Askelmoottorin korvaaminen magn.venttiilillä

Aloittaja juvaster, 11.02.11 - klo:17:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juvaster

Hei
Enpä paljon näistä tiedä, mutta olen tutkimassa vanhan kaiverruskoneeni ohjausjärjestelmän uusimista.
Kaivertelen vain linnunrenkaita (=muovia), mutta vanha ohjelmisto rajoittaa kovin fontteja yms. (ks oheinen kuva)
Vanha on DOS-pohjainen X-Y-askelmoottorein ja Y-pneumaattisesti ylös-alas-pintaohjauksella.
Nykykoneissa karan pystyliike tehdään myös askelmoottorilla.

Kysymys kuuluu voidaanko askelmoottorin ohjaustieto (Z-liike) muuntaa käyttämään pneumaattista magneettiventtiiliä on-off-periaattella (ylös-alas)?

Risto

porepe

Jos nyt oikein ymmärsin ongelmasi/ideasi niin vastaan, että ei....

Tarvitset yhden askelmoottorin ja ohjaimen lisää... Jos vanhat ohjaimesi tottelevat suunta/pulssi ohjausta eli step/dir modea, niin yhden ohjaimen lisäys on helppo homma...

Jos ei, niin sitten uudet ohjaimet ( kaikki 3 ). Ohjaimet paikoilleen, johdotukset uusiksi, uusi softa sisään ja ajoon...

ELI tarvitset vähintään yhden uuden ohjaimen ja ehkä jopa kaikki kolme.
Petri Junnila
Mynämäki

juvaster

Hei
Kiitos ensi kommenteista.
Yritän vielä täsmentää... tekstissäni oli virhekin (pneum. pystyliike po. Z). Minulla on vanha kaiverruskone, jossa X-Y on askelmoottorilla, mutta Z-liike (pystyliike) pneumatiikalla. Ohjema ja ohjausyksikkö on vanha DOS-pohjainen. Nyt haluaisin päivittää sen ostamalla uuden ohjausyksikön, mutta nykykoneissa myös pystyliike on myös hoidettu askelmoottorilla. Eli ohjausyksikön vaihto/päivitys vaatisi myös koko karasysteemin uusimista. Mietin vaan, voisiko uuden ohjausyksikön askelmoottorille tulevilla jännitteillä ohjata vanhan koneen pystyliikkeen (pneumatiikan) magn. venttiiliä. Peiaatteessa niin, että jos jännite päällä niin venttiili on auki ja laskee paineilman painamaan karan alas. Jos jännite katkeaa pois, niin karassa oleva jousi nostaa karan ylös.

Itse en ymmärrä mitä jännitteitä (käskyjä) askelmoottorille tulee. Eli olisko tömä mahdollinen.

Risto

Maukka

#3
Kyllähän se onnistuu. Mutta toteutus tavat vaihtelevat. Laser sovelluksissa, eivät taida käyttää z-liiketta vaan ohjaavat erillisella komennolla (m-koodilla) laseria on/off. Eli periaatteessa jos ohjelmistosi on nytkin pc:ee pohjainen selvittelemällä kytkennät yms. selviät vain pc:n päivityksellä emc2 tai mach käyttöön. Mutta siihen tarvitset tarkat tiedot nykyisesta laitteistosta ja printteri portin kytkennöistä. Eli suoraan z liikkeen askelmoottorin jänniteitä ei käsittääkseni kannata käyttää ohjaukseen mutta pc:llä voidaan tuottaa tuolla koodilla on / off tieto printeri portin kautta magneetti venttiilille.

NiVa

Lainaus käyttäjältä: juvaster - 11.02.11 - klo:23:41
Mietin vaan, voisiko uuden ohjausyksikön askelmoottorille tulevilla jännitteillä ohjata vanhan koneen pystyliikkeen (pneumatiikan) magn. venttiiliä. Peiaatteessa niin, että jos jännite päällä niin venttiili on auki ja laskee paineilman painamaan karan alas. Jos jännite katkeaa pois, niin karassa oleva jousi nostaa karan ylös.

Itse en ymmärrä mitä jännitteitä (käskyjä) askelmoottorille tulee. Eli olisko tömä mahdollinen.

Risto

Moikka!

Periaatteessa voit ohjata vanhaa magn.vent. jos se uusi ohjelma tuottaa step/dir pulsseja.  Tässä tapauksessa tuota Dir-pulssia voi käyttää ko. venttiilin ohjaukseen lisäelektroniikan avulla. Elikkä kun askelmoottorille annetaan käsky liikkua, Dir-pulssi kertoo moottorin ohjaimelle suunnan, minne moottori liikkuu. Joko jännite on 0vdc  tai 5vdc riippuen suunnasta (yleensä näin) Tätä tietoa voisi ajatella käytettävän ko. tapauksessa suht. helposti.
Mutta koska ei tiedetä ko. laitteen ohjaus/ohjelmistoa, vaikea sanoa ihan tarkkaan.
Jos esim. kaivertimesi liitetään pc:n printteriporttiin (LPT) on luultavaa, että edellämainittu Dir-pulssi löytyisi ko. liittimestä/moottoriohjaimelta.
Varmaan vaatii hiukan soveltuvaa tieteellistä/teknistä tutkimista aiheen tiimoilta mutta ei se nyt mahdottomalta tunnu.
Mahdotonta ei tunneta paitsi,,,, anopin kanssa ruokailu  :-\
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

porepe

Nuo yllä esitetyt tavat pitäisi toimia, mutta jotta saadaan varmistus asiaan, niin laitappa näkyville kytkentäkaavio vanhasta koneestasi ja pätkä kaiverrus ohjelman koodia, josta selviää miten ohjelma käsittelee Z-akselin pneumatiikkaa..

Koodiksi kelpaa vaikka jokin yksinkertainen neliön kaiverrus pätkä, jossa kara lasketaan ohjelman alussa ja nostetaan ylös ohjelma lopussa..

Mtä Dos pohjaista ohjelmaa olet käyttänyt??? Nimi ja versio???
Petri Junnila
Mynämäki

juvaster

Kiitos taas kommenteista.

Minulla ei ole mitään kytkentäkaavioita. Pitää ruveta kyselmään. En kyllä myöskään tiedä mistä kaivaisin porepen kyselemän ohjelmanpätkän. Ohjelmointi tehdään SuperPro-ohjelmalla, jossa siis määritellään fontit, testit riveittäin ja alriveittäin. Kun se on valmis PC-ohjelma heittää datan ohjausyksikölle (CSU) muistiinja ajon voi käynnistää ja PC:tä käyttää seuraavaan hommaan tai vaikka sammuttaa. Liitän oheen vielä kuvan ohjausboxista, vaikka siitä ei saakaan mitään syvällistä irti.

Yritän myös saada Englannista lisätietoja uuden version kaavioista. Palaan asiaan kun tiedän lisää.

Itseasiassa minulla on kaksi näitä koneita. Toinen entinen Korkeasaaren kone on ollut minulla 15 vuotta. Hyvin toimi vuoden alkuun. Vain kerran jouduin karamoottorin savuttua jouduin rakentamaan sille erillisen taajuusmuutetun käytön, kun moottoriia e enää saanut mistään, no USAsta 100 sarjana.. Mutta todella vuoden lauussa ohjausyksiköstä tuli käryt (kone ei ollut käynnissä, mutta päällä kyllä), savua ei mutta haju kyllä, kun tulin paikalle tauon jälkeen. Säätöyksikkö oli vaan pimeä, vain sisäiset tuulettimet toimi. Sulakkeetkin OK.
Ulkoisesti ei näy mitään kärynneen näköistä komponenttia.

No onneksi sain ostettua halvalla täsmälleen samanlaisen vanhuksen (nää on tehty noin 1990) ja homma jatkuu, mutta varmuuden vuoksi haluaisin tuon kärynneen kuntoon ja siihen uuden ohjausyksikön ja ohjelman, joka olisi monipuolisempi nimeomaan fonttien osalta (hinta noin 4000€).

Jos kyse olisi bisneksestä, niin tottakai voisi osataa koko systeemin noin 15000€:lla, mutta minä teen vain harrastuksena muovisia linnunrenkaita omiin lokkiprojekteihin ja muillekin rengastajille. Renkaissa on yksilöllinen 3-5 merkkinen koodi (3kertaa), joten kaikista suunnista se on esim. kaukoputkella luettavissa jopa 200m päästä tai kameralla vaikka lennosta. (lisää mm.> http://www.juvaste.fi/risto/readrings.php  ) 
Lisäksi tämmmöinen harrastelu on kivaa, bisnes ei.

Jokatapauksessa olisi hyvä saada tuo vanha varalle. sattaahan juuri kevätsesongilla taas tulla joku tiltti. Jotta vanhasta löytyisi vika, jonka voisi ehkä korjata (epäilen muuntajayksikköä), pitäisi löytää joku "vanhanajan ohjausyksikköasentaja" tai vastaava, joka voisi vertailla/mittailla toimivaa ja kärynnyttä konetta vanhaa ja todeta missä vika.  Tietääkö kukaan tällaista osaajaa Joensuun seudulta. Asun Onttolassa.

Että näin mennään...

terv Risto






 

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk