Ostetaan oikosulkumoottori ~5kW ~900rpm

Aloittaja Tuomas, 30.12.10 - klo:00:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuomas

Ja vielä lisävaatimus laippakiinnitys. Viimeksi kävi niin hyvin näissä ostoilmoitteluissa, että nyt röyhkeästi laitan tähän näinkin tarkkoja speksejä. Värillä ei kuitenkaan ole väliä. Moottori vois oikeasti olla 4...9 kW tai enemmän, kunhan 3x16A ei sula ihan heti käynnistyksessä. Ja jos sopivaan hintaan löytyy niin ei tuo laippakiinnityskään niin ehdoton ole. Ainoa rajoitus oikeastaan on se mainittu 900rpm, eli onko se sitten jotain 6-napanen vai miten se nyt meni?

t. Tuomas

nirkkow

Moi,

Oikosulkumoottori ottaa startissa huomattavasti nimellisvirtaansa suuremman virtapiikin. Tyypillisiä käynnistysvirtoja eri moottorisuuruuksille ovat esim:

4kW, 55A
5,5kW, 73A
7,5kW, 101A
11kW, 150A

Moottorin mekaaninen kuorma käynnistyksessä ei vaikuta käynnistysvirran suuruuteen, vaan sen kestoon, eli kuormitetun moottorin käynnistyminen kestää pidempään. Virta ei ole vakio koko käynnistystapahtuman ajan, mutta riittävällä tarkkuudella yllä mainittujen virtojen voi olettaa vaikuttavan, kunnes pyörimisnopeus on lähellä nimellistä.

Sitten siihen 16A sulakkeen kestoon käynnistyksessä. 4kW moottorin käynnistys onnistuu kylmillä sulakkeilla melko varmasti, koska 16A hidas tulppavaroke kestää 55A virtaa n. 2s ajan. Ongelmia tosin tulee, mikäli pyöritettävä kuorma on niin raskas, että käynnistys venyy kovin pitkäksi.

5,5kW moottorin käynnistysvirtaa 16A sulake kestääkin enää n. 0,8s, eli käynnistyminen voi olla vähän sattuman kauppaa ja mitä todennäköisemmin se ei onnistu.

7,5kW moottoria ei kyllä saa tyhjänäkään kokemukseni mukaan käyntiin 16A propuilla.

Muutamia keinoja on olemassa suuren moottorin liittämiseksi pieniin sulakkeisiin. Moderni tapa on käyttää taajuusmuuttajaa, joka rajoittaa virran kiihdytysvaiheessa. Esim 7,5kW moottoreiden nimellisvirta on tyypillisesti välillä 15...18A, joten sitä voi taajuusmuuttajakäytössä melko täysitehoisesti käyttää 16A sulakkeilla. Samalla saadaan myös pyörimisnopeussäätö. Vanhempi tapa on käyttää tähti/kolmio-käynnistystä, jossa käämit erikoiskytkimellä kytketään kaynnistyksessä tähteen ja nopeuden kiihdyttyä kolmioon. Kytkentä vaatii, että moottorin nimellisjännite kolmiokytkennässä on 400V (tai 380V) ja tähdessä 690V (660V). Käynnistysvaiheessa moottori saa siis normaalia pienemmän jännitteen, jolloin käynnistysvirtakin tippuu tekijällä neliöjuuri kolme. Haittapuolena on, että moottorin kuormitus startissa ei saa olla kovin suuri, koska käynnistysmomentti pienenee alijännitteen vaikutuksesta. Lisäksi vaihdettaessa kytkentä tähteen esiintyy suuri virtapiikki, joka on tosin lyhyt.

Eli yhteenvetona: älä hanki liian suurta moottoria, et mahdollisesti saa sitä käyntiin.

Tuomas

Moi,

kuormaa käynnistyksessä ei tule olemaan ja hitausmomenttiakin vain murto-osa moottorin omaan verrattuna. Jotenkin uumoilinkin vähän, että se käynnistäminen voi olla ongelma. Kai näissä harrastejutuissa voi käynnistää moottorin rautanauloilla tai keksiä jotain muuta nokkelaa. Tai sitten sillä tähtikolmiokytkennällä.. Onko kellään täällä käytännön kokemuksia 16A sulakkeista ja ~7.5kW moottorin käynnistämisestä?

t. Tuomas

jyrki.j.koivisto

#3
Lähtisin tutkailemaan sopivaa taajuusmuuttajaa, sillä saisi tuon käynnistyksen varmemmaksi jos rajoittaisi taajarista virrat sopivasti, samalla voisi kattella muitakin kuin noita 900 kierroksen moottoreita kun kierroksetkin voisi aina sovittaa uudelleen.

Allekirjoittaneella on muutama kappale ABB:n acs600 taajuusmuuttajia suurinpiirtein tuolle >3kW alueelle (mikäli nyt muistan oikein), näistä saattaisi jokunen liiketä myyntiinkin kunhan vain ehtisin koplata ne läpi että josko sieltä kasasta löytyisi semmoisia yksilöitä joista voin turvallisin mielin luopua.

Tapani Honkanen

jyrki.j.koivisto  Jos niitä on kasapäin, niin olis tarvetta minullakin. On meinaan noita koneita ja niiden käynnistyksiä täytyis pehmentää ja säätääkin myös nopeutta. Sulakkeet 16A ja kaikenlaista kuormaa linjoilla.  Ottanet yhteyttä YV:llä tai p. 050-595 4464

ventora

mulla olisi muistaakseni 5-6kw moottori,siinä olisi siimapyörät,kiristin rullat ja koko moottorin petikin tarvittaessa,taajuusmuuttaja löytyisi myös pakettiin.moottori on kylmäkoneesta mikä toimii dieselillä eli ollut varalla ja käytetty jotain satunaisia tunteja,vuosimalli olis 2001 ja osat lohjalla.0407459395 jos hinnasta pääsee sopuu kaivan esiin.

Tuomas

Kiitos kaikille vinkeistä ja tarjouksista. Nyt on moottori tuloillaan. Se on tosin vain 4kW, mutta sillä aloitetaan.. Sen verran sika säkissä tuli ostettua, että sen kierrosluvusta ei ole vielä tietoa. Oli sen verran halpa, että ei kovin huonosti käy vaikka se olisikin 3000rpm. 1500rpm varmaan vielä menee tamulla siihen ~900rpm:ään. Täytyy katsella muutama päivä kun moottori saapuu ja sitten miettiä sitä taajuusmuuttajaa..

t. Tuomas

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk