Hei,
Olen yrittänyt manuaalisesti vääntää koodia jolla pystyisin työstämään kappaleen reunaan pyöristyksen siten että terä liikkuu X-suunnassa sivulle ja samalla Z-suunnassa alas ympyränkaarta pitkin Y-aseman pysyessä vakiona. Sitten astutaan taas y-suunnassa esim. 0.5 mm eteenpäin ja toistetaan edellinen kaareva liike x- ja z- tasossa. Näin nylkytetään päätyreunan yläpäähän pyöristys.
Olen kokeillut kaikenlaisia kombinaatioita koodeilla G2 ja G3 sekä G18 mutta ei onnistu. Kaari kiertää ihme lenkkiä joko ylä- tai alakautta mutta pyöristystä en saa onnistumaan. Voisiko joku ystävällisesti laittaa koodin pätkää vähän malliksi ?
Tai sitten jonkun toisen tavan aikaansaada tuollainen pyöristys vakioterillä aikaiseksi. Toistaiseksi mun CAD- ja CAM-ohjelmista puuttuu 3D-mahdollisuus joten tämän joutuu tekemään manuaalikoodauksella.
Terv. JuhaV
G2 circular/helical interpolation (clockwise)
G3 circular/helical interpolation (c-clockwise)
G17 xy plane selection
G18 xz plane selection
G19 yz plane selection
http://www.linuxcnc.org/handbook/gcode/g-code.html
Täälä syntyy yksi R10 kaari.
G18 (XZ taso)
G0 X0 Y0 Z0
G03 X10 Z-10 I0 K-10 F200
M30
I ja K ovat kaaren keskipisteen etäisyydet kaaren alkupisteestä X ja Z-suunnassa, kuten XY tasossa I ja J.
Sauli
Kiitos Sauli,
Nuo I ja K olivat homman salaisuus ! Nyt onnistuu.
Terv. JuhaV