Mitenkähän saisin tietää, paljonko tehoja lähtee servomoottorista.Tyyppikilvessä on seuraavaa:
Torque Constant 8,6 oz-in/amp
Rotor inertia .00068 oz-in-sec2
Terminal resistance 0.85 ohms
Rated 24 Volts
Rated 6,9 amps(rms)
Eli mitä näistä arvoista voi päätellä?, kyseessä on hiiliharjallinen DC-servo
Lainaus käyttäjältä: Stoppari - 25.09.09 - klo:10:35
Mitenkähän saisin tietää, paljonko tehoja lähtee servomoottorista.Tyyppikilvessä on seuraavaa:
Torque Constant 8,6 oz-in/amp
Rotor inertia .00068 oz-in-sec2
Terminal resistance 0.85 ohms
Rated 24 Volts
Rated 6,9 amps(rms)
Eli mitä näistä arvoista voi päätellä?, kyseessä on hiiliharjallinen DC-servo
Menisikö jotenkin noin:
Vääntömomentti 0,0607Nm/A eli 6.9 ampeerilla momentti olisi 0,42Nm.
Teho 24V jännitteellä ja 6,9A virralla 165W.
Ja muistetaan vielä moottorin hyötysuhde joka varmaan tiputtaa tuon 165W alle 160 watin.
Helpompi olisi varmaan laskea kierrosluvun ja vääntömomentin mukaan jolloin hyötysuhdekin selviäisi.
Lainaus käyttäjältä: stenberg - 25.09.09 - klo:13:20
Ja muistetaan vielä moottorin hyötysuhde joka varmaan tiputtaa tuon 165W alle 160 watin.
Helpompi olisi varmaan laskea kierrosluvun ja vääntömomentin mukaan jolloin hyötysuhdekin selviäisi.
Totta. Jos tuo laskemani 0,42Nm vääntömomentti on oikein niin esim. 1500 r/min teho on vain 66W.
Asiastahan en mitään tiedä, mutta mun on ihan pakko sanoa...
Sun täytyy tietää myös kierrokset kuormittamattomana maksimijännitteellä. Niissä kierroksissa vääntö on nolla ja siksi myös antoteho. Moottorin vääntö on suora nollakierroste stall torquesta tuohon maksimikierrosten nollatorqueeseen. Siltä suoralta voit sitten katsella antotehoa aina kulloisillakin kierroksilla.
Oletuksena tietenkin, että olit kiinnostunut antotehosta, kuten nyt yleensä ollaan.
Tehohan on toki kierrokset * vääntö
Lainaus käyttäjältä: ram - 26.09.09 - klo:16:57
Asiastahan en mitään tiedä, mutta mun on ihan pakko sanoa...
Sun täytyy tietää myös kierrokset kuormittamattomana maksimijännitteellä. Niissä kierroksissa vääntö on nolla ja siksi myös antoteho. Moottorin vääntö on suora nollakierroste stall torquesta tuohon maksimikierrosten nollatorqueeseen. Siltä suoralta voit sitten katsella antotehoa aina kulloisillakin kierroksilla.
...
Tuo pätenee kai vain steppereille, servoilla vääntömomenttia löytyy yläkierroksille asti.
Tuo pätee nimenomaan dc-moottoreille.
Maksimikierrokset kuormittamattomana on nimenomaan se piste jossa vääntö loppuu.
Lainaus käyttäjältä: ram - 27.09.09 - klo:09:38
Tuo pätee nimenomaan dc-moottoreille.
Maksimikierrokset kuormittamattomana on nimenomaan se piste jossa vääntö loppuu.
Mistä lienet tuollaisia keksinyt.
SERVOmoottorin akseliteho on suhteessa momentin ja kierrosluvun tuloon ja momentti pysyy suunnilleen tasaisena ja kierroluvun kasvaessa akseliteho kasvaa. Stepperissä momentti pienenee pyörimisnopeuden kasvaessa (eli teho ~vakio ). Tässä esim. ABB
servomoottoreiden momenttikäyriä (sivu 10):
http://library.abb.com/global/scot/scot201.nsf/veritydisplay/7abebfd7c3d55e55c12574b40025be12/$File/MS_servo_FI_revB_LR.pdf
Lainaus käyttäjältä: ftec - 27.09.09 - klo:11:15
Mistä lienet tuollaisia keksinyt. SERVOmoottorin akseliteho on suhteessa momentin ja kierrosluvun tuloon ja momentti pysyy suunnilleen tasaisena ja kierroluvun kasvaessa akseliteho kasvaa. Stepperissä momentti pienenee pyörimisnopeuden kasvaessa (eli teho ~vakio ). Tässä esim. ABB servomoottoreiden momenttikäyriä (sivu 10):
http://library.abb.com/global/scot/scot201.nsf/veritydisplay/7abebfd7c3d55e55c12574b40025be12/$File/MS_servo_FI_revB_LR.pdf
Kannattaisi lukea alkuperäinen viesti tarkemmin. Jos kyseessä on harjallinen dc-moottori, ei sen vääntömomenttikäytökseen vaikuta pätkänkään verran onko se servomoottori vai ei (siis onko perässä enkooderia vai ei). Joten jäsen ram on oikeassa.
Toisekseen stepperin vääntömomentti on melko vakio käytettäessä chopper-ohjainta kentänheikennyspisteeseen asti (piste jossa ohjaimen jännite loppuu kesken), ja laskee sen jälkeen siten että teho on kutakuinkin vakio. Jos siis askelhäviötä ei tapahdu.
Vai että niin pienitehoinen onkin...Kierroslukua en tiedä, täytyy etsiä jostain mittari, jolla näkee sen.Ei kellään sattuisi löytymään motin teknisiä tietoja, valmistaja on Pacific Scientific, tyyppi 45VM62-020-4.
Noita tuli neljä ostamassani vanhassa SMD-latomakoneessa.Täytyy alkaa värkkäämään joku ikiliikkuja siitä...
Googlailin, mutta enpä löytänyt tuosta motista mitään tietoa.Voisi kyllä lähettää valmistajalle kyselyä tästä.Moottoreissa ei ollut enkoodereita, vaan takometrit, ja enkooderit oli erikseen kuularuuvien päissä.Olisko kellään tietoa, mistä saisi halvat ja hyvät enkooderit?, noissa, mitkä koneessa oli, resoluutio on vain 250.
Kiitosta vaan ftecin hieman asian ohi menevästä kritiikistä. En kyllä rupea kanssasi ABB:n servomoottoreista riitelemään.
Oikein mielenkiintoiset momenttikäyrät kylläkin.
Kysyisin kuitenkin tietääkö kukaan kenttäkäämittyjen DC-moottoreiden tyypillisistä vääntökäyristä mitään. Moottorin kyljessä lukee 15 KW 1500 rpm. Nyt voisi tietysti ylinokkelasti laskea väännön olevan noilla kierroksilla 10N. Mahtaakohan suurin teho näissä vehkeissä kuitenkaan löytyä maksimikierroksilta? Olen saanut sen verran kaivettua, että vääntö pysyisi alussa aika vakiona, alkaen laskea kun kentänheikennystä aletaan käyttämään. Eli alussa teho kasvaa, pysyen sitten about vakiona johonkin rajaan asti. Taitaapi tuo 1500 rpm olla se raja, jonka jälkeen mennään ns. ylikierroksille ja tarvitaan kentänheikennystä? Jos kuitenkin näin olisi, niin tuo 10 N olisi aika oikein. En näiden kanssa ole niin paljoa pelannut.
Toki etsisin moottorin datan netistä, mutta kun olen kiinan maaseudulla selvittämässä minulle täysin kuulumatonta asiaa, eikä moottorin kyljestä saa mitään muuta kuin edellä mainitut asiat selville. Ja nyt kaivattaisiin jotakin hieman enemmän kuin datalehtiviisautta.
Jos on jollakulla kokemuksen tuomaa viisautta asiasta, niin mielelläni olisin kuunteluoppilaana. Drivena vakavanha siemensin dc-drive.
Nyt jos koskaan olisi oikea aika päteä ::)
Lainaus käyttäjältä: ram - 28.09.09 - klo:17:43
Kiitosta vaan ftecin hieman asian ohi menevästä kritiikistä. En kyllä rupea kanssasi ABB:n servomoottoreista riitelemään.
Oikein mielenkiintoiset momenttikäyrät kylläkin.
Kysyisin kuitenkin tietääkö kukaan kenttäkäämittyjen DC-moottoreiden tyypillisistä vääntökäyristä mitään. Moottorin kyljessä lukee 15 KW 1500 rpm. Nyt voisi tietysti ylinokkelasti laskea väännön olevan noilla kierroksilla 10N. Mahtaakohan suurin teho näissä vehkeissä kuitenkaan löytyä maksimikierroksilta? Olen saanut sen verran kaivettua, että vääntö pysyisi alussa aika vakiona, alkaen laskea kun kentänheikennystä aletaan käyttämään. Eli alussa teho kasvaa, pysyen sitten about vakiona johonkin rajaan asti. Taitaapi tuo 1500 rpm olla se raja, jonka jälkeen mennään ns. ylikierroksille ja tarvitaan kentänheikennystä? Jos kuitenkin näin olisi, niin tuo 10 N olisi aika oikein. En näiden kanssa ole niin paljoa pelannut.
Toki etsisin moottorin datan netistä, mutta kun olen kiinan maaseudulla selvittämässä minulle täysin kuulumatonta asiaa, eikä moottorin kyljestä saa mitään muuta kuin edellä mainitut asiat selville. Ja nyt kaivattaisiin jotakin hieman enemmän kuin datalehtiviisautta.
Jos on jollakulla kokemuksen tuomaa viisautta asiasta, niin mielelläni olisin kuunteluoppilaana. Drivena vakavanha siemensin dc-drive.
Nyt jos koskaan olisi oikea aika päteä ::)
Taitaa tuo 10Nm olla hiukan alakanttiin ;D
Jos motin teho on tosiaan 15 kW niin vääntö voisi hyvinkin olla jossain 95Nm paikkeilla kierrosten ollessa 1500r/min.
Lainaus käyttäjältä: Stoppari - 27.09.09 - klo:19:00
noissa, mitkä koneessa oli, resoluutio on vain 250.
Jos ne oli 250ppr niin saahan niistä sentään 1000cpr resoluution kun lasketaan a- ja b-pulssien nousevat ja laskevat reunat.
Jaa niin iso vääntö?
Eikös teho = kierrokset * vääntö ?
Kysyn vaan, kun en oikein näitä koneita tunne.
pieni järkevyystarkastelu
95 N * 1500 rpm = 142.5 kW
Tällaista tehoa ei taida kyllä tästä kiinalaisesta moottorista lähteä.
Lainaus käyttäjältä: ram - 29.09.09 - klo:03:02
Jaa niin iso vääntö?
Eikös teho = kierrokset * vääntö ?
Kysyn vaan, kun en oikein näitä koneita tunne.
pieni järkevyystarkastelu
95 N * 1500 rpm = 142.5 kW
Tällaista tehoa ei taida kyllä tästä kiinalaisesta moottorista lähteä.
Tehon ja vääntömomentin laskentakaavat esim. tuolla:
http://www.mekanex.se/ber/fi-effekt_vridmom.shtml
Vaikka tuo onkin suht'koht suurikokoinen moottori niin luulisi siitä vielä noinkin pienillä kierroksilla kuin 1500r/min vääntöä löytyvän.
Eikö ohjaimesta ole tarkempaa tietoa?
Niin se kaava on P=M*µ , missä µ on kulmanopeus, joka on 2*Pi*n, missä n on kierroksia/sekunti. Nuissa mekanexin laskentakaavoissa tuo piihässäkkä ja minuutti=60s on korvattu erillisellä kertoimella. Kyllä sieltä se likimain 90Nm pitäs irrota..
Kiitosta vaan erpelle.. hyvästä selvennyksestä. Ihmettelinkin hetken tuota lukua 9550.
Osan näköjään muistaa ja osan unohtaa.
Drivena on vanha Simoreg, jossa ei tietty ole kentän heikennystä tms. Pitäisi nimittäin saada tuo moottori pyörimään kovampaa. Kuinkas tällaista kenttäkäämittyä DC-moottoria noin niinkuin periaatteessa saisi pyöritettyä nopeammin? Pitääkö puijata drivea kenttäkäämin parametreissa?
Vai onko koko touhu edes mahdollista?
Muistelen lukeneeni jostain manuaalista ( tai sitten CNC-zonelta ), että
kenttää heikennetään kierrosten noustessa sen takia, koska liian voimakas
kenttä aiheuttaa vastamotorisia voimia, joten vääntö ja sitä kautta teho putoaa.
Joo
Oikosulkumoottoreita on tullut ajettua jopa 6 kertasella nimellisnopeudella, mutta nämä DC-moottorit on hieman tuntemattomampia. Liekö niissä homma ihan samanlainen?
Kentänheikennyksellä heikennetään magneettikentän voimakkuutta niin, että moottorin generoima jännite pienenee ja sitä voidaan pyörittää rajallisella jännitteellä nopeammin. Kentän heikennys laskee myös vääntöä, joten teho tosiaan kasvaa siihen nopeuteen asti, jossa heikennystä ei vielä tarvita ja pysyy sen jälkeen melko vakiona.
No joo
Kiitoksia selvennyksestä. Ajattelin itsekin muutaman kaljan jälkeen, ettei kommutoinnin toteutuksella ole merkitystä.
Netistä en ole oikein onnistunut löytämään kunnon tietoa tästä aiheesta. En varmaan osaa etsiä.
Lainaus käyttäjältä: ram - 29.09.09 - klo:17:17
Kiitosta vaan erpelle.. hyvästä selvennyksestä. Ihmettelinkin hetken tuota lukua 9550.
Osan näköjään muistaa ja osan unohtaa.
Drivena on vanha Simoreg, jossa ei tietty ole kentän heikennystä tms. Pitäisi nimittäin saada tuo moottori pyörimään kovampaa. Kuinkas tällaista kenttäkäämittyä DC-moottoria noin niinkuin periaatteessa saisi pyöritettyä nopeammin? Pitääkö puijata drivea kenttäkäämin parametreissa?
Vai onko koko touhu edes mahdollista?
Joo, vierasmagnetoidun tasavirtakoneen kentän vuontiheys on kierroslukukaavan nimittäjässä, joten kenttää heikentämällä koneen saa pyörimään kovempaa. En kumminkaan suosittele koettamaan kovinkaan suurta ylitystä (miten lie käynyt kun aikaakin on jo vähän kulunut). Perinteisten tasasähkökoneiden nimelliskierrokset on juurikin tuo 1500 rpm. Niitten kommutaattori (siis se hiiliharjasysteemi) on suunniteltu about tolle nopeudelle ja jos se pyörii paljon nopeammin täydellä ankkurijännitteellä (siinä 440VDC) niin ennemmin tai myöhemmin se menee kehätulelle ja sitten ei ole kellään enää kivaa. Toi johtuu ihan siitä, että pyörivä kommutaattori vie varauspilveä mukanaan ja lopulta oikosulkee ankkurinnavat ilman kautta.
Niin, eikä siitä ainakaan tehoa lähde enempää kun vääntö menee alas samassa suhteessa kun kierrokset nousee.
Aikanaan tuli tommosten kanssa leikittyä Romppasen lelu- ja mekanotehtaalla eli Pitäjänmäen Strömbergillä. Ne oli vaan vähän isompia...