CNC-Harrastus

YLEINEN CNC-KESKUSTELU => Keskustelua eri aiheista => Aiheen aloitti: PekkaNF - 25.10.16 - klo:21:32

Otsikko: Metrisen epästandardin kierteen mitoitus laakerin kiinnipitämiseen ulkokehältä.
Kirjoitti: PekkaNF - 25.10.16 - klo:21:32
Terve

Laakerin ulkokehä sattuu olemaan 32 mm. Ulkokehä pitäis puristaa pesää vasten. Kierteen nousu pitää olla 1mm (koska muutkin osat on ja rattaiden vaihto on tylsää).

Onko oikeaoppisempaa laittaa siihen hieman ylimittainen M34*1 vai laittaa siihen just nafti M33*1 ja jättää hieman vajaaksi, jotta lääheri menee ylitse?

M34x1 Internal
6H - Pitch dia. min. 33.350, max. 33.520

M34x1 External
6g - Pitch dia. max. 33.324, min. 33.199

Yksikään komponentti ei ole kaupallinen ja harjoitellessa vois tehdä samantien testiplugin.

Onko tossa jotain, joka pitäis ottaa erityisesti huomioon? Molempiin riittää materiaalia ja molemmat saa puristamaan ulkokehää, ei tule mitään erityistä kuormitusta.

Ajatuksia?

Pekka
Otsikko: Vs: Metrisen epästandardin kierteen mitoitus laakerin kiinnipitämiseen ulkokehältä.
Kirjoitti: Snowfly - 25.10.16 - klo:22:25
Pakko sanoa niinkuin eräs koneistaja kerran totesi asiakkaalle, joka tuli melkein samanlaisen pulman kanssa...
Jos sulla on uros kappale A "Pultti" ja naaras kappale B "Mutteri" ja jos tiedetään että ne menevät sisäkkäin/käyvät yhteen... niin onko sillä loppujen lopuksi mitään seksuaalista merkitystä minkälaiset ne on jos ne tekevät sen mitä pitää?

Otsikko: Vs: Metrisen epästandardin kierteen mitoitus laakerin kiinnipitämiseen ulkokehältä.
Kirjoitti: PekkaNF - 26.10.16 - klo:10:55
Tiedä tosta teidän seksuaalisesta suuntauksesta....

Periaatteessahan olisi hyvä opetella tekemään osista loogisen mittasia, että ne olis helppo valmistaa ja tarvittaessa korvata. Harrastehommissahan silläkään ei ole periaatteessa väliä vaikka osoittaa amatöörimaisuutta.

Mutta kuten sanottua, niin tuossa tulee sellainen ero, että laakeri menee M34x1 reiästä kirkkasti läpi ylitse, mutta M33x1 "minor - major dia" on 31,58 - 31,89 mm, eli hieman joutuu kierteen harjaa typistämään juuresta, kun tehdään 32 mm laakerin pesään.

Aivan hengarista väännettynä, mikä noista olis luontevin tehdä:
* M33x1 "Leikata" kierteen harjaa, tässä tapauksessa kierre/mutteri tehdään nimellissyvyyteen, mutta reikä on ylikokoinen
* M34x1 harvinainen kierre tämäkin, mutta kierre ja halkaisijamitat ovat loogisia/täysiä metrisiä profiileja.
* tehdä paskiaiskierre, eli kun 32mm reikä on määräävä, niin tehdään siihen täysprofiilinen kierre ja sitä vastaava mutteri.

Taidan päätyä käyttämään epästandardia M33*1 "taulukkokoossa" ja ainoa poikkeama on ulkokierteen sisäharja katkaistu laakerin OD 32,00 mittaan. Teen ensin mutterin, sen mittaamiseen on sopivat taulukkotiedot ja käytän sitä naaraskierteen tarkistamiseen. Se olis perinteinen harrastelijan tapa.

Ajattelin vaan, että jos mekaniikkasuunnittelijan sudenpentujen käsikirjassa on joku luku jossa sanotaan että tälläinen tilanne hoidetaan näin...ei näin.

Pekka
Otsikko: Vs: Metrisen epästandardin kierteen mitoitus laakerin kiinnipitämiseen ulkokehältä.
Kirjoitti: Snowfly - 26.10.16 - klo:13:53
Noh jos nyt vähän heränneenä jaksais vastata vakavasti...

Alla yksi yleisesti käytetyistä tavoista... en päässy ihan kärryille minkälaista mutteria haluaisit... mutta tuo rakenne mahdollistaa myös akselin läpi menon tarvittaessa...

Olakkeen voi toleroida myös löysemmin jos haluaa helpommin koneistettavan... se laakerin ulkokooli antaa kummiskin aikapaljon pelivaraa... piirisin vaan selkeyden vuoksi kummatkin h7:na

(http://80.222.85.119/pekkanf.jpg)
Otsikko: Vs: Metrisen epästandardin kierteen mitoitus laakerin kiinnipitämiseen ulkokehältä.
Kirjoitti: PekkaNF - 26.10.16 - klo:15:53
Kiitos. Tollainen oli mielessä ja käsissä oleva ainesputki, josta se syntyis on OD 38 mm. Siksi tuo 33-34 oli hakusessa.

Pitää arpoo hetki lopetusuraa kierteen lopussa, manuaalirimpulalla mennään ja tarkoitus oli lähtee ulospäin urasta tekemään kierrettä, niin ei törmää laakerinsijaan. Jos kerkiin ajoissa kotiin, niin saattaa tulla tehtyä jo tänään, mutta nyt yritän kovasti välttää halun rynnätä ensin hommiin ja ajatella vasta sitten.

Tuo H7 laakerinpesälle olis ihan standardi teräkselle ja sillä oli tarkoitus mennä myös vapaan pään laakerin osalta.

Olis metrin pätkä paksumpaakin ainestankoa, mutta kun se on kärkkymässä pääsyä toiseen "projektiin".

Pekka
Otsikko: Vs: Metrisen epästandardin kierteen mitoitus laakerin kiinnipitämiseen ulkokehältä.
Kirjoitti: erppe - 26.10.16 - klo:17:23
Muistahan sitten, jos kerran uran pohjalta meinasit lähtee niin pitää olla erikätinen terä, muuten tulee vasenkätistä kierrettä.
Otsikko: Vs: Metrisen epästandardin kierteen mitoitus laakerin kiinnipitämiseen ulkokehältä.
Kirjoitti: PekkaNF - 26.10.16 - klo:19:35
Terä on ylösalaisin.