Morjesta,
Ajattelin, ensin että en viitsi tätä laittaa tänne, koska täällä on näitä routeriversioita aikasta paljon. Mutta kuitenkin sitten päädyin laittamaan kuvan ja pyytämään mielipiteitä omasta rakennelmasta. Eli kyseessä on puun ja alumiiniin työstöön tarkoitettu routeri. Työstöala on n. 600 x 600 x 300. Z-liikettä on sen takia paljon, että saisin mahtumaan tulevaisuudessa A-akselin sinne alle.
Rungon materiaalina on joko MDF tai vaneri. Tällä hetkellä mitotukset ovat 24 mm vanerille. Z-akselia mietin pitkään, että miten sen toteuttaisi. Kun jos sen tekee, kuten se yleensä tehdään, niin siitä on vaikeaa saada tarpeeksi tukevaa. Siksi suunnitelin tuon Z-akselin vähän toisella tavalla. Tästä haluaisin saada vähän mielipidettä. Yksi mahdollinen ongelma siinä tuo, että kun tuo kuularuuvi on vaan toisella sivulla, niin kuinka paljon tuo z-levy antaa periksi, kun kara on toisessa reunassa. Olen kyllä miettinyt, että josko tuon tekisi vaikka alumiinista.
Täällä muutama kuva: https://onedrive.live.com/redir?resid=4D02066E8D01F203!107464&authkey=!AAd48oCHsjxEPVs&ithint=folder%2cPNG (https://onedrive.live.com/redir?resid=4D02066E8D01F203!107464&authkey=!AAd48oCHsjxEPVs&ithint=folder%2cPNG)
X-johteet on HIWINin 20 mm johteet ja Z- ja Y-johteet on 15 mm. Kuularuuvit on 1605 C7 ruuvit. Askelmoottorit on 4.5 A:n moottorit (eli vääntö ei tule loppumaan kesken).
Kiitos ja anteeks :)
En tiedä oletko lukenut tuota ketjua läpi http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=7795.0
Tuossa ketjussa on yrittetty käydä läpi kaikki suunnittelu lähtökohdat ja simuloitu kuinka runko käyttäytyy.
Siinä vaiheessa kun mennään alumiinin työstöön homma ei olekkaan niin yksinkertaista. Varsinkin jos tarkoitus on tehdä kone jolla oikeasti pystytään työstämään laakerisovitteita.
Kuvat yms dokumentit topicissa voivat olla tänään ajoittain pois käytöstä kun teen pieniä muutos töitä servulla.
Aikas hyvännäköinen kone sulla tulossa. Ja pirun mielenkiintoista lueattavaa. Ymmärrän, että jos oikeasti haluaa tarkan koneen, niin lähtökohtaisesti pitää koko systeemi suunitella erilailla.
Kun sanoin, että alumiinia pitää koneistaa, niin tarkoitus ei ole oikeasti koneistaa, vaan ns. pyyhkiä ylimääräistä alumiinia pois alumiinikappaleesta. Eli pienillä syötöillä ja pienillä terillä naarmutetaan alumiinia. Ja tietenkin kun runkoa tekee puusta, niin mitään ihmeitä ei voi odottaa.
Tarkkuudet joihin tällä pyritään pyörii millin kymmenysosissa. Eli missään nimessä en mitään laakerisovitteita yritäkkään tällä tehdä. Lähinnä varmaan tulee tehtyä tällä kaiken näköisiä kylttejä yms.
Lainaus käyttäjältä: Tugge - 04.02.16 - klo:12:45
Aikas hyvännäköinen kone sulla tulossa. Ja pirun mielenkiintoista lueattavaa. Ymmärrän, että jos oikeasti haluaa tarkan koneen, niin lähtökohtaisesti pitää koko systeemi suunitella erilailla.
Kun sanoin, että alumiinia pitää koneistaa, niin tarkoitus ei ole oikeasti koneistaa, vaan ns. pyyhkiä ylimääräistä alumiinia pois alumiinikappaleesta. Eli pienillä syötöillä ja pienillä terillä naarmutetaan alumiinia. Ja tietenkin kun runkoa tekee puusta, niin mitään ihmeitä ei voi odottaa.
Tarkkuudet joihin tällä pyritään pyörii millin kymmenysosissa. Eli missään nimessä en mitään laakerisovitteita yritäkkään tällä tehdä. Lähinnä varmaan tulee tehtyä tällä kaiken näköisiä kylttejä yms.
Eli olet tekemässä alumiini kaiverrinta/akrylli tai muovi jyrsintä. Tuo 0,1mm tarkkuus antaa jo tosi paljon pelivaraa koneen suunnitelussa.
Tuo puun käyttäminen materiaalina ei ole mahdoton ajatus.
Itse olen tehnyt yhden 3D-tulostin/kaiverrin koneen käyttäen 50mm vesivaneria runko pohjana ja kiinteässä gantryssä 24mm vesivaneria. Kaivertimena on toiminut dremeli.
XY-akseli pöydässä Z-työkalussa.
Toteutus on tapahtu käyttäen nuita lineaariyksiköitä jotka on projektissa KR5520B ja KR4510A. Pultattuna toisiinsa adapteri levyn kanssa joka antaa Z-suuntaan hieman tukea työstettäessä.
Z-Akseli toteutettu kahdella lineaarimoottorilla + ohjari akselit lineaarilaakeroinneilla, jotka nostaa särmättyä työstöalueen levystä 3mm rauta profiilia, johon on työkalujen kiinnitykset tehty.
Rakenteena ihan toimiva mutta vie tilaa paljon liikkuvan pöydän takia. Mutta pienissä kaiverruksissa/piirilevyn teossa ajaa asiansa...
50mm Vesivaneriin on jyrsitty upotus KR5520B:lle noin 10mm syvä tiukalla sovituksella mikä auttaa sivuttaisvoimien vastaanottamisessa.
Kaikki cadi kuvat meni tuossa joulun alla kun raidi pakasta hajos 2 kovoa kerralla, muuten olisin voinut lähettää sulle kuvat siitä.
Etelästä päin varmaan löytyy materiaalit helpommin mutta tässä jotain hinta haarukkaa mitä ne makso täällä Lapissa:
50mm Vesivaneri 1m^2 palanen 50e
24mm Vesivaneri 1250mm x 2500mm 96e
Samoja hintoja on vanerilla täällä keskisuomessa. Taidan pistää vanerit tilaukseen ja joskos sitä pääsis tässä kevään aikana rakentamaan isompaa routeria. Vaneri annan puufirmalle leikattavaks, niin saa ainakin ne suhteellisen tarkasti kohdalleen. Kuulemma 0.1mm tarkkuuteen pääsee heidän sahallaan. On se ainakin tarkempi kuin tuo oma Makitan pöytäsaha ;)
Millähän nimellä löytyisi jotain sellaista harjanauhaa, jonka voisi kiinnittää tuon pöydän reunohin estämään pölyn meno tuonne X-johteille. En oikein keksi oikeaa hakusanaa. Ja millasia imuripuruharjasysteemejä olette rakentaneet omiin koneisiinne? Meinasin tehdän purunpoiston keskuspölynimurille sopivaksi.
Lainaus käyttäjältä: Tugge - 04.02.16 - klo:21:50
Samoja hintoja on vanerilla täällä keskisuomessa. Taidan pistää vanerit tilaukseen ja joskos sitä pääsis tässä kevään aikana rakentamaan isompaa routeria. Vaneri annan puufirmalle leikattavaks, niin saa ainakin ne suhteellisen tarkasti kohdalleen. Kuulemma 0.1mm tarkkuuteen pääsee heidän sahallaan. On se ainakin tarkempi kuin tuo oma Makitan pöytäsaha ;)
Millähän nimellä löytyisi jotain sellaista harjanauhaa, jonka voisi kiinnittää tuon pöydän reunohin estämään pölyn meno tuonne X-johteille. En oikein keksi oikeaa hakusanaa. Ja millasia imuripuruharjasysteemejä olette rakentaneet omiin koneisiinne? Meinasin tehdän purunpoiston keskuspölynimurille sopivaksi.
Ite kävin työstään osat koululla 3-axisella puu cnc:llä. Oliko jotain 30e/h tunti veloitus tjsp kun itse tein ohjelmat ja ajoin osat eli maksoin vain koneen käyttöajasta.
Sai reitykset yms kaikki tehtyä kerralla niin tarvinnut käsin porailla mitään.
Taidat tarkoittaa nuita http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=bellows&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xcnc+bellows.TRS0&_nkw=cnc+bellows&_sacat=0
Tai sitten itse tehtynä:http://www.franksworkshop.com.au/CNC/Bellows/Bellows.htm
No joo tuollasen voisi laittaa tuota Y-akselia suojamaan. Mutta lähinnä etin jotain nauhaa, johon olisi kiinnitetty harjaksia. Varsinkin tuon karan ympärille kun tekee sen puruimurisysteemin niin harjat olisi kätevä saada pitämään pölyt lähellä terää ja imurin päätä.
Siis tällaista?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/50309/fbkkx/Electrolux-ZE067-AeroPro-3-in-1-piensuulake
Jos tuollaista etsit niin imuri osia kattelemaan niistä löydät sellaisia.
vai tuon tyylistä
http://www.ebay.co.uk/itm/2-1m-Heavy-Duty-50mm-Brush-Garage-Door-Weather-Draught-Excluder-Seal-Strip-/360818429694?var=&hash=item5402744efe:m:mTIglvucogepZUf_cLvxOSA
Jes tuota tarkotin! Ebay on kyllä kätevä kun tämä oli siinä ehdotuksissa ja tämä oli se toinen harjasysteemi mitä tarkotin:
http://www.ebay.co.uk/itm/3-Meter-Weather-Draught-Excluder-Brush-Strip-Window-Door-Seal-Tape-Self-adhesive/331535881137?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D35309%26meid%3D9742b25d53624b279d671ea2f5238705%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D4%26mehot%3Dpp%26sd%3D360818429694
Tänään sain kaverilta kuulla, että paikallisella ammattikoululla voisi cnc-koneistaa levyt (kunhan ei vaan ole itsellä kiire). Pitää ehkä harkita levyjen tilaamista sieltä. Sais reijätkin valmiina, niin säästäis melkosesti vaivaa itseltä. Samalla voisi suunnitella tuon vähän järkevämmin. Suunnittelis tuennat kaikille levyille, niin luultavimmin sais kaikki akselit melko kohtisuoraan toisiinsa nähden ilman suurempia taisteluja.
Vielä pitäis päättää, että vaneri vai MDF. Onko mielipiteitä puolesta ja vastaan?
Puu on aina puuta eli elää lämpötilan ja ilmankosteuden mukaan. En tie oisko korkeatiheyksiset eli HDF levyt tai kosteuden kestävät MR levyt parempia kuin MDF. Tai jopa melamiinipinnatut keittiötaso tyyliset levyt. Henkilökohtaisesti tietty miettisin pari hetkeä ennen puu johdannaisiin haksahtamista..
HDF-levyjä ei näyttäny olevan kovin vahvaa versiota. Joten tiedä sitten siitä rungon jäykkyydestä. Alumiini olis hyvä, mutta siitä vaan tulee äkkiä aika raskas kapistus. Tuonkin kokoinen paketti varmaan painaa jo 60 kiloa, jos tekee alumiinilevystä. Lisäksi kustannukset moninkertaistuu.
Taidan mennä tuolla vanerilla. Jotenkin luotan siihen enemmän kuin MDF-levyyn.
Tämän mun säikeen oletkin varmaan jo kattonut ja ite olen ollut tyytyväinen tuohon mdf jyrsimeen ollut jo monta vuotta käytössä näköjään säie aloitettu 6.09.12 :) osat on tiukasti sovitettu vain yhteen ja mdf ruuvilla kiinni en ole edes käyttänyt liimaa liitoksissa eli voin sen purkaa osiin jos haluan. Ei muutakuin mdf levystä vaan kone se on tiukkaan puristettua kamaa
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=2793.0 (http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=2793.0)
Videoita (https://www.youtube.com/watch?v=M-9SFI-zDZ8&list=PLZvJw4HYT170Q9KqHHTgUHUk_remvSTTo&index=6)
Lainaus käyttäjältä: Tugge - 05.02.16 - klo:23:17
HDF-levyjä ei näyttäny olevan kovin vahvaa versiota. Joten tiedä sitten siitä rungon jäykkyydestä. Alumiini olis hyvä, mutta siitä vaan tulee äkkiä aika raskas kapistus. Tuonkin kokoinen paketti varmaan painaa jo 60 kiloa, jos tekee alumiinilevystä. Lisäksi kustannukset moninkertaistuu.
Taidan mennä tuolla vanerilla. Jotenkin luotan siihen enemmän kuin MDF-levyyn.
Nyt tarkkana. Vaneri on aika epäilyttävä materiaali tämmöisiin hommiin. Sen muototarkkuus ja muodon pysyvyys on mainituista vaihtoehdoista varmuudella selkeästi huonoin. Ilman muuta HDF/MDF-levy on parempi vaihtoehto. Vaneri päihittää sen korkeintaan siinä, miten paljon jotkin ruuviliitokset kestää vetoa/vääntöä. Ohuet alumiinilevyrakenteet taas on ihan purukumia joten semmoista ei kannata edes miettiä; vähintään pitää siinä tapauksessa käyttää extruudattuja profiilipalkkirakenteita joissa materiaali on jotain selkeästi seostettua kovempaa kamaa.
Suunnittele rakenteet niin että pääset hyödyntämään xDF-levyn vääntöjäykkyyttä levyn tasossa ja laita normaalin suuntiin tukilevyjä estämään nurjahduksia. Sillä tavalla tulee tukeva ja hyvin värinöitä vaimentava rakenne. Metallisia lisävahvikkeita sitten kuormituksen solmupisteisiin.
No näiden kommentien perusteellaa vaihdan vaneriin. Alumiinista en rupea tekemään/teettämään. Vaikkakin profiililla varmaankin saisi kaikkein parhaan lopputuloksen. Eli MDF:llä mennään. 25mm tulee vahvuudeksi. Liimataan sitten lisää vahvuutta jos tarve vaatii. Suunnittelen nyt rungon uudestaan. teen nuo upotukset, joista TeacDance puhui, niin toivottavasti sillä saavutetaan lisää jäykkyyttä. Ainoa huono puoli on se, että nyt nämä osat vaativat CNC-koneistusta, mikä hidastaa projektia jonkin verran. Mutta toisaalta eipä tässä kiirekään ole. Luulis ainakin tulevan kerralla edes hyvä :)
Hyvä vinkki tuolla TeacDancen ketjussa, että levyn päät kannattaa käsitellä liimavesiseoksella maalausta ajatellen.
No projekti taas edennyt hieman. Lopulliseksi työstöalueeksi tulee n. 580 x 580 x 200. Sillä varmasti pärjää pitkään. Ammattikoulu lupasi koneistaa MDF-levyt mittoihin. Ensiviikolla pääsevät kuulemma alottamaan jyrsinnät. Vaativat vaan kuvat dxf-muodossa. Aiheuttaa vähän lisää työtä, kun tuosta Freecadista ei saa noita dxf-kuvia mitenkään helposti. Tai sitten en vaan osaa käyttää sitä softaa.
Täältä saa step-mallin katseltavaksi/käytettäväksi, mikäli haluaa: https://onedrive.live.com/redir?resid=4D02066E8D01F203!108579&authkey=!AP1XkvA0GVnyT9U&ithint=file%2cstep (https://onedrive.live.com/redir?resid=4D02066E8D01F203!108579&authkey=!AP1XkvA0GVnyT9U&ithint=file%2cstep)
Ehkäpä sitä pääsee kuukauden päästä jo vähän kasaamaan!
Ammattikoulun pojat oli saanu osat tehtyä ja nyt on päästy aloittamaan kasaaminenkin. Eihän se amispoikien laatu ole ihan sitä mitä pitää, mutta sitä saa mitä tilaa. Olen kuitenkin tyytyväinen poikien työhön.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/001_MDF_osat.jpg)
Melkoinen läjä oli osia kaiken kaikkiaan.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/002_Sivun_Liimausta.jpg)
Renkaan (tai millä tätä osaa nyt sitten ikinä oikeasti kutsutaankaan) sivutukien liimausta. Yllättävän nopeasti perus puuliima alkaa asettumaaan tuohon MDF-väliin.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/003_Pohjan_liimausta.jpg)
Renkaan pohjalevyn liimaaminen ja ruuvaaminen paikoilleen. onneksi on puristimia riittävästi.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/004_Sivutukien_liimausta_1.jpg)
Tässä liimataan ensimmäiset lisätuet sivuihin paikalleen.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/006_X-lineaarijohteen_asennus.jpg)
X-Lineaarijohteiden asennus pöytään. Oli vähän liian pitkät nuo johteet, enkä viitsinyt lähteä rälläköimään noita lyhyemmäksi, niin ne on nyt noin.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/007_PoytaJaRengas.jpg)
Tämän hetken tilanne. Illalla liimataan toiset lisätuet noihin renkaan sivuihin kiinni.
Ihan joka vaiheesta en muistanut ottaa kuvaa, kun oli niin kova into päällä ;D
Ois kannattanut maalata ennen kuin kasaat.. mdf tuppaa ottamaan mustaa töhnää itseensä aika ikävästi ja kone alkaa näyttämään tuhruiselta..
Joo ehkä olisi pitänyt. Toisaalta tuon saa vielä sen verran pieniin osiin, että on helppo maalata. Ja luultavimmin viikonlopun aikana maalaan tuon jonkun väriseksi.
Lainaus käyttäjältä: Tugge - 24.03.16 - klo:17:13
Joo ehkä olisi pitänyt. Toisaalta tuon saa vielä sen verran pieniin osiin, että on helppo maalata. Ja luultavimmin viikonlopun aikana maalaan tuon jonkun väriseksi.
Kumminkin kyllä kannattaa maalata pysyy ja on paljon helpompi puhdistaa kun on maalikerros päällä ja näyttää paremmalle.
No niin. Sain maalattua tuon rungon.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/008_RunkoMaalattu.jpg)
Seuraavaksi pitää asentaa Z-lineaarijohteet ja Z-kelkka. Vähän epäilen, että tuo Z-kelkka pitäis tehdä ennemmin alumiinista kuin MDF:stä, mutta katsotaan miten tämä onnistuu.
Taas on aikaa kulunut ja ensimmäisiä lastujakin on saatu irti.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/009_Z-kelkka_1.jpg)
Tässä valmistuu tuo Z-akselin kelkka.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/010_Z-kuularuuvi.jpg)
Z-akselin kuularuuvikin löysi paikkansa.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/011_ValmisRunko.jpg)
Ja tässä kaikki osat yhteen pantuna. En muistanu ottaa kuvia joka vaiheesta, mutta mitäpä niitä itsestään selvyyksiä kuvaamaan. Omasta mielestä olisi ehkä pitänyt tehdä mielummin laite vanerista. Tuo MDF on kyllä ihan perseestä, jos joutuu ruuvaamaan jotain päädystä. Aina alkaa MDF halkeamaan, vaikka alkureijät poraakin.
Vaneri ehkä elää enemmän kun ilmankosteus yms. muuttuu, mutta tuskin se olisi tässä haitannut mitään, kun muutenkaan ei mitään järjettömiä tarkkuuksia tarvita. Mutta näin sitä mennään välillä perse edellä puuhun. Pitää pikku hiljaa alkaa muuttamaan noita osia alumiinisiksi kunhan kerkeää.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/012_Sahkot.jpg)
Tässä kuva sähköistyksestä. Eli ohjaimena on Planet CNC:n Mk3/4. Neljälle akselille on jo ohjaukset, mutta A-akselia ei ole vielä rakennettu. Eikä varmaan hetkeen tulla rakentamaankaan. Mutta varmasti tulevaisuudessa.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/013_100x100mm_testipala_1.jpg)
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/014_100x100mm_testipala_2.jpg)
Ajoin 3mm tapilla neliön, jonka sivun pituus piti olla 100 mm. Eihän tuo ihan kohdallaan ole, mutta riittää ainakin alkuun omiin käyttöihin.
Täällä on video, jossa näkyy, millä tavalla laite puree alumiiniin. Ainoa virhe oli, että jysäytän F1000 suoraan alaspäin, niin siitä ei kone ihan tykkää, mutta muuten kyllä menee kuin kuuma veitsi voihin. Eli F on 1000 mm/min, step over on 40 % ja 0,5 mm otetaan kerrallaan.
http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/40x40Pocket_F1000_0.5mm_8mmEndMill.mp4 (http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/40x40Pocket_F1000_0.5mm_8mmEndMill.mp4)
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/015_40x40mm_pocket.jpg)
Eli kaiken kaikkiaan ihan lupaavalta vaikuttaa. Vielä pitää tehdä paljon sähköhommia. Pitää lisäillä hätäseis painikkeet ja kotikytkimet yms. Sitten noissa askelmoottoreissa olis enkooderit jo valmiiks kytkettynä, niin niistä sais kiva DRO:n rakenneltua. Mutta niistä lisää tulevaisuudessa.
Taas tuli väsättyä lisää. Kressille tein uuden pohjalevyn, kun tuo MDF-puristu kasaan, josta seurasi se, että kara ei ollu lähelläkään kohtisuoruutta pöytään nähden.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/016_UusiKaralevy1.jpg)
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/017_UusiKaralevy2.jpg)
Ei vaan ollut tarpeeksi suurta alumiinipalaa jemmoissa, että olis voinut tehdä tuon kunnolla. No on se nyt parempi kuin se MDF-versio.
Lisäksi tänään ajoin tuon työtason pinnan tasaseksi tulevaa T-urapöytää varten.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/018_TasoSuoristettu.jpg)
Ja T-urapöydän runkovaneri liimattuna MDF-levyn päälle.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/019_18mmVaneriLiimattuna.jpg)
Ja kaikki teistä varmaan tietää, että nämä harrastukset voi olla perheen kauniimmalle osapuolelle välillä vähän rankkoja. Niimpä väkersin vaimolle vähän erilaisen synttärilahjapaketin, kun sillä sattuu olemaan synttärit huomenna.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/020_VaimolleSynttarilahja1.jpg)
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/021_VaimolleSynttarilahja2.jpg)
Toivottavasti tällä saa taas vähän lisää autotalliaikaa itselle :D
Tänään on tehty T-urappöytää jyrsimeen. Jyrsin 16 mm tapilla vaneriin 11 mm syvät urat, joihin alumiiniprofiili istutetaan. Alumiiniprofiilin leveys on 16,1 mm, joten kumivasaraa tarvittiin profiilin asentamiseen. Tässä oli se hyvä puoli, ettei tarvinnut ruuvata tai liimata profiilia paikalleen.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/022_T-uraPoyta.jpg)
Pöytälevy tulee 4 mm alumiinista, jota minulla sattui olemaan sopivan kokoinen levy. Ajoin ensin levyn sirkkelillä sopivan kokoisiin soirioihin, jottei tarvitse jyrsimellä jurnuttaa koko 8 mm uraa pöytään. Sitten porailin soiroihin 10 kpl 4 mm reikiä ja tein upotukset. Tässä videokuvaa T-Uran jyrsinnästä.
http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/T-uranJyrsiminen_F450.mp4 (http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/T-uranJyrsiminen_F450.mp4)
Pirusti tulee alumiinilastua kyllä tuostakin hommasta. Ja kun ei vielä ole mitään suojaa, niin ne lastut on ympäri työhuonetta.
Tässä vielä kuva, miten pultti asettuu uraan.
(http://koti.kapsi.fi/~tugge/RouterV3/023_8mmPulttiPoydassa.jpg)
Kunhan saan tehtyä alumiinista tuon jyrsimen Z-kelkan (johon tulee Y-akseli kiinni) niin sitten pitää tehdä lopullinen pöytäpinnan tasoitus. Nyt ongelmana on se, että kun jyrsin siirtyy tuolla y-akselilla tuonne ei kuularuuvipäähän, niin jyrsin tippuu n. 1 mm alemmas. Tämä aiheutti sen, että pöytätaso on nyt kaareva. Onneksi tämä on korjattavissa.