Moi, oisko kellään tietoa miten sais toimiin X ja Y akselit oikein....akselit liikkuu nuolinäppäimistä vain toiseen suuntaan. Ei muuta suuntaa? Z akseli toimii oikein. Kone on uusi kiinasta tilasin Carving-CNC 6040Z-S80 mallin.
Kannattaa tarkistaa johdotus, ettei suunnan plus ja miinus ole vaihtanut paikkaa bobilta ohjaimelle ja siitä moottoreille.
OK, heti alussa silloin ku olin kasannut koneen valmiiksi toimi X akseli ihan oikein mut Y akseli ei, sit vaihdoin piuhat toisin päin ja Y toimi ihan oikein ja vastaavasti X ei toiminut....sit vaihdoin piuhat takas ja sit X akselikin lakkas toimimasta....siis liikkuu vain yhteen suuntaan vaikka painan vastakkaista nuolinäppäintä....Machissa lukema kyllä muuttuu vastakkaiseen suuntaan mut moottorit ei vaiha suuntaa (X ja Y)
kannattaa johdonmukaisesti lähteä testaamaan niitä piuhoja ensin yhdellä akselilla ja kun saa sen toimimaan niin kopsaa sen muille akseleille, myös askelluksen ja suunnan miinukset tarttee mennä pareittain plussien kanssa.
Edit
ei kannata uskoa johtojen värejä, nehän on alumperin voinut asentaessa vaihtaa paikkaa, vaan mittaat kaikki läpi että oieat pinnit menee oikeisiin paikkoihin
Kiitoksia neuvoista, yritän selvittää piuhojen toimivuuden....voiko tosta z akselista kopioida piuhojen järjestyksen noille x ja y akseleille? Olen vasta alottanut tään cnc harrastuksen....en siis ymmärrä mitään.. :o ..onko toi bob mikä laite??driver boardit ja virtalähteen kyllä tunnistan....ohjaus boksi on nyt auki.
juuh voi kopsata, kaikki toimii samalla lailla.
Eli Mach3 tietokoneelta tulee käskyt sinne bob kortille joko printteriporttia ta usb porttia käyttäen.
siitä lähtee piuhat erillisille moottoriohjaimille, tai sitten ne on usein siinä kortissa mukana
moottoriohjaimilta menee piuhat moottoreille. ja tarkista, että mikäli kortti vaatii erillisen 5v jännitteen niin se tarvitsee ottaa vaikkapa USB porttiin liittämällä piuha, tai ulkoisesta virtalähtyeestä
ja lue niiden korttien manuaalit huolella läpi että kaikki dip kytkimet ovat samanlailla ja myöskin mach3 asetukset yhdenmukaiset ohjeiden kanssa.
Edit. PuuhaPajalla tuossa SYIL5 projektissa oli kanssa tuollaisia ongelmia, kun ei ollut kunnon manuaaleja ja muistaakseni siinä oli vikana, että askelluksen ja suunnan miinukset meni ristiin
EDIT 2
Tarkista myös huolella, että Mach3 on samanlaiset asetukset kullekkin akselille koska siinäkin voidaan esim suuntaa ohjelmallisesti muutta ja oikeat pinninumerot manuaalin mukaisesti
tietty asiaa helpottaisi kun tietäis mikä masiina ja olisi kuvia asetuksista ja tietoa korteista.
OK.
Koneen malli 6040Z-S80, manuaalin mukaan tein set up asetukset Mach3.seen. Manuaalissa ei ole mitään tarkempia tietoja driver boardeista tms. Dip kytkimet on mielestäni ihan oikein....kaikissa samalla lailla..selvittelen asiaa....
Yritin lisätä jpeg kuvia tähän mutta en saanut avattua niitä tähän sivulle.
jos se tämä masiina
http://www.aliexpress.com/store/product/Latest-6040Z-S80-cnc-6040-Z-S80-cnc-router-with-1-5KW-VFD-spindle-for-engraving/800587_864340397.html (http://www.aliexpress.com/store/product/Latest-6040Z-S80-cnc-6040-Z-S80-cnc-router-with-1-5KW-VFD-spindle-for-engraving/800587_864340397.html)
niin veikkaan, että johdotuksessa voi olla vikaa, eli ne täytyisi mitata kortilta ast kotelon sisältä ja varmistaa, että menevät oikein ja nähtävästi siellä on vain yksi kortti johon on sisällytetty moottoriohjaimet.
EDIT
jos se on tälläinen
http://usbearth.en.alibaba.com/product/60016828707-219349467/CNC_engraving_machine_with_USB_port_CNC_6040Z_USB_Mach3_manual_speed_control_USB_CNC_router_1_5KW_water_cooled_3_axis.html (http://usbearth.en.alibaba.com/product/60016828707-219349467/CNC_engraving_machine_with_USB_port_CNC_6040Z_USB_Mach3_manual_speed_control_USB_CNC_router_1_5KW_water_cooled_3_axis.html)
niin kotelo tarvitsee aukaista ja siinä on moottoriohjaimet erilliset ja tarkistaa mitaten, että kytkennät on kaikille samanlaiset
Lainaus käyttäjältä: Connery - 13.01.15 - klo:22:49
.....
Yritin lisätä jpeg kuvia tähän mutta en saanut avattua niitä tähän sivulle.
jos kuvatiedoston tiedostopääte oli .jpeg, niin se ei onnistunut koska se yleensä on .jpg. Lisäsin sallittujen muotojen listaan myös .jpeg. Kokeilehan uudelleen.
Lainaus käyttäjältä: Connery - 13.01.15 - klo:21:38
OK, heti alussa silloin ku olin kasannut koneen valmiiksi toimi X akseli ihan oikein mut Y akseli ei, sit vaihdoin piuhat toisin päin ja Y toimi ihan oikein ja vastaavasti X ei toiminut....sit vaihdoin piuhat takas ja sit X akselikin lakkas toimimasta....siis liikkuu vain yhteen suuntaan vaikka painan vastakkaista nuolinäppäintä....Machissa lukema kyllä muuttuu vastakkaiseen suuntaan mut moottorit ei vaiha suuntaa (X ja Y)
Tässä vaiheessa itse sanoisin että hidastaa pikkasen...
menen sillä olettamuksella kun ei ole kuvia että kaikki moottorit on askelmoottoreita...
Ovatko liittimet sellaiset että menevät vain yksin päin paikoilleen (kiinalaisista ei ole koskaan varma)?
Sitten tämä pakollinen kysymys... ethän vaihtanut kaapeleita koneen ollessa päällä? kerta tässä on silloin vaarana että poltat stepper driverit ja tuollainen käytös ei yllättäisi ollenkaan.
Sitten seuraavaksi hakea kiltisti yleismittari käteen, jos sellaista ei ole niin kauppaan hop hop... Otat yhen moottorikaapelin liittimen käteen (kaapeli on tietysti kiinni moottorissa).
Perusteet:
Riippuen moottoreista se on 4,6,8 karvainen (riippuen kelojen määristä). Tyypillisessä 4 karvaisessa mallissa on kaks kelaa. Eli yleismittarista ohmi alue päälle ja katsot että tuleeko 2 vierekkäisestä karvasta lukema. Tyypillisesti 1-4ohmia riippuu moottorista. Tämä kertoo sen että siinä sulla on yksi kela. Sitten katsot että se toinenkin kela löytyy toisesta parista.
Mikäli ei löydy sitten sulla on kaapelissa häikkää. Mikäli kelat löytyvät sitten suuntaisin katseen sinne kontrolleri puolelle josta tarvitaan sitten kuvaa kylläkin, jotta voi neuvoa.
Kiitoksia paljon noista ohjeista. Menee vain yksin päin paikolleen. Virrat ei ollu päällä, katkaisin virrat ja taisin ottaa vielä varulta pistokkeenkin rasiasta irti. 4 karvanen piuha on..mittasin äsken kaikki kolme piuhaa... x akselin piuhan karvat oli väärin päin 1 oli 2 paikalla ja 3 oli 4 paikalla...ne on nyt kunnossa... mittasin myös moottoreiden kelat just noin ku neuvoit.1 ja 2 on parit sekä 3 ja 4 on parit..on siis 2 kelaset ja vierekkäin löyty.. 1,2-1,4 ohmiset. piuhat kiinni ja löin koneen heti tulille ja testasin....ei toimi vieläkään...sama vika edelleen.
Jaaha, no nyt sain kuvat näkymään täällä....asia kunnossa.
Jep, on tämä kone. muuten ihan sama mutta tämä on 4 akselilla...kuvia liitteenä. Tos manuaalissa on mainittu jotain tosta suunnan muutoksesta??...punaisella merkattu kohta..englannin kieli taso heikko...en paljoa ymmärrä..miten tuo nyt sitten muutetaan tonne set up valikkoon oikein?? Kävin laittamassa vihreän täpän Motor Outputs Dir LowActive kohtaan ja testasin niin ei vaikuttanut mitään?? Kaikki asetukset tehty manuaalin ohjeiden mukaisesti.
Onnistuuko ottaa tuollasesta ohjain purkista päältä päin kuvaa? jotta näkis kaiken tekstin mitä siinä on...
Myös jos mahdollista käytä sellasta auki ja ota piirilevystä molemmin puolin kuva, jos mahdollista.
Nm. Kiinalaiset tinaukset ei ole luotettavimpia...
Täsä ois kuvia x akselin kortista....juotos puolelta myös 3 kuvaa.
Ainakin näin alustavasti mitä kattelin noita juotoksia niin en löytänyt kylmäjuotoksia....pitää vielä käydä suurennuslasin kans läpi tarkemmin.
Teeppää seuraava temppu koneen ollessa kiinni käytä kaikki dipit ylhäällä ja sitten alhaalla tollasesta purkista, jonka jälkeen laitat ne samoihin asentoihin kuin ne oli.
Nuissa kiinan dipeissä on monesti kuljetuksen jäljiltä se että ne jää välitilaan että välistä ottavat ja välistä eivät ota... joka aiheuttaa häiriöitä...
Lisätäänpä tähän ihan osviitaksi että ei kannate ihmetellä jos toi on rikki jostain syystä http://reprap.org/wiki/4_Axis_TB6560_CNC_Stepper_Motor_Driver_Board_Controller (http://reprap.org/wiki/4_Axis_TB6560_CNC_Stepper_Motor_Driver_Board_Controller)
Tutkin vielä tuota kytkistä että mistä sieltä vois mitata että onko se palikka elossa...
OK,
Olin tos reilu viikko sit myyjään yhteydessä tämän asian takia ja supportti ainaki sieltä meinas että driver boardit ois kunnossa....koneessa oli taajuus muuttaja sökö....ois menny takuun piikkiin mut tos selvittelin postin rahti kustannuksia kiinaan asti ja sit sieltä takas tänne suomeen ja siihen sit tulli ja alv maksut päälle niin tilasi ihan uuden taajuus muuttajan. Otin samaan pakettiin varaosia koneeseen, 1kpl karamoottori, 1 askelmoottori ja sit kaupan päälle laittovat 2kpl driver boardeja.... pitää sit laittaa ne paikoilleen jos nuita ei saa kuntoon???
Venaas hokasin just jotain...
Mittaappa se dippi kytkin onko se ehjä...
Eli mittari piippari/diodi/vastus alueelle (makuasia) ja käyt nuo parit läpi että dippi on asennossa pitäisi johtaa ja off asennossa ei johda...
Saatko otettua kuvan niin että näen nuo johtimet kondensaattorien alapuolella kerta en näe mihin loppuun asti ne menee... Mutta tuon piirin tb6560ahq 1 ja 2 nasta pitäisi tulla dipeille 5 ja 5 mutta ellen väärin kato niin dipin numerointi on väärin ja ne tulee just peilipuolelle...
Viittitkö mitata ja tarkistaa vai näenkö vaan harhoja...
Se mihin toi 1 ja 2 nasta menee ovat ne dipit jotka säätävät moottorille menevän virran. Kytkinten valintaohjeet kannessa on ok asentojen puolesta mikäli ne menee oikeaan paikkaan ja dippi toimii oikein päin (ettei ole väärän kätinen dippikytkin... tähänkin on joskus törmätty)
Ai niin tuotepalautuksista ja uudesta tilalle tulevasta tuotteesta ei joudu maksaan uudestaan tulleja. Menee korvaavan tuotteen tulemisella... tästä on ollu juttua aiemminkin jossain mutta en nyt muista missä... piti vaan olla tietyt dokumentit että pysty todistamaan tämän palautus prosessin
OK, käyn irrottaan kortin....just testasin ton jutun että kaikista korteista dipit alas ja sit takas alkuperäsiin asentoihin....ei ollu vaikutusta....lisäksi mittasin yhteydet driver boardin liittimestä moottorin liittimelle....ne on kunnossa...aikasemmin oli siis tos x akselin piuhassa karvat väärin päin.....toivottavasti se ei oo nyt syy vikaan....ettei ois kärähtäny rikki noi kummakki kortit kun vaihdoin ne ristiin??
Ei ole sattunut mitään... tässä esimerkki mitä tapahtuu
Sanotaan että sulla on moottori kaks kelainen.
Sulla on karvat vihreä, keltainen, punainen, sininen
vihreä ja keltainen on yksi kela
punainen sininen on yksi kela
nämä menee stepperille pinneihin 1,2,3,4
Tilanne yksi
vihreä=1
keltainen=2
punainen=3
sininen=4
Sanotaan että tämä on oikea pyörimis suunta.
Tilanne kaksi
keltainen=1
vihreä=2
punainen=3
sininen=4
Tässä komennon ovat käänteiset.
Elikkäs yhden parin kääntäminen ristiin kääntää moottorin toiminnan askelmoottoreissa. Eli eteenpäin menosta tulikin pakki...
OK, hyvä juttu että ei ole menny siinä ainakaan rikki... mittasin just x kortista dipit....ohmi alueella ku toi dippi on kiinni kortissa... näytti olevan kunnossa....on asennossa näytti 0 ja of asennossa 1-6 dipit noin 3,5K ohmia dip 7 oli megoja...ei lukemaa... ja tosta tb6560ahq yhteys tulee tohon dipille...tosta ei kyllä ota selvää näin koti konstein....näytti joka dipille jotain arvoa (ohmi)...kortti näyttäs olevan kait kaks puoleinen..ylä ja ala puolella johde foliot..ei ole monikerros kortti....ei ole johde foliota välissä... Kuvia otin myös...testaan vielä ton y kortin....Jep....samat lukemat oli tossa kans....dipit ainaki toimii...
Käännätkö ton dippi kytkimen kohalla olevan kondensaattorin pystyyn jotta näen siitä alta ne vastukset ja foliot... se ohmi luku ei välttämättä ole väärin jos siinä on etuvastus käytössä... mutta pitäisi nähdä siitä alta että mitä ohmia sen pitäis oikeasti näyttää...
HEtkinen... siis 3.5k ohmia dippi off asennossa... sehän vuotaa läpi... se ei lukemaa ja ääretön on kunnossa oleva...
eli ton mukaan sulla 1 dippi 7 on ehjä...
Voit varmistaa tämän vielä kolvaamalla sen irti ja mittaamalla pöydällä sen komponentin jotta ei varmasti ole häiriötekijöitä...
Toi on mekaaninen kytkin eli kytkettynä 0 ohmia ja irti ääretön...
(http://kompo2010.wikispaces.com/file/view/hajotuskuva.JPG/118424835/hajotuskuva.JPG)
7-dippin kytkin varaosana... nuissakin lukee että min. 1000Mohm pitäs olla off asennossa...
"insulation resistance (at voltage 500Vdc): min. 1000Mohm between adjacent terminals"
http://www.elektroniikkamaailma.fi/tuote/ds-7-dip-kytkin-1-nap-7-asentoinen/DS-7/ (http://www.elektroniikkamaailma.fi/tuote/ds-7-dip-kytkin-1-nap-7-asentoinen/DS-7/)
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=11012 (http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=11012)
Mittasin uudestaan kahdella muulla mittarilla....7k ohmia on siis oikea lukema..1-6 ja 7 ei tule lukemaa..mittarissa ei kait riitä mittaus alue siihen...mutta kunnossa on..toi ensimmäinen mittari näytti alussa samoja lukemia...patteri kait hiipumassa...näyttö aika himmeä?? Aika vaikea saada toi dippi irti koti konstein......dippikytkimen vieressä olevilla vastuksilla (6kpl) näyttäs olevan värirenkaat samat.
Se että 7 ei tule lukemaa off asennossa on OK
ne 1-6 7kOhmia ei ole... ne vuotavat läpi... = häiriötä
Kolvilla ja imusukalla ton voi irrottaa jollon sen sais pöydällä mitattuna... tällöin ei olisi mahdollista että mittaat vahingossa kytkennästä jonkun hypyn yli sitä dippi kytkintä...
Tsekkaan juuri nuita kuvia että näen miten noi dipit menee.... nyt saa selvää...
Pitää tos tänään kokeilla jos sais irti sen ja mitata sitte... tai sit jos kävis vielä irrottaan sen z kortin, se on siis ainaki toimiva ja sit mittais sen lukemat dipistä... mittasin myös z kortin...samat lukemat on dipissä.
Mitenhän tos käy jos laitanki nyt ton z kortin vaikka y kortin paikalle ja y kortti menis z paikalle... jos testais tos vähän myöhemmin.
Jos se z-kortti toimii niin se on kyllä hyvä verrokki mittaamista ajatellen...
Se tinaaminen ja irrottaminen on aika pakollista nuissa monesti kun alkaa vikaa etsimään... kerta monestikkin komponenttia ei saa mitattua kuin irti olevana... Näyttäis nuo dipit menevän niinku dippi kytkimessä lukee vaikka tuosta toisesta ei otakkaan varmuutta kun se menee dippi kytkimen alle se johde...
Ai niin kokeile rajottaa tuota virtaa nuilla 5 ja 6 dipeillä. Jotku moottorit sekoaa jos ne saa liikaa jerkkua... nm. ittellä Nema 34 alko step skippamaan RAJUSTI kun se sai "vähän" liikaa... (Kuvittele 14kg rautaa joka alkaa heilahteleen 800mm/s vauhdilla)
Mutta jos kohta näyttää siltä että kortissa ei ole vika niin sitten veikkaan että se on softa puolella... itte en ole tuon softan kanssa niin paljoa pelannut että osaisin sen kanssa neuvoa...
Ittelläkin vasta tuli stepper driver kortti viallinen... oli ladonta kone hajottanut pari komponenttia... olis siinä moni saanu tovin miettiä että mikä on kun moottori vaan inisee ja ei liiku mihinkään... tarkemmalla mittaamisella yms löysin vian ja valmistaja laitto uuden kortin tulemaan...
Tosin viallinenhan tietenkin jäi ittelle ja tänään näyttäis varaosat olleet tulevan niin pääsee kolvaamaan sen kuntoon... eli 2 stepper driveria yhen hinnalla :)
OK, kiitoksia nyt näistä neuvoista...olen kuulolla jos ois vielä neuvoja....ainaki sit selviää ku saan ne uudet kortit tohon....pitäs olla täällä joskus viikon tai parin kuluttua.
Jos tuntuu että kortit on menossa roskiin niin voin toimia roskiksena 8)
Muut pojat varmana neuvovat sua ton softan kanssa...
Heitänpä kummiskin tän kysymyksen kummiskin ilmaan että onko noissa koneissa sama mikä ittellä 3D-printtereissä, että ennen akselien nollausta liikkumis suunta on vain nollaus anturia päin?
Mietin että tämä vois selittää tuon yhteen suuntaan menemisen...
https://www.toshiba.com/taec/components2/Datasheet_Sync/201103/DST_TB6560-TDE_EN_27885.pdf (https://www.toshiba.com/taec/components2/Datasheet_Sync/201103/DST_TB6560-TDE_EN_27885.pdf)
Ton kontrolleri piirin datalehti uteliaille
OK, pitää nyt kattoo miten toimii sit niitten uusien korttien kans....jotenki vaikuttas että Machin set up valikossa jokin asetus pielessä??? Pitää olla vielä supporttiin yhteydessä....ihmettelen vaan että ne ekku käskivät postittaa x ja y kortin huoltoon ja sit kuiteski peruvat sen?? Harmittaa vaan ku kone heti uutena rikki....toi taajuus muuttaja on ainaski rikki...supportti totes että rikki on. Taajuutta pystyy säätämään mutta karamoottori ei lähe käyntiin...taajuus muuttajan näytössä pitäs palaa run valo sillon ku on kunnossa...nyt pimeä näyttö...
En osaa sanoa tohon mitään...en ole päässyt vielä niin pitkälle että sais nollattua akselit.
Veikkaan että saanu osumaa ja jokin on irronnut tamussa... onkos tämäkin menossa roskiin? :D
Eihän sulla pahasti mennyt ittellä ekasta 3d-tulostimesta kuriiri oli onnistunut rikkomaan paketin ja puolet osista oli jääneet välille :D
Valmistaja lähetti heti kaikki puuttuvat osat tulemaan... sano suoraan että kuriiri firmoilta ei saa mitään korvauksia...
Paketit oli ainaki päälle päin ihan kunnossa...oli mielestäni hyvin pakattu tehtaalla...tukevaa pahvia ja oli laitettu pehmustetta joka puolelle. DHL kuljetus firma oli kait ainaki kiinassa ja sit kait saksassa vaihtovat toiseen koneeseen sieltä sitten hesaan ja sieltä sitten tuli jollaki auto kuljetuksella koti ovelle asti.
Nyt viime hetken tilanne tietoa koneesta: Asensin kortit paikolleen ja alkuperäinen z kortti on nyt y akselilla ja alkuperäinen y on z paikalla, x samalla paikalla....testasin toiminnan ja y toimii nyt niinku pitää...z ja x ei toimi....kait tosta nyt vois lyhyellä matikalla päätellä että nykyset x ja z kortit on rikki....ei ois mikään ylläri että tehtaalla nakattu testauksesta pompanneet osat suomeen myytyyn koneeseen?? Tietävät kiinassa että täältä asti ei kovin hanakasti lähetellä takas kamaa kiinaan asti?? Sit ku ottaa supporttiin yhteyttä niin heittäydytään tietämättömäksi ja saavat myytyä uutta kamaa asiakkaalle... so.. koneen hankinta hinta kuitenki mielestäni on halpa jos vertaa esimerkiksi jossain saksassa valmistettuun vastaavaan pakettiin....
Olen kuitenkin kuulolla jos jollaki ois vinkkejä niin sais korjattua noi kortit....ilmeisesti softa puolella ei ole asetuksia pielessä?? ja sit ois vielä toi taajuus muuttaja...voi olla ihan pikku vika??
Jotta tuon sais korjattua pitäis olla:
Kolvi
Tinaimusukkaa
Yleismittari
Peruskomponentteja
Nämä sen takia että pystyy tekemään tolle pääpiirille perus kytkiksen ja näkemään onko se palanut... kerta ei sitä vikaa muuten löydä ellei ala raa'asti rajamaan viallisia komponentteja pois
A) Main piiri
B) Dippi kytkin
Kuvissa näkyy tuollaisia valkoisia läikkiä kortin pinnassa niin kuin olisi liotettu jossain kalkkipitoisessa vedessä tai sitten ollut hikisessä merikontissa ja
saanut suolavettä niskaansa.
Koitappa pestä jollain puhdistus aineella ei se niin ole väliä mitä se on kunhan antaa kuivua hyvin eikä vaan liuota muovia.
Ite ottaisin kanssa kannalla olevan piirin ja optot irti (muista ESD) ja pesisin kortit (isopropanoli yms.).
Ennen suurempia irtikolvauksia, kannattaisikohan mitata ne jännitteet mitä tulee kortille kun antaa mach3:selta käskyä. voihan olla että on alhaiset, eikä kaikki moottorinohjaimet reagoi nmiihin ja se yksi on herkempi.
Kait BOB kortille myös tulee sen tarvitsema käyttöjännite, joka on yleensä 5v , mieluummin muualta kuin USB liittimen kautta. Mikäli singnaalitasot on oikeat ja pelittää niin sitten vasta alkaisi purkamaan niitä moottoriohjaimia.
Sanoisin, että driverilta puuttu DIR-signaali. Olsikohan kuitenkin kaapeli vika. Softassa/konffauksessa se tuskin on, enkä usko että drivereissäkään. Kaapelita on vaihdettu, jolloin toiseenkin tuli vika... oliskohan kuitenkin liittimessä yksi pinni irti tjms???
Lainaus käyttäjältä: olli henttonen - 14.01.15 - klo:14:19
Ennen suurempia irtikolvauksia, kannattaisikohan mitata ne jännitteet mitä tulee kortille kun antaa mach3:selta käskyä. voihan olla että on alhaiset, eikä kaikki moottorinohjaimet reagoi nmiihin ja se yksi on herkempi.
Kait BOB kortille myös tulee sen tarvitsema käyttöjännite, joka on yleensä 5v , mieluummin muualta kuin USB liittimen kautta. Mikäli singnaalitasot on oikeat ja pelittää niin sitten vasta alkaisi purkamaan niitä moottoriohjaimia.
Tässä vaiheessa pakko todeta, jos linja tasot olis alhaiset se ei toimisi millään kortilla. Se toimii sillä Z-kortilla eli linja mach3:lta kortille on kunnossa. Tämän myötä voidaan todeta että syöttö linjat on kunnossa myös jännitteiden osalta.
Kun otetaan huomioon että yhteen suuntaan päästään kortilla liikkumaan...niin mikäli pitäisi alkaa mittaan jännitteitä niin suoraan stepper driverin dir pinnit mitata jotka ovat vastuussa suunnan vaihdosta.
Lainaus käyttäjältä: saulij - 14.01.15 - klo:15:57
Sanoisin, että driverilta puuttu DIR-signaali. Olsikohan kuitenkin kaapeli vika. Softassa/konffauksessa se tuskin on, enkä usko että drivereissäkään. Kaapelita on vaihdettu, jolloin toiseenkin tuli vika... oliskohan kuitenkin liittimessä yksi pinni irti tjms???
Tai kiinalainen juotos dir signaalin pinnissä...
noh siinähän se samalla selviäisi, onko kaapelissa häikkää kun mittailee alku ja loppupäästä linjasoja, tuli vain kerran eteen yksi bob jossa ne tasot oli alhaiset ja kaikki moottoriohjaimet eivät reagoineet niihin, kun sai tasot kohdilleen kaikki pelitti niinkuin pitikin.
Itse kun tuossa joku aika sitten painin noiden kiinalaisten ohjainten kanssa niin ongelma alkoi juurikin noin että yhdestä akselista lakkasi liike toiseen suuntaan. Loppujen lopuksi syyksi selvisi virtalähteen päästä irti päässyt +5V linja. Eli linja joka menee noille ohjaimille juurikin tuota DIR tietoa varten. Mittaamalla mittari näytti 2.2v ja oletin ohjaimen olevan oikosulussa.
Kävin kaikki liitokset läpi ja tuohon koskiessani huomasin sen olevan huonosti paikoillaan.
Kannattaa siis mitata ne ei toimivat ohjaimet sieltä DIR pinnistä että tulee se +5v sillon kun pitää.
Itellä oli kiinalaisen driverin opto sanonut työsopparin irti. Vaihto ja homma toimi.
Itte aikoinaan kattelin just nuita kiinan steppereitä 3D-tulostimeen, mutta lopulta totesin että en ala värkkäämään...
Tällainen tuli lopulta laitettua sitten ja ei yhtään kaduta... pyörittää Nema 34 moottoria...
http://www.zappautomation.co.uk/electrical-products/stepper-drivers/n-series-stepper-drivers-step-direction/2m2280n.html (http://www.zappautomation.co.uk/electrical-products/stepper-drivers/n-series-stepper-drivers-step-direction/2m2280n.html)
Tässä on se vanha toteamus... hyvää ei saa halvalla...