkoina/kuukausina.
Viimeisimpänä olen tehnyt Z-akselia ja karan kokoonpanoa loppuun. Paketista ei ole puuttunut kuin hihnapyörää ja kierteiden tekoa jne. Eilen illalla kokeilin jo pyörittää karaa taajuusmuuttajalla, muuten ok mutta hihna olikin pyöriin nähden hieman väärällä profiililla ja tästä aiheutui ylimääräistä melua. Pitää tilata oikeanlainen remmi seuraavaksi (AT5 25mm) jotta se istuu pyöriin kunnolla. Z-akselin kevennyksen aion tehdä kaasujousella, jota varten täytyy vielä tehdä kiinnitysreiät. Luovuin toistaiseksi vastapainosta koska kaasujousen vuoksi pääsee paljon kompaktimpaan rakenteeseen. Nähtäväksi jää miten tuo toimii käytännössä. Pylkkä painaa kokonaisuudessaan 15,5kg jota varten löysin 150N typpikaasujousen ja myös sopivan pituuden ansiosta tuntuisi sopivan hommaan täydellisesti. Pylkkähän ei sinänsä ole hirveän painava, mutta jarruttoman servon takia se tulee kyllä pöytään vauhdilla kun virrat katkaisee koneesta.
Osien koesovituksen jälkeen osat tarvitsee enää maalata ruostumisen välttämiseksi.



Myös muille akseleille on tullut teetettyä vuoden kuluessa uutta alumiiniosaa joita olen nyt päässyt sovittamaan yhteen. Mekaniikkaanhan tuli muutoksia servopäivityksen takia. Samalla kuularuuveja/laakeripesiä vietiin lastuilta piiloon jne.



Sähköt tulikin valmiiksi viime talvena lukuunottamatta rajakytkimien asennusta koneen runkoon.
Kaikki kuvathan löytyy täältä (ja kuvia muistakin harrasteista):
https://picasaweb.google.com/mikkokuivamaki

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk