CNC-Harrastus

YLEINEN CNC-KESKUSTELU => Keskustelua eri aiheista => Aiheen aloitti: Kai - 04.11.15 - klo:12:24

Otsikko: Diy akku
Kirjoitti: Kai - 04.11.15 - klo:12:24
Moi,mulla on lämpöliivi,johon saa akkuja 30€kappale,ongelma on vaan 2600mah  teho.
Tein virityksen jossa liitinyhteen 2kpl  3.7v li-ion akkua niin että mittari näytti 7.4v ulostuloa.
Kun sen koittaa liittää laturiin se ei tunnista itteään ,eli ei ala lataa,tai jos sen liittää liiviin ,ei se älä lämmittää.
Onko siinä tehdastekoisessa akkussa joku komponentti joka tunnista lataus ja ulosotto moodit.
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: cartti - 04.11.15 - klo:14:04
Hieman tarvisi tarkempaa tietoa vanhoista toimivista akuista ja laturista. Akkujen ja laturien tyypit jne.

Ensialkuun nyt ainakin mitään li-akkuja ei pitäisi ladata ilman kennokohtaista tasausta eikä purkaa ilman alijännitteen katkaisua. Menee muuten vakuutusyhtiön hommiksi.

Käsityökaluissa näitä kyllä ladataan ilman tasausta, mutta saavat olla laadukkaita ja tasalaatuisia kennoja että purkavat ja lataavat samaan tahtiin.
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: ttontsa - 04.11.15 - klo:15:05
Jep, litiumien kanssa kehottaisin perehtymään aiheeseen. Pienin skenaario on se että akku on yhdestä purkukerrasta kömö ja pahin että latauksessa polttaa mökin.

Purkuun alijännite vahti ja lataukseen jännitteen ja virran rajoitus. Suositus lienee se kennokohtainen jännitevalvonta tai lataus.
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: Snowfly - 04.11.15 - klo:17:15
Lainaus käyttäjältä: Kai - 04.11.15 - klo:12:24
Moi,mulla on lämpöliivi,johon saa akkuja 30€kappale,ongelma on vaan 2600mah  teho.
Tein virityksen jossa liitinyhteen 2kpl  3.7v li-ion akkua niin että mittari näytti 7.4v ulostuloa.
Kun sen koittaa liittää laturiin se ei tunnista itteään ,eli ei ala lataa,tai jos sen liittää liiviin ,ei se älä lämmittää.
Onko siinä tehdastekoisessa akkussa joku komponentti joka tunnista lataus ja ulosotto moodit.
Jos mainitsisit alkuperäisen akun tyypin ja jännitteen, niin tämä asia selkeytyisi.
Niin ei tarvisi mennä mutu tuntumalla että onko se alkuperäinen akku 7,4v vai mitä.
Kerta oletetaan että se on tuo 7,4v noin... ja haluat isomman akun... niin kannattee katsoa lipo akkuja + lipo laturi.
Löytyy helposti yli 8000mAh akkuja ja oikealla aidolla Lipo laturilla menee noin 45min latauksessa. HUOM!!! Lipo akku voi vikaantua jos jännite laskee liian alas => Akku turpoaa ensin ja sitten tulee tulta ja tappuraa :D
Tosin nämä modifikaatiot on kaikki omalla vastuulla ja lipo akkujen säilyttämiseen suosittelen täysin metallista ilmatiivistä laatikkoa (Armeijan ammuslaatikot on hyviä :) )
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: Kai - 04.11.15 - klo:17:31
Alkuperäinen akku on

Li-ion battery 7.4v 2.600 mAh

Laturi output  8.4v 700 mA 5.88W
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: Snowfly - 04.11.15 - klo:17:42
5000mAh löytyy aika helposti...
http://fi.eurorc.com/product/532/gens-ace-5000mah-50c-74v-lipo-akku
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: Snowfly - 04.11.15 - klo:17:48
Laturina käytössä ollut itsellä Lipo akuilla
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__31467__IMAX_B6_50W_5A_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_EU_Warehouse_.html
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: cartti - 04.11.15 - klo:22:09
Lainaus käyttäjältä: Kai - 04.11.15 - klo:17:31
Alkuperäinen akku on

Li-ion battery 7.4v 2.600 mAh

Laturi output  8.4v 700 mA 5.88W
Onko alkuperäisissä akuissa joku kova kotelo? Montako napaa liittimissä? Puhelimen akuissahan on sisällä suojapiiri joka estää syväpurun ja ylilataamisen. Toki alkuperäisissä akuissa voi olla turvallisuussyistä "tagi" jolla tunnistetaan että liiveissä käytettäisiin vain valmistajan omia akkuja, mutta en näe syytä että sen tarvitsisi olla monimutkaisempi kuin vastus jonka olemassaolo mitataan. Riittää ainakin stigan robottileikkureissa ettei sen turvalaitteita poistettaisi.

Mikäli siis akuissa napoja enemmän kuin + ja -, niin koita yleismittarilla vastuksia mitata - vasten ja mikäli löytyy standardiarvo, niin edellämainittu turvamekanismi lienee käytössä.
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: Kai - 04.11.15 - klo:22:32
Tossa kuvat akusta ja laturista
En haluaisi ostaa 50€ hintasia akkuja ja saman hintasta laturia,kun saan 10000mAh akkuja 2€kpl kotiin tuotuna ja niille on laturi valmiina.
Ongelma on ollu kokoajan se että miksi liivi ei tunnista sitä mun viritystä, eikä toi kuvan laturi ala sitä lataamaan.
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: cartti - 05.11.15 - klo:06:08
Käytitkö uusina akkuina esim 18650 kennopötköjä? Mikäli kennoissa itsessään on suojapiiri, niin eivät välttämättä anna tarpeeksi virtaa ulos. Yleensä katkaisevat piirin jossain 1-2A kohdilla vaikka itse kennot pystyisi antamaan kymmenkertaisen määrän. Jos liivi haukkaa edes piikkinä reilummin niin liekö tuossa syy miksi ei ala lämmetä.

Kennokohtaisella piirillä olevia on ihan ok latailla pöljemmälläkin laturilla. Piirittömiä ei ei ei...
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: Snowfly - 05.11.15 - klo:08:26
Lainaus käyttäjältä: Kai - 04.11.15 - klo:22:32
Tossa kuvat akusta ja laturista
En haluaisi ostaa 50€ hintasia akkuja ja saman hintasta laturia,kun saan 10000mAh akkuja 2€kpl kotiin tuotuna ja niille on laturi valmiina.
Ongelma on ollu kokoajan se että miksi liivi ei tunnista sitä mun viritystä, eikä toi kuvan laturi ala sitä lataamaan.
Ootko mitannut paljon se sun viritys antaa virtaa ulos... syy miksi sanoin lipo akut on se että ne todellakin antavat virtaa reilusti enemmän ulos jatkuva/piikki vs li-ion akut...
Toiseksi jos se lämmitys liivi on tehty vastuksilla vain niin mittaappa paljon koko liivin resistanssi on... varmaan pysyy mittaan suoraan liittimestä johon akku tulee kiinni.
Sitten vaan lasket I=U/R eli Virta=7,4V/Resistanssi => Kerta riippuen li-ion akusta niin se maksimi virta voi olla vain 1A luokkaa tai pienempikin... ja alkuperäisen akun kennosto voi olla tehty suoraan suuremmalle virralle.
Verrattuna LiPo akkuihin joista saadaan helposti yli 30-40A jatkuvia virtoja.
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: cartti - 05.11.15 - klo:10:25
Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 05.11.15 - klo:08:26
Ootko mitannut paljon se sun viritys antaa virtaa ulos... syy miksi sanoin lipo akut on se että ne todellakin antavat virtaa reilusti enemmän ulos jatkuva/piikki vs li-ion akut...
Toiseksi jos se lämmitys liivi on tehty vastuksilla vain niin mittaappa paljon koko liivin resistanssi on... varmaan pysyy mittaan suoraan liittimestä johon akku tulee kiinni.
Sitten vaan lasket I=U/R eli Virta=7,4V/Resistanssi => Kerta riippuen li-ion akusta niin se maksimi virta voi olla vain 1A luokkaa tai pienempikin... ja alkuperäisen akun kennosto voi olla tehty suoraan suuremmalle virralle.
Verrattuna LiPo akkuihin joista saadaan helposti yli 30-40A jatkuvia virtoja.
Nykyiset Sony ja Panasonic 18650 li-ion kennot antaa kyllä sen 20-30A ulos ottamatta itseensä ja näitä käytetäänkin yleisesti käsityökalujen akuissa. Tokihan li-po tekniikalla sensijaan sitten revitään useita satoja... :)
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: Kai - 05.11.15 - klo:11:14
18650 li ion akku on se jolla koitin,ja oletan että niissä ei ole mitään latausvahtia tai tunnistinta,koska hinta on sellanen halpa.
Kiinasta saa 8 kappaletta 10000mAh samalla hintaa kuin suomesta yhden 3000 mAh.
Siinä suomiakussa voi olla joku vahti sen latuksen varmistamiseksi,en ole varma,jotkut mainostaa niin.
Mun lamppukäytössä ei ole ollu mitään syytä maksaa suomi hintoja.
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: cartti - 05.11.15 - klo:11:47
Lainaus käyttäjältä: Kai - 05.11.15 - klo:11:14
18650 li ion akku on se jolla koitin,ja oletan että niissä ei ole mitään latausvahtia tai tunnistinta,koska hinta on sellanen halpa.
Kiinasta saa 8 kappaletta 10000mAh samalla hintaa kuin suomesta yhden 3000 mAh.
Siinä suomiakussa voi olla joku vahti sen latuksen varmistamiseksi,en ole varma,jotkut mainostaa niin.
Mun lamppukäytössä ei ole ollu mitään syytä maksaa suomi hintoja.
18650 pakettiin ei vaan mahdu edes puolet tuosta 10k mAh kapasiteetista ellei kiinassa päde jotkin toiset fysiikan lait kuin täällä pohjantähden alla. Suurin taitaa olla 3200mAh ja sekin tietty riippuu purkuvirrasta.

Kaivoin googlesta kuvan noiden kennojen piireistä. Päällepäin eivät näy, mutta parin millin pituuseron tuo jos on verrata piirittömään.
(http://www.lygte-info.dk/pic/battery/DSC_8575.jpg)
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: pave - 05.11.15 - klo:11:58
Kas perhanaa, kun just tilasin otsalamppuja jos mennään mettään möyrimään crossipyörillä ja pimeys iskee. Tuli vaan tilattua ne ilman akkuja.
No nyt on matkalla akut ja laturit. Näyttävät olevan juurikin noita 18650:a

   http://www.ebay.com/itm/111795256877?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=410784297731&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT (http://www.ebay.com/itm/111795256877?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=410784297731&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT)
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: Miguel- - 05.11.15 - klo:12:24
Tuo 18650 on akun koko -> halkaisija x pituus, 18x65mm. Isompaa yksittäistä akkua haettaessa voi vilkaista esim. 26650 tai 32650 -malleja, hieman isompi koko ja varauskyky. Noita isompia löytyy ainakin 6Ah versioina, pienempää 5Ah (jotain 8Ah, mutta tähän en ehkä luottaisi, energiatiheys tuskin niin kova vrt 18650 ja 32650). Eli käytännössä 2x paksu pötikkä työntää ~6Ah @ ~7,2V.
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: ttontsa - 05.11.15 - klo:17:06
Oliko sen sun originaali akun ja laturin jännite 3,7 vai 7,4v? Eka postista saa sen käsityksen että olet tuplannut akut mutta onko ne rinnan vai sarjassa? 3,7v laturi ei tasan tarkkaan lataa 7,4v akkua. Jos originaalin liivin käyttöjännite on 3,7v niin 2xakku rinnan tuplaa käyttöajan ja sarjaan kytkentä muuttaa sen ISIS liiviksi.

Olhan siellä alussa speksitkin. Mikäs se sun mainittu viritys akkujen suhteen oikein on?
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: Kai - 05.11.15 - klo:18:55
Tollasia 3.7v kaksi yhteen niin että tulee 7.4v
Yritän köyhyyttäni tehdä halvalla tehokkaamman akun siihen lämpöliivin.
Kun noi 18650 akut latautuu alkuperäisella kiinanpojan halvalla paskalla laturilla,mutta eivät suostu latautuu sillä hyvällä kalliilla suomipojan laturilla,jolla sitä liivin orkkis akkua ladataan.
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: CNCpossu - 05.11.15 - klo:21:12
Lainaus käyttäjältä: Kai - 04.11.15 - klo:22:32
Tossa kuvat akusta ja laturista
En haluaisi ostaa 50€ hintasia akkuja ja saman hintasta laturia,kun saan 10000mAh akkuja 2€kpl kotiin tuotuna ja niille on laturi valmiina.
Ongelma on ollu kokoajan se että miksi liivi ei tunnista sitä mun viritystä, eikä toi kuvan laturi ala sitä lataamaan.

Siellä valmistajan akkupaketissa on jotain elektroniikka oikeasti sisällä (toivottavasti). Eihän tommosella 2-pinnisellä liittimellä latailla useampikennoisia Li-akkuja..

Joudut avaamaan akkupaketin ja katsomaan mitä siellä sisällä on. Jos käytät kiinan akkuja ja laturia, niin joudut pohtimaan miten saat siitä syötettyä virtaa liiveihin, ja tuon valmistajan akkupaketin sisällä se salaisuus on. Jos on oikein hieno, niin liiveissä on joku lämpötila-anturi, joka puhuu 1-wire protokollalla tuota sähkönsyöttöpiuhaa pitkin akkupaketin kanssa ja akkupaketti sitten säätää lämmitystehoa pitäen vakiolämpötilan liiveissä. Ei kovin todennäköistä, mutta ihan mahdollista teknisesti.
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: Kai - 06.11.15 - klo:06:36
Siinä liivin rintamuksessa on katkaisija joka mahdollistaa 3 asentoa lämmön säätöön.
Kun se orkkis akun kytkee kiinni se katkaisija välähtää,eli kytkee päälle mutta sitten se sammuu heti.
Otsikko: Vs: Diy akku
Kirjoitti: cartti - 06.11.15 - klo:07:11
Testaapa niin, että laita omatekemäsi akun napoihin jokin kuorma. Vaikka 12V sähkömoottori ajaa asiansa ja kytke sitten sähkömosan pyöriessä akku kiinni liiveihin. Pysähtyykö sähkömosa?

Jos pysähtyy, niin väitän edelleen noissa kennoissa olevan suojapiirit ja liivi haukkaa niin paljon virtaa että piiri laukaisee oikosulkusuojansa.