TIEDOTE sähköpostiviesteistä

Muistathan tarkistaa sähköpostisi roskapostikansion – foorumin lähettämät automaattiviestit saattavat päätyä sinne. Viestit tulevat osoitteesta cnc-tekniikka@cnc-tekniikka.com.

Bridgeport Series 1 karan purkaminen

Aloittaja Tapani Honkanen, 20.01.14 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapani Honkanen

Löytyisikö ketään, jolla olisi tietoa/kokemusta Bridgeport Series 1. Jyrsinpää 2JB (ehkä 2J2 myös) karan purkamisesta tai lähinnä sen irrotuksesta pinolin sisältä? Hieman huonolaatuisen leikkauskuvan perusteella pääsin siihen asti, että kara laakereineen tuli noin pari senttimetriä alaspäin mutta sitten se loppui. Pieni kilahduksen kaltainen ääni kertoo, että joku ihan metallinen osa on tiellä. Kuvasta en saa ihan selvää, enkä ymmärrä mikä se voisi olla tiellä. Pitäisikö sen tulla ilman suurempaa purkamista?

mpr


Tapani Honkanen

Ei ollut, kiitos vaan. Minun koneessa on viistokuulalaakerit alapäässä, sen verran näin kun koko paketti tuli se pari senttiä ulos. Tuon kuvan karapaketti ei tule alaspäin yhtään vapaasta tahdostaan.
Etsintä jatkuu vaan.

Tapani Honkanen

Tässä on yksi melko oikein oleva leikkauskuva mutta saisi olla tarkempi vielä. http://web.archive.org/web/20051028172857/http://frugalmachinist.com/2jipb2.gif

Yritin purkaa avaamalla lukitusruuvin ja avaamalla pinoliputkessa olevan mutterin, mikä painaa laakerien ulkorenkaita olaketta vasten. Ei tullut kuin noin parisen senttiä. Tuntui ihan metallinen kilahdus ja toppasi siihen. Aamulla välähti, ylimmäine laakeri pos 349 ottaa ruuviin pos 278 kiinni. Kokeilin ja siinä osassa tuntui kolahtaessa. Lisää pientä purkua ja kara laakereineen on käsillä.
Laakerointi on ihan samantyylinen kuin Tuomo Rinteen koneessa.

Tapani Honkanen

Synkkä yksinpuhelu jatkuu. Lähtihän sen karan laakerit heti kun sen ruuvin vähän kiersi auki. Tosin muutama ruuvi piti ottaa irti ennen sitä. Laakerien irrotuskin oli helppoa kunhan tein sopivat ulosvetovarusteet. Oli sentään tehty ajatuksella alapään laakerin alle suoja-/heittorengas, johon sai 50x1.5 putken pään sopivasti. Tällöin irrotusvoima meni laakerien sisärenkaiden kautta. Pesin laakerit ensiksi Pineline tehopesunesteellä ja lopuksi Lidlin ultraäänipesulaitteella. Tarkastin vierintäpinnat ja kuulienkin pintaa. Näytti ihan virheettömältä. Käytän uudestaan. Tuo aksiaalinen välys ihmetyttää kun laakerien välinen ulkoputki oli väljä mutta kun ulosvedin laakereita niin välys tiukentui aika tiukaksi. Myös viistokuulalaakerien yläpuolella oleva putki oli löysänä kun sen pitäisi olla tiukka, mutterilla lukittu. Epäilen laakerien jääneen löysälle. Laakerien välissä olevat soviteputket olivat 0.010 mm tarkkuudella saman pituiset. Laakerien sisärenkaiden asema niiden välissä on semmoinen, että tasolla sisärengas painettuna tasoon kiinni, on ulkorengaskin kiinni tasossa. Kyllä tuo laakerien aksiaalinen kiristämättä jättäminen aiheutti tuon epätoivotun aksiaalisen välyksen. Pianhan se nähdään.   

Tapani Honkanen

Jatkuu: Niinhän se oli, että jostakin syystä laakereita ei oltu kiristetty holkkeja vastaan. Purin karalaakeroinnin ja puhdistin laakerit vielä Lidlin ultraäänipesurilla lopuksi. Mittailin ja tarkastin kaikki osat. Päätös oli, kasaan vain. Puristin laakerit paikoilleen ja naputtelin ne vielä tiukasti paikoilleen sekä lukitsin mutterilla. Laakereihin tulee lievä esikiristys kun kaikki on kiinni. Se esikiristys on mahdollista kunhan lämpötila on hallinnassa. Voitelusta nyt onkin kyse. Öljyvirtahan ei vie lämpötehoa pois, vaan sen on johduttava metalliosia pitkin. Hieman ihmetyttää tuo voitelu. Pinolin yläpäässähän on noin 5 mm paksuinen huopa suojaamassa ilman tiivisteitä olevia laakereita putoavilta epäpuhtauksilta. Onko niin, että mahdottoman pienestä voitelukupista valuva öljy tippuu siihen huopaan ja siitä sitten valuu ensiksi ylimmäisen laakerin läpi ja sitten alimmaiselle laakeriparille. Liiallinen öljy sitten valuu alas sen pinolin alapäässä olevaan lukitusmutteriin porattujen reikien kautta ulos. Näin minä sen päättelin toimivan. Voiko joku vahvistaa epäilyni?

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk