Mulla olis pari kysymystä noista Kress:n hiilistä.
Kattelin kressin varaosa sivuja http://spareparts.kress-elektrik.de/en/catalogue/frames.php?sel=761&artikelno=06082201&KRESS-SPAREPARTS=0hqlhorakkq1aaoevm9c4r2i30 (http://spareparts.kress-elektrik.de/en/catalogue/frames.php?sel=761&artikelno=06082201&KRESS-SPAREPARTS=0hqlhorakkq1aaoevm9c4r2i30)
ja hämmästyin että noilla kahdella hiilellä on eri varaosanumero?
(Noi hinnat on saksan hintoja ja esimerkkinä se lukitustapin jousi joka maksaa saksaan 0,86€ maksaa IKH:lta 15€!)
Johtuuko se siitä että toisessa on se "tappi systeemi" joka pysäyttää mottorin kun hiili on lopussa ja toisessa ei ole sitä?
Jossain oli myynnissä hiili vasemmalle ja oikealle? Onko noissa hiilissä jotain oikeasti eroa? Jossain luki että joissakin hiilissä on jotain kulmaa mutta luulis että ne kulmat hioituu kulumalla oikeaksi.
Tämä hiilien erilaisuus rupesi mietityttämään kun olen yksillä hiilillä yleensä päässyt jotain 8-10kk ja tossa kolme/neljä kuukautta sitten vaihdoin hiilet jotka tällä kertaa kesti vain jotain 2+ kk.
Kaikki hiilet olivat ostettu sorotec:lta mutta olisko vaan sattunut että niissä 2kk:n hiilissä oli jokin valmistusvika...
Hiilet loppu ja pakko oli tehdä muutama juttu joten hioin löytämäni hiilet (varmaan jotkut kiinan vehkeen hiilet) sopiviksi ja kyllä niillä jotain tekee mutta vähänkin raskaampaa niin rupes kipinät ja savu nousemaan ???
Ennen ei sillä jyrsintä syvyydellä ole ollut ongelmia joten menee varmaan niitten "kiinan" hiilien piikkiin.
Roottorissa ei näkynyt kuin yksi juttu jota en muista onko ollut enne.
Eli yksi "siivu" on erillainen (tosi huono kuva):
(http://www.lentolaivue26.org/ozz/CNC/kuvat/kressrot.jpg)
Paljon juttua mutta tässä kysymyksiä:
- Mistä ootte hommannut hiiliä Kressiin?
- Onko niillä hiilien asentamisella mitään väliä että mikä menee millekkin puolelle? (tuskin...)
- Vaikka toi nykyinen Kress on palvellut tosi hyvin 3v niin siitä huolimatta ja jos käy niin että sen aika on lopussa niin mitä suosittelette tilalle (saa olla järeempääkin about 300€ haitarissa)?
Mulla kesti ekan kressin hiilet noin 700 tuntia tuli sorotechilta uudet, ne on kestäny aika kauan, toinen kone tuli ja sen hiilet ei kestäny kuin jonkun kymmenen tunnin ajon.
Tilautin uudet ja ne on kestäny. Hiilet on hieman sivussa keskipisteestä ja kantsii kattoa miten se kulma/hiilen pää on valmiiksi hiottu. Mikäli se on kressin oma varaosa, niin siinä on se tappi mikä sammuttaa moottorin ja estää kollektorin palamisen. Yksi kressi mulla meni aivan persi.....n kollektori palo melkein runkoon asti, kuva jossain aikasemmassa mun jutus, siinä ei ollu tappihiiliä. :'(
FAARI58
Faari: Mitenkäs sen palaneen kanssa kävi? Heitikkö roskiin vai hommasikko uuden kollektorin?
Purin ton osiin ja yksi liuska siellä on ottanut itteensä. On pikkasen koholla joten ei ihme jos toi syö hiiliä hullun lailla.
(http://www.lentolaivue26.org/ozz/CNC/kress1.jpg)
(http://www.lentolaivue26.org/ozz/CNC/kress2.jpg)
Täytyy koittaa naputella ja hioa toi tasaiseksi ja sen jälkeen pistää tilaus sorotec:iin niistä hiilistä.
Lähetin koko härvelin sorotechille, eikä ole inahdustakaan kuulunu sieltäpäin. ???
FAARI 58
Naputtelin sen yhden liuskan tasaiseksi ja sitten hioin ja kiillotin sen:
(http://www.lentolaivue26.org/ozz/CNC/kress3.jpg)
Ei se nyt vieläkään toimi niinkuin pitäisi mutta täytyy toivoa että vika on noissa hiilissä!
En näistä puuhommista mitään tiedä, mutta eikö tälläinen setti kävis? Itellä ainakin hintansa haukkonut metallihommissa, ja ei hiiliä:
http://www.ebay.com/itm/2-2KW-WATER-COOLED-SPINDLE-MOTOR-2-2KW-VFD-COOLE-MOTOR-INVERTER-BEARING-GREAT-/251683526623?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item3a9981d7df (http://www.ebay.com/itm/2-2KW-WATER-COOLED-SPINDLE-MOTOR-2-2KW-VFD-COOLE-MOTOR-INVERTER-BEARING-GREAT-/251683526623?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item3a9981d7df)
Tuon 2.2kW etu on että menee isompi ER holkkikin ja terät, mikäli ei tykkää weden kanssa lotrata niin samoja saa myös ilmajäähdytettynäkin, eikä nekään kuulemma ole kovin äänekkäitä.
Ite laitoin ämpäriin honkkarin parin-kolmekympin suihkulähdepumpun ja kytkin sen käynnistymään tamun relelähdön avulla karan kanssa samaan aikaan niin ei tarvii sitäkään hurinaa kuunnella kun kara on seis.
Tilasin hiiliä tohon kressiin.
Oon jo aikaisemmin kattelut noita linkissä olevia vehkeitä ja kyllähän se mielenkiinto taas nousi lisää.
Mulla on tällähetkellä niin että rele ohjaa pistorasiaa jossa Kress on jolloin se menee päälle kun ohjelma niin käskee. Ilmeisestikkin tuonkin kanssa saa jollakin tavalla ohjattua sen käynnistymistä? (Gecko540)
Jos ei kressi toimi uusien hiilien kanssa niin toi on kyllä vahva ehdokas! Eikä se vesipumppu juttu ole ongelma eiköhän sitä jotain sitten tule askarteltua.
Samanlailla sen releen avulla saa käyntiin sekä suuntaa tarvittaessa vaihdettua, plus että kierrokset saadaan säädettyä ohjelmallisesti 0-10v avulla ja ennenkaikkea ne on hiljaisia.
Näiltä löytyy hyvin hiiliharjoja ja jos ei sopivaa löydy niin Järvenpäässä tekevät: http://www.stenbacka.fi/DowebEasyCMS/?Page=Tuote&c=1001&dct=1016&cc=1059
Lainaus käyttäjältä: pave - 10.05.15 - klo:20:10
Ite laitoin ämpäriin honkkarin parin-kolmekympin suihkulähdepumpun ja kytkin sen käynnistymään tamun relelähdön avulla karan kanssa samaan aikaan niin ei tarvii sitäkään hurinaa kuunnella kun kara on seis.
Itellä on auton pissapojan moottori 3€ :) ja on jo näköjään pyörinyt yli 2-vuotta äkkiä se aika menee
Hiilet tuli ja testasin mutta sama kipinä suihku edelleen.
Vedin epoxyt niihin väleihin ja hioin tasaiseksi mutta eipä ollut apua vaan sama homma eli se "motor armature" on paskana.
Nyt harmittaa kun piti tehdä läksiäislahja yhdelle hyvälle ystävälle parin vkon päähän joten nyt homma kusee.
Tilasin nyt kuitenkin uuden "motor armaturen" saksasta mutta tuskin kerkiää niin että saan jutut tehtyä.
No anyway kiinnostus noihin kiinan 2.2kw vehkeisiin nousi ihan älyttömästi ja semmonen sitten joko tähän nykyiseen tai sitten nykyisen paranneltuun versioon.
Moikka!
Oletkos yleismittarilla mittailut noiden liuskojen johtavuutta. Yleensä toi kipinöinti johtuu siitä, että on jokin käämi poikki ja kun hiili osuu tähän, hyppää se yli seuraavaan johtavaan kontaktiin hieman "väärässä" vaiheessa ja tökkii vastaan. Voi myös olla oikosulussa esim. runkoon.
Aattelin ruveta mittaileen mutta huomasin että siellä olikin pari liuskaa jossa hiilipölyä ei ollutkaan eli ne ovat varmaankin sittenkin alempana kuin muut.
(http://www.lentolaivue26.org/ozz/CNC/kuvat/kressi1.jpg)
Hioin lisää ja yhdestä liuskasta lähti 1/3 pois ??? Toi liuska on muuten kunnossa ja kuvassa toi epoxy hämää.
(http://www.lentolaivue26.org/ozz/CNC/kuvat/kressi2.jpg)
En tiedä paljonko noissa liuskoissa on varaa mutta jos sitä kokeilis vaikka sorvata ajankuluksi.
Täytyy tutkia saako sen muovisen tuuletin härpäkkeen pois jotta ton saa sorviin kiinni.
Faari saapui pelastavana enkelinä ja lainaa omaansa jotta saan jatkettua hommia! (vielä pieni teoreettinen mahdollisuus että saisin jutun valmiiksi)
Joten en kyllä jaksa nähdä vaivaa enään tuon kollektorin kanssa.