TIEDOTE sähköpostiviesteistä

Muistathan tarkistaa sähköpostisi roskapostikansion – foorumin lähettämät automaattiviestit saattavat päätyä sinne. Viestit tulevat osoitteesta cnc-tekniikka@cnc-tekniikka.com.

Kartiorullalaakeri

Aloittaja Orbitrek, 26.01.10 - klo:00:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Orbitrek

Moi,
Pitäis saada 16mm kuularuuvi laakeroitua ja tarvitsisin tätä varten kartiorullalaakereita. Pienimmät ko. laakerit mitä olen löytänyt ovat laakerinsisähalkaisijalta 15mm joka on liikaa kun 16mm ruuvia ensin sorvaillaan.
Onko kelläään tietoa mistä pieniä kartio rullalaakereita kannattaisi kysellä tai jotain muuta laakerityyppiä mielessä, joka sopisi kohteeseen? Ajatuksenani oli laakeroida ainoastaan toinen ruuvin pääty.

Juha Hietamäki

SKF:llä näyttää olevan pienin laakeri 14.989mm tyypiltään A 4059/A 4138.

saulij

Ruuveissa käytetään yleisesti viistokuulalaakereita. Esim. tuosta löytyy
http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br/72..-B;bXT8mcJE0jS9?#72..-B

ttontsa

yksirivisellä parihiotulla saat nollavälyksellisen tai esijännitetyn laakeroinnin. Valssatuilla Budjet luokan ruuveilla nopeampi tie onneen on vaihtoehto käyttää 2 rivistä:

http://www.skf.com/skf/productcatalogue/jsp/viewers/productTableViewer.jsp?presentationType=3&lang=en&tableName=1_3_3

10..18mm sisäreiälliset normaali aksiaalivälys 0,006...0,023mm. C2 tarkkuusluokassa 0,001 ...0,012mm. (Esm. Hiwin:n 20x5 valssatussa ruuvissa perus mutterilla aksiaalivälys on max 0,07mm.)
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Orbitrek

#4
Kiitoksia vastauksista!
On aina pitänytkin vähän tutkia laakereitten sielun elämää ja tässähän sitä nyt tehdään.
Noita kartiorullalaakereita sais about 5e/kpl eli halvalla. En ole noista viistokuulalaakereista toistaiseksi löytänyt kuin kalliita hintoja (kymppejä/kpl). Onko teillä tietoja hinnoista (halvoista).
Sain ruuvitilauksen Jonnelta vähäks aikaa jäihin, niin voi olla, että kannattanee kasvattaa tuo ruuvi 20 milliseksi. Tähän kokoon pienin standardikoko (~15mm) kartiorullalaakerista sopisi ja euroja säästyisi.

ttontsa

Laakerimarketeissa saat suloisessa suomessa toki maksaa kymppejä kappale. 2 rivinen 15mm reijällä oli jotain neljän kympin hujakoilla. Kartiorullalaakerissa "haittana" on myös laakerin suuri ulkomitta. Eli tollanen 2 rivinen viistokuulalaakeri on mycket mera sirompi ja siinä on hankaava RS tiivistin molemmin puolin. Toki jos tila antaa myöden niin miksei kartiorullakin. Voihan akselia kasvattaa krymppi holkillakin. Rollco:lta kysäsin joskus valmiita laakeripukkeja (http://rollco.fi/files/sysadmins/Indhold/Brochurer/PDF/Ball_Screws_2008-10.pdf)  BK 20 oli jossain satasen huitteissa eli irtolaakereihin ja tiiveisteisiin verrattuna se tuntu kohtuu hintaselta.

Aksiaalisesti kantavaan päähän 2xpainekuulalaakeri + liukulaakeri säteistukilaakeriksi ja hihnavetopäähän radiaalisesti kantava normaali urakuulalaakeri
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Tapani Honkanen

Kun on kyse liikeruuvin laakeroinnista, jonka pyörimisnopeus on pieni, niin kartiolaakeriparikin on käypäinen ja se on tosiaan runsaasti halvempi. Jos laakeri on llian suuri, niin pitänee tehdä väliholkki akselille. Jos lämpötilaero / lämpölaajeneminen ei ole merkitsevä, yksinkertaisin ratkaisu on käyttää X-asennusta, jolloin toisella kannella voi asettaa aksiaalivälyksen hyvinkin pieneksi. Laakerit on tällöin liikeruuvin päissä.  Toinen vaihtoehto on tehdä se X-asennus vierekkäisellä laakereilla ja jättää laakerin väliin (runko-osaan)muutaman millimetrin olake ja akselimutterilla kiristää välykset pois. Laakeriolakkeen (-kohdan) toleranssi akseliholkille vain pitää tehdä j5(6) tai g5(6) , jotta liikakiristys voidaan perua.  Toiseen päähän voisi laittaa urakuulalaakerin mutta paras on jättää sekin pois, jolloin liikeruuvi on kuulamutterin kannatuksessa. Eipä laakerit riitele, ellei tee kaikkea väärin. Akselin ja suurennusholkin reijän sovite voisi olla H6/g5(6), jolloin se ei vaikuta olennaisesti laakerikohdan sovitteeseen.
Mielestäni valssattua isovälyksistä kuularuuvi/-mutteriyhdistelmää ei kannata käyttää. Käytä kahta mutteria ja esikiristä ne välyksettömäksi.
Toisaalta aina on olemassa joustoa mutta sopivalla esikiristyksellä se on hyvin pieni jos kuorma on vähäinen.

Näitähän voi tehdä n+1 tavalla mutta vain muutamat tavat on käyttökelpoisia.
Täytyy varoa, että ei rupea neuvomaan tai kirjoittamaan läpiä päähänsä. Olen kuitenkin suunnitellut erikoistyöstökoneita ja katsellut piirustuksista laakerivalmistajien ratkaisuja eri käyttökohteisiin.
Menee haastavaksi jos vielä joutuu ottamaan suurella painoarvolla nuukuutta huomioon.

Orbitrek

#7
kiitos kattavista vastauksista.
Nuukuus on nyt tosiaan tärkeä driver. Mulle ei ole niin väliä, vaikka siihen laakerointiin jäis ujosti välyksiä. Tarkoitus olisi saada edullisesti jotain M10 kierretankoa pätevämpää liikeruuvia. Nykyinen M10-ruuvi ja nailonmutterikin varmaan kelpais, mutta pelkään, että siitä tulee sellanen pain-in-the-arse, jota pitää kokoajan tuunata, viritellä ja parannella, että ajattelin upgradettaa kuularuuvit. Jos tosiaan kuularuuvin laakeroinneistakin pitää maksaa satasia per akseli, niin saa perus jengatangot jäädä koneeseen. Täytyypä vielä mallailla noita kartiorullalaakereita.
En meinannut tehdä koneellani mitään avaruusaluksia vaan ihan jotain käyttöesineitä/design-tuotteen tyylisiä osia puusta, muovista ja mahd alumiinista. Nyt pitää siis sinänsä unohtaa lämpölaajenemiset yms. ja saada jokin edullinen toimiva ratkaisu. Välillä tietysti vähän haasteellista neuvoa aloittelijaa, kun toiset painii koneidensa kanssa niin eri luokassa. Toiselle parin satkun heitto merkitsee sutta ja toiselle se on hyvää tuuria.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk