TIEDOTE sähköpostiviesteistä

Muistathan tarkistaa sähköpostisi roskapostikansion – foorumin lähettämät automaattiviestit saattavat päätyä sinne. Viestit tulevat osoitteesta cnc-tekniikka@cnc-tekniikka.com.

Oma pieni "jyrsin"

Aloittaja jyrki.j.koivisto, 26.02.10 - klo:12:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jyrki.j.koivisto

Moro vaan kaikille! Ensimmäistä kertaa tänne kirjoittelen ja toivottavasti suurinpiirtein edes oikealle alueelle... mutta asiaan, tuli aikoinaan tuollainen Bernardon kf-25 merkkinen "jyrsin" hommattua kun kuvittelin sitä tarvitsevanikin  ;D Melko vähälle se käyttö kuitenkin on jäänyt.



Suurinpiirtein tuon näköinen Kiinan kampes se oli uutena, kuvasta poiketen liukupinnat ei ole tuollaisella kuviolla, liekö unohtunut sovittaa pinnat yhteen, mutta melko hyvin pöytä silti liikkuu.

Moottori tästä(kin) kärvähti todella nopeasti samoin kuin nopeudensäätimen kortti. Kortin korjasin vaihtamalla siihen triacin (kätevästi komponenteista oli tiedot viilattu pois, mutta eipä tuo menoa haitannut)



Moottorin kyrähdettyä (Melko huonosti käämitty, pinnasta löytyi heti "solmu" käämityksessä) uskoin vieläkin tätä värkkiä tarvitsevani ja hommasin paikallisesta sähkötukusta taajuusmuuttajan (Siemens Micromaster 440), joitain nappuloita ja releen ohjauslogiikkaa varten ja Kentsolta (myös paikallinen firma) 0,75KW:n moottorin ja kytkimen jolloin lopputuloksena oli tämmööinen Frankensteini

http://www.netikka.net/jyrki.koivisto/cnc/images/DSC02320.JPG

En ole kovinkaan tyytyväinen tuohon vehkeeseen, voimaa on nyt tarpeeksi mutta turhan hankala säädettävä tuo on ja vielä kun nuo säädöt rakenteesta johtuen tuppaavat pikkuhiljaa valumaan pois kohiltaan, mutta oppia ikä kaikki, tuollainen se nyt on ja kenties tuolla saisi sen pienen CNC koneen vihdoin tehtyä  ;D

porepe

Itselläni on samainen kone mallina L. Ei mopolla mahdottomia, mutta pieneen askarteluun ja cnc aihioksi soveltuva kone. On sillä tultu tehtyä kaikenlaisia pieniä nippeleitä alumiinista, muovista, työkaluteräksestä, etc... Nyt on cnc modaus edessä tecon ac servoilla...
Petri Junnila
Mynämäki

jyrki.j.koivisto

Mitenkä tuo sinun karamoottori on kestänyt? Itellä se tuppas jo uutena lämpenemään todella voimakkaasti ja lämpöhalvaukseen se vissiin sitten kuolikin kun käämitys petti.

Itse suunnittelen tuon jyrsinpään kiinnitystä parantaa seuraavaksi. Tuo yläpää kun tuppaa liikkumaan ("pyörimään") turhan paljon (1 ainoa kiristys pultti + akselin pultti) Ajattelin laittaa tuosta moottorin kiinnikeestä 2 säätöpulttia z-akselin kelkkaa vasten kahden puolin. Melko tuskallista naputella päätä suoraan, varsinkin kun säädöt muuttuu pelkästään kiristyspulttia kiristettäessä.

porepe

Kone tuli mulle rikkinäisenä siksi, kun siitä oli karan kortti palanut ja joku oli sen vaihtanut ja kytkenyt päin honkia...

Koneesta puuttui suojamaa tai oikeastaan se oli irroitettu. Huomasin kun se löi kynsille. Onneksi oli eristetyt kengät jalassa, niin ei päässyt lyömään koko äijän läpi. Pikainen mittaus ositti rungossa olevan vaiheen ???   No kytkin suojamaan kiinni ja sulakkeet paloivat? Hetken karaohjainta tutkiessani huomasin, että se oli kytketty väärin ja johti jännitteen runkoon... Korjasin tuon ja nyt on pelannut ihan hyvin...

Muistatkos millaiset Triacit laitoit koneeseen. Mulla kun sattuu olemaan yksi kortti, josta on triacit palaneet???

Ettei sulla ollut tuo ensiövedon hammasvälitys liian piukalla, kun motti kärähti??? Tosin niitä on mennyt aika monelta, samoin kuin noita nopeudensäätimiäkin...

Meinaatkos että ryhmäpyörästön muovi rattaat kestää tuon uuden moottorin väännön ???

Tuon koneen rattaat kun ovat aika mielenkiintoiset. Moottorissa messinkinen, ryhmäpyörästössä 3 kpl muovisia ja karassa teräksiset rattaat...

Itse havittelen hammashihna vetoa tuohon kahdella vaihteella ja jollakin järkevämmällä karan kartiolla...
Petri Junnila
Mynämäki

jyrki.j.koivisto

Tosiasiassa mikä kortistani kärvähti oli toinen tyristori, mutta kun ei sattunut semmoista olemaan korvasin ne triakilla (bt139). Alkuperäiset tyristorit ei kaiketi johtaneet kotelon kautta (bt139 johtaa) joten laiton eristelevyä triacin ja jäähdytyslevyn väliin. Uskoisin että jos vain korvaat nuo kärähtäneet scr merkinnällä olevat tyristorit jollain moottorikäyttöön sopivilla niin kortti kyllä pelittäis. tic116 sarjasta vaikka tic116m joka maksaa Vaasan elektroniikkakeskuksessa 1€uron. Mitään takuita en kyllä anna...

jyrki.j.koivisto

#5
Ettei nyt mene aivan moittimiseksi tämä homma, niin pakko todeta että kyllä tuolla jyrsimellä ihan peruskunnossakin jo jyrsi, mutta johtuneeko kovasta käsittelystä vai mistä että ei motti kestänyt.

Tänään hätäpäissäni tuommoisen työkaverille nakersin:
http://www.netikka.net/jyrki.koivisto/cnc/palikka.mpg

pohjassa oleva 6mm syvä ura tuli ajettua 12mm terällä ja 6mm syvältä ja melko nopsaan (jäkikin on sen näköstä). päältä ja osat sivuista ajelin tuollaisella 80mm "hommelilla" eli kuvassa oikeanpuoleisella ja tiedän että tuohon ei kuulu tuo varsi vaan olen sen ryövännyt 40mm otsajyrsimestä ja "sorvannut" jyrsimessä siihen soviterenkaan joka aika hyvin kyllä keskittää tuon paikoilleen. vetourat on tosin jäänyt käyttämättä mutta mieluummin tuosta kohti antaa periksi kuin tuolta jyrsimen rattaista.

http://www.netikka.net/jyrki.koivisto/cnc/images/DSC02331.JPG

Pitäisi kyllä tuohon siisteyteen koittaa panostaa kun näyttää joka paikka olevan lastussa... voisi nuo vermeetkin kestää paremmin.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk