CNC-Harrastus

CNC-KONEEN KÄYTTÖ => Mallinnus (2,5D & 3D) ja koodin teko => Aiheen aloitti: JuhaV - 06.05.09 - klo:10:39

Otsikko: Z-suuntaisen kaaren työstö G-koodeilla (Mach 3:ssa)
Kirjoitti: JuhaV - 06.05.09 - klo:10:39
Hei,

Olen yrittänyt manuaalisesti vääntää koodia jolla pystyisin työstämään kappaleen reunaan pyöristyksen siten että terä liikkuu X-suunnassa sivulle ja samalla Z-suunnassa alas ympyränkaarta pitkin Y-aseman pysyessä vakiona. Sitten astutaan taas y-suunnassa esim. 0.5 mm eteenpäin ja toistetaan edellinen kaareva liike x- ja z- tasossa. Näin nylkytetään päätyreunan yläpäähän pyöristys.

Olen kokeillut kaikenlaisia kombinaatioita koodeilla G2 ja G3 sekä G18 mutta ei onnistu. Kaari kiertää ihme lenkkiä joko ylä- tai alakautta mutta pyöristystä en saa onnistumaan. Voisiko joku ystävällisesti laittaa koodin pätkää vähän malliksi ?

Tai sitten jonkun toisen tavan aikaansaada tuollainen pyöristys vakioterillä aikaiseksi. Toistaiseksi mun CAD- ja CAM-ohjelmista puuttuu 3D-mahdollisuus joten tämän joutuu tekemään manuaalikoodauksella.

Terv. JuhaV

G2 circular/helical interpolation (clockwise) 
G3 circular/helical interpolation (c-clockwise) 
G17 xy plane selection 
G18 xz plane selection 
G19 yz plane selection

http://www.linuxcnc.org/handbook/gcode/g-code.html
Otsikko: Vs: Z-suuntaisen kaaren työstö G-koodeilla (Mach 3:ssa)
Kirjoitti: saulij - 06.05.09 - klo:11:53
Täälä syntyy yksi R10 kaari.

G18 (XZ taso)
G0 X0 Y0 Z0
G03 X10 Z-10 I0 K-10 F200
M30

I ja K ovat kaaren keskipisteen etäisyydet kaaren alkupisteestä X ja Z-suunnassa, kuten XY tasossa I ja J.

Sauli
Otsikko: Vs: Z-suuntaisen kaaren työstö G-koodeilla (Mach 3:ssa)
Kirjoitti: JuhaV - 06.05.09 - klo:17:19
Kiitos Sauli,

Nuo I ja K olivat homman salaisuus ! Nyt onnistuu.

Terv. JuhaV