Katselin Mekanexin sivuilta hammashihnapyöriä. Niissä ei näyttänyt olevan mitään muuta kuin pieni laippa toisella puolella.
Ajatus on porata säteensuuntainen reikä laippaan ja kierteittää se M3-kierteellä. Tähän reikään saisi asetinruuvin joka kiristettäisiin akselissa olevaa koloa vasten.
Mahtaisiko tämä toimia? Jos ei, niin miten nämä pyörät yleensä kiinnitetään?
-kiilaura
-kitkaliitosholkki
-lämpökrymppi
-puristuspakote
-liimaus lukitteella
-pidätinruuvit
Laitetaan ny vielä
-putki/lieriö/kartiosokka
Lainaus käyttäjältä: Plot - 29.09.14 - klo:11:57
Katselin Mekanexin sivuilta hammashihnapyöriä. Niissä ei näyttänyt olevan mitään muuta kuin pieni laippa toisella puolella.
Ajatus on porata säteensuuntainen reikä laippaan ja kierteittää se M3-kierteellä. Tähän reikään saisi asetinruuvin joka kiristettäisiin akselissa olevaa koloa vasten.
Mahtaisiko tämä toimia? Jos ei, niin miten nämä pyörät yleensä kiinnitetään?
Säteen suuntaisella pidätinruuvilla olen laittanut kiinni.
Mietelmäni olivat sitten aika oikean suuntaisia.
Noita ruuveja on monenlaisella kärjellä. Piikki on varmaan paras. Vai ehkä taso?
DIN916 varmaankin eniten viljelty tuollaisessa lukituskäytössä.
Normaaleihin vedettyihin koneenrakennusakseliteräksiin Fe/Rst tuo karkaistu pidätinruuvi uppoutuu ilman esiporauksia/tasaulsia ihan riittämin. Pintakarkaistuihin akseliteräksiin ei uppoa eli pinnasta on syytä sipasta rälläkällä puolen millin kolo, niin alkaa uppoamaan. Tasauksen teossa on järkeä rakenteen purettavuuden kannalta. Eli jos suoraan akseliin painaa upotusruuvin niin akseliin muodostuu "purse" eli kohouma joka verraten hankaloittaa purkamista. Kun ajaa vaikka rälläkällä pikku upotuksen/tason niin akselin tuo muodostuva "purse" ei yllä pyörään.
Joskus kun on tiukka paikka, olen esim. M6 reikään porannut käsiporalla 5:n millin terällä kolon. (Poran kärkikulma hiottu 90ast. niinkuin topruuvissakin) Sitten paineilmaa perään ja ruuvi kiinni. Tämä siis tapauksissa, jossa pyörän paikka ja asento on tarkka.