Joo... Eli huusin huutonetistä tämmösen videoprojektorin kuin ask proxima c160. Tämä on LCD-projektori ei DLP, mutta tarkoituksena olisi poistaa dikromaattiset peilit (onko siellä vai jotkin suotimet...) ja korvata ne vaikka alumiinilla. Tässä ei ollut ollenkaan poltinta sisällä ja sen kyllä tiesinkin huutaessani joten ensi töiksi piti poistaa lampun virtalähde ja huijata hyppylangalla projektorin emolevyä luulemaan lampun syttyneen, tämä onnistui ihan tuolla yhdellä langalla.
DLP-projektori saattaisi olla lähtökohdiltaan helpompi aihio, mutta tällä nyt mennään.
Resoluutiota tuolla tykillä on vaivaiset 1027x768, mutta ajatuksena olisi joko pyörittää projektoria pöydän alla tai sitten kappaleen pidintä jolloin tulostusala kasvaisi huomattavasti resoluution kärsimättä, eli yksi nurkka heijastetusta kuvasta olisi tuon pyörivän akselin keskellä... Jos pyörittäisi projektoria niin tuo pyöriminen pitäsi olla heilurimaista ettei johdot mene solmuun, eli ensin kierros toiseen suuntaan ja sitten takaisin. Valotus olisi tietenkin molempiin suuntiin ajan säästämiseksi.
Wallinilla oli jotain teho UV-ledejä joita joskus täällä tai blogissaan suositteli eli jollain tämmöisellä pitäisi sitä energiaa tuottaa polymeerireaktion aikaansaamiseksi. Tämä projektori kun on kolmella LCD:llä niin periaatteessa näitä ledejä voisi saada useamman tungettua projektorin sisuksiin, pitää tutkia rakennetta tarkemmin.
Ne UV teholedit jota tiedän käytettävän UV-lakan kovettamiseen ovat vesijäähdytteisiä moduuleita.Paljonko W/Cm2 tuossa tarvitaan?
Jotain tuollaista kaavailen puuhapajallekkin, kerro ihmeessä projektin edistymisestä että me muutkin saamme tietoa.
olli
Tokumentoidaan toki tämäkin mölötys tänne. Purin tuon projektorin atomeihin ja valoväylällä on eri määrä suotimia ja puoliläpäseviä peilejä, harmiksi kokoojaprisman pinnallakin on suotimet liimattuna lasiin kiinni, muuten tuo LCD ja loppu optiikka olisi aika näppärän kokonen ja jokaisen LCD:n taakse saisi omat ledit, yhteen näistä voisi käyttää normi valkosta valoa jolla voisi kohdentaa kuvaa polttamatta silmiä.
Tuon kokoojaprisman/LCD hässäkän purkaminen voi olla melko pikku näppärää puuhaa, jotenkin nämä osapikselit pitäisi saada vielä lopuksi kohdistettua osapuilleen samoihin paikkoihin...
Jatkoilua...
Suotimet prisman pinnalta lähti asetonilla ja ksyleenillä, jonkin verran paljon häviötä UV spektrillä. Ite objektiivi päästää hyvin UV:n läpi. LCD:eissä itessään ei ole suotimia, muutakuin nämä polarisaattorit tietenkin.
Jatkoilua...
En saanut tuota etes rikki, lähti pelittämään kun kasas takasi kokoon. Äkkiseltään kun leikin pienellä UV-ledillä niin näyttäs että tuo kokoojaprisma ei päästä yhden LCD:n läpi tullutta UV:ta, muistaakseni sivu oli punasen LCD:n... Tässä voi olla liikaa häviöitä UV-spektrille, DLP-projektori lienee parempi vaihtoehto, pitää ny kattoo jahka saan jokaisen LCD:n taakse omat UV-ledit, nyt sitä on hieman hankala protoilla kun joutuu käsipelillä pojottamaan valoa. Osapikselit meni tietenkin aivan sekasin, pitänee koittaa saada nämä täsmättyä täsmälleen samoihin kohtiin tahi liki ainakin.
Tässä tuon vermeen sisukset. Kuvia en saanut suoraan laitettua siksi linkit.
http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080040.jpg (http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080040.jpg)
http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080042.jpg (http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080042.jpg)
http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080043.jpg (http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080043.jpg)
http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080044.jpg (http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080044.jpg)
http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080045.jpg (http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080045.jpg)
http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080046.jpg (http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080046.jpg)
http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080047.jpg (http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080047.jpg)
http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080048.jpg (http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080048.jpg)
http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080049.jpg (http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080049.jpg)
http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080051.jpg (http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080051.jpg)
http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080053.jpg (http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080053.jpg)
http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080054.jpg (http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080054.jpg)
Josko tuo prisma hässäkkä aiheuttaa ongelmia niin pitänee sitten poistaa koko prisma ja käyttää ainoastaan tuota vihreän värin LCD:tä suoraan, mutta sitten ei voi laittaa tavallista valkosta valoa kohistusta varten ja UV:n teho pienenee (vai pieneneekö... riippuu prisman häviöistä)
Surkiasti taitaa tämä mennä, laitoin 3x6 UV-lediä (tai niitten pitäs ainakin olla) ja ulostulo projektorista oli todella surkiaa, oli kyllä aika valoosta vielä sillo, pitänee koittaa ny pimiämmällä pikku pieruis. UV ei pääse punaasen valon LCD:n läpi prismasta, mutta jotain kyllä tulee sinisen ja vihreän puolelta. Pitäs saada semmoinen DVI/HDMI muunnin tuohon M1 liittimeen niin vois koittaa eri väreillä. Nyt kun tuon lyä käyntihin niin siihen pitäs tulla sinisellä taustalla projektorin nimi, mutta eipä se enää sillälailla toimi kun kaikki on samaa väriä (UV:ta) Pitäs saada mustavalkokuvaa tungettua tuolle mutta kaapelia uupuu.
(http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080056.jpg)
(http://www.anvianet.fi/jyrki.koivisto/printer/13080057.jpg)
Nyt ollaan niin sanotusti jännän äärellä, tuossa olis vähän videota jahka The Tuubi sen imasee http://youtu.be/kzK-JVhgV80 (http://youtu.be/kzK-JVhgV80), kaapelia kaipais että sais pojotettua mustavalko maskia ja tarvis paremmat UV-ledit, nuissa tuo keila on hieman liian kapea.
Kuinkas muuten toimis tämä muinaninen DIY videoprojektori systeemi tässä? Eli kaikista karkein ratkaisu oli LCD näytöstä purkia paneeli, ja laittaa se piirtoheittimen päälle. Voisi kuvitella että olis helpompi saada riittävästi uv valoa isomman paneelin taa?
Koitin tuotakin, eli viidellä voltilla toimiva LCD paneeli 8 philipsin putki UV:n päälle, piirilevy ei valottunut mutta paneeli lämpeni sen verta että kuva häipy osasta paneelia, mutta palas takasi jäähdyttyään. Tuo saattas toimia jos löytäs jostain mustavalko paneelin, mutta näissä väripaneeleissa on värisuotimet jokaisen pikselin päällä ja UV tyssää niihin. On se kummallista värinää tuo UV kun ei mene oikein mistään muusta läpi kuin maskista (sieltä mistä ei pitäs...)
Tuosta tykkiprojektista vielä sen verta että oletin LCD:ssä olevan polarisaattorit paneeleissa, ei muuten ole... Olivat siinä valokanavan kannessa, näkyvät jossain noista kuvista. Harmiksi näissäkin oli värisuotimet filmissä. Onneksi sähkökatko poltti parivuotta sitten vanhan LG:n LCD teeveen ja ksyleenillä lähti polarisaattori kalvoa sen verta että saan huomenna testata ihan kuvan kera tuota. Kolmannessa koneessa oli vielä ATI:n näytönohjain S-Video lähöllä niin saan sen vielä kytkettyä koneeseenkin.
Leikkelin 6 kappaletta polarisaattoreita puolet nolla kulmassa ja puolet 90 astetta käännettynä. LCD modulien alle sai kätevästi nämä kiinni mutta etupuolella oli vähän kinnkisempi homma. Nyt on taas liian valosta että näkis kunnolla mutta nyt siinä oikein jotain kuvaa näkyykin. Ledit vain on aivan liian alitehosia. Jätin punasen LCD:n takaa UV:t pois, pitänee laittaa valkoset ledit sinne täs joskus tai sitte peilin.
Pitänee alkaa metästää DLP-projektoria, tällä tämä taitaa olla liian monimutkasta, epäilen että tuo prisma taittaa tuon UV:n erilailla noista kahesta LCD:stä ja kuva taitaa olla melko suttunen (haamuinen)
Sen verran näki näin valosalla että kun projektori vetäsee näyttöjen kristallit oikoseen eli näytön mustaksi niin UV tyssää niinkuin pitääkin, vähän arvelutti että blokkaako se sitä.
Jatkoilua... Tässä kun lueskelin lisää tuosta prismakuutiosta niin ilmeisesti pitäs nämä kaksi näyttöä olla vastakkain polarisoituina... pitääpä koittaa tuotakin.
Jatkoilua... Testasin lisää tuota systeemiä, tällä kertaa yhdellä näytöllä ja ilman prismaa, kovin kummoista ulostuloa en siitä saanut, häviöitä taitaa tulla liikaa. Pitää vielä koittaa tehokkaammilla ledeillä mutta tämä taitaa olla tässä.
Tässä kun on kohtalon hetket käsillä että onnistunko huutamaan kohtuuhinnalla DLP-projektoria niin pitäs saada tietää että minkä tyyppisiä nuo polttimot näissä projektoreissa yleensä on? Aikojen saatossa olen keräillyt noita solariumisysteemeitä ja olisi muutama 60watin kaasupurkauslamppu niin onnistuisiko tuon pultata suoraan tai melko suoraan polttimon tilalle näin niinkuin sähköjen puolesta? Tietäiskö Kremmeni? Nuissa solariumeissa on 300watin lämpövastus ja sarjassa on sitten tämä kaasupurkauslamppu, mutta pitäs tieten saaha tuo vastus pois.
Pähkäilin tuota lamppuongelmaa ja mietin mitä jos laittaisi uv valon tulemaan samanlaisella prisma/peili/linssisydeemillä kuin laserissa, toki liikkuvia osia tulisi lisää mutta valoteho paranis ja ymmärtääkseni nämä nykyiset pursotin ilmaisohjelmat osaisi kappaleen siivuttaa ja ohjata sädettä mach:illa.
Toisaalta se lamppu pidikkeineenhän ja linsseineen ei painaisi paljon ja sen voisi suoraan kiinnittää ilman peilejä pöytään liikkuvaksi. Kevyt rakenne ja luulis olevan nopea valoitus ja kun heijastaa kuvan alhaalta lasinläpi nesteeseen pysyy kohdistuskin aina vakiona riippumatta nesteen määrästä. ::)
Painolevyn valotusraameissa n.50 X 50 cm UV-lampun (elohopeahöyrylamppu) teho oli 3000w.
Tuo laseri systeemi olisi varmaankin kevyempi ja enempi semmonen DIY-henkinen ratkaisu, ongelmana on vain tarpeeksi tehokkaan laseri ledin hankinta, koitin saada hommattua tuommoista siihen toiseen tulostimeenkin jo mutta turhaan...
3000w kuulostaa aika paljolta, mutta arvelen siinä painomaskissa olevan enempi sitä pinta-alaakin ja olisiko tuo valotettava materiaalikin vähän tymäkämpää ainesta että kestää maalin levityksen... Tässä olisi tarkoitus saada pinta-alaksi projektorin resoluutio jaettuna kymmenellä eli josko vaakasuoraan niitä pikseleitä olisi se 1024 kappaletta niin ne levittäytyisi 102,4mm matkalle eli tarkkuudeksi saisi 0,1mm. Tuon pinta-alan lisäämisen ajattelin toimivan sillä pyörivällä kappalesysteemillä tai sitten pyörivällä projektorilla. Ongelmana tuommoisessa pyörimis hommelissa on se että ympyrän kehällä tarkkuus pienenisi verrattuna origoon jos ajattelee valotuksen tulevan yhdeltä linjalta, mutta kun tässä on myös näitä muita pikseleitä pystysuoraan niin ne kompensoi tuota eikä tarkkuuden pitäisi kärsiä ulkokehällä.
Tuo DLP-projektori meni nyt tällä kertaa ohi kun joku muukin sitä intoutui huutamaan enkä etes ajatellut pikselivikasesta projektorista kovin kummoista summaa maksaa, metästetään ny uutta.
Onko pakko olla ledi valolähteenä, josko siellä olisi vain UV lamppu joka kohdistetaan peileihin ja kokoojalinsseillä/suljinaukolla määrättäisiin pisteen koko, tietty siinä valotehoa häipyisi, mutta olisiko lopputulos parempi kuin ledillä?
Tuo kuulostaa kovin samanlaiselta mitä tässä jo kertaalleen yrittelin. Ajattelitko siis semmoista xy-kelkka systeemiä ja siihen sitten pistemäinen UV-valo?
Tämmöinen projektori systeemi olisi siitä helpompi ettei ohjaavassa koneessa tarvi olla kummoista ajuria kun niitä liikkuvia osia ei ole kovin paljoa, samoin tuon maskin ulostuonti koneelta on paljon helpompaa, senkun vain läväyttää ruutuun kuvan ja kerralla valottuu isompi alue.
Tuon vermeen ohjaamisen ajattelin toteuttaa normi PC:llä, mutta käyttöjärjestelmänä toimisi tämmmöinen Amigan uusherätelty käyttöjärjestelmä kuin Aros
http://aros-exec.org/ (http://aros-exec.org/)
http://aros.sourceforge.net/ (http://aros.sourceforge.net/)
Tuon käyttöjärjestelmän saan tekemään mitä haluan ja on tutumpi ympäristö kuin Windows tahi Linux, ainut puute on monimonitorien tuen puute, mutta kirjuuttelen sitten USB-ajurin joka juttelee jonkin mikrokontrollerin kanssa joka ohjaa askelmoottoria ja projektorin lamppua. Kaasupurkauslamppu vain olisi silloin melko huono vaihtoehto, se kun ei taida tykätä sammuttelusta ja sytytyksistä.
Eli se mitä hahmottelin päässäni, että rakenne olisi samanlainen kuin noissa polttavissa lasereissa, vain laser lampun tilalla olisi UV valolähde ja peilit kääntäis valosäteen ylöspäin altaan pohjalle.
Mikäli sen lampun saisi kiinnitettyä suoraan X-Y kelkkaan, ei tarvittaisi peilejä eikä prismoja, vaan suoraan lampun edessä olisi säädettävä suljin ja optiikka joilla määriteltäisiin pisteen koko, tietty edellytys on että UV lamppua voi polttaa pystyssä. En muista noitten asentoja, toiset on herkkiä sillekkin ja palaa nopeasti loppuun mikäli ei ole oikeassa asennossa.
Tuo projektoriviritys on ollut minullakin ekana vaihtoehtona, sen ainoa huonopuoli on hitaus, johtuen niiden lamppujen huonosta UV valaisukyvystä, mistä johtuu hitaus.
Muuten samanlainen allasrakenne kuin tuossa projektorissa, eli kuva heijastetaan alhaalta altaan pohjalle ja siellä olisi X-Y akselit liikuttelemassa lamppua, ja altaan yläpuolella Z akseli nostamassa aina kappaletta ylös tarvittavan matkan kun uusi kerros valotetaan-
Etuna tälläisessä olisi tarkkuuden parantuminen, eli toistaa vektoreita sen mitä aslemoottorit ja runkorakenne kestää
Huonona puolena liikkuvien osien lisääntyminen kahdella akselilla. Kappaleen koko määräytyisi altaan sisämittojen mukaan, edellyttäen että se pysyy kiinni nousevassa pöydässä.
EDIT
Suurin ongelma taitaa kumminkin olla tuo UV valoon reagoivan neste materiaalin hankinta, toistaiseksi en euroopasta ole sellaista kauppaa löytänyt mistä sitä hankkia pienempiä määriä kerrallaan. Jenkeistä tietty saisi tilattua kunhan ottaa muutaman gallonan kerrallaan, ainakin minimi ostos oli minun lompakon ulottumattomissa.
Valmistajiahan ei kait ole kuin jenkeissä, kiinassa ja intiassa.
Siksi PuuhaPaja pitää projektia jäissä, kunnes tuo hankintakanava löytyy.
Kesälikka firmassa kertoi heillä Ylivieskan ammattikorkeakoulussa olevan tuommoinen 3D-printteri (jos nyt en aivan väärin ymmärtänyt) Pystyisiköhän tuota valotettavaa polymeeriä hommaamaan sitä kautta?
Voi olla että saanen tuon DLP-projektorin hommattua, tämä kaiffari kenen kanssa siitä kisasin ei taida lunastaa huutoaan, tämä jää nähtäväksi.
jatkoilua...
Eipä taida ollakkaan Ylivieskassa nesteprintteriä, http://www.youtube.com/watch?v=Jaj7m5-m_Lc (http://www.youtube.com/watch?v=Jaj7m5-m_Lc) :(
jatkoilua...
Tuommoiseen törmäsin, eli tee se itse litku http://forums.reprap.org/read.php?70,10142 (http://forums.reprap.org/read.php?70,10142) Tässäkin pitäisi ensin tietää mitä ominaisuuksia tuolle materiaalille haluaa ja rakentaa sen pohjalta aineseokset polymeerireaktiolle. Näitä eri polymeerejä kun on sen yksi miljoona.
jatkoilua...
Tulostukseen sopivia polymeerejä on maailma pullollaan, ongelmana vain on se että nämä ovat jo polymerisoituneet ja kiinteässä tilassa. Polystyreeni (styroksi/kertakäyttöastiat/tavarat) voidaan ilmeisesti hajottaa lämmöllä takaisin styreeniksi http://www.valuatlas.fi/tietomat/docs/plastics_PS_FI.pdf (http://www.valuatlas.fi/tietomat/docs/plastics_PS_FI.pdf) ja liuottaa "nesteeksi" (irtonaisiksi polymeeriketjuiksi) esim. asetonilla. Styreeniksi hajottaminen vaatii tyhjiön tai inertin kaasun (argon?) sekä lämpöä yli 220 celsiusta.
Nyt jos näitä kahta litkua sekoittaa keskenään (styreeni ja polystyreeni) ja lisää joukkoon ainetta joka reagoi UV-valoon (vetyperoksidi, vapaat radikaalit) voinee saada polymeerireaktion? http://www.brancher.com/Drying,249.html?lang=en (http://www.brancher.com/Drying,249.html?lang=en)
Tämä jos onnistuisi niin tuo olisi melko ilmaista.
ei heti innosta alkaa asetonin kanssa leikkiminen, varsinkin kun allas on auki päältä ja höyryt leviää ties minne ja haihtuvuus taitaa olla aikasmoinen. Mutta jatketaan photopolymeerin metsästystä
olli
Oletko aivan varma, että siitä alkuperäisestä kaarilampusta tykissä ei tulisi UVta enemmän, kuin joistain UV ledeistä? UV ledeissä alemmilla aallonpituuksilla jo 1 mW on kova teho.. Xenon-kaarilampun emissiospektri menee aika alas.. Itse yrittäisin ennemmin alkuperäisellä kaarilampulla ja siitä näkyvän valon pois suodattamisella jossain kohtaa optista polkua, jos näkyvä valo haittaa.. Oletus siis, että valitsee tykiksi kaarilampulla olevan tykin.
Töissä etsittiin järkevää valokuituun (safiirikuitu) ulostavaa UV lähdettä, joka menisi 300nm alle, ja ei suuremmille tehoille ole mitään muuta järkevää, kuin laserit. LEDeissä ei ole mitään toivoa. Deuterium-lampuissakin UV tehot on aika pieniä lopulta. Tämä siis, vaikka rahaa olisi käytettävissä. Lasereissa menee excimer-lasereihin, jotka ei ole kovin harrastajaystävällinen valinta, ja ovat pulssitettuja. Tuo UV lähteen etsintä ei liittynyt 3d tulostukseen.
Sen vähän mitä näistä olen saanut kerättyä tietoa niin osa on tainnut vaihtaa alkuperäisen lampun tilalle UV-polttimon, mutta tuossa omassa huutamassani LCD projektorissa ei tuota lamppua ollut ollenkaan. Muutenkin tuo LCD hävittää puolet valotehosta näyttöjen polarisaattoreissa (tai näin olen ymmärtänyt), pitäisi siis koittaa maksimoida tuo UV-spektri jos en onnistu halvalla hommata DLP:tä
Tämä käytettävä neste asettaa omat vaatimuksensa sille millä valon spektrillä se toimii parhaiten, mutta UV taitaa olla melko yleispätevää valoa varmaankin kaikille näistä?
Joissain videoissa mitä Tuubissa on niin näyttää siltä että käytetään ihan vain sitä projektorin omaa lamppua niin kuin sanoit kun näyttää kovin valkoiselta se valo, mutta tuosta ei ehkä voi vetää aivan suoraa johtopäätöstä. Livenä nuo omat UV-ledit näyttivät paljon tehottomimmilta mutta kameran läpi katsottuna aivan erilaiselta. Kamera on ilmeisesti huomattavan paljon herkempi havaitsemaan UV:ta (näkeekö ihmissilmä sitä ollenkaan? Taitaa vain kutittaa silmämunia...)
En usko että näkyvä valo haittaa noita nesteitä, taitavat reakoida vain osaan valospektriä lopuilla ei taida olla väliä. Noissa nesteissä ilmeisesti käytetään jotain (UV-)valoa pysäyttävää ainesta ettei muovi ala polymerisoitua kuin ihan siinä pinnassa (tai pohjassa), muutenhan se menisi koko nesteen läpi eikä kappaleesta tulisi kuin ympijööti pötkäle.
jatkoilua...
Tuota styreeniähän näyttää saavan ostettua ihan kaupanhyllyltäkin http://shop.motonet.fi/fi/tuote/606882/Styreeni-05l (http://shop.motonet.fi/fi/tuote/606882/Styreeni-05l) parikymppiä litralta, tuohon kun sekoittais pulveriksi silputtua polystyreeniä jatkeeksi ja jos vetyperoksidi saisi tuon polymeroitumisen alkamaan niin olisi jo aika halpaa. Sekaan jotain titaanioksidia tms. väriksi ja UV-estoaineeksi. CD-levyjen koteloille vihdoin jotain hyötykäyttöä...
Lainaus käyttäjältä: jyrki.j.koivisto - 30.08.13 - klo:15:17
Sen vähän mitä näistä olen saanut kerättyä tietoa niin osa on tainnut vaihtaa alkuperäisen lampun tilalle UV-polttimon, mutta tuossa omassa huutamassani LCD projektorissa ei tuota lamppua ollut ollenkaan. Muutenkin tuo LCD hävittää puolet valotehosta näyttöjen polarisaattoreissa (tai näin olen ymmärtänyt), pitäisi siis koittaa maksimoida tuo UV-spektri jos en onnistu halvalla hommata DLP:tä
Tämä käytettävä neste asettaa omat vaatimuksensa sille millä valon spektrillä se toimii parhaiten, mutta UV taitaa olla melko yleispätevää valoa varmaankin kaikille näistä?
Joissain videoissa mitä Tuubissa on niin näyttää siltä että käytetään ihan vain sitä projektorin omaa lamppua niin kuin sanoit kun näyttää kovin valkoiselta se valo, mutta tuosta ei ehkä voi vetää aivan suoraa johtopäätöstä. Livenä nuo omat UV-ledit näyttivät paljon tehottomimmilta mutta kameran läpi katsottuna aivan erilaiselta. Kamera on ilmeisesti huomattavan paljon herkempi havaitsemaan UV:ta (näkeekö ihmissilmä sitä ollenkaan? Taitaa vain kutittaa silmämunia...)
Silmän kyky nähdä loppuu tuolla 300-400nm välillä.
Lainaus käyttäjältä: jyrki.j.koivisto - 30.08.13 - klo:15:17
En usko että näkyvä valo haittaa noita nesteitä, taitavat reakoida vain osaan valospektriä lopuilla ei taida olla väliä. Noissa nesteissä ilmeisesti käytetään jotain (UV-)valoa pysäyttävää ainesta ettei muovi ala polymerisoitua kuin ihan siinä pinnassa (tai pohjassa), muutenhan se menisi koko nesteen läpi eikä kappaleesta tulisi kuin ympijööti pötkäle.
Yleensä ongelma UVn kanssa on juuri, että se vaimenee voimakkaasti materiaaleissa. Eiköhän se ole ihan nesteen ominaisuus, että UV vaimenee siinä niin voimakkaasti, että tehotiheys riittää polymerointiin vain pinnassa.
Lainaus käyttäjältä: CNCpossu - 30.08.13 - klo:16:33
Silmän kyky nähdä loppuu tuolla 300-400nm välillä.
Yleensä ongelma UVn kanssa on juuri, että se vaimenee voimakkaasti materiaaleissa. Eiköhän se ole ihan nesteen ominaisuus, että UV vaimenee siinä niin voimakkaasti, että tehotiheys riittää polymerointiin vain pinnassa.
Jos nyt jotain tästä ymmärsin http://www.iasj.net/iasj?func=fulltext&aId=30445 (http://www.iasj.net/iasj?func=fulltext&aId=30445) niin näyttäisi todellakin siltä että ainakin tuo polystyreeni estää melko hyvin UV:n etenemisen, riippuen tietenkin tulostussiivun paksuudesta.
Minulle riittäisi polystyreenin ominaisuudet valmiissa kappaleessa, näissä 3D harrastaja tulostimissa ei taideta liiemmin miettiä mitä ominaisuuksia sillä tulosteella oikeasti on materiaalin kannalta, hyvänä esimerkkinä tämä ääliö hypetys tulostetuista aseista.
Onnistuin hommaamaan DLP tyyppisen projektorin (8€ paikalliselta kirppikseltä) Resoluutio on vain 800x600 mutta koitetaan tuolla.
Lamppu oli tuostakin palanut ja samalla oli sulattanut pohjan muovejakin, mutta eipä sillä väliä. Purin tuon tietenkin heti atomeihin ja härnäsin toimimaan ilman poltinta. Tuosta pitäs nyt saada pois tuo oma virtalähde ja käyttää jotain muuntajaa ja reguja. Tuo vehe tarvitsee +12v, +5v ja +2.5v. Nuo jännitteet saa kyllä helposti tehtyä mutta ongelmana on että projektorin emolevy höpöttää virtalähteelle ilmeisesti I2C väylän kautta jotain ja ei lähde toimimaan ilman sitä jutustelua. Virtalähteellä on lämpöjen seuranta lampulle ja DLP:n jäähytykselle, samoin kuin puhaltimien ohjaus. Tuo I2C väylä liittynee nuihin.
Tuosta saisi todella kompaktin paketin ilman tuota omaa virtalähdettä (jos tuota projektoria pyörittelis astian alla pinta-alan lisäämiseksi)
Värikiekon toiminta oli muuten melko jännä, sitä kun sormella himmaili niin huomasi että DLP:n kuva on siihen tahdistettu (tietenkin) mutta oli melko ovelaa seurattavaa. Tuon kiekon voi poistaa ja jollain pienellä prossulla lähettää tahistuspulsseja, pitää muuten melkosta mekkalaa ja aiheuttaa UV:lle häviöitä. Projektori ei tiltannu vaikka koko kiekon pysäytti, kuva vain pysyi samana mihin jäi edelliseltä pulssilta. Oletuskuvan kanssa kiekolta tuli 120Hz:n taajuudella lyhyitä pulsseja (ehkä semmosella 5-10% pulssisuhteella)
(http://www.netikka.net/aros-stuff/DLP/14010007.jpg)
(http://www.netikka.net/aros-stuff/DLP/14010008.jpg)
(http://www.netikka.net/aros-stuff/DLP/14010009.jpg)
(http://www.netikka.net/aros-stuff/DLP/14010010.jpg)
(http://www.netikka.net/aros-stuff/DLP/14010011.jpg)
Pikkuisella Googletuksella selvisi että tuo jutustelu on melko varmasti tuolle lämmönhallinnalle http://pdfserv.maximintegrated.com/en/ds/MAX6660.pdf (http://pdfserv.maximintegrated.com/en/ds/MAX6660.pdf) Tuon voinee simuloida sillä samalla prossulla kuin tuon värikiekonkin signaalin.
EDIT: No voi sun... Sielä on sitten toinenkin piiri joka ohjailee väylän kautta osaa noista puhaltimista http://www.gmt.com.tw/product/datasheet/eds-768b.pdf (http://www.gmt.com.tw/product/datasheet/eds-768b.pdf)
Tais lähtee taas mopo käsistä... Nyt tuosta DLP projektorista olis tarkotus ajaa vain tuota DMD piiriä (digital micromirror device) USB:in kautta. Noista on vähän hintsusti tietoa jaossa, mutta löysin jonkin Acerin Sharpin http://diagramas.diagramasde.com/otros/XR10XL.pdf (http://diagramas.diagramasde.com/otros/XR10XL.pdf) huoltomanuaalin jossa on skemat mukana ja sama DMD piiri. Projektorista pitää harvesteroida myös tuommoinen kuin DAD1000 piiri mukaan (ajetaan korkeampia peilin jännitteitä sillä kait...)
Ite DMD toiminee kuin "muistipiiri" (näin jummarsin) tosin osoteväylä on ilmeisesti sarjaportin(jonkinlaisen) perässä ja yhdessä tuon DAD1000 piirin kanssa sitä ajetaan jotenkin. DMD toimii 3.3v (Toimiva projektori ajaa datalinjoja 2.5v, suottaa kestää 3.3v tai sitten ei) jännitteillä (plus nuo DAD1000 piirin jännitteet (korkein jotain +20v ja kaksi muuta alempaa jännitettä,alin jotain -20v. Nämä on ovelasti nimetty reset jännitteiksi, noiden toiminta on vielä pahasti hakusessa. Yhteensä näitä korkeajännitteitä on 16 kappaletta)
Tässä tarkoituksessa tuon peilin(DMD) ohjaus ei tarvi olla mitenkään nopeaa niin ajattelin puskea dataa sille kahdeksalla kahdeksan bitin shift in parallel out piirillä (SN74HC164) (64-bitin dataväylä) joita ohjaan sitten PIC32:sella. Shiftereillä saa sopivasti tuon 3.3v muunnoksen 2.5v niin menee kaksi kärpästä samalla. Laitan nuo joko ketjuun tai sitten ajan erikseen jokaiselle omaa dataa (nopeuttaa datan siirtoa, kahdeksalla kellotuksella kaikki 64 bittiä)
Ite tuo DMD piiri on melkosen kestävän olone kun ei ole vielä hajonnut vaikka sitä jo vähän härnäilin. Uskon tuon DMD:n ottavan dataa sisään ihan millä alemmalla kellotaajuudella tahansa, koska siinä on erikseen datan lataus pinni (datastrobe tai jotain sinnepäin)
DAD1000 piiri toimii SPI:n kautta mutta justiinsa sen rekistereistä ei oikein ole tietoa, nämä pitää koittaa varastaa väylältä vielä kun tuo projektori pelittää.
UV lamppuna ajattelin käyttää joko jotain ledejä tai sitten tommosta 400w kaasupurkaus härpäkettä, tosin sen korkeajännite muuntaja on melko massiivinen mutta eipä loppuis sitte teho kesken. Sille pitäs sitten kyllä laittaa jonkinlainen shutteri. Ajattelin että pienen RC-servon avulla pyörittelis halkastua alumiini putkea (40-60mm halkasijaltaan) toimis samalla peilinä ja shutterina.
EDIT: Tuo DMD piiri lienee TI:n valmistama ja näitä on/ollut tarjolla kolmea eri laatua: standardi, UV ja infrapuna. Standardi ja UV läpäisee/heijastaa samanverran noin suunnilleen UV:ta mikä on siis hieno homma jatkoa ajatellen, oikein muuta tietoa en tuosta piiristä sitten ole löytänytkään.
EDIT: Tais löytyä tarvittavaa tietoa http://repositories.tdl.org/ttu-ir/bitstream/handle/2346/20631/31295019812154.pdf?sequence=1 (http://repositories.tdl.org/ttu-ir/bitstream/handle/2346/20631/31295019812154.pdf?sequence=1) näin äkkiseltään näyttää aika samalta
EDIT: Parsin kasaan eri TI:n lähteistä miten tuota DAD1000 piiriä ajetaan (puuttuu vielä tietoa tuosta SPI väylästä. Sillä kait enabloidaan nuo lähöt) Tuntuu olevan hirmu salasta tietoa tämä. Tuo taulukko on täytetty DAD2000 piirin kokoon parsituilla tiedoilla, tuskin tuo nyt niin hirveesti on muuttunu, ainakin bitit tuntuu järkeviltä.
(http://www.netikka.net/aros-stuff/DLP/14010013.jpg)
Hitusen edistystä, nyt on jo jonkinlainen käsitys tuosta piiristä. Tässä kun piirtelin palikoita niin selvisi että tämä 800x600 pikselin DMD piiri ei käytä datalinjoista D0-D6 eikä D57-D63. Ihmettelinkin että miten tuon modulon saa tasajaolle. Jokaisen datalinjan perässä on siis 16-bitin shift rekisteri jolla ajetaan 16 pikseliä vaakajuovalta ja 50 bitin datalinjalla saa sen 800 pikseliä linjalle (50x16).
Pitänee koittaa yksinkertaistaa tätä siten että ajaa sarjadataa D0 pinnille eikä käytä tuota leveämpää ja nopeampaa väylää ollenkana, saisi melko kompaktin piirilevyn kun riittäis tuo PIC32, DAD1000 ja jännite regut.
Harvinaisen veemäistä raapustaa noita palikoita eri schemojen pohjalta, varmasti on muutama virhonen...
Hitusen edistystä (eipä nämä oikein noin yleensä mun projektit etene) eli Digi-Keyltä saapui tänään roinaa ja onnistuin huutamaan hieman paremmalla resolla olevan tykin (http://www.projectorcentral.com/InFocus-Work_Big_IN26+.htm) Tuossa pitäisi olla tuo sama DMD piiri mutta tarkempana. Kohta pitäisi olla 2 tykkiä joista ottaa selevää.
DMD piirille olisi palikka piirrettynä mutta vielä pitää selvittää miten tuon DAD1000 piirin kanssa keskustellaan. Koitan teetättää levyn nelikerroksisena koska olen erittäin onneton ja laiska vetelemään noita jännite ja maatasoja muuten.
Ajattelin tehdä nuo jännitteet tommottisella piirillä kuin LM2592, se on tarpeeksi yksinkertainen että saan sen ehkä jopa toimimaan... Schotkyt valitsin summamutikassa (ei ihan mutta melkein) eli olisivat SS36FSCT-ND (SS36) Riittänee? Kelat olisi sitten aikamoista arpapeliä otin niitä muutamaa eri laatua (22uH (3A), 33uH (2.3A) ja 47uH (2A)) Ei mitään hajua passaavatko. Kelan induktanssi riippuu syöttöjännitteen tasosta ja virran kulutuksesta tai näin ymmärsin enkä ole oikein päättänyt millä jännitteellä tuota puskisi, jos vaikka olisi askelmoottori ajurit samalla levyllä.
PIC32 toiminee 2.5v jännitteellä (en ole tutkinut miten vaikuttaa USB porttiin) mutta jos nyt onnistuu käyttämään tuon DMD piirin kanssa tuota sarjadata moodia niin silloin PIC32 voisi olla ihan tuo 3.3v, laskee sitten jännitettä niiltä osin mitä tarvii tuon DMD piirin kanssa, parempi olisi tietenkin jos ei hirveästi tarvitsisi kikkailla jännitetasojen kanssa. DAD1000 on kuitenkin 3.3v vehjes ja PIC:in pitää keskustella sen kanssa SPI väylän kautta joten pakosti taitaa tulla jossain kohtaa eroja. SPI voinee toimia hienosti vaikka PIC32 olisikin 2.5v ja DAD1000 sen 3.3v, pitää tutkailla.
EDIT: Tuo DMD piiri jota koitan ajaa on tämä tai pahasti ainakin ulkoapäin samannäköinen: http://www.eetasia.com/ART_8800416404_1034362_NT_a5fd45ee.HTM (http://www.eetasia.com/ART_8800416404_1034362_NT_a5fd45ee.HTM)
Ostelin EBaystä tommottisen palikan http://www.ebay.com/itm/USB-Logic-Analyzer-Device-Set-USB-Cable-24MHz-8CH-24MHz-for-ARM-FPGA-/370986591230?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item56608623fe (http://www.ebay.com/itm/USB-Logic-Analyzer-Device-Set-USB-Cable-24MHz-8CH-24MHz-for-ARM-FPGA-/370986591230?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item56608623fe)
Tällä pitäs saada tuo SPI väylän höpöttely selville. Vanhalla HP:n oskilloskoopilla sitä jo vähän tutkailin ja näyttäs siltä että höpöttelyä tapahtuu vain heti siinä alussa. Tämä kävis yhteen sen kanssa mitä jostain luin että tuolla SPI väylällä vain alustetaan tuo piiri toimimaan ja käynnistetään/sammutetaan nuo reset lähdöt (on sielä varmasti paljon muutakin) Hienosti TI vastasi erään herran kysymykseen jossain foorumillansa että miten tuo DAD1000 piiri käynnistetään, vastaus oli "proprietary", noh kyllä se kohta selviää...
Jotain tuosta SPI väylästä sai kaivettua niistä vähistä läpyköistä joita TI on tavallisille kuolevaisille julkaissut että tiedän mikä neljästä SPI väylän kellotusmuodosta on käytössä ja suunnilleen oskilloskoopin perusteella kellotaajuudenkin ja sen että data/kellobittien määrä on 16 (sopii hyvin koska näitä reset linjojakin on 16)
Aluksi suunnittelin että irrotan tuon DAD1000 piirin tuosta projektorista, mutta sillä onkin kunnon kuparilätkä pohjassa lämmönsiirtoa varten (ei se kyllä käytössä tunnu lämpiävän) ja näillä omilla vehkeillä saattaa olla tuskaista sitä irrottaa. Onneksi EBayssä näitäkin näyttää olevan kaupan (jos ovat aitoja ja toimivia)
Tuosta palikasta vielä että ei kyllä ymmärrä miten Kiinanpojat voi myydä tavaraa noin halvalla, tuossakin 9 taalan ostoksessa on postikulut mukana...
Tuli tässä leikittyä tommottsella kuin FreeCAD raapustelu ohjelmalla, koitin tehdä 3D piirrosta tuosta DMD piirin kannasta, ei aivan onnistunu ku mukaan tuli kaikki laatikot joilla olin leikannut kulmia peruspalikasta. Tietääkö joku mikä menee vikaan? Raapustus kyllä näyttää hienolta FreeCADissa mutta ei enää sen jälkeen kun exporttaan sen STEP tiedostona.
Jatkoilua...
Jos tuota piiriä nyt onnistuu ajelemaan USB:in kautta ja jos tuota projektorin raatoa pyörittelisi sielä astian alla niin nämä virta ja USBi johdot pitäisi olla kunnolla kiinni piirilevyssä. Ajattelin käyttää siinä kohtaa rj45 johtoa ja liitintä... Onhan se hieman kyseenalaista käyttää kaikkien tietämää standardi liitintä aivan muuhun tarkoitukseen, mutta mekaanisesti se taitaisi passata oikein hyvin, eihän niitä tahdo saada irti vaikka haluaisi... Samalla saisi protoiluavarten/muuten vaan ledejä (2) käyttöön (semmottisella liitinkannalla missä ne on)
Tyhmä kysymys: miksi ei vaan käytä tykkiä vaikka tietokone-liitännän kautta? Suoraan kuva näytönohjaimelta tykille täydellä tykin resolla ilman mitään virittämistä.
Ymmärrän hauskana projektina peilipiirin ohjauksen virittelyn, mutta jos tavoitteena on 3d tulostus, eikä elektroniikkaharrastus. Jälkimmäisessäkään mitään vikaa, en sitä tarkoita.
Lainaus käyttäjältä: CNCpossu - 11.02.14 - klo:11:16
Tyhmä kysymys: miksi ei vaan käytä tykkiä vaikka tietokone-liitännän kautta? Suoraan kuva näytönohjaimelta tykille täydellä tykin resolla ilman mitään virittämistä.
Ymmärrän hauskana projektina peilipiirin ohjauksen virittelyn, mutta jos tavoitteena on 3d tulostus, eikä elektroniikkaharrastus. Jälkimmäisessäkään mitään vikaa, en sitä tarkoita.
Tuota samaa tässä jo mietin vähän ittekin. Sanotaanko näin että ei se määränpää vaan se matka, mutta jos nyt jotain syitä pitää kehittää niin tuommoinen projektori on melko massiivinen jos sitä pitää pyörittää astian alla ja vakiotykissä on aivan liikaa ylimääräistä rompetta mukana, haluan hallita täysin tuota peiliä. En esimerkiksi halua että käynnistys kestää (vakio projektorin lampun ohjaus ja sen viiveet), enkä halua että tykistä tulee mitään valikkokuvaa ruutuun. Normitykki vaatii tietokoneelta kaksi videolähtöä (tai ketjutettuna, mutta silloin monitorin ruutukin räppii samaa maski kuvaa) enkä halua myöskään sitä vaikka tässä pääkooneessani onkin SLI sillattuna kaksi gtx560 näytönohjainta ja ruutuja saisi sillä vaikka koko pöydän täyteen (6 monitoria muistaakseni)
Toisin sanoen jos haluaisin käyttää vaikka askelmoottoria vanhasta printteristä niin en helkutissa käyttäisi sitä koko printterin raatoa vaan pelkästään sitä askelmoottoria.
Vaikka tuota projektorin raatoa ei pyörittelisikään astian alla niin saattaa olla että haluan ajaa sitä xy-kelkan päällä (ylösalaisin tai ei) ja silloin tuollainen vakioprojektorin kanssa näyttäisi todella typerältä.
Jos tämä onnistuu niin tuon tykin koko on pelkästään yksi pieni piirilevy optiikan perässä, eli todella pieni ja sitä voisi sitten käyttää monella eri tavalla.
Yksi toinen syy on koittaa maksimoida tuo UV teho. DMD eli tuo peilipiiri heiluttelee noita peilejänsä luodakseen eri valoisuus asteita ("mustasta" täysin "valkoiseen") yhdessä tuon värikiekon kanssa sitten muodostuu eri värejä. Tuo peilien heiluttaminen syö UV-tehoa vaikka se tapahtuisi kuinka nopeaan tahansa niin aina jossain välissä peili heijastaa UV:n optiikan kattoon ja muuttaa UV-tehoa lämmöksi (tuossa yhdessä kuvassa näkyy tuo jäähdytyssiili optiikkapurkin päällä (isompi on DMD piirille), sinne peilit ajaa ne fotonit mitä ei haluta kankaalle) Tässä purkamassani projektorissa on vain tuo vanha vga liitin ei DVI/HDMI liitintä. Musta mitä tuolle tykille ajaa ei välttämättä ole pikimustaa vaan se riippuu AD-muunnoksesta ja projektorin valoisuus ynnä muu asetuksista. Printtauksen kestoa voi sitten pienentää jos peilit saa pysymään paikoillaan koko valotuksen ajan eikä ne heiluskele eestaas. Ajan pienennys on suoraan verrannollinen tuohon heiluskeluun.
3D-tulostuksessa käytetään kuitenkin puhtaasti mustavalkomaskia eikä mitään värien eri valoisuusasteita.
Tänään saapui postissa tuo toinen DLP-projektori jonka huusin huutonetistä (InFocus IN26+) DMD-piiri näyttää ulkoapäin samalta mutta resoluutio on tarkempi. Lähden siitä että piiri on sama mutta vain resoluutio on parempi, eli muuta eroa näissä ei saata olla kuin tuo dataväylän leveys joka tässä on sen täydet 64-bittiä.
Tuossa tuo projektorin emolevy ei höpöttele mitään ylimääräistä tuolle virtalähteelle, vain lampun ohjaus ja sen toiminnan tarkkailu. Virtalähteessä oli myös merkittynä jännitteet ja virrantuotto, tuosta on apua tuon jännitereguloinnin teossa koska sitä ei tarvitse mitoittaa kuin juuri noihin lukemiin suunnilleen (pitänevät paikkansa nuo merkinnät)
+12VDC/0.7A (+12.3V mitattu käynnissä)
+5VDC/1.3A (+5.1V mitattu käynnissä)
+3.3VDC/1.8A (+3.24V mitattu käynnissä)
-10VDC/0.16A (-11.75V mitattu käynnissä, käyttötarkoitus epäselvä)
Tuossa toisessa BenQ:n projektorissa ei tainnut tuota negatiivistä jännitettä tulla ollenkaan virtalähteeltä, voi olla että tässä InFocuksessa tuon DAD1000 piirin tarvitsemat jännitteet luodaan siinä erilailla.
Softapuolella askartelin STL-tiedoston lataajaa ja sainkin jo palikoita pyörimään Aros käyttöjärjestelmään portatulla mesa kirjastolla Gallium3D:n avustamana. Vielä pitää koodailla huonolla matikkapäällä rutiinit jotka viipaloi tuon STL mallin kaksiulotteisiksi "kuviksi"
tuohan alkaa näyttämään lupaavalta tuotteelta.
Onko siihen tarkoitus laittaa UV lamppu valolähteeksi?
EDIT:
Eikös noita ilmaisohjelmia ole jo valmiina, jotka suorittaa sen viipaloinnin, ei tarvitse uudelleen pyörää keksiä.
esim B9Creator
Onhan noita ohjelmia, ne on vaan kaikki väärille käyttiksille näin Amigan nimeen vannovan mielestä. Sitä paitsi jonkinlainen ajurikin pitää sielä PC:n puolella olla joka juttelee sitten jotain kautta tuolle härpäkkeelle(USB/BlueTooth/WiFi?). Tuolle Aros käyttöjärjestelmälle semmottiset saan tehtyä.
https://www.youtube.com/user/JyrkiKoivisto/videos (https://www.youtube.com/user/JyrkiKoivisto/videos) Tuola mulla on noita videoita vähän tuosta Aroksestakin.
Jos nyt saan tuon DMD-piirin tottelemaan niin edelleen ajattelin sitä laitetta pyörittää astian alla, semmottiselle ei taida ihan suoraan olla valmista ohjelmaa. Tuo 3D-mallin viipalointi saattaa olla haastavaa... :(
Askartelin paskartelin siis tuon Aroksen GUI nappula kirjastolle uuden luokan jolla noita palikoita pitäs saada soviteltua tulostusalueelle, vielä vähän kesken. Tuosta pitäs saada aikaan sitä eye candyä...
http://youtu.be/cAeK099g_Ig
Hei
Mtä haet sillä, että se projektori pyörii siellä alla?
Lähinnä isompaa tulostusaluetta, mutta samalla kappaleesta häipyy porrasmaisuus maskin pyöriessä. En oikein ole varma mitä tapahtuu aivan tulostusalueen reunassa kauimpana origosta, tarkkuus saattaa sielä kärsiä tai sitten ei.
Vielä tämä "omin käsin onneen" homma etenee, nyt tuo mun ohjelma jo lataa STL tiedostoja
http://youtu.be/7mAMIKSVb8Q
http://youtu.be/VJIOsYSAe2w
Tänään saapui tuo USB logiikka analysaattori, pitäs kai tuota hardware puoltakin koittaa viedä eteenpäin mutta tällä softapuolella on niin kiva leikkiä. Tuossa taas uudempaa huonoa videota tuosta softasta: http://www.youtube.com/watch?v=DiB_WCnrcAY
Nyt sillä voi skaalata noita tiedostoja ja asettaa palikkaa origoon (vapaa sijotus tulee sitten kohta) Pitää vähän siivoilla tuota koodia ennenkuin se on liian sotkusta...
Skaalaus ynnä muu vektorimatikka tehdään suoraan malliin eikä käyttäen opengl:lää, ei se ny niin vaikeeta ollukkaa.
EDIT: Ajoin tuon videon The Tuubin videonparannusohjelman läpi. Ajattelin että himmentäs tuota videota, mutta se poisteli vain värinää ja aiheutti tuon omituisen väännön johkain kohtaa videota.
Jep jep ja tämäkin projekti etenee samaa verkkaista tahtia.
Tähän mennessä olen onnistunut sieppaamaan tuon DAD1000 piirin alustus viestit SPI väylältä ja periaatteessa saisin sen piirin toimimaan picin ohjaamana. Samaten olen löytänyt kiinalaisten nettiin laittamia "customer datasheetteja" joista on selvennyt aika paljonkin.
Huusin huutonetistä kolmannen tykin ja tämäkin on BenQ merkkinen (PB2250) Resoluutio pitäisi olla täydet 1024x768. Tämä on aivan toimiva vehjes ja lamppukin on ehjä.
Koitin kuvaa tarkentaa 102,76mm x 76,8mm alalle mutta eipä ollut enää tarkkakuva. Menin kattelemaan miten näitä on muut muokannut ja eksyin tuonne: http://www.os-rc.com/en/ilios-documentation-page/37-11-projector-modifications
Nämä muuttelee noita linssisysteemejä poistamalla stoppiruuvuja. Hirveän hankalaa eikä onnistu tuossa BenQ:ssa. Itse ratkaisin ongelman tuomalla koko optiikkaa parimilliä eteenpäin messinki shimmeillä (jos toisi enemmän niin saisi tarkennettua vieläkin pienemmäksi!) kolme pidempää ruuvia se vaati mutta tämä tapa on todellakin paljon kätevämpi.
Tuossa kuvia muutoksesta.
https://www.dropbox.com/s/itl3ga9zrr33ts4/WP_20150213_16_38_31_Pro.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/lui9aw84p9zp6h3/WP_20150213_16_38_44_Pro.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/1eykdqeqronvdjj/WP_20150213_16_42_59_Pro.jpg?dl=0
Tuo yksi yksinäinen linssisysteemi on tästä toisesta BenQ:sta. Ovat keskenään vaihtokelpoisia. Tarkennusten pyöritys on tosin peilikuvana. En koittanut miten toimii noin optiikan puolesta mutta en näe syytä miksei toimisi. Ulkoiset mitat ja muovivalut ovat tismalleen samoja.